• KAMIINA ON HÄTÄAPUKAMIINA - LUE TÄMÄ!

    Kamiina ei ole EU:n rakennustuoteasetuksen vaatimusten eikä ekosuunnitteludirektiivin mukainen tuote. Sen hiukkaspäästöjä ei ole mitattu, eikä kamiinaa ole testattu EU-määräysten mukaisesti.

Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Mopon tehonmittaus

Viestiketju osiossa 'Kaksipyöräiset' , aloittaja kkuula, 11.9.2022.

  1. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    757
    Saadut tykkäykset:
    296
    Mitoitus joko tarvittavan tehon tai vääntömomentin mukaan ja parametrit pitää katsoa taajuusmuuttajan ohjekirjoista. Yksinkertaistettuna sähkömoottorin nimelliseltä nopeudelta hidastaessa teho laskee ja nopeuden ylittäessä nimellisnopeus alkaa vääntömomenti laskemaan. Se millainen teho/vääntökäyrä sähkömoottorilla on vaihtelee hieman ja pitäisi ehkä selvitä valmistajan antamista tiedoista.
     
  2. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    757
    Saadut tykkäykset:
    296
    Tämähän se olis pätevä vaihtoehto mutta tämäkin pitäisi saada toteutettua lähes pelkästään nurkista löytyvillä osilla.
     
  3. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    757
    Saadut tykkäykset:
    296
    Säätöjen helpottamiseksi tuohon tulee pakolämpötilan ja sylinterinkannen lämpötilan mittaus. Tilasinkin jo ebaystä sopivat K-tyypin anturit, toinen tulee pakoputkeen ja toinen sytytystulpan alle.
    Näiden signalit on tarkoitus vetää tuon tamun analogisisääntuloihin ja siihen tarviis väliin jonkin muhentimen jotta saataisiin K-tyypin aturin jännite muutettua 0-10V tai 0-20mA signaaliksi jota tuo tamu ottaa sisäänsä. Tietty rahalla saisi ja tulikin vastaan tällainen 2-kanavainen palikka https://www.reveltronics.com/en/shop/18/measurement-systems/egt-k eikä tuo hintakaan nyt kovin pahalta vaikuta, onko muita ehdotuksia?
     
  4. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    757
    Saadut tykkäykset:
    296
    Nyt sain toisen anturin ja tuon EGT-K palikan ja kokeilinkin sitä jo ja toimii vai tomiiko sittenkän?

     
  5. Petteri Luukkonen

    Petteri Luukkonen Kansalainen

    Liittynyt:
    2.1.2014
    Viestejä:
    55
    Saadut tykkäykset:
    7
    Miulla oli Raisussa aikoinaan viilattu TS 125 pata isommalla kaasarilla ja teharilla, runko kesti ok mutta takavanteet oli äkkiä pehmosia.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  6. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    757
    Saadut tykkäykset:
    296
    Tässä kokeilussa on saatu tuloksia ja lopputulema on etten taida jatkaa tätä sähkömoottorijarrun rakentamista pidemmälle.
    Yksinkertiasesti tämä ei tule olemaan käytännöllinen ratkaisu vähänkään isommille tehoille. Tähän suunnittelin 7,5kW moottoria koska tuo mun taajuumuuttaja on enintään sen kokoisele moottorille. Toisekseen isommat sähkömoottorit alkaa olla jo melko järeitä eikä ole sopivaa tamua isommalle mootorille.

    Tästä päästäänkin siihen että mietiskelen vaihtoehtoja ja pienille tehoille vois toimia hyvin jarrulevystä tehty jarrudyno. Inertia dyno olisi yksinkertaisempi mutta mistä halvalla (lue: lähes ilmaiseksi) sopivan massan omaava rulla tai vauhtipyörä? Toinen on inertia mittauksen skaalautuvuus? Kuinka hyvin skaalautuu tehon suhteen?
    Jarrudynolle ei taida löytyä ilmaista dynosoftaa mutta inertia mittaukseen löytyy semmonen kuin simple dyno ja siinä on avoin dokumentoitu tiedonsiirtoprotokolla ja valmiita palikoita tai ainakin ohjeet tarvittavien mittailaitteiden tekoon löytyy helposti.
     
  7. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 512
  8. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    65 923
    Saadut tykkäykset:
    7 821
    Tuos kilsan pääs lie samanlainen.
    Tuo mopo nyt on aika malttisäädöillä, kun suuttimet loppuu kesken

    IMG_20221014_163833.jpg

    Toisesta mopostaan on penkittänyt parhaillaan 515hv, mut kisasäädöissä kuulemma sellanen 320 riittää, kun luokkaindeksi on 8.5, ja siltikin tahtoo mennä alle indeksin.....
     
  9. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    10 545
    Saadut tykkäykset:
    4 630
    Jotenkin kuvittelisin olevan haasteellinen tuon jarrudynon tuloksien tulkinta. Siis annetaanko tietty vastus jarrulla (hieman kuin inertiadyno) ja katsotaan kiihtyvyys? Vai jarrutetaanko täyskaasulta ja katsotaan millaisella jarrupaineella jaksaa vielä pyöriä?
    Edit: eiku juu, varmaan niin kuin asoftaajallakin, eli mitataan momentti.

    Mitenköhän automaattivaihteiston momentinmuunnin pelaisi jarruna?

    Tuolla romukasassa olis 11kw sähkömoottori. Jos leikkaisi koteloon renkaan mentävän kolon, vaan taitaa ankkurin halkaisia olla turhan pieni? Tai sitten vain siivapyörän tilalle isohalkaisijainen ja painava rulla? Olis vahva akseli ja laakerointi valmiina.
     
  10. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    757
    Saadut tykkäykset:
    296
    On tässä näitä vaihtoehtoja vielä mietittäväksi. tuollaiessa vanhassa ja isossa sähkömoottorissa olisi kyllä hyvä aihio inertiadynoon pienille tehoille.
    Mietin tuota jarrulevyllä toteteutettua jarrudynoa, tuleekohan siinä ongelmaksi jarrutusvoiman säätö kun tuollaisen viritetyn kaksitahtisen vääntökäyrä on hyvinkin jyrkkä.
     
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    65 923
    Saadut tykkäykset:
    7 821
    Tuos viel se , säädöistä riippuen 300-515hv oleva mopo.....

    IMG_20221018_164341.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  12. Hulpio

    Hulpio Yöryömies
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    4 762
    Saadut tykkäykset:
    1 481
    Vakiokin 12R pitää ensin suunnata tarkoin ennenkuin laukaisee, mitä onkaan tuommoisella.
     
  13. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    14 138
    Saadut tykkäykset:
    2 159
    Syytä olla kunnolla kahvoissa kiinni.
    Olihan tällä ruotsin ghostriderilla ajokamppeissa, kahvoissa ja penkissä tarranauhaa reippaasti että pysy paikalla.

    Melko haaste saada hyvin hallittava kun tehoa on enemmän kuin hevosvoima kiloa kohden, taitaa olla aika liki 2hv kiloa kohden ton pyörän kohdalla.
     
  14. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    65 923
    Saadut tykkäykset:
    7 821
    Niin..... Kun tuolla 300-320hv tehoillakin pakkaa kulkemaan alle 8.5 indeksin vartilla, et kuulemma lopus joutuu vähän hölläilemään....
    Pitääki kysyy, onks kokeillu täystehoilla että mihin aikaan se oikein menisikään....
    2.4bar ahdoilla kuulemma sylinteriryhmä ( open deck ) halkes keskeltä kahtia, liki täyslaulusta....
     
  15. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    13 965
    Saadut tykkäykset:
    2 804
    Siin on muuten kassit aika lähellä kun jotain force majeurea alkaa tapahtumaan.
     
    • Hauska Hauska x 2
  16. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    14 138
    Saadut tykkäykset:
    2 159
    Totta.
    Tollasesta joskus oli juttua kun haastattelivat kaveruksia jotka jonkun nitroluokan voiton moottoripyörällä voittivat.
    Oli nitroa jääny putkiin, en nyt muista pitikö käynnistää vai mitä mutta lopputulos oli että kannet ja vähän muutakin oli tullu polttoainetankista läpitte. Onneksi kumpikaan ei istunut pyörän päällä tolla hetkellä.
     
  17. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    65 923
    Saadut tykkäykset:
    7 821
    Tästä vähän videota kuvailin tänään....
    Dynolukemat luokkaa 330-405hv.....
     
  18. klappi

    klappi väljää vähän joka paikassa
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    27 853
    Saadut tykkäykset:
    13 464
    kovasti hurttaa oletukset :rolleyes:
     
  19. mf25

    mf25 Kansalainen
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    3 035
    Saadut tykkäykset:
    489
    Mopoksi aika kovia tehoja...:confused:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  20. klappi

    klappi väljää vähän joka paikassa
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    27 853
    Saadut tykkäykset:
    13 464
    jep...pakko olla jo kevari :rolleyes:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
    • Hauska Hauska x 1

Jaa tämä sivu