Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

BMC 1500 diesel

Viestiketju osiossa 'Vesikulkuneuvot' , aloittaja Mika 82, 27.10.2020.

  1. Janski

    Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    3 859
    Saadut tykkäykset:
    1 121
    Mikä se vaihde muuten on?
     
  2. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 881
    Saadut tykkäykset:
    1 534
    Paragon gears. Ekassa viestissä on nurinniskoin otettu kuva kilvestä. Hydraulivaihde kuitenkin. Eipä senkään kunnosta osaa sanoa, kun vaikea saada kuormaa perään. Tai siis vaihteet toimii ja öljypumppu toimii. Pitääkö kytkin kuorman alla on ainoa, mikä siinä voisi olla vialla. Joku hydraulipumppu olis hauska, jos sais kiinni. Tai penkitykseen koko laite :D
     
  3. Janski

    Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    3 859
    Saadut tykkäykset:
    1 121
    o_O iha outo merkki mulle:eek:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  4. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    24 131
    Saadut tykkäykset:
    3 892
    Eikös @Janski :lla ole 1800cc BMC?
     
  5. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 881
    Saadut tykkäykset:
    1 534
    Juu, sama homma. velvet drive ja hurth toisaalta ainoat valmistajat, mitä äkkiseltään tiedän.
     
  6. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    24 131
    Saadut tykkäykset:
    3 892
    Eikös tuo Paragon ole made in USA?
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  7. Janski

    Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    3 859
    Saadut tykkäykset:
    1 121

    Juu tuolla varastossa osina. Pitäs keksiä helppo ja ilimanen konsti koe ponnistaa lohko siitä ku meinaan 25 vuoden seisonnan aikana oli jäähy nesteet valunu ö - pohjaan nii olis kiva tietää että mistä:confused:
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  8. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 881
    Saadut tykkäykset:
    1 534
    Oliko lohko mennyt täysin tyhjäksi vai olisko vaikka kannentiivisteen kautta päässyt? Tai jos on öljynjäähdytin, niin siellä oleva vuoto voisi tehdä saman. Ellei raakavesijäähdytteinen.
     
  9. Janski

    Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    3 859
    Saadut tykkäykset:
    1 121


    Ei täysin tyhjäksi mutta reilusti kansi tiiviste tason alapuolelle. Tää on ollu ihan auto tai siis semmosessa tela härvelissä moottorina. Ei oo vesillä vielä ollu mutta vene moottoriksi minä sitä suunnittelin ku ilimaseksi sen sain:rolleyes:. Pitäs vaan tehä se venekki 7m pitkät laudat olis varastossa mutta ku velipoika möi sen verstaan missä mahtus tekemään nii jääny sitte:oops:
     
  10. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 881
    Saadut tykkäykset:
    1 534
    Tosta vaihdetoosasta vielä. Tuollaiset numerot löysin kilvestä: paragon gears 6F-4216 R13L Z-8236L

    No siinä on sitten useampia mutkia matkassa vielä :D
     
  11. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 881
    Saadut tykkäykset:
    1 534
    Taas hieman hävettää :facepalm:
    Näin sen 5min vaivan, että kaivoin majorista akun irti, joka siis on bemarin vanha.
    Sillä moottori lähti käymään.
    Video: https://photos.app.goo.gl/7pxAPHLN4kT4mwY8A

    Lämpötila +6. Eli se @jusape n maininta riittävästä kierrosnopeudesta startatessa taisi pitää kutinsa.

    Tämänhetkinen plääni.
    Odottaa sitä puristuspainemittatia, mitata paineet. Ja mielenrauhan takia meinaan ottaa kannen irti, kun yläpään tiivistesarja on 40£ niin parhaimmillaan pärjää sillä.
    Vai lisääkö tieto tuskaa? :(
    Otin vaihteistonkin piruuttaan irti. Letkut ainakin menee vaihtoon.
    Vetolevyssä näkyy vesiraja, että ainakin joskus on pilssissä ollut reilummin vettä. Mikä nyt ei mitään ihmeellistä ole elämää nähneelle moottorille.

    IMG_20201115_111354175.jpg IMG_20201115_113245618.jpg IMG_20201115_113239928.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 6
  12. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    14 129
    Saadut tykkäykset:
    2 022
    Paragon on kyllä ihan laatuvaihde. Noilla tehoilla hydraulivaihdetta tuskin on saatu ajettua rikki, jos edes joskus on öljyjä vaihdettu. Mekaaninen on kyllä usein noin pienissä koneissa.
     
  13. Janski

    Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    3 859
    Saadut tykkäykset:
    1 121
    Tossa koneessaan ei muuten oo vakiona kampiakselin takapäässä tiivistettä ollenkaan. Pilssin veden korkeuden suhteen kannattaa olla tarkkana ja myös rajoittaa moottorin kallistus kulmaa taakse päin
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  14. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    14 129
    Saadut tykkäykset:
    2 022
    Ehjän veneen pilssissä ei ole yhtään vettä, ellei kyseessä ole puuvene. Niissä on keväällä vettä muutaman viikon.
     
  15. Janski

    Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    3 859
    Saadut tykkäykset:
    1 121

    Ainaki mun veneissä on aina sateen jälkeen ollu vettä pilssissä:raaps:. Ja mulla on ollu kaikki veneet puuta ja ne ei oo keväällä muualta vuotanut ku tapin reiästä meinaan ku unohin laittaa sen paikalleen:facepalm:.
     
  16. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    14 129
    Saadut tykkäykset:
    2 022
    Avoveneet on toki asia erikseen, ajattelin katettua venettä, kun itsellä kaikki sisäkoneiset on ollut katettuja. Avoveneet on olleet kaikki perämoottorilla.
     
  17. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 881
    Saadut tykkäykset:
    1 534
    Käytiin nyt kuitenkin muksujen kanssa pienellä road tripillä.
    Anti oli hyvä.
    Moottorin tarina sellainen, että on tehty koneremontti ( veikkaan että -17-18 talvella jostain kuiteista päätellen), kannesta jostain öljykanavasta on irronnut joku tulppa jonka seurauksena kampiakselin voitelu jäänyt puutteelliseksi. Kone kuulemma käy, mutta kolisee. Sen verran tutkittu, että ainakin joku veivin laakeri väljä.

    Täysin uusia osia tuli mukana äkkiseltään katsottuna: yläpään tiivistesarja, jakoketju, paljon sekalaisia tiivisteitä, öljynsuodatin, kolme polttoainesuodatinta.

    Muuta mukana tullutta hilpettä: kaksi starttia, toisesta solenoidi rikki, kaksi siirtopumppua, ehjä laturi, messinkinen öljyn imuvaihtaja ja letkutukset öljypropun tilalle, tietty toi paisuntasäiliö ym.
    Hyvä diili sanoisin. Kiitosta vaan @LPR lle vinkistä. Ja niistä useammastakin maininnasta, että kyllä se varmaan kannattaisi hakea :D

    Pumppu ja suuttimet oli myyty.

    Ja ekstrana samaan syssyyn evikka. Jos toimivan 20hp persveivari saa 50€, niin ei vaan pysty vastustamaan :oops:


    Mutta huolellisella purkamisella ja osien tutkimisella saattaa saada oikeinkin hyvän moottorin kasattua kohtuu kustannuksin.
    IMG_20201115_211922223.jpg IMG_20201115_212550821~3.jpg IMG_20201115_212614002.jpg
     
    #157 Mika 82, 15.11.2020
    Viimeksi muokattu: 15.11.2020
    • Tykkään Tykkään x 12
  18. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 881
    Saadut tykkäykset:
    1 534
    Sellainen knoppitietokin tuli, kun kaveri kysyi, onko minun moottori vanhempaa vai uudempaa mallia? En tiennyt. Ja kuulemma hehkun reiästä ainakin tietää. Tässä vanhassa 4mm, uudessa 6mm. Molemmat näistä koneista vanhempaa mallia.
    Jotain muutakin eroa on. Hänellä oli uudemman mallin kannentiiviste tullut aluksi, mutta se ei kestänyt. Olisko siellä ollut joku öljykanavahomma, että toisessa O-renkaat, toisessa kupariprikat tms ja ehkä jotain muutakin.

    Hyvä tällainenkin tietää, että osaa huomioida vaikkapa tiivisteitä ostaessa.
    Itsellä oli jo ylä ja alapään tiivistesarjat ostoskorissa aamulla, mutta onneksi maltoin mieleni.
     
  19. ToniT81

    ToniT81 Kansalainen

    Liittynyt:
    23.12.2011
    Viestejä:
    2 463
    Saadut tykkäykset:
    79
    Nyt on hyvä keskittyä tuohon parempaan moottoriin ja kunnostaa/korjata se kun remonttia alunperin tehty. Tuosta mahdollisesti heikko kuntoisemmasta puuttuvat osat parempaan ja jättää loput varaosiksi.
     
  20. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 881
    Saadut tykkäykset:
    1 534
    No tämä kyllä kävi mielessä. Ja tämä on ainakin ollut glygoli jäähdytyksellä, niin vesikanavat kunnossa. Varmaan pistää ihan atomeiksi ja katsoa millaista vauriota alakerrassa on. Jos oikein hyvä tuuri käy, voisi mennä pelkillä laakerien vaihdolla.
     

Jaa tämä sivu