Männänrenkaita sovitin tuohon lohkoon. Nämähän on jossain vaiheessa vaihdettu. Ylimmässä männänrenkaassa päittäsivälys 1.6mm, alimmassa öljyrenkaassa 0.6mm Kuulostavat kyllä aika isoilta? Tosin dieselistä en ole koskaan mäntää pois ottanut ennen tätä. Sitä hain takaa, että tuskin näillä renkailla kannattaa lähteä käyvää konetta rengastamaan?
On kyllä merkillistä. Ylimmässä puristusrenkaassa voisi olla 0,30-0,50mm, öljyrenkaassa 0,25-0,45mm. (hatusta heitettynä) Pienempiäkin on mm. japsi dieseleissä.
Ihan liikaa on päittäisvälystä. TurboNuffissa tuota luokkaa , ohjearvo tais vakioon olla luokkaa 0.2-0.5mm
Juu itseä ei harmita tai muutenkaan. Ihmetyttää vain, jos suht vähän remontin jälkeen ajettu ja männän karstaiset, männänrenkaat kuluneet ja hoonausjälkiä ei näy sylinterissä. Ei kyllä ollut pykälääkään. Nooh, mitäs näistä. Tossa olis kyl hyvä aihio kolmepyttyiselle kompuralle
Mut jos on jo aikaisemmin porattu ylikokoon. Laitettu vahingossa std renkaat. Ja kuuluuko kuitti edes tähän moottoriin, on voinut mennä vahingossakin sekaisin.
No juu, kaikenlaistahan on voinut sattua. Mutta jos olis ylikokoon porattu vakio koon renkaat, eikö mahtais olla vielä isompi välys? Ainakin tuo öljyrengas?
Sitä minä vaan, että autolla tollanen reilu milli lisää katkosrakoa männänrenkaaseen vastaa yli puolen miljoonan kilometrin ajoja ja nykymoottoreilla pitkälti toista miljoonaa. Venemoottorissa ei ole ilmansuodatinta, mutta tuskin niitä tunteja kuitenkaan niin mahdottomasti kautta kohti tulee. Edit: tuossahan nuo ohjearvot tälle moottorille on PISTON RING GAP FITTED IN THE BORE No. 1 compression ring - 0.012 inch to 0.020 inch (0.30 mm to 0.51 mm) No. 2 and No. 3 compression rings - 0.008 inch to 0.013 inch (0.20 mm to 0.33 mm) No. 4 and No. 5 oil control rings - 0.008 inch to 0.013 inch (0.20 mm to 0.33 mm) https://www.charnleys.com/part/leyland-light/bhm1169/ring-set-
Olikos sulla jo tämä korjausopas? https://www.marinedieselbasics.com/wp-content/uploads/BMC-Tempest-1-5-Manual.pdf
Ja minä hain sitä takaa, että onko laskennallisesti mahdollista, että olisi vakiorenkaat ylikoko reiässä. Jos ylikoko olisi vaikka 0,5mm, vakio öljyrengas vakio reiässä 0,25mm päittäisvälyksellä, niin eikö päittäisvälys sitten olisi reilu 1,5mm isompi (0,5mmxπ)? Näillä nyt ei ole merkitystä itse projektin etenemiseen, lähinnä teoreettista pähkäilyä.
No ei taida olla. Laskeskelin, että 73,50 reiällä ja nollakatkosraolla oilis ympärysmitta 230,79 ja 73,00 reiällä 229,22, eli 1,57mm pienempi. Kai se on vain uskottava, että brittirauta on heikkoa...
Olisko mahdollista että joku "innokas" olisi varalta viilaillut reilusti välystä kasatessa? 0.40mm laitoin viimeksi välystä kun erästä "perinne" moottoria kasailin.
Vai olisiko nyt kuitenkin "remontin" tehnyt paja pessyt ja maalannut koneen sieväksi ja laskuttanut remontista. Eipä olis eka kerta, kun näin tapahtuu.
Hiukan olin ennen...... Mut onhan sellaista joillain autokorjaamoillakin tullut ilmi, et on laskutettu olemattomasta työstä ja osista ......
Mulla kävi tämä mielessä, mutta en viitsinyt ääneen sanoa. Ja missään nimessä näillä tiedoilla lähde osoittamaan sormella. Kansipahvi nyt selkeästi oli suht tuore. Moottorin ja kaavelin välisessä tiivisteessä oli vielä jossain lohkon kuopassa juoksevaa tiivistelakkaa. Tuskin sentään tehtaan jäljiltä. Laakeritkin vaikutti suht uusilta? Myyjä jutteli, että osia oli hieman vaikea löytää, männänrenkaat mainitsi tässä yhteydessä... Ja kun mainitsi, että kiertokangen laakeri ainakin rikki, ensin oletin, että on avattu öljypohja. Mutta varmaan pyöritetty kampiakselia ja huomattu kolina ja välys, niin oletettu, että veivin laakeri loppu. Näin minäkin olisin olettanut.
Olisko nyt niin, että tuo brittikone on jollain tuumamittaisella porauksella, ilmeisesti 2 7/8" = 73.025 mm ja männänrenkaat etsitty jostain manner-eurooppalsisesta moottorista jossa on 73 mm poraus?