Meinaakos tuo valve head stan-down juuri tuota, kuinka syvällä on kannessa? Mittasin piruuttaan tuosta irtokannesta syvyyksiä. Suurinosa oli 1-1,2mm. Pienenin 0,9 suurin 1,6. Puristussuhde 23:1. Millaisia puristuspaineita tuolla suhteella olisi mahdollista odottaa kunnossa olevalta koneelta? Kuva piru unohtu.
Kyl se sitä tarkoittaa. Ja puolmilliä syvyydessä, vaikuttaa lautasen halkaisijasta johtuen jo paljon puristussuhteeseen
Otin tuosta toisen ( selvyyden vuoksi yritän jatkossa puhua ensimmäisestä koneesta viitaten ensimmäiseen koneeseen ja toisesta koneesta, joka tuli myöhemmin raumalta) koneen kannesta venttiilit pois. Yhdestä sisimmästä jousesta puuttui jousikuppi kokonaan ja yhdessä se oli väärinpäin. Venttiilinvarrenkumit oli vain pakoventtiileissä ja kaikki oli rikki. Imukanavat olivat aika pikiset. Venttiilit ja seetit näytti aivan tavallisilta mihin olen tottunut, ei mitään viitteitä remontista. Putsasin ja läppäsin venttiilit suurpiirteisesti. Venttiili poraan kiinni, puukolla ja teräsharjalla suurimmat mujut pois. Tuo kolmosen esikammio on kyllä tosi löysä ja selkeästi alempana kannen tasoa. Pistepuikkoa täällä on myös käytetty, mutta tämä on helissyt varmaan jonkun tovin, kun on syönyt itsensä väljäksi. Jotain poppaskonsteja tälläiselle varmasti olisi tehtävä, jos käyttöön ottaisi. Video:https://photos.app.goo.gl/xVo4LcVSpVzwtnex6 Jousissa oli myös huomattavia pituuseroja. Otin myös ensimmäisestä koneesta kannen irti, mutta siitä toinen viesti, niin pysyy ehkä selkeämpänä lukea.
Tästä ensimmäisestä, käyvästä koneesta otin kannen pois. Kansi näytti äkkiseltään suht siistiltä. Venttiilit täälläkin hieman syvällä, 0,9-1,7mm. Tuo 1,7mm löytyi ykkösestä, jossa oli kovimmat puristuspaineet. Alakerta tässä varmaan vaatisi huomiota. Onko omilta jäljil, kun porasin ne hehkut pois, ainakin kolmosessa tuoretta jälkeä, mutta saattaa olla osa vanhaakin vauriota. Väljältäkin vaikutti. Mitään uusia mäntiä/porautushommaa en kyllä lähde tähän sijoittamaan. Mittasin tönärillä sylinterin kooksi 73,1mm. Toisen koneen mäntä 73,5mm. Muutama vaihtoehto nyt mielessä, miten edetään. Toisen lohkon kampiakselilinjan mittaus ja jos olisi suora, lähtisi siitä tekemään konetta. Tai sitten kunnon kehitysmaa korjaus. Hoonata sylinterit ja sitten sorvaa niistä toisen koneen männistä siivun pois. Ja avot, käsissä on uudet männät Männänrenkaista sitten katsoo parhaimmat käyttöön. Aika duuni, mutta olis hauska koittaa. Vaatiiko sitten männänrenkaan uran syvennystä? Tai sitten nostaa kädet pystyyn, myydä moottorin raadot pois ja sovittaa vaihdetoosa datsunin koneeseen. Huomasin muuten tässä koneessa osan, jota toisessa ei ollut. Nokkapukissa tuon öljykanavan tulpan lukitusprikka... Video: https://photos.app.goo.gl/yzp8mQA75KYi5jvQ6
Juu. No tuossa nyt on tuo toinen kansi, että ei sen puoleen paniikkia. Tai muutenkaan. Ihan opettelumielessä tuli mieleen, josko koittaisi juottaa kammion kiinni? Jotain juotosainetta löytyy, sulamispiste luokkaa 800-900°. Toki jos ei pysy, niin ei ne juotosaineet pytyssä taaskaan hyvää tee.
Juu, tämä nyt on tällainen opintomatka.. taas. Mutta silleen ihan kiva, kun ei ole mikään pakkorako saada kuntoon jollain aikataululla. Voi rauhassa pähkäillä ja tutkia.
Plastic padding Mutta olisko wheeler dealerissä ollut kansirempan yhteydessä, että jollain mömmöllä liimasivat seetin kanteen.
Eivät lupaa ku 100 astetta jatkuvaa, mut onsitä kuumemmassakin käytetty. On niitä mömmöjä, en vaa muista nimee, joka kestää kyl lämpöö yli 1000 astetta...
Jos sitä kammioo meinaa laitella, ajattelisin että reiän pohjalle pitää tehdä mahdollisesti shimmilevy, niin että kammio on kannen tasalla tai satkun-pari kansipintaa ylempänä. Ilmeisesti se kun irtonaisena siellä hakannut, niin kolon pohjan vois olettaa kuluneen kuopalle. Sit jollain mötkötillä ( Plastik pattinki kemiallinen metalli ? ) tilkitä sivusuunta, ja kuvaamisvaiheeksi tarttis saada puristuspaino vielä päälle, et kammio asetttúu varmasti kansitason suuntaisesti.
Juu tuo shimmaus kävi myös mielessä. Varmaan pitäisi myös vastinpinnat hioa, että ovat suorat. Mutta toisaalta vaikka sen jollain patentilla korjaisi, tuskin tuolla kannella konetta kuitenkaan kasaisin, kun oletettavasti ehjäkin kansi on. Että jäisi se korjauksen onnistumisen testaus välistä. Joka taas olisi olennainen motivaattori ainakin itselle. Vaihtoehtoisten (halpojen) korjausmetodien testaaminen. Tönärillä mitattuna 0,3mm kammia alempana kannen tasosta.
Varmaan monen muunkin moottorin männät on samankaltaiset mut äkkiä katoin että mitkäs volkkarin td:n mukit tuolta toisen koneen lohkosta pilkistää..
Tuon -53 Scoopin , hyrslementin 265cid lättikseen kun sitä auoin, paris mukis ( n.88mm poraus ) ylin rinkula oli katki, korvaavat tein GM 196cid kuutosen renkaista ( poraus 90mm ) pari milliä vaan renkaan päästä pois ja hyvä tuli ( toivottavasti )
Mittailin tuota toisen lohkon suoruutta aidolla finnbullet suorakulmalla. 5satkun liuska sinne juuri meni. Jos se kierous on tuon 5 satkua, niin liikaa taitaa olla, kun kerran kampiakselin katkaissut. Joko ensimmäiseen koneeseen mäntien, tai ainakin kahden metsästys/sorvaus tai toisen koneen laakerilinjan suoristus. Kummassakin tapauksessa ruuvaamista piisaa. Tämän ensimmäisen koneen venttiilit otin pois. Ei mitään dramaattista, perus kulumaa. Tässä oli O-renkaat venttiilien varressa, ei lainkaan varsinaisia venttiilinvarren kumeja. Onko aikansa ratkaisu vai oma patentti. Kyllähän tuokin tavallaan sateenvarjona toimii. Asetonia kaadoin lautasten päälle. Kakkosen pako kuivui nopeiten, sitten ykkönen. Mutta esikammiot oli tiiviisti paikoillaan. En niitä tahtosi pois ottaakaan, eikä taida olla tarvettakaan? Mutta läppäämällä tulee varmaan ihan ok kansi. Jaa juu. Tuli ne tuumaiset ruuvit kiinasta. Ihan eri kierre, liian iso nousu. Joista siis piti tulla ilmausruuvi pumppuun.
Tuo musta on selvästi UNC, mutta vaalea on mielestäni lähempänä UNF -kierrettä. Onko noiden pulttien hintaero niin suuri, että kannattaa tilailla Kiinasta. Jos vanhan pultin kantaa mukanaan pulttikauppaan ja vertaa siellä kierrettä tarjolla oleviin.