Honda Monkey 125 '18 (Z125ma) - Iso-Monkey

Viestiketju:
Honda Monkey 125 '18 (Z125ma) - Iso-Monkey

Pieni ja sirohan tuo Suomen kilpi on moneen muuhun maahan verrattuna. Ihan läheltakin löytyy isompia ja ennenkaikkea mittasuhteiltaan leveämpiä, Norja, Tanska, Saksa, Ranska...

Mutta hyvin voisi hieman pienentää - ja samalla ottaa käyttöön etukilven. Näkyisi kameravalvonnassa ja vastaantulevan liikenteen kilpitunnistuksessa.
 
Parempia kesärenkaita noiden Vee Rubbereiden tilalle etsin.
Olisivatko nuo sopivat, aiheuttaako ongelmia ABSien kanssa?

Taakse: Michelin City Grip 2 140/70-12 65S Re. (hinta 63€)
Eteen: Michelin City Grip 2 130/70-12 M/C 62S REINF TL F/R (hinta 57€) tai Michelin City Grip 2 120/80-12 65S F/R (hinta 52€)

Vaiko kenties jotain muuta?
 
Itselläni seuraavat Motonetista, ei ongelmia.
Michelin-City-Grip-2-12080-12-MC-65S-TL-eteentaakse
Michelin-City-Grip-2-14070-12-MC-65S-REINF-TL-taakse
 
Tallin perukoilta löyty käyttämätön alustasuoja spray niin tuli sitä etulokariin ruiskittua.

Ettei thaimaan kromi niin helpolla lähe ruostuun jos oikeen talvella rupee enemmän ajeleen tai muutenkaan.

PXL_20230227_062138915.jpg
 
Mulle jäi ylimääräisiä osia keltaisesta 2019 mallisesta. tankki + takaiskarit + lampun tuet + etujousia + eloksoidut etuputket + takahaarukka

jos laitan näitä osia jonnekkin muualle myyntiin niin tuskin niitä löytää kukaan joka tarttee
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on edellisen viestin laittajalta jäykemmät jouset ostettu monkeyn etupumppuihin. Tiedän suurinpiirtein kuinka homma menee mutta momentit ja öljymäärä per pumppu kiinnostaisi jos joku tietää.

Muistelen varmaankin täältä lukeneeni että joku sai pumput pidettyä paikallaan pultin/korkin avaamis vaiheessa ruuvipenkissä kahden jääkiekon välissä? Ilman vaurioita siis.

Kitacon 6,5 N jouset kyseessä, kannataako mennä 10w öljyllä vai suositteleeko joku muuta jäykkyyttä?

Edit: netistä löyty kaksi eri määrää toinen 0.215 l ja toinen 0.230l per pumppu öljyä..

PXL_20230316_153518553.jpg


Edit2: 216 ± 1.5 cm³ on virallinen määrä ja 10w suositus
 
Viimeksi muokattu:
Liity FB:n "Honda Monkey 125 owners group" ryhmään ja lataa sieltä korjaamo manuska. Sieltä selviää öljymäärät ja momentit.
 
Nyt on öljynjäähdytin ja letkut kokeiltu paikalleen. Sijoituspaikka alhaalla, kun alkuperäinen ilmanputsarikotelo paikallaan ainakin toistaiseksi.

Kansi on vielä pajalla (ei kuvassa näkyvä), tarkoitus istuttaa isommat venttiilit ja muotoilla kanavia. Parin kuukauden päästä voisi jo päästä ajelemaan.
20230315_130208.jpg
 
No niin. Elikkäs piti tulla katselemaan tänne, että vieläkös Monkey jaksaa herättää keskustelua. Vähän hiljaiselta kyllä näyttää.

Itselläkin tuli tuommoinen hankittua ylivuotisena mallina, eli 2022. Tälle keväälle on tullut jo ajeltua pitkät pätkät ja mielipide laitteesta vähän kaksijakoinen. Onhan se mukava laite ajaa, mutta aika reippaasti tuntuu bensa maistuvan, eli soppaa menee se 2.4 - 2.8l/100km. Aika reipas kulutus valmistajan ilmoittamaan 1.5l/100km. Ja sitten tuo kulku puoli oli vähän pettymys lähinnä siltä osin, että kun mittarivirheen ottaa huomioon, niin aika kauaksi jää valmistajan lupaamasta huippunopeudesta, 91km/h.
Tuollaista todellista vauhtia ei pääse edes alamäessä, jos ei oo myötätuuli.

Tasaisella ja tyynellä kelillä, imatranajo asennossa, on 85 km/h ehdoton maksimi.

No se siitä laitteen purnaamisesta, kun ainahan mopoa voi virittää ja ei varmaan tekis pahitteeksi kuskinkaan laihduttaa.

Mutta mitäs porukka on muuten mieltä tuosta Monkeyn laadusta? Minua ei oikein vakuuta, sillä niin paljon kaikkea pientä löytyy koko ajan. Jotkut osat meinaa tippua kyydistä, huonoja kierteitä ja epäsymmetrisiä reikiä. Renkaat huonot, ketjut huonot, penkki heiluu ja hankaa tankista maalit, etulamppu heiluu ja tärisee, kone ääntää ikävästi, mutta voi toki olla ominaisuus, ainakaan ensimmäisessä huollossa eivät huomanneet muka mitään erikoista, vaikka selvästi venttiilikoneisto rallattaa.

Ajettuahan tuolla tulee nyt tämä kesä ainakin, katsellaan sitten syksyllä pistetäänkö maailmalle, vai jatkojalostukseen. Ilmeisesti tuohon saa tonnin poikineen laittaa rahaa, ennen kuin aletaan päästä kohtuullisen asialliseen kulkupeliin. Sinänsä pieni sijoitus, jos tuo laatu nyt vaan on sitä samaa Honda laatua, kuin ennenkin.
 
Hiljentynyt tämä palsta kyllä on. Facebookin "Honda Monkey Z125 Harrastajat" ryhmässä aktiivisempaa keskustelua.

Onhan tuo laadultaan vähän kuraa. Kaikki osat tuntuvat olevan halvimmat mahdolliset, hätäisesti koottu ja lähteepä vielä kuulemma helposti ruostumaan (romurautaa surkealla pintakäsittelyllä). Mutta äärimmäisen hauska laite, varsinkin vähän paranneltuna. Mitään järkeähän ei ole upottaa tuohon uuden monkeyn verran rahaa mutta ainakin itsellä tarkoitus pitää pitkään. Usein pysähtyessä joku tulee ihmettelemään laitetta
 
Aika äkkiä sitä rahaa vaan palaa, jos vähänkään parantelee. Ilmeisesti aika pienellä virityksellä saa jo öljynjäähdytintä asennella, eikä se varmasti olis pahitteeksi vakio koneellekaan.

Tuossa nyt itseä lähinnä mietityttää että millaiseen viritykseen sitä lähtis. 2-3 hp lisää saattais jo hyvinkin riittää ja vähän mietin, että josko kansityöllä ja nokalla sen sais, ilmanputsari ja pakoputki mietityttää samoin kun moottorin ohjaus. Mutta ehkä noihinkin on pakko puuttua. Täältä lukenut sen nelivaihteisen mallin ilmanputsarin modauksesta, mutta ne sisuskalut on tuossa uudemmassa erilaiset.

Ensi talvellehan se menee, että pääsee tutkimaan mistä se hengitys pahiten jähnää ja siitä sitten asteittain parantamaan. Eihän tuohon osatarjonnan puolesta olis mikään ongelma saada löylyä, mutta menee mopolla range aika pieneksi, kun jo nyt syö niin helkkaristi bensaa.

Ja huomattu on, että Facebookissa olis keskustelua enemmälti, mutta empä kuulu siihen marttakerhoon, enkä aio liittyäkään. Salaista hommaa tuntuu monkey keskustelut sielläkin olevan, kun ei ulkopuoliset pääse edes lukemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Moottorinohjaukseen Aracerin ecu niin saa kulutuksenkin kuriin. Itselläni 143cc, portattu isoventtiilikansi ja muut hilppeet niin karvan yli 2 litraa kuluu bensaa satasella. Vanhempaa mallia tosin.

Eikös tuon uudemman saa 149 kuutioiseksi ja siihen kansi kuntoon ja pari milliä isompi läppärunko ym. niin varmasti saisi mukavan moottorin.
 
Kansihommat ja aracer ja pakoputki. Siinä ne kriittisimmät näin nopeasti Paukeväivien lomasta tiivistettynä.
 
Saako ja tohtiiko sitä kysyä, että paljonko Artova painaa? Itsellä kun on painoa se 100kg, niin saattaahan se siitäkin osasyy löytyä kulutukseen ja kulku puoleen. Sitä kun tuolla maantiellä on mentävä aina ihan kaasu pohjassa, ettei jää jalkoihin. Vauhtihan kyllä muuten itselleni riittäisi, kun vaan ei rekkojen jalkoihin jäisi.

Jossakin näin tuohon uudempaan koneeseen 139 kuutioista pyttyä tarjottavan. Tietenkin se tarjonta vielä on vähän heikkoa tuohon, mutta luulis vuoden parin päästä helpottavan.

Mites sulla se kansi hommeli edistyy, tai oletko jo päässyt kokeilemaan? Se kiinnostais kovasti, kun se tosiaan tuntuu olevan yksi sellainen kohde, mihin panostaminen kyllä kannattaa.
 
Kansihommat ja aracer ja pakoputki. Siinä ne kriittisimmät näin nopeasti Paukeväivien lomasta tiivistettynä.
Tällaista vähän ajattelinkin, mitä nyt tässä talven aikana tullut lueskeltua ympäri nettiä.

Aika heikosti tuntuu olevan sellaista parempaa neuvoa missään, mistä sais ihan tarkempaa tietoa, että paljonko sitä kantta kannattaa avartaa ja mistä. Ja millaista halkaisijaa on sitten läppärungossa ja putkessa ollut suhteessa kannen kanaviin ja venttiileihin.

Itse mietin jo tuossa, että pitäis melkein joku virtaus penkin tapainen rakennella, että noin suurin piirtein osais tehdä alkuperäisen kaltaisen kokonaisuuden, vähän paremmalla hengityksellä. Ei tahdo toimia viritykset ihan halutulla lailla, jos ei oo tarkkana kokonaisuuden kanssa.
 
Takaisin
Ylös