Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

BMC 1500 diesel

Viestiketju osiossa 'Vesikulkuneuvot' , aloittaja Mika 82, 27.10.2020.

  1. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 548
    Saadut tykkäykset:
    1 421
    Meinaakos tuo valve head stan-down juuri tuota, kuinka syvällä on kannessa?
    Mittasin piruuttaan tuosta irtokannesta syvyyksiä. Suurinosa oli 1-1,2mm. Pienenin 0,9 suurin 1,6.
    Puristussuhde 23:1.
    Millaisia puristuspaineita tuolla suhteella olisi mahdollista odottaa kunnossa olevalta koneelta?

    Kuva piru unohtu.
    IMG_20201119_213213588.jpg
     
    #221 Mika 82, 19.11.2020 klo 21:40
    Viimeksi muokattu: 19.11.2020 klo 22:32
  2. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    6 476
    Saadut tykkäykset:
    1 033
    Miten nuo mitat osuu yhteen puristuspaineitten kassa mitkä mittasit.
     
  3. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    52 911
    Saadut tykkäykset:
    4 557
    Kyl se sitä tarkoittaa. Ja puolmilliä syvyydessä, vaikuttaa lautasen halkaisijasta johtuen jo paljon puristussuhteeseen
     
  4. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 548
    Saadut tykkäykset:
    1 421
    Eiku noi mitat on irtokannesta. Käyvää konetta ei oo vielä purettu.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  5. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 548
    Saadut tykkäykset:
    1 421
    Otin tuosta toisen ( selvyyden vuoksi yritän jatkossa puhua ensimmäisestä koneesta viitaten ensimmäiseen koneeseen ja toisesta koneesta, joka tuli myöhemmin raumalta) koneen kannesta venttiilit pois. Yhdestä sisimmästä jousesta puuttui jousikuppi kokonaan ja yhdessä se oli väärinpäin. Venttiilinvarrenkumit oli vain pakoventtiileissä ja kaikki oli rikki.
    Imukanavat olivat aika pikiset.
    Venttiilit ja seetit näytti aivan tavallisilta mihin olen tottunut, ei mitään viitteitä remontista.
    Putsasin ja läppäsin venttiilit suurpiirteisesti. Venttiili poraan kiinni, puukolla ja teräsharjalla suurimmat mujut pois. Tuo kolmosen esikammio on kyllä tosi löysä ja selkeästi alempana kannen tasoa. Pistepuikkoa täällä on myös käytetty, mutta tämä on helissyt varmaan jonkun tovin, kun on syönyt itsensä väljäksi. Jotain poppaskonsteja tälläiselle varmasti olisi tehtävä, jos käyttöön ottaisi.
    Video:https://photos.app.goo.gl/xVo4LcVSpVzwtnex6
    Jousissa oli myös huomattavia pituuseroja.
    Otin myös ensimmäisestä koneesta kannen irti, mutta siitä toinen viesti, niin pysyy ehkä selkeämpänä lukea.
    IMG_20201121_110147313.jpg IMG_20201121_111121335.jpg IMG_20201121_111136317.jpg IMG_20201121_115528253_HDR.jpg IMG_20201121_114645652.jpg IMG_20201121_111513778.jpg
     
  6. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 548
    Saadut tykkäykset:
    1 421
    Tästä ensimmäisestä, käyvästä koneesta otin kannen pois. Kansi näytti äkkiseltään suht siistiltä. Venttiilit täälläkin hieman syvällä, 0,9-1,7mm. Tuo 1,7mm löytyi ykkösestä, jossa oli kovimmat puristuspaineet.
    Alakerta tässä varmaan vaatisi huomiota. Onko omilta jäljil, kun porasin ne hehkut pois, ainakin kolmosessa tuoretta jälkeä, mutta saattaa olla osa vanhaakin vauriota. Väljältäkin vaikutti.
    Mitään uusia mäntiä/porautushommaa en kyllä lähde tähän sijoittamaan. Mittasin tönärillä sylinterin kooksi 73,1mm. Toisen koneen mäntä 73,5mm.

    Muutama vaihtoehto nyt mielessä, miten edetään. Toisen lohkon kampiakselilinjan mittaus ja jos olisi suora, lähtisi siitä tekemään konetta.

    Tai sitten kunnon kehitysmaa korjaus. Hoonata sylinterit ja sitten sorvaa niistä toisen koneen männistä siivun pois. Ja avot, käsissä on uudet männät :D

    Männänrenkaista sitten katsoo parhaimmat käyttöön.

    Aika duuni, mutta olis hauska koittaa. Vaatiiko sitten männänrenkaan uran syvennystä?

    Tai sitten nostaa kädet pystyyn, myydä moottorin raadot pois ja sovittaa vaihdetoosa datsunin koneeseen.

    Huomasin muuten tässä koneessa osan, jota toisessa ei ollut. Nokkapukissa tuon öljykanavan tulpan lukitusprikka...
    Video: https://photos.app.goo.gl/yzp8mQA75KYi5jvQ6
    IMG_20201122_120401372.jpg IMG_20201122_114034270.jpg IMG_20201122_120607509.jpg
     
  7. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    23 091
    Saadut tykkäykset:
    3 700
    Melkoinen seikkailu. Mutta niinhän tämän pitikin olla... :D
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
    • Hauska Hauska x 1
  8. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    52 911
    Saadut tykkäykset:
    4 557
    Kovin on väljäksi mennyt tuo esikammion potero.
     
  9. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 548
    Saadut tykkäykset:
    1 421
    Juu. No tuossa nyt on tuo toinen kansi, että ei sen puoleen paniikkia. Tai muutenkaan.
    Ihan opettelumielessä tuli mieleen, josko koittaisi juottaa kammion kiinni?
    Jotain juotosainetta löytyy, sulamispiste luokkaa 800-900°.
    Toki jos ei pysy, niin ei ne juotosaineet pytyssä taaskaan hyvää tee.
     
  10. Joona.S

    Joona.S Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    2 876
    Saadut tykkäykset:
    974
    Löytysköhä joku komponenttinen kemikaali jolla liimais kammion kiinni ?
     
  11. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 548
    Saadut tykkäykset:
    1 421
    Juu, tämä nyt on tällainen opintomatka.. taas.:rolleyes:
    Mutta silleen ihan kiva, kun ei ole mikään pakkorako saada kuntoon jollain aikataululla. Voi rauhassa pähkäillä ja tutkia.
     
  12. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 548
    Saadut tykkäykset:
    1 421
    Plastic padding :D
    Mutta olisko wheeler dealerissä ollut kansirempan yhteydessä, että jollain mömmöllä liimasivat seetin kanteen.
     
  13. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    17 113
    Saadut tykkäykset:
    2 828
    Eivät lupaa ku 100 astetta jatkuvaa, mut onsitä kuumemmassakin käytetty. On niitä mömmöjä, en vaa muista nimee, joka kestää kyl lämpöö yli 1000 astetta...
     
  14. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    52 911
    Saadut tykkäykset:
    4 557
    Jos sitä kammioo meinaa laitella, ajattelisin että reiän pohjalle pitää tehdä mahdollisesti shimmilevy, niin että kammio on kannen tasalla tai satkun-pari kansipintaa ylempänä.
    Ilmeisesti se kun irtonaisena siellä hakannut, niin kolon pohjan vois olettaa kuluneen kuopalle.
    Sit jollain mötkötillä ( Plastik pattinki kemiallinen metalli ? ) tilkitä sivusuunta, ja kuvaamisvaiheeksi tarttis saada puristuspaino vielä päälle, et kammio asetttúu varmasti kansitason suuntaisesti.
     
  15. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 548
    Saadut tykkäykset:
    1 421
    Juu tuo shimmaus kävi myös mielessä. Varmaan pitäisi myös vastinpinnat hioa, että ovat suorat. Mutta toisaalta vaikka sen jollain patentilla korjaisi, tuskin tuolla kannella konetta kuitenkaan kasaisin, kun oletettavasti ehjäkin kansi on. Että jäisi se korjauksen onnistumisen testaus välistä.

    Joka taas olisi olennainen motivaattori ainakin itselle. Vaihtoehtoisten (halpojen) korjausmetodien testaaminen.
    Tönärillä mitattuna 0,3mm kammia alempana kannen tasosta.
     
  16. korhonen

    korhonen Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    29.1.2016
    Viestejä:
    1 656
    Saadut tykkäykset:
    685
    Varmaan monen muunkin moottorin männät on samankaltaiset mut äkkiä katoin että mitkäs volkkarin td:n mukit tuolta toisen koneen lohkosta pilkistää..
     
  17. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    52 911
    Saadut tykkäykset:
    4 557
    Tuon -53 Scoopin , hyrslementin 265cid lättikseen kun sitä auoin, paris mukis ( n.88mm poraus ) ylin rinkula oli katki, korvaavat tein GM 196cid kuutosen renkaista ( poraus 90mm ) pari milliä vaan renkaan päästä pois ja hyvä tuli ( toivottavasti )
     
  18. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 548
    Saadut tykkäykset:
    1 421
    Mittailin tuota toisen lohkon suoruutta aidolla finnbullet suorakulmalla. 5satkun liuska sinne juuri meni. Jos se kierous on tuon 5 satkua, niin liikaa taitaa olla, kun kerran kampiakselin katkaissut.
    Joko ensimmäiseen koneeseen mäntien, tai ainakin kahden metsästys/sorvaus tai toisen koneen laakerilinjan suoristus. Kummassakin tapauksessa ruuvaamista piisaa.
    Tämän ensimmäisen koneen venttiilit otin pois. Ei mitään dramaattista, perus kulumaa. Tässä oli O-renkaat venttiilien varressa, ei lainkaan varsinaisia venttiilinvarren kumeja.
    Onko aikansa ratkaisu vai oma patentti. Kyllähän tuokin tavallaan sateenvarjona toimii.
    Asetonia kaadoin lautasten päälle. Kakkosen pako kuivui nopeiten, sitten ykkönen.
    Mutta esikammiot oli tiiviisti paikoillaan. En niitä tahtosi pois ottaakaan, eikä taida olla tarvettakaan? Mutta läppäämällä tulee varmaan ihan ok kansi.
    Jaa juu. Tuli ne tuumaiset ruuvit kiinasta. Ihan eri kierre, liian iso nousu. Joista siis piti tulla ilmausruuvi pumppuun.
    IMG_20201123_152811869.jpg IMG_20201123_124858322.jpg IMG_20201123_144442866.jpg
     
  19. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    6 476
    Saadut tykkäykset:
    1 033
    Kyllä tuo nollarengas venttiilin varressa oli tuolle ajalle normaali ratkaisu.
     
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 1
  20. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    13 055
    Saadut tykkäykset:
    1 847
    Tuo musta on selvästi UNC, mutta vaalea on mielestäni lähempänä UNF -kierrettä.

    Onko noiden pulttien hintaero niin suuri, että kannattaa tilailla Kiinasta. Jos vanhan pultin kantaa mukanaan pulttikauppaan ja vertaa siellä kierrettä tarjolla oleviin.
     

Jaa tämä sivu