Honda Monkey 125 '18 (Z125ma) - Iso-Monkey

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kymi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olisihan se aika villiä että mä en voisi A kortilla ajaa tuota Monkeytä koska se on A1 luokan verme
Mutta näin on oikeasti noiden kärrynvetojuttujen suhteen. Esim. voi olla kortissa CE, jolla saa ajaa rekkaa tai täysperävaunuyhdistelmää, mutta ei saa vetää O2-luokan peräkärryä henkilöautolla tai C1-kuorma-autolla...

Mutta näin on oikeasti noiden kärrynvetojuttujen suhteen. Esim. voi olla kortissa CE, jolla saa ajaa rekkaa tai täysperävaunuyhdistelmää, mutta ei saa vetää O2-luokan peräkärryä henkilöautolla tai C1-kuorma-autolla...

Alkaa luisia ohi aiheen kun isommista vaunuista ja hinureista puhutaan kuin viestiketjun otsikossa, mutta vastataan nyt:

CE sisältää C1E ja BE-luokkien ajo-oikeuden.

C1E sisältää BE:n.

C sisältää C1:n.

No olen ollut sitten väärässä muistikuvassa.

Ei ole paljoa tarvinnut omalla kohdalla noita pohtia koskaan, eikä oo sitä korttia edes kysytty.

Isompi luokka kattaa aina automaattisesti ne pienemmät luokatkin, vaikkei niitä ole merkitty. Merkintäraja on se, mihin asti läpyskä riittää.

Ainoa juttu on se, että C* ja D* luokat eivät sotkeudu ristiin. Mutta taas DE ja D1E sisältää BE:n. Muistan kun ex-kolleega suurperheineen päätyi matkailuautoharrasteeseen C/D kalustolla ja jossain kohtaa kuvioihin piti saada muksuille oma koppi perään. Ei aivan helpoimmasta päästä ole nuo isommat ajokorttiluokat kun olet vain konttorihommissa oleva siviili, etkä rahtari.

Hyvät joulunjatkot foorumilaisille.

Oman keltaisen Monkeyn sain 2018 ensimäisestä sapumiserästä. Varasin sen sika säkissä jo heti vuodenvaihteessa, kun alkoi huhuja liikkua moisen kamppeen saapumisesta Suomeen. Mopoikäisenä piti tyytyä Jopoon, mutta nyt keski-iässä päätin korjata kärsityn vääryyden korkojen kera:D

Kilometrejä on parilta kesältä nyt noin 4000 ja pääasiassa olen käyttänyt pyörää auton korvikkeena kaupunkiajossa. Siihen hommaan se on mitä mainioin, mutta jos haluaa lähteä vähän kauemmaksi, niin hiukkasen lisää tehoja tuohon pitäisi saada, että pysyisi liikennevirran mukana. Kun kuskilla on painoa yli tuplasti kengännumeron verran, niin mittarisatanen on tasaisellakin melko tiukassa. 80 alueella pysyy vielä jotakuinkin mukana, mutta moottoritielle ei tule kovin helposti lähdettyä.

Eturengas vaihdettiin takuuseen. Ei se ihan priima ole vieläkään, mutta huomattavasti parempi, kuin ensiasennusnypyttäjä. Ei ollut kuulemma sopivaa tasapainotuskonetta, niin ainoastaan rengas vaihdettiin. Nappulat vaihtuu katurenkaisiin kuitenkin jossain vaiheessa, niin en jaksanut nillittää asiasta enempää.

Takajousitus oli vakiona liian löysä ja pohjasi toppareihin aika helposti. En ostanut heti Öhlinsejä, vaan sorvautin muovista 20 mm korotusrenkaat jousien alapäähän. Ajo-ominaisuudet parani huomattavasti.

Tämän kevyen alustuksen jälkeen itse asiaan. Harkinnassa on nyt ainakin Takegawa std look putki. Se ei muuttaisi ulkonäköä, mutta poistaisi ehkä pahimman ahdistuksen pakopuolelta. Mistään en löytänyt käppyröitä, paljonko tuo putkenvaihto pelkästään vaikuttaa tehoihin.

Alkuperäinen ruiskusuutin on käsittääkseni myös vähän alamittainen. Jos siihen vaihtaisi vähän isomman, niin olisiko noilla yhteensä havaittavaa vaikutusta kulkemiseen? Originaali ECU pystyisi varmaan vähän mukautumaan uuteen setuppiin, mutta onnistuuko kuitenkaan käytännössä?

Hyvät joulunjatkot foorumilaisille.

Oman keltaisen Monkeyn sain 2018 ensimäisestä sapumiserästä. Varasin sen sika säkissä jo heti vuodenvaihteessa, kun alkoi huhuja liikkua moisen kamppeen saapumisesta Suomeen. Mopoikäisenä piti tyytyä Jopoon, mutta nyt keski-iässä päätin korjata kärsityn vääryyden korkojen kera:D

Kilometrejä on parilta kesältä nyt noin 4000 ja pääasiassa olen käyttänyt pyörää auton korvikkeena kaupunkiajossa. Siihen hommaan se on mitä mainioin, mutta jos haluaa lähteä vähän kauemmaksi, niin hiukkasen lisää tehoja tuohon pitäisi saada, että pysyisi liikennevirran mukana. Kun kuskilla on painoa yli tuplasti kengännumeron verran, niin mittarisatanen on tasaisellakin melko tiukassa. 80 alueella pysyy vielä jotakuinkin mukana, mutta moottoritielle ei tule kovin helposti lähdettyä.

Eturengas vaihdettiin takuuseen. Ei se ihan priima ole vieläkään, mutta huomattavasti parempi, kuin ensiasennusnypyttäjä. Ei ollut kuulemma sopivaa tasapainotuskonetta, niin ainoastaan rengas vaihdettiin. Nappulat vaihtuu katurenkaisiin kuitenkin jossain vaiheessa, niin en jaksanut nillittää asiasta enempää.

Takajousitus oli vakiona liian löysä ja pohjasi toppareihin aika helposti. En ostanut heti Öhlinsejä, vaan sorvautin muovista 20 mm korotusrenkaat jousien alapäähän. Ajo-ominaisuudet parani huomattavasti.

Tämän kevyen alustuksen jälkeen itse asiaan. Harkinnassa on nyt ainakin Takegawa std look putki. Se ei muuttaisi ulkonäköä, mutta poistaisi ehkä pahimman ahdistuksen pakopuolelta. Mistään en löytänyt käppyröitä, paljonko tuo putkenvaihto pelkästään vaikuttaa tehoihin.

Alkuperäinen ruiskusuutin on käsittääkseni myös vähän alamittainen. Jos siihen vaihtaisi vähän isomman, niin olisiko noilla yhteensä havaittavaa vaikutusta kulkemiseen? Originaali ECU pystyisi varmaan vähän mukautumaan uuteen setuppiin, mutta onnistuuko kuitenkaan käytännössä?

Tervetuloa. Ite oon sukuloimassa niin vähän ja nopeasti. Mulla on Takegawan putki ja voin suositella. Suutinvaihto vaatii toimiakseen ecu muutoksia, jotta siitä saa todellista hyötyä.

Terppa tulemast !
Apinapersoonia täällä jo muutama olikin entuudestaan, kummankin sukupuolen edustajina .... Mut ei lisä pahasta ole !

Siitä sitten se peräkärry tuollaiseen ”monkey king” versioon kiinni

73DA0A39-0626-40F0-BD80-9E92858DC45A.webp 539DFF43-B815-425E-B20E-F70DBA329560.webp FC2C9589-45D9-423D-B651-689E250E1B8B.webp C58DD6EC-8234-45E2-A6FD-7A587859D205.webp 7A907918-6025-45A9-B984-8C7F58A6101C.webp 27C17F64-13D4-4FC9-B6F1-2B08CC57DD63.webp

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin