Bensiinitankin puhdistus?

Mika 82

Kansalainen
KK Plus pack
Olettekos harrastaneet? Tankki kun lappoontuu tyhjäksi, niin oluen ohessa aikaa kirjoitella. Itse en ole koskaan puhdistanut. Olenko tullun vanhaksi ja varovaiseksi, mutta nyt tuli mieleen, että otetaan pois, ja katsotaan mitä sieltä löytyy. Kaverilla tuli moottoririkko bensiinipulan takia ja jotain ryönää tankissa, niin siksi ajattelin itsekin tarkistaa. Varsinkin, kun on aika helppo homma tässä veneessä.

On puhdistettu, löpöllä huuhdeltu, ravisteltu ja lopuksi bensahuuhtelut. Rankempia konsteja on ollut tankin sitominen betonimyllyyn, muttereita pari kourallista sisään löpön kera, kokeiltu myös sepeliä, tästä tahtoo irrota melekoisesti mujua.
Mutterikäsittely mielestäni paras, tankin asentoa myllyn suulla vaihdellen.

Niin se jäi mainitsematta, että tankin materiaali on ruostumaton teräs. Tuota mutteri tai hiekka käsittelyä olen tehnyt maakulkuneuvoille, joissa mustasta tankki.
Majorin tankki rupesi pesun jälkeen vuotamaan :oops:

Turhaa työtä taisi olla, mitään ryönää ei löytynyt, eikä edes vettä. Luulis, että hieman kertyis, kun kuitenkin aina talvehtinut taivasalla melko tyhjällä tankilla.
IMG_20190330_170653.webp IMG_20190330_170809.webp
Onkohan tässä jotain maadoitusta yritetty :ihammennys:
IMG_20190330_165733.webp

Ilmeisesti maapiuha on jossain vaiheessa irronnu ja laitettu helpoimpaan paikkaan...toimiiko polttoianemittari hyvin..:rotfl::rotfl::rotfl:

Polttoainemittari toimii. Tuo on huohotusletku. Tankkausletku on maadoitettu tankin ja korkin osalta ok, eli johto on tankin ja letkun välissä. Huvitti vain tuo pieni yksityiskohta, että mikä idea.

Pitäs pitäis niin pitäis, ainakin käydä tasku lampulla ziikailemassa hst teräs tankkia jottako onko ryönää? Koskaan en ole tankkia tyhjentänyt saati putsannut, vetoisuus tuntuu olevan suuri kun kerran tankkasin vajaaseen tankkiin 120 l. Tankki on lisäksi varsin vaikeasti sijoitetussa paikassa, avotilan lattian alla ja laakean - pohjanmuotoja mukailevan oloinen, polttoaine suodattimen olen silloin tällöin vaihtanut ja eivät ne ole hyvin likaisista näyttäneet. Tankkiin kondensoitunut vesi vain epäilyttää, joten olen aina silloin tällöin kaatanut bensansekaan jäänestoainetta.

Nykybensoissa on 5 tai 10% etanolia jo vakiona, joten jäänestoaineesta ei liene suurta hyötyä jos ei haittaakaan.

Mahtaako tuo tankin puhdistus sitten kuitenkin koskea enemmin diesel tankkeja? Ei niistäkään kokemusta, mutta jotain levää voivat kuulemma muodostaa nykyiset biodieselit.

Tuosta 100l tankista otin 40l talteen lappoamalla (olisi tullut vieläkin, mutta kannut tuli täyteen), sitten vielä pari litraa kaatamalla avonaiseen astiaan. Eli lähtökin on aivan pohjalta, jos sinne vettä muodostuu, pitäisi kyllä tulla sakkakupille asti.

Vai sekoittuuko mahdollinen pieni määrä kondenssivettä alkoholiin, jota bensiinissä myös on?
98:lla olen ajanut.

Mahtaako tuo tankin puhdistus sitten kuitenkin koskea enemmin diesel tankkeja?
Ei ainakaan vielä viimekesänä kasvanu mitään ylimääräistä tankissa, ku polttoainemittarin anturia vaihdoin. Rosteritankki ja aiemmin verotonta käytetty vuodesta 1982 alkaen jolloin vene oli uusi, itellä ollu ny muutaman vuoden ja viime kesänä tankkasin jo ihan verollisella...

Volvo Penta AQ 140 ja aina tankattu 98e, tä. Polttoainemittari on aika oudosti kytketty, se toimii vain mittarin vieressä olevasta kytkimestä. Muistaakseni minunkin tankin kuoriosaan tulee joku kaapeli, joten epäilenkin että kaikenlainen kipinöintiä suljetuissa kotelorakenteissa on pyritty estämään?
Tankista tulee myös erillinen tuuletusputki veneen partaalle jonka päällä on kromilippa, jos tankkaa vauhdilla niin joskus siitä roiskahtaa bensaa uloskinpäin, itse tankin korkki on sellainen messinkinen ja tiivistetty O-renkain ja korkin avaamiseen tarvitaan vähän niin kuin rälläkän laikan tapainen vaihto työkalu

Mä luulen, että tarkoitetaan nimenomaan ison kolikon kokoista avainta. Sellaisia korkkeja nähnyt, missä vain iso ura. Tais olla vanhassakin veneessä sellainen.

Mä luulen, että tarkoitetaan nimenomaan ison kolikon kokoista avainta. Sellaisia korkkeja nähnyt, missä vain iso ura. Tais olla vanhassakin veneessä sellainen.
Noita korkkia on monen sorttisia. On niitä mihin käy kolikko tai iso meisseli, niitä missä on kaksi reikää rälläkkä avaimelle, joissain on molemmat, sitten on vinssinkammella avattavia ja yleisin taitaa olla sellainen esiin käännettävä klipsi mistä avataan. Sitten KUN se klippsi katkeaa, pitää olla sellainen latta-avain mikä käy niihin klipsin jäänteisiin.

Mää omaa paattia ihmettelin ku tankakuskohta on hytin sivussa sellaisessa paikassa, että tankkaus käy ongelmitta vain sivuttain laiturissa. No, eihän se oo ongelma, jos sellanen laituri on, tai käy tankkausasemalla tankkamassa. Mutta kun mä en tee niin, maksa pirunmoista ylihintaa venetankkausaseman polttoaineesta, vaan otan kanisteriin normihuoltamolta ja tankkaa siitä.
Teimpä sitten putkijohtopäätöksiä ja T haaralla muovisesta tankkausputkesta uusi veto sisäseinää pitkin moottorin viereen. Nyt siinä on hyvä istua moottorikopan päällä ja liritellä kanisterista tiiselit koneeseen. Kyseessä siis keskimoottoripaatti Botnia, kuva ei omasta veneestä
upload_2019-3-31_14-16-37.webp

Tankinkorkki on juuri ton kulkuvalon kohdalla siinä 15 senttiä leveessä "kävelytasossa". Masiina on kolmepyttyinen 36 hp Bukh, ns. pelastusvenemoottori jonka kärsii pyöräyttää käydessäkin ympäri ilman että aiheutuu ongelmia.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin