Mopon tehonmittaus

ei simpledynossa ole säätilan korjausta ellei joku siihen oo semmosta rakentanut. omassa dynossa kokeiltiin kerrattain testimielessä alkuperäistä simplea mutta äkkiä se lenti "roskakoriin". kaveri sitte koodasi sen kokonaan uusiksi, poisti turhia toimintoja ja lisäili omia kuten häviötehon mittauksen jota ei oo alunperin. teki myös säätilankorjauksen.
 
Viimeksi muokattu:
No niin nyt on juhannusjuhlista viimein selvitty ja seuraavaksi pyörittelen tuota sähkömoottorilla jos saisi tuon softan piirtämään edes jotenkuten käppyrää ja samalla kalibroitua näyttämään lähemmäs todellista tehoa.
 
Edistyy.. Eilen sain kalibroitua dynon. Kalibroinnin tein siten että pyöritin rullaa sähkömoottorilla jota ohjasin taajuusmuuttajalla käyttäen momenttirajoitusta ja säädin dynosoftan näyttämään suunnilleen samaa.

 
Nyt arvauksia paljonko saadaan tuosta raisusta mitattua tehoa?

Mulla on oma arvaus jonka taisikin jollain videolla mainita.

Tekniikka mopossa on 58cc ”compact system” sylinteri yksiosaisella pakoaukolla, 22mm mikuni kaasutin ja omatekemä pakoputki. Maksimikierrokset on jotain luokkaa 13 000 rpm.
 
Ottaen huomioon, että kyseessä on Raisu, ja vielä parasta vuosimallia oleva punainen kissiässä teipeillä varustettu (itselläni oli samanlainen), niin veikkaisin että 20 hv...

Mutta oikeasti arvaan 7,6 hv.
 
Non nyt on mitattu! Tosin dynosoftassa on erinäisiä ongelmia ja vetojen mittaus onnistuu enintään 2. vaihteella ja vedon pituus jää hyvin hyvin lyhyeksi ja jolla ei kaksitahtisesta saa luotettavaa tehon mittaustulosta mutta nätin käppyrän se antoi! :)

MITATTU TEHO.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Tässä moottorin kierrokset oli asetettu 4. vaihteen mukaan ja veto tehtiin 2. vahteella. maksimikierrokset jossain 12-13000 tietämissä.
 
Mä luulen, että tuo kierrosluvun heittely johtuu siitä, että sarjaportin käsittely disabloi keskeytykset hetkeksi, jolloin kierroslukumittaukseen tulee jitteriä. Mitä useammin tulee pulsseja, sitä enempi lähetettävää dataa ja siten myös enemmän jitteriä. Yksi ratkaisu olisi varmaan lukea hw timerilla vaan pulssinleveys ja lukea sitten sitä keskeytyksessä ajan sijasta.
 
Mä luulen, että tuo kierrosluvun heittely johtuu siitä, että sarjaportin käsittely disabloi keskeytykset hetkeksi, jolloin kierroslukumittaukseen tulee jitteriä. Mitä useammin tulee pulsseja, sitä enempi lähetettävää dataa ja siten myös enemmän jitteriä. Yksi ratkaisu olisi varmaan lukea hw timerilla vaan pulssinleveys ja lukea sitten sitä keskeytyksessä ajan sijasta.
Tämä voisi olla hyvinkin ongelma. Tosin jos keskeytykset on disabloitu niin mistäs prosessori sitten ylipäätään tietää että signaali on tullut? Tässä kuva 3. vaihteella tehdystä vedosta ja tuossa kyllä selkeästi näkyy että välillä tulee liian pitkä pulssi eli nopeus notkahtaa ja tekee piikin alaspäin teho ja vääntökäppyröihin. Sopivan alhaisilla nopeuksilla piirtää nättiä käppyrää.
Tuota teoriaa tukee myös se että kun kokeilin 9600 sarjaliikennenopeuden sijasta 57600 ongelma pahentui ja arvaukseni on että pahentui koska nyt lähetys tulee useammin ja signaalikeskeytys osuu useammin datan lähetyksen hetkelle.
Pitäisiköhän etsiä tuon arduinon 8bit prosessorin tilalle jokin nopeampi ja kehittyneempi uC....



vet 3 vaihteella.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Tämä voisi olla hyvinkin ongelma. Tosin jos keskeytykset on disabloitu niin mistäs prosessori sitten ylipäätään tietää että signaali on tullut? Tässä kuva 3. vaihteella tehdystä vedosta ja tuossa kyllä selkeästi näkyy että välillä tulee liian pitkä pulssi eli nopeus notkahtaa ja tekee piikin alaspäin teho ja vääntökäppyröihin. Sopivan alhaisilla nopeuksilla piirtää nättiä käppyrää.
Tuota teoriaa tukee myös se että kun kokeilin 9600 sarjaliikennenopeuden sijasta 57600 ongelma pahentui ja arvaukseni on että pahentui koska nyt lähetys tulee useammin ja signaalikeskeytys osuu useammin datan lähetyksen hetkelle.
Pitäisiköhän etsiä tuon arduinon 8bit prosessorin tilalle jokin nopeampi ja kehittyneempi uC....

Millaista koodia se arduino pyörittää? Eroaakohan paljonkin jostain vanhasta&yksinkertaisesta minkä äkkiseltään googlella löysin?
https://github.com/kjellegafvelin/S...mpleDyno Arduino Sketch/SimpleDyno_Sketch.ino
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös