Honda Monkey 125 '18 (Z125ma) - Iso-Monkey

Viestiketju:
Honda Monkey 125 '18 (Z125ma) - Iso-Monkey

Tällaista vähän ajattelinkin, mitä nyt tässä talven aikana tullut lueskeltua ympäri nettiä.

Aika heikosti tuntuu olevan sellaista parempaa neuvoa missään, mistä sais ihan tarkempaa tietoa, että paljonko sitä kantta kannattaa avartaa ja mistä. Ja millaista halkaisijaa on sitten läppärungossa ja putkessa ollut suhteessa kannen kanaviin ja venttiileihin.

Itse mietin jo tuossa, että pitäis melkein joku virtaus penkin tapainen rakennella, että noin suurin piirtein osais tehdä alkuperäisen kaltaisen kokonaisuuden, vähän paremmalla hengityksellä. Ei tahdo toimia viritykset ihan halutulla lailla, jos ei oo tarkkana kokonaisuuden kanssa.

Varaosakannet/nokat myydään sport/supersport/race/track argumenteilla ilman konkreettisia numeroita. Veetun vaikia vertailla.

Itellä massaa se monkeyn maksimi kantavuus ja gps huiput tais olla 96km/h ja ylämäkeen menee sen sopivan 60km/h rajoituksen mukaan.
 
Saako ja tohtiiko sitä kysyä, että paljonko Artova painaa? Itsellä kun on painoa se 100kg, niin saattaahan se siitäkin osasyy löytyä kulutukseen ja kulku puoleen. Sitä kun tuolla maantiellä on mentävä aina ihan kaasu pohjassa, ettei jää jalkoihin. Vauhtihan kyllä muuten itselleni riittäisi, kun vaan ei rekkojen jalkoihin jäisi.

Jossakin näin tuohon uudempaan koneeseen 139 kuutioista pyttyä tarjottavan. Tietenkin se tarjonta vielä on vähän heikkoa tuohon, mutta luulis vuoden parin päästä helpottavan.

Mites sulla se kansi hommeli edistyy, tai oletko jo päässyt kokeilemaan? Se kiinnostais kovasti, kun se tosiaan tuntuu olevan yksi sellainen kohde, mihin panostaminen kyllä kannattaa.

Painoa ajokamoineen mulla 90-95kg ja tuntuihan tuo alussa laiskalta, kun ei ollut kun putki, boosterplugi ja ilmansuodatinkotelon parantelut. Seuraavaksi vuodeksi laitoin Yoshimura ST1-M nokan ja Aracerin moottorinohjauksen. Nyt on tosiaan 143cc sylinteri, ST2-M nokka, 27mm läppärunko, PCX150 skootterin suutin ja ilmansuodatinboksi modattu täälläkin esittelemälläni tavalla. Kansi oli Kosusella (Kansiviritys J. Kosunen) ja siihen tuli isommat venttiilit tuplajousilla, kanavat portattiin ja kevyt palotilan muotoilu imuventtiilin ympäriltä. Puristussuhteeksi tuli 11,1. Lisähuohotuksen otin nokkapyörän kannesta putsarikoteloon.

Nyt menee jo kohtuullisesti, 114km/h GPS huiput, yli 10 lisää viime vuoteen. Lisää saisi ehkä isommalla eturattaalla kun kierroksia tuossa vauhdissa n. 9400rpm. Alkaa olla jo ajomukavuuden rajoilla tuossa vauhdissa...

Ainakin Yoshimura tarjoaa tietoa nokistaan: https://www.yoshimura-rd.com/products/honda-grom-monkey-super-cub-camshaft-st-2m-211-40-2251
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on vm-20 eli 4-vaihteinen.
Suht. pienellä budjetilla sain sellaisen että satkun rajoituksella just ja just pärjää, eikä ihan tien tukkona ole ;) Tämä saa itselleni riittää, ainakin toistaiseksi :)
-Takegawa Sports STD putki
-CJR:n ECU
-TB-parts nokka
-Ilmanputsarin muokkaus
-14 piikkinen eturatas
Selkäsuorana tyyni/suora tie noin. 100km/h (GPS)
Ylämäkeen/vastatuuleen ei mulla paljon alle 85km/h kyllä ole tippunut. (Ei oo ollut mitään jyrkkää mäkeä/myrskyä)
Sen oon huomannut et vastatuuli on pahin ”vihollinen”
Huiput on Garminin GPS tallentanut 114km/h (myötätuuli ja loiva alamäki. Taisi olla 15 piikkinen ratas silloin paikalla)
Elopainoa noin 85kiloa
Ja kulutus on pyörinyt siinä 2-2.3litran paikkeilla
 
Viimeksi muokattu:
Päivittelen nyt tännekin Mankin tilannetta. Tällä hetkellä takaratas kokoa 36 (vakio 34) ja vakio 15-piikkinen eturatas. Mielestäni oikein mukavat välitykset, kun jokaisella vaihteella tapahtuu jotakin. 4-vaihteesta tulee hieman pitkähkö (verrattuna pelkkään 14-piikkiseen eturattaaseen), mutta jaksaa silti kivasti sen +90 km/h kulkea tasaisemmalla osuudella.

Laitoin myös 12'ocloksin "speedohealerin" korjaamaan järkyttävää mittarivirhettä 111km/h = 90 km/h todellista, ja eihän Abs-järjestelmä siitä pitänyt. Kokeilin myös asettaa siedettävämpää + 10 km/h virhettä, mutta sama homma. Toistaiseksi siis nautiskelen täsmällisistä nopeuslukemista ilman Abs-järjestelmän täydellistä toimintaa..
Korjailen viimeinkin että sain Abs-järjestelmän toimimaan moitteetta, kun laitoin naksu kerrallaan "virhettä" todellisesta nopeudesta ylöspäin (noin muutaman kilometrin heitto yläkanttiin nyt mittarissa). Eli järjestelmä ei hyväksy liian isoa heittoa ylöspäin tai liian tarkkaa nopeuslukemaa :rolleyes:
 
Taas pitäisi olla se naamapalmu hymiö...

Kaikkien kannalta ehkä parempi, että tämä yksilö palauttaa pyöränsä, eikä jatkossa enää huonoista kokemuksista oppineena hanki moottoriajoneuvoa.
 
Alkoi kauppa kaduttaan, ja halusi purkaa sen, ei keksinyt muuta.
 
Söis enempi kebua niin ois jouset jo lähtiessä pohjassa niin ajo-ominaisuudet ei muuttuis ajonaikana :mitenlie:
 
Paljonko on nyt normaali ihmisen paino, esim auton kantavuusjutuissa?
 
Ja kuskin paino lasketaan ajoneuvon omamassaan. Kantavuutta on vain kuskin ylipaino, matkustajat ja kuorma.
 
Ja kuskin paino lasketaan ajoneuvon omamassaan. Kantavuutta on vain kuskin ylipaino, matkustajat ja kuorma.
Ai niinkö, autopuolella ?
Enpä tuollaista ole kuullutkaan ......

Btw, mites @kymi , onko tänäkautena paljonkin tullut apinoitua, kun ei juurikaan ole kirjoittamaasi tähän ketjuun ilmestynyt ?
Vai onks se apina vielä turbotusvaiheessa, että jaksaisi paremmin kulkea ?
 
Ei sentin senttiä 2023, edes säilytysalustalla matkustaen. Tietöitä, akku vissiin kaputt, pyörä vähän talvisäilössä. Eikä oo nyt noita moottorinohjaimen leluja asennettuna mihinkään koneeseen. Vaikka kulkupuoleen jotain tekis, niin logipaikoissa 50km/h tai 30km/h.


Mitä tuohon painoasiaan tulee, niin mun mielestä ensimmäisen sukupolven Z125ma oli ihan takalokasuojassa tarra max 103kg (kuski ynnä varusteet). En oo itseä punninnut ajokamoilla, mutta uskon että menee tuon yli, etenkin jos on reppu ja jotain mukana. Oma ajoasento on myös takapainotteinen (tai istun takana, jotta polvet ei oo ihan kippurassa).

En mä kyllä muista, että ois takaiskareiden/jousien kanssa ollut ongelmaa. Etutolpat tuossa isompi ongelma on, sen näkee jo mun iskariputkista, että syvälle on sukellettu (ja ne saa kyllä meko helposti pohjaamaan). Voimaahan tuossa ekassa sukupolvessa ei ainakaan ole sen vertaa, että keulimaan alkaisi, eikä kyllä kaasulla juurikaan keulaa kevitä. Jostain alkupään viesteistä näkyy niin oliko omat gps enkat 96km/h. Siinä saa kyllä jo painaa kypärää visiirin varjoon, mutta luulis tuon keksinnön takajousituksen nyt silti pohjaavan ihan toisella tapaa kuin 30km/h. Ite oon kuitenkin melkoinen purje ajoasussa.
 
Maailmassa tapahtuu ihmeellisiä asoita. Ostin juuri kaksi MY22 mankia. Molemmat siis ihan uusia mutta reilusti ylivuotisia. Toinen on punainen ja toinen sininen. Jäi vaan jotenkin ikävä mankia ja siihen ei auttanut kuin ostaa uudet tilalle.

Jostain pitäs nyt löytää pirellin sl60 renkaita kasa
 
Jotenkin siihen tyyliin. Kyllä se hinnassa huomioitiin että on reilu ylivuotinen. Tässähän ei ollut muuta mielessä kuin hinta, väri ja 5 vaihdetta. Ei mulle merkitte se vuosimalli niin paljoa kuin hinta.

Vieläköhän nuo alkuperäset kummit on samaa muovia kuin ne vanhemmat vai onko renkaat yhtään pehmentyneet? Olisivat nyt edes pyöreät tällä kertaa.

Saamani tiedon mukaan takaiskarit ja jouset on päivitetty pohjoismaisen henkilön kokoa paremmin vastaaviksi
 
Tuleeko tuommoisella ajellessa mopoajat mieleen mitenkä elävänä?
 
Ittellä oli silloin 80 luvun alkupuolella 2 x Raisu ja PV. Onhan noissa vähän samaa fiilistä. Mikään niistä ei liiku nopeesti ja kaikki on vähän mopoja. Myös nuo uudet mankit. Meillähän oli 19 mallin mankit pari vuotta ja niillä ajettiin toiseen 13tkm ja toiseen 12 tkm. Kumpikin pelas ihan jees mutta lisää piti saada vauhtia niin toinen vaihtui Hondan 300 rallyyn ja toinen 500CBF. Ei ois pitänyt antaa niitä mankeja vaihdossa. No nyt on asia paikattu
 
Tuleeko tuommoisella ajellessa mopoajat mieleen mitenkä elävänä?

Ei nuo suoraan verrattavissa ole, mutta on tuossa 125:ssakin sellainen "tossumopo" fiilis. Vähän isosti ja korkealla istuttuna. Itellä kun on olemassa tuo 80-lukuinen Z50J, niin vertailu on julmaa.

Jos nopeuden jättää sivuseikaksi, niin Z50J menee heittämällä sen mitä kone antaa myöden. Piikkiversio menee 60km/h ja sen jälkeen gravitaatio+myötätuuli+muutjutut nostaa nopeutta. Kone ei oo mitenkään minkään rajoittavan tekijän rajoilla, mutta voima ei vaan riitä.
 
Takaisin
Ylös