Ehkä hieman varauksella uskoisin tuohon laakerilinjan suoruuden heittoon.. voi olla kyllä kierokin tuon 5 satkua.. kokeilitko kääntää linjaria eri päin?
No tuskin tuollainen mahdottomia maksaa. Akuuttia tarvetta ei ole, mutta varuiksi olis ottanu hyllyyn. Tai sitten pitää vain käydä läpi b&s raadot, kun luulen että tuo nykyinenkin on ruohonleikkurista peräisin. Romukoneista ottanut toisinaan pultteja talteen, jos joskus tarttis. Ja tarttikin.
Juu, sama tulos molemmin päin. Tietty linjari jos on tiimalasin mallinen, voisi lohko suora ollakin. Teräsviivain ollut jo kauan mielessä, että tarttis hommata.
Kyllä lohkon linjavika pitäis viimeistään siinä vaiheessa huomata, kun runkopukkeja vetää momenttiin. Mulla ainakin yks pikkulohko Mopsi oli niin vähän linjavikainen, ettei viivottimella huomannut, mutta kun runkopukit veti viimeiseen momenttiin, meni akseli jumiin. Sitten Plastigagella kattelin välyksiä, niin laakeri yks kertanaan paikallaan oli joka kaulalla välys ok, mutta kun kaikki laakerit oli paikalkaan, oli yhdellä tai kahdella kaulalla välys olematon.
Voihan tuossa olla, että jos se remontti on joskus tehty, sen jälkeen kone keittänyt, sitten uutta kansipahvia ja ajettu sen mitä kestänyt. Sylinterit vaan olis paremmat tossa toisessa koneessa. Ensimmäisessä selkeä pykälä. Mietitään, pähkäillään ja etsitään passeleita osia halvalla, niin saattaa siitä kalu vielä tulla...
Nippelit.fi löytyy tuumapultiia jne.... BMC on Nuffeissa ainakin käyttänyt ihan kantti-O rengasta lautasen/varren välissä , lukkokilpukoiden alla tiivisteenä.
Sen verran nyt tätä projektia ajatellut, että tilasin plastigaugea. Kun tosiaan koskaan liukulaakereiden kanssa ollut tekemisissä, niin ihan vain mielenkiinnosta ja oppimismielessä kiva nähdä miten toimii. Ja kävin tallissa laskemassa öljyt pois ensimmäisestä koneesta. Jos vaikka joku päivä jaksais ottaa öljypohjan ja männät pois. Ja puolivakavissaan miettinyt ensimmäisen moottorin hoonaamista tallissa 0,040" ylikokoon, jotta sais nuo paremmat männät sisään. Mutta siinä on niin älytön duuni ja vituiksi se menee kuitenkin, niin luultavasti jää ajatuksen asteelle.
Riipaisin männät pois tästä ensimmäisestä koneesta. Laakerit näytti omaan silmään tosi siisteiltä. Männissä oli sitten jotain pientä sanomista. Ykkösen ensimmäinen puristusrengas oli katki ja männänrenkaan ura vaikutti hieman väljältä. 0,7 liuska meni vielä väliin. Video: https://photos.app.goo.gl/36d36uVKqvvudRJB7 Nelosessa oli myös ensimmäinen rengas poikki. Eikä kakkosen ja kolmosenkaan männissä ollut hurraamista . Ollaan varmaan kaikki yksimielisiä siitä, että ainakaan näillä männillä ei moottoria kannata kasata?
Tuo on kyllä saanut aasinpotkun jos toisenkin... Ihan hyvä, että avatutti koneen. Ykkösessä ja nelosessa renkaat poikki ja parhaat puristukset...
Juu, ei harmita, että turhaa työtä taas. Sitä mietin, että onko se juuri aerostartin jatkuva käyttö, joka nuo männät on hajottanut? Ja kun hehkut kerran ovat olleet epäkunnossa, niin ei ole ilman lähtenyt.
Koittanut nyt pähkäillä. Kumpi halvempi, porautus vai kampiakselilinjan suorustus. Porautus luokkaa 200€. Uudet männät 400-500€. Siihen en lähde. Hieman huono projektiaihio, kun joku perus perkins, niin täydellinen haalaussarja on muutaman satasen.
Se vanha aasinpotkuhan ne hajottaa, ei oo eka kerta. Yhdeltä puolitutulta mosahti kone aika hyvinkin kun asiaa tuntematoon ruuttas aasinpotkua oikein huolella ja starttas. Lähti -25 pakkasessa niin ripeesti käyntiin että kiertokanki poikki....no tuli siihen sitte vähän muutakin....
Kaveri kävi eilen piipahtamassa ja ja katseltiin samalla romuja mietittiin, mitä niillä tekis. Ja nyt kun kaveri piteli suorakulmaa ja minä koitin tökkiä viiden satkun liuskaa väliin, ei mennytkään. Siis tuon toisen koneen laakerilinjaa kampuralinjaa katseltiin. Tässä oli myös ylikoko laakerit, eli kampiakseli on joskus hiottu. Runkolaakerien sekä veivien kaulat. Hän epäili, jos tääl on joku vaurio käynyt ja kampiakseli on jo silloin ottanut nokkiinsa. Tai hihnapyörä ollut pois balanssista tai resonoinut tietyillä kierroksilla ja koska on vain kolme laakeripukkia, saattaa katkaista akselin. Tässä oli kyllä aika iso omaviritteinen vesipumpun hihnapyörä ympätty alkuperäisen kylkeen. Ja nyt kun tarkemmin ajattelen asiaa, vesipumpun hihnapyörä tukeutui alkuperäisen ulkokehälle, mutta oli pulteilla sisäkehässä kiinni. Eikös siinä mene se vulkanoitu kumi virattomaksi siellä keskiön ja ulkokehän välillä? Mutta sellaista ehdotti, että pistä plastigaugen kanssa kampiakseli paikoilleen, mittaa välykset, että onko selkeitä heittoja laakereiden välillä. Jos ne ok, kasaa öljyttynä ja koita pyöriikö kampiakseli hyvin. Jos pyörii, niin muuta kuin raakaa ajoa. Näin ajattelin toimia. Kantta hieman läppäilin tänään. Ensin karkealla tahnalla hionta. Pakoseetit oli aika krouvit edelleen. Otin kovemmat keinot käyttöön ja santapaperilla pyörittelin seetejä. Sitten lopuksi vielä hienolla tahnalla läppäys. Tää porakoneen käyttö läppäykseen on ihan oma keksimä metodi. Joku sanoi, että se on väärin, mutta ne on varmaan väärässä. Majori nyt kuitenkin 5 vuotta pelannut ja samalla tyylillä läpätty. https://photos.app.goo.gl/wo1uwndc4hxQ34s56 Ei niistä missään nimessä virheettömät tullut, mutta varmaan paremmat mitä olivat. Ja jos kelpaa minulle, niin saa kelvata teillekin, saatana. Tiivisteiden seassa oli neljä varsinaista venttiilinvarren kumia, uusia. Sitten yläpään tiivistesarjassa oli 8 o-rengasta. Mutta näytti tosi pieniltä, voiko nuo olla tarkoitettu venttiilin varteen? Ainakin nyt nuo modernit kumit pistän, mutta imuun vai pakoon? Ja sitten o renkaat toisiin. Ellei sitten ala törsäämään ja ostelemaan kaupasta uusia..
Käsinläppäystä varten hommattu imukuppi on varmaan niin kauan ku porakoneita on ollu, täsät varsi katkaistu ja keskelle naula/ruuvi josta kanta poikki ja poralla pyöritys....ainakin -60 luvulta muistan näin tehdyn ku pikkukillinä kattelin.....
Eikös ne runkolaakerit ollut kuitenkin siinä kakkosmoottorissa kulunut reunoiltaan laakeriliuskan runkoon asti? Eli joku niitä on vääntänyt. Ykkösessä se toki luonnollista, koska kampirauta poikki. Tuo vanhoilla laakereilla mittaus on hyvä ajatus. Kunhan mittalanka on tarpeeksi pitkä.
Jos akseli uusilla laakereilla momenttiin kiristettynä pyörii herkästi, niin runkolinja ei käytännössä voi olla vino, ainakaan merkittävästi. Tuo kumivulkanoitu hihnapyörähän on nimenomaan vääntövärähtelynvaimennin. Kyllä sillä on merkitystä, varsinkin, jon on kolimlaakerinen kone. Hyvinkin voi aiheuttaa akselin poikkeamisen.