BMC 1500 diesel

Viestiketju:
BMC 1500 diesel

Ainaki jakopään koppa on auottu ? Miksi ? Ketjun ohjuri ? antautunut ja jako on sekaisin + tönärit väärässä ?
Ainakin jossain brittisivustolla suositeltiin vaihtamaan jakoketju joskus. Vaikka 30 vuoden välein.
 
Siistin näköinenhän tuo on päällisin puolin, eikä hinnan kiroissa. Mutta pumppu ja suuttimet puuttuu, tai ei ainakaan kuvassa näy, niin harvassa varmaan tarvitsijat. Jos on ok kuntoinen, niin vaikka kenellä raakavesijäähdytteinen kone loppu, niin sellaiselle hyvä aihio antaa lisävuosia tekniikalle.
Ei kyl millään jaksais raumalle asti ajella. :oops:
Jos ton ostaa, koskaan ei tarvi. Jos ei osta, niin tarvii :D
Nyt, jos milloin, olisi Konekansalaisten yhteisöllisyydestä apua. Joku Rauman läheltä oleva hakis omaan jemman tuon ja kun on ajoa puolin-toisin, niin toimittais koneen @Mika 82 lle. Noinhan mäkin tuon Kubotan koneen hankin. @hessu kävi hakemassa koneen Porista ja keväällä toi Paukkeille.
 
Ihan kaunis ajatus. Mutta pelkään vain, että menee haaskuuseen, kun jos tuo nyt käy, niin varmaan jää vaihtamatta pumput ja suuttimet tuohon ihan vain koittamisen vuoksi.
Mutta pitää nyt pistää nuo uudet hehkut ensitilassa. Jos ei lähde nätisti käymään, sitten voi kansi irrota ja sitten taas näkee vesikanavat paremmin, että onko vain pintaruostetta vai enempi ruosteessa. Hanasta kun päästin vedet pois, ei kyllä ollut mitään mujua hanassa, että ehkä lohko/kansi ihan ok.
 
Päivitystä. Asensin uudet hehkut. Hehkutin ainakin 15 sekuntia ja starttasin. Yksikään sylinteri ei edes yskäissyt. Lämpötila oli noin 7 astetta. Akku oli heikko. Meinasin koittaa toisella akulla, mutta toisaalta tällä akulma majori on vielä lähtenyt käymään, niin en koittanut.
Tilasin puristuspainemittarin. Mielenkiinnolla odotan tuloksia. Oikeastaan toivot, että tulokset olisi heikot. Silloin on selkeä polku, kasiremppa ja männät ja sylinterit työn alle.
Ja mitä jatkltoimenpiteitä tehdään, pitääkö käydä raumalla..
 
Päivitystä. Asensin uudet hehkut. Hehkutin ainakin 15 sekuntia ja starttasin. Yksikään sylinteri ei edes yskäissyt. Lämpötila oli noin 7 astetta. Akku oli heikko. Meinasin koittaa toisella akulla, mutta toisaalta tällä akulma majori on vielä lähtenyt käymään, niin en koittanut.
Tilasin puristuspainemittarin. Mielenkiinnolla odotan tuloksia. Oikeastaan toivot, että tulokset olisi heikot. Silloin on selkeä polku, kasiremppa ja männät ja sylinterit työn alle.
Ja mitä jatkltoimenpiteitä tehdään, pitääkö käydä raumalla..
Käy suosiolla Raumalla, varmaan ainakin joitan osia tuon viidenkympin edestä löytyy siitä toisesta koneesta. Jos et itse ennätä, niin kysele jotain Kansalaista hakemaan kone välivarastoon. Ainakin @Zetka käsittääkseni vaikuttaa Rauman seutuvilla.
 
Hinta tosiaan ei ole este. Eikä matkaakaan ole mahdottomasti. Siis jos ihan suoraan hakisi. Joku tuossa pikitiessä vaan vastustaa, kun ei millään jaksais ajella..
 
Näkeehän sen kartastakin, että Raumalle on ylämäki, mutta takas pääsee alamäkeä :D

Eipä kannata vanhaa dieseliä paljoa kunnostella. Tuohon on osatkin vähän kiven alla. Jospa se Rauman kaveri on tarvinnut tuosta koneesta vain syöttöpumpun. Kannattaa kysyä.
 
Ite kyllä sitä mieltä, että vanhaa kannattaa kunnostaa. Esimerkiksi tämä työnalla oleva moottori, jos vaan on vesikanaviltaan ok, niin en ihan heti heitä kirvestä kaivoon. Ja mitä äkkiseltään katsellut, varaosatkaan ei ole mahdottoman hintaisia.
Normaalistihan tällaisissa tapauksissa se vaihteisto on rahan arvoinen palikka, ehkä lämmönvaihtimet, loput sitten arvottomia arvoituksia.

Kun voit ostaa tonnilla tällähetkellä toimivan moottorin, mutta mitään tietoa ei ole, kauanko se pelaa.

Halvalla romun ostamalla ja avaamalla/kunnostamalla saattaa saada hyvän koneen pitkäksi aikaa. Tai sitten ei :rolleyes:

Vanhassa putput paatissa oli V-P MD2B raakavesijäähdytyksellä. Tykkäsin kyllä siitä ja jos sellainen hyväkuntoinen tulee joskus vastaan, voisin siitä maksaakin jotain. Sillä äänimaailmalla on jo iso tunnearvo, kun sitä kuunnellut lapsuudesta asti.
 
Hehkujen "toiminta-aika" olis hyvä tsekata irrallaan.
Ja onko siinä hehkut kytketty rinnan vai sarjaan...
6.2d konees ei hehkuaika ollu kuin jokin 15sek -15ast lämpötilassa, tietyntyyppisillä hehkuilla vähemmän, toisenmallisilla jopa 30-45sek......

Lisäksi etukammiokoneen kyseessä ollen, on startin pyörimisnopeus myös erittäin ratkaiseva tekijä.
 
No mitä itse katselin tuon moottorin osia, niin std osia ei juurikaan ollut kaupan. Eli männät, renkaat ja laakerit ylikoossa => koneistukset. Toki näin menetellen tuleekin hyvä moottori, mikäli on kohtuullinen aihio.

Mites käykö tuo merivaihde BMC 1800 dieselin perään? Sellaisen voisi vielä jostain Leyland Shepasta löytää.
 
Hehkujen "toiminta-aika" olis hyvä tsekata irrallaan.
Ja onko siinä hehkut kytketty rinnan vai sarjaan...
6.2d konees ei hehkuaika ollu kuin jokin 15sek -15ast lämpötilassa, tietyntyyppisillä hehkuilla vähemmän, toisenmallisilla jopa 30-45sek......

Lisäksi etukammiokoneen kyseessä ollen, on startin pyörimisnopeus myös erittäin ratkaiseva tekijä.
Myynti ilmossa muistaakseni oli mainittu 17 sekuntia, mitä sitten tarkoittaakaan. Koitin irrallaan ja alle 10 sekunnin alkoin kärjen väri vaihtumaan. Ja rinnan tässä kytketty. Olen luullut, että ovat kaikissa rinnan.

Kuinka tarkka sitten on tuo hehkutusaika? Että jos menee paljon yli, palaako hehku vai mitä?

Mittasin virrankulutuksen. Alussa 40A, 10sekunnin hehkutuksen jälkeen 30A.
 
No mitä itse katselin tuon moottorin osia, niin std osia ei juurikaan ollut kaupan. Eli männät, renkaat ja laakerit ylikoossa => koneistukset. Toki näin menetellen tuleekin hyvä moottori, mikäli on kohtuullinen aihio.

Mites käykö tuo merivaihde BMC 1800 dieselin perään? Sellaisen voisi vielä jostain Leyland Shepasta löytää.
Muistelisin, että alapään overhaul kit olisi ollut jotain 400€, mutta ei kyllä enää sellaista silmään osunut. Toki siihen en kyllä ryhtyisikään. Mutta jos muutaman satasen sijoittamamalla saisi toimivan ja luotettavan koneen, niin kävisi minulle.
Ei kyllä mitään tietoa tuon 1800cc koneen sopivuudesta vaihteistoon.

Sitten taas vaihteiston ja moottorin naittaminen ilman tehdastekoista kaavelia ansaitsisi oikeastaan oman ketjunsa. Kaveri näitä on paljon autoihin tehnyt, mutta itsellä ei ole kokemusta.
 
Koitin irrallaan ja alle 10 sekunnin alkoin kärjen väri vaihtumaan. Ja rinnan tässä kytketty. Olen luullut, että ovat kaikissa rinnan.

Kuinka tarkka sitten on tuo hehkutusaika? Että jos menee paljon yli, palaako hehku vai mitä?

Mittasin virrankulutuksen. Alussa 40A, 10sekunnin hehkutuksen jälkeen 30A.


Yksittäistä hehkua irrallaan, vaiko kaikki 4 rinnankytkettynä ?
 
Katselin silloin aikaisemmin ihan mielenkiinnosta noita osia, niin ei mistään osunut silmään std männänrenkaita. Toki sellaisia voi olla, kun eikös tämä moottori ole aika pitkälti sama kuin Leyland 154 (Nuffield 4/25) traktorissa.


Vaatisi varmaan oman ketjunsa aihe merivaihde, mutta olikos tässä Olympia? Mulla kun on tuolla yksi ja en näistä tiedä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo kaikki aika harvalukuisia Suomessa. Sherpoja 1800cc on ollut, mutta nekin pääosin nykyään nauloina (onneksi). En nyt ihan takuuseen mene, mutta tuo 1800cc periaatteessa sama kone.
 
Yksittäistä hehkua irrallaan, vaiko kaikki 4 rinnankytkettynä ?
Yksittäistä hehkua irrallaan. Pihtimittarilla mittasin nyt kun hehkut paikoillaan, niin 40A ottaa virtaa ja virta laskee mitä kauemmin hehkuttaa. Siis kaikki neljä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös