Purkaisin ensin vaan kampiakselin irti. Jos kiertokanget ovat ehjät, niin en ottais edes kantta auki, vaan toisesta koneesta kampura ja uudet laakerit. Toki niillä käytetyilläkin voi kasata, jos on intoa kokeilla. Niin ja se kannen plommi kunnolla kiinni. Toki tuolla on voitu kolkotella kohti kotisatamaa ja öljykanavat laakerimetallia täynnä...
Ajattelin tosiaan kurkata alakertaan aluksi. Tuoksu oli tosi kitkerä, palaneen öljyn haju. Ja aika paljon mujua öljypohjassa. Kampiakselin kaulat oli mielestäni hyväkuntoiset, nehän oli remontissa kiillotettu. Kampiakseli tosin oli poikki, niin ajattelin, että ei tästä kannata alkaa konetta tekemään. Jostain brittisivulta luin, että vaikka jossain piireissä tällä on vahvan koneen maine, ja vaikka sen keittäisi, matka jatkuu koneen jäähdyttyä. Mutta siellä sanottiin, että ylikuumeneminen voi vääntää lohkon kieroon ja jossain vaiheessa kampiakseli katkeaa. Oli siellä hieman kosteuttakin palotilassa, kun väriä oli saanut pintaan ja muutama männänrengas jumissa. Ykkösessä ja nelosessa. Alapään avauksen jälkeen ajattelin, että ehkä männänrenkaat ja kannen otan tästä tuohon ensimmäiseen moottoriin. Mutta nyt harkitsen vielä mitä teen. Tuon kannen vaihtoa nyt voisi harkita. Tai sitten ei tee mitään. Putsaa ja huoltaa tuon irtokannen. Sitten jotain bromleemia tulee, nappaa hyllystä uuden kannen ja tiivisteen ja pistää paikoilleen. Luulen, että paikallistin sen öljykanavan tulpankin. Keinuvipujen pukissa on tulppa, joka suoraan kannen öljykanavan kohdalla. Mitä kaikkea tälle moottorille nyt oli tapahtunut ja missä järjestyksessä, niin ei mitään päiväkirjatyyppistä selostusta alkanut myyjältä kirjaamaan. Jokatapauksessa paljon rahaa lyönyt tähän kiinni ja varmasti harmittanut, kun tonnien remontin jälkeen silti jättänyt tuuliajolle. Pumppu ja suuttimet oli myös kunnostettu, joten äkkiä +3K€ mennyt rahaa. Kansipahvin liekkirenkaissa myös jotain muodonmuutosta havaittavissa.
Saattaahan tuo lohko kiero ollakin, kun runkolaakerit kuluneet noin voimakkaasti toisesta reunastaan.
Niin sellainen tuli vielä mieleem, että minun mielestä nuo laakerit ei ole leikanneet kiinni. Ei nyt omakohtaista kokemusta niistä, mutta kaverin pajalla sellaisia nähnyt. Että olisko ihan ekana joskus käynyt niin, että on keittänyt, sitten remontti, mutta laakerilinjaa ei olla tarkistettu ja sitten ajan kanssa taivutellut kampiraudan poikki? Ja se irronnut tulppa. Onko kuitenkaan aiheuttanut tuhoa? Ja sellaisen huomasin, että kyllä tuo vaihteiston jäähdytin on varmaan ollut raakavesijäähdytteinen. Ja ensimmäisenä linjassa. Tässä ensimmäisessä koneessa siis.
Tuo kannentiivisteen muoto on joissain tiivisteissä ihan normaalia, reiän laajennusväkäset osuu venttiilien kohdille.
Pistetään tämäkin ylös. Eli koneeseen passaava hehkutulppa bosch 0250200035 12V. Puhelimessa kun toisen koneen myyjän kanssa juttelin ja selitin tilanteen, että on samanmoinen kone työn alla. Että 15€ maksoin 4kpl hehkuja briteistä. Totesi jotenkin lakonisesti, että hän osti Suomesta ja ei ihan tuohon hintaan saanut.. Pikaisella googletuksella reilu 50€ kappale. Onkohan ne myös paremmat? Hieman hitaammilta vaikutti lämpeämään. Jos nuo briteistä tulleet otti 40A kaikki neljä, eli 10A yksittäinen hehku , tämä yksi ottaa reilu 6A. Olin kyllä hieman testannut etukäteen, että oli hieman valmiiksi lämmin. https://photos.app.goo.gl/VQEDRcMhwaogtuAr6
Kyllä sellaisiakin aikoja on, kun menee monta kuukautta, ettei saa mitään aikaiseksi. Niin tehdään nyt, kun sitä uutuudenviehätys vielä on Tuota toista startin solenoidia piruuttaan katsoin. Veti tosi laiskasti. Avasin käikäleen, oli ihan siisti, mutta öljyinen sisältä. Koitin vielä ilman kuoria. Edelleen veti laiskasti, mutta huomasin, että käämi lämpeää nopeasti, 5sekunnin jälkeen piti lopettaa. Joku oikosulku käämissä vai? Miten tuo muuten pelaa, kun nuo kaksi tinattua käämin päätä tulee solenoidin päädystä ulos. Tuossa pienemmässä jatkuva virta ja toiseen paksumpaan tulee sitten heräte. Tai näin ainakin oletan? Siis ihan yleisellä tasolla käämin toimintaa mietin. Jotenkin ajattelin, että yksi käämi, toinen pää runkoon ja toiseen plus, niin sitten syntyy magneettikenttä.
Vetokäämi on kytketty sarjaan startin ankkurin kanssa. Eli jos hiilet on startissa jumissa tai loppu, niin solennoidi ei vedä. Tämän takia se startin kolauttaminen usein auttaa.
No minä testasin vissiin väärin, kun pistin plussaa tuohon isoon napaan, mihin tuo vetokäämin lanka tulee. Pitääkö siihen sitten maata antaa, kun solenoidia irrallaan testaa? Ja miten mahdoin sen ruosteisen startin saada toimimaan, kun ei sen kanssa ollut ongelmia Tai sitten tuo on ihan oikeesti rikki.
Alkutilanteessa pitokäämi maadoittuu maahan ja vetokäämi moottoriin, joka on vielä "yhtä puuta", eli resistanssi on pieni. Lähes runkomaassa siis, mutta ei ihan. Solenoidi vetää kummankin käämin voimalla, mutta kun se on vetänyt, niin vetokäämi lakkaa saamasta virtaa, koska solenoidi on kytkenyt sen navat toisiinsa. Tästä lähtien pitokäämi yksin hoitaa hommaa. Vetokäämille ei saisi antaa virtaa kuin aivan pienen hetken, sen ajan, jossa solenoidi tekee työliikkeensä.
Kun sulla on solennoidi irrallaan, niin voit mitata siitä vetokäämin ja pitokäämin resistanssit. Eikä solennoidin tarvitse olla edes irti, kunhan irroittaa moottorille menevän johdon. Voit vertailla näitä arvoja muiden solennoidien kesken.
Jäi nyt tuo mittaaminen väliin, ku testasin niin, että annoin maata tuohon isoon ruuviin, johon siis vetokäämin toinen pää tulee, niin veti isommalla voimalla. Mikä siinä sitten on alunperin ollut vikana, että purettu? Kontaktipinnoissa oli ehkä jotain likaa tms, ne putsasin. Mutta nyt tuntuu pelaavan. https://photos.app.goo.gl/kxgeaga4HE99eHoV9 Kettumainen purkaa, kun prässätty kasaan. Milli kerrallaan ruuvarilla vääntäen tuo reuna suoraksi. Eikä mennyt kertaakaan edes kämmenestä läpi. Lähellä kyllä oli muutaman kerran. Joskus tuntuu, että jotain osia ei ole edes tarkoitettu huollettavaksi Pihdeillä pureistelin kasaan sen mitä sain, hieman vielä vasaralla ja tuurnalla viimeistelyä ja lopuksi saumaan vielä epoksiliima. Niin ja tietty nuo tinaukset joutuu avaamaan. Aika hyvin sai auki, kun kolvilla kuumaksi ja pikku napautus pöydän kulmaan, niin tinat valahti pöydälle.
Niin ja kysymys näistä esikammioista. Kun nostin kannen pois, jäi kolmosen kammio lohkon päälle. Ja kannentiiviste tämän sylinterin kammion kohdilta rikki. Että kuuluuko olla näin vai pitäiskö nämä olla jollain liimalla kiinni vai miten? Kun luuli, että jos tuollainen käikäle on löysällä kannessa, niin elää ja liikkuu siellä eikä välttämättä ole hyvä asia?
Putsii poteron ja esikammion, kammio pesäänsä ja pistepuikolla pisteitä 5mm välein lukiten kammio paikoilleen, noin joskus on tullut tehtyä.
Tuli ekana se tahna mieleen, jolla jossain nähnyt seetejä liimattavan. Mutta varmaan koitetaa tuota pistepuikko hommaa.