Mopon tehonmittaus

Viestiketju:
Mopon tehonmittaus

Anturi on pakoputkessa noin 15 cm männästä ja reagoi hyvin nopeasti pakolämmön muutoksiin. Sepä tässä onkin kun ei ole kokemusta tästä miten pakolämpö käyttäytyy ja miten sitä ja sen muutoksia pitäisi tulkita. Tai onko siitä ylipäätään juurikaan hyötyä.
Eiköhän tuo kokemus tässä ala pikkuhiljaa karttua. Voihan se olla että tuo on nyt optimisäädöissä eikä parane säätämällä mutta se on selvitettävä.. :cool:

 
Omasta mielestä tuo tuntuu melkoisen alhaiselta pakolämmöltä. Kakstahtikelkoissa muinoin kun noita mittailtiin, oltiin 700-800 asteen luokassa.
 
Se pakolämpö yksistään yhdessä vedossa ei välttämättä ole niin merkityksellinen kuin sitten kun aletaan ajaa pitkään täydellä kuormituksella.
 
Omasta mielestä tuo tuntuu melkoisen alhaiselta pakolämmöltä. Kakstahtikelkoissa muinoin kun noita mittailtiin, oltiin 700-800 asteen luokassa.

Tää jäi muakin hämäämään kun sais tosiaan olla tuolla mainitsemassasi tontissa tai enemmän. Perus lambda-anturikin vaatii tuon verran tai jopa enemmän. (joo on niissä lämmitysvastus, mutta silti)
 
Tää jäi muakin hämäämään kun sais tosiaan olla tuolla mainitsemassasi tontissa tai enemmän. Perus lambda-anturikin vaatii tuon verran tai jopa enemmän. (joo on niissä lämmitysvastus, mutta silti)
Kakstahtarissa kaikki on kummallista. Mitattu pakolämpö on luetun tiedon mukaan todella herkkä anturin sijainnille. Lämmöt putoaa todella nopeasti ja liian lähellä sylinteriä on mahdollisuus 'huuhdella' anturia tuoreella seoksella ennen kuin pulssi pukkaa sopan takaisin pyttyyn.

Itse pitäisin tuota vertailulukuna enkä juurikaan väijyisi sen absoluuttiarvoa.
 
Ja joo. Tuo @LPR :n mainitsema 600 astetta on kirjatietojen perusteella Graalin malja jota tavoitellaan. Silloin kun kaikki viritykset on kohdallaan, niin oikeasta kohdasta mitattuna päästään noihin lämpöihin. Ehkä Raisu ei ole vielä ihan täydellinen. Silti se 600 astetta ei tarkoita että kone olisi täydellisessä iskussa koska kaksitahtinen. :)

EDIT: eihän kukaan mistään 600 asteesta puhunut - mutta tuo on tosiaan jostain kirjoista nuppiin iskostunut.
 
Ja joo. Tuo @LPR :n mainitsema 600 astetta on kirjatietojen perusteella Graalin malja jota tavoitellaan. Silloin kun kaikki viritykset on kohdallaan, niin oikeasta kohdasta mitattuna päästään noihin lämpöihin. Ehkä Raisu ei ole vielä ihan täydellinen. Silti se 600 astetta ei tarkoita että kone olisi täydellisessä iskussa koska kaksitahtinen. :)
2-tahtarissa pakolämpö kertoo kyllä aika paljon seoksesta, ei tarvii paljoa laihalla olla, kun lämmöt nousee rajusti ja alkaa mäntäpistiäinen teroittelemaan hampaitaan. Koneen viritysaste kyllä vaikuttaa paljon, samoin kuin mainittu anturin sijoitus. Nimenomaan verrokkina on hyvä, jos kone normaalisti toimii jollakin pakolämmöllä ja sitten alkaakin pakolämmöt nousta, niin pitäisi alkaa heti hälyytyskellot soida ja alkaa ilmavuotoja tai muuta syytä seoksen laihentumiseen etsimään. Lyhyistä dynovedoista ei ole kokemusta, mutta tuo edellinen noin niinkuin yleisesti ajateltuna.
 
Nyt on keppuloitu lisää tämän projektin parissa. Tein tuosta mittakortista uuden version ja nyt odotellaan jännityksellä sen saapumista.
Prosessoriksi tulee tuo ESP32 palikka koska se on halpa, helposti saatavilla sekä toimi itunnetusti arduino ympäsristössä ja on varmasti riittävä ominaisuuksiltaan tähän tarkoitukseen. Ei sillä etteikö sitä olisi voinut toteuttaa tuolla 8-bittiselläkin prosessorilla mutta tämä tuntui oman tuntuman mukaan paremmalta vaihtoehdolta.

Dyno mittakortti v2.JPG
 
No, menee paremmin ku norskilla joka ei saa mopoaan edes käyntiin enää...
 
No joo mutta huonoa oli. Se kaveri kaipaisi kunnollista projektinjohtoa.
 
Mulla nyt ei onneksi VIELÄ ole mitään extreme virityksiä, en ole edes tuota pyttyä viilannut. Melkeimpä tarkoituksella pitää aloittaa tämä homma toimivaksi todetuilla osilla ja kokeilla säätöjen ja pakoputkien muutosten vaikutus toimivassa ympäristössä. Jos tähän lisäisi jonkin omatekemän sylinterin yhtälöön niin soppa olisi kyllä heti valmista.
Toisin se on muutamilla kotimaan virittäjillä, esim. tubettaja Asoftaaja valoi oman pyttynsä vanhan singerin rungosta AM6 koneeseen ja PV-foorumilla kaveri nimimerkkillä Suikkanen valoi Puch moottoriin oman pyttynsä alumiinista ja istutti siihen teräsputken.
 
Löyhästi aiheeseen liittyen, hassu norjalainen setä vähän harrastaa 2 tahteja:
https://youtube.com/c/2STROKESTUFFING
Noita 2t moottorin syöttöjä on monenlaisia, on mäntäohjattuja joka yleinen moottorisahoissa, olihan niissä aikoinaan läppäohjattujakin kuten mopo puolella. Tuo Norjalaisen kehitelmä, erään mikroautomiehen mukaan, kaikkein paras, moottorin täytön kannalta.
 

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös