3D-tulostus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -MV-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millaisia lähteitä foorumin tulostelijat käyttää tähän aiheeseen perehtymiseen? Mistä kannattaisi lähteä osaamistaan syventämään?
https://www.youtube.com/@TeachingTech/videos
Tuolta olen vidoita katsellut. Noista jotain kimmoketta ja sitten googlella loput kun octoprintin asentelin tuohon Enderin tulostimeen. Vähemmän olen itse virittämiseen perehtynyt. Lähinnä vauhtia lisää. :D

Alkaa vissiin kiinalaisen kuumapää olla lopun edellä? Lämpöjä pitänyt nostella pikkuhiljaa, nyt 230 asteella ei menny enää läpi tavallinen PLA, jonka paketin kyljessä lukee lämpö 190-220 astetta. Laitoin 260 ja näytön mukaan on lämmennytkin tuohon tulee ihan normaalin näköistä printtiä...

Voi olla termistori menossa, jos laite kerran luulee olevansa riittävän lämmin, mutta ei kuitenkaan ole.
Tuolta vaikka uutta tilalle: https://kauppa.sintosen.com/category/102/termistorit - ja saa sieltä koko päänkin jos siltä tuntuu.
Sintosella on ollut nopeat toimitukset ja asiallinen palvelu. Olen muutaman kerran tuolta tilannut.
Mulla on koko varapää tuohon, kaukaa viisaat kiinalaiset laitto jo koneen mukana. Pitää kokeilla auttaako vaihto.

Alkaa vissiin kiinalaisen kuumapää olla lopun edellä? Lämpöjä pitänyt nostella pikkuhiljaa, nyt 230 asteella ei menny enää läpi tavallinen PLA, jonka paketin kyljessä lukee lämpö 190-220 astetta. Laitoin 260 ja näytön mukaan on lämmennytkin tuohon tulee ihan normaalin näköistä printtiä...

Voi olla myös suutin löysällä tai huono kontakti. Kiristä suutin kuumana.

Tulipa taas jotain hyödyllistä printattua. Kellarissa löytyi paikka Dewaltin vanhalle pöytäsahalle satunnaisiin puu-hasteluihin, ja tuosta on vuosien varrella purunpoiston adapteri kadonnut. Otinpa siis hiukan mittoja ja piirsin uuden, ekan 1:25 printin jälkeen parin mitan korjaus ja toka tulemaan, eli ehkä noin 4h mittojen oton jälkeen oli palikka käsissä, aktiivista aikaa ei tainnut mennä puolta tuntia opiskeluineen

Tuossa on siis nelikulmainen, pyöristetty reikä koneen päässä, ja 32mm letku nyt sahan alle parkkeeratussa imurissa. Hetken aikaa piti siis pohtia että miten tuo tehdään openscadissa, taikasana oli funktio nimeltä Hull joka tekee kappaleen ympäröimään annettuja palikoita

upload_2023-3-31_19-11-25.webp

Koodi:
// pölynpoisto-adapteri pyörösahaan
// Teppo Rekola 2023
$fn = 32;

//sahan puolen sisämitat
lev=41.5;
syv=27.5;
kork=10;
r=4;

seina = 3;

difference () {

// ulkopuoli
hull(){
    // sahan puoli

translate([(lev+seina)/2-r,(syv+seina)/2-r,0]) cylinder(h=kork, r=4,center=true);
    translate([-(lev+seina)/2+r,(syv+seina)/2-r,0]) cylinder(h=kork, r=4,center=true);
    translate([(lev+seina)/2-r,-(syv+seina)/2+r,0]) cylinder(h=kork, r=4,center=true);
    translate([-(lev+seina)/2+r,-(syv+seina)/2+r,0]) cylinder(h=kork, r=4,center=true);

//imurin puoli, 32mm ulkomitta
    translate([0,0,30]) cylinder(h=20, d=33,center=true);
}

// sisäpuoli
hull(){
    // sahan puoli
    //cube([40,26,10],center=true);
    translate([lev/2-r,syv/2-r,0]) cylinder(h=kork, r=4,center=true);
    translate([-lev/2+r,syv/2-r,0]) cylinder(h=kork, r=4,center=true);
    translate([lev/2-r,-syv/2+r,0]) cylinder(h=kork, r=4,center=true);
    translate([-lev/2+r,-syv/2+r,0]) cylinder(h=kork, r=4,center=true);

//imurin puoli, 32mm ulkomitta
    translate([0,0,30]) cylinder(h=20, d=29,center=true);
}

}

difference() {
translate([0,0,50]) cylinder(h=20, d=33,center=true);
translate([0,0,50]) cylinder(h=20, d=29,center=true);
}

20230330_193244.webp
20230330_193259.webp

20230330_193506.webp

Kiinnitys sahaan ainakin toistaiseksi teipillä ja testisahauksen perusteella tuo tuntuisi toimivan, huomattavasti paremmin kuin takana näkynyvä eka yritys letkunpätkästä. Toki tälläinen saha aina puhaltaa osan ohi, tarvii tuohon kehitellä vielä sopivaa suojausta, ajatus olisi ikea-kassia työstää hupuksi
20230330_193433.webp

Kalustopäivitystä tässä pohtinut. Bambu Lab X1 Carbon hiukan kiinnostaisi, mutta köyhästä tuntuu taas kalliilta kun samalla rahalla saisi kohtuullisen polkupyörän. :cool:
Onko täällä kukaan päässyt tykittelemään tollasella X1 Carbonilla?

https://eu.store.bambulab.com/products/x1-carbon-3d-printer

Nytkin tulostumassa kokeeksi uusi etupaneeli migin langansyöttölaitteeseen ja mennään ihan Enderin maksimi mitoissa. Muutenkin kuulostaa siltä, että kone ei oiken tykkää näistä isommista projekteista.
Toiseksi kun ei ole koppia tuon Enderin päällä, niin jää osa noista työkalumuoveista väliin.

Antoko meiän Kyöstiii pitkänkin takuun, vai takavalosellasen...:rotfl:
Ei ollu Kyösti eikä Leiffi vaan ihan alkuperäinen kaikki uutena ostanut omistaja. Tietty toisille kohtuullinen on eri asia, itsellä matkat pääasiassa kilometrin pari luokkaa niin välttää mikä tahansa. Mutta ovat oikeasti hyväkuntoisia vaikkakin melko vanhoja

Itseasiassa vähin etsiskellyt sellaista vanhamallista miestenpyörää, kolmivaihteinen olis pop.
Armeijan pyörä jossa kolmivaihteinen takanapa, tai sais siellä olla enempikin, olis sellanen ihanne...

Kalustopäivitystä tässä pohtinut. Bambu Lab X1 Carbon hiukan kiinnostaisi, mutta köyhästä tuntuu taas kalliilta kun samalla rahalla saisi kohtuullisen polkupyörän. :cool:
Onko täällä kukaan päässyt tykittelemään tollasella X1 Carbonilla?

https://eu.store.bambulab.com/products/x1-carbon-3d-printer

Nytkin tulostumassa kokeeksi uusi etupaneeli migin langansyöttölaitteeseen ja mennään ihan Enderin maksimi mitoissa. Muutenkin kuulostaa siltä, että kone ei oiken tykkää näistä isommista projekteista.
Toiseksi kun ei ole koppia tuon Enderin päällä, niin jää osa noista työkalumuoveista väliin.
Toihan vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Mulla on periaatteessa aika hyvä setti nyt, mutta aina joskus tuo Ultimakerin tulostusala (230x190x200) jää vähän pieneksi. johonkin suuntaan...

Valikoimaa on kyllä nykyään paljon enemmän kuin muutama vuosi takaperin, kun puhutaan sellaisista tulostimista jotka uskaltaa ostaa suoraan käyttöön. Mulla oli toki vaatimuksena että mahdollisuus kahden materiaalin tulostukseen, ja noiden hiilikuitu-/lasikuituseosteisten filamenttien tulostukseen jotka aika hyvin rajasivat vaihtoehtoja.

Toihan vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Mulla on periaatteessa aika hyvä setti nyt, mutta aina joskus tuo Ultimakerin tulostusala (230x190x200) jää vähän pieneksi. johonkin suuntaan...

Valikoimaa on kyllä nykyään paljon enemmän kuin muutama vuosi takaperin, kun puhutaan sellaisista tulostimista jotka uskaltaa ostaa suoraan käyttöön. Mulla oli toki vaatimuksena että mahdollisuus kahden materiaalin tulostukseen, ja noiden hiilikuitu-/lasikuituseosteisten filamenttien tulostukseen jotka aika hyvin rajasivat vaihtoehtoja.
Tuota Carbonia on kovasti hehkutettu. Siihen saa kai tarvittaessa kiinni useita niitä 'lankaasemia'
Kritiikkiä oli tuosta hotendistä, joka on niiden oma malli, mutta sitäkin saa jo AliExpressistä - eikä se niiden sivuillakaan kovin kallis ollut.

Eilen juuri tulostin 193x155 levyn, jossa oli hiukan pintamuotoja, mutta pääosin tasaista, eikä tuo Enderin jälki oikein kaunista ollut. Lisäksi vaikutti, että tulostuksen aikana yritti työntää enemmän filamenttia ulos kuin suuttimest sopi - syöttöratas luisti aina välillä - ja kuitenkin pintakerroksesta tuli osittain matta, joten siihen ei sitten riittänyt syöttö. Tai sitten vauhti on vaan liian kova kun on hiukan ruuvattu parametreja.

Täytyy vapun aika pysyä kaukana nettikaupoista ja miettiä mitä muuta tuolla samalla rahalla saisi... :D

Ender tuntuu vierastavan PETG:tä. Tuossa vierekkäin PETG ja PLA.
Kai noita parametreja voisi yrittää virittää, mutta tuokin tuloste irtosi yhdestä kulmasta alustasta, eikä se ole kyllä ollut tällä tulostimella ongelmana.
Ehkä korkeammat lämmöt sitten kiusaa noin paljon.

Yllättävästi se iso PETG kappale onnistui. Kai siinä sitten kerrosten välillä tapahtui asiat hitaammin.

20230429_150459_1.webp

Tolla sovitetaan 22m kytkin 32mm reikään.

20230429_151618.webp

Mulla oli päinvastainen ongelma, tarttu kaikki niin tiukkaan petiin että ois nostanu palikasta vaikka koko enderin ylös. Jonku aikaa puukolla niitä kampesin irti ja palo käpy siihen hommaan. Ratkaisu oli tokmannin liimapuikon käyttö. Sitä puikottelee kylmään petiin ja sitte sormella tasottelee klöntit ja peti lämpiämään. Välillä puikotan lisää eniten käytettyyn tulostus kohtaan. Kuukauden välein pyyhin petin liimasta IPA:lla ja lämpimällä vedellä ja uus pinta tilalle. Niin ja mulla on ikean palapeili petinä..

Eli siis tämmönen puikotusväline..

330B57BDE9F36E9E2EA5F212291C80DC031228F4

Petg:n kanssa pedin säätö on kriittisempi. Sitte kannattaa se eka layeri laittaa tulostuu vaikka 5-10mm/s vauhilla ja disabloida part cooleri. Muutenki petg:n kans hitaampi vauhti ja enempi lämpöä ku PLa:n kans..

Mulla oli päinvastainen ongelma, tarttu kaikki niin tiukkaan petiin että ois nostanu palikasta vaikka koko enderin ylös. Jonku aikaa puukolla niitä kampesin irti ja palo käpy siihen hommaan. Ratkaisu oli tokmannin liimapuikon käyttö. Sitä puikottelee kylmään petiin ja sitte sormella tasottelee klöntit ja peti lämpiämään. Välillä puikotan lisää eniten käytettyyn tulostus kohtaan. Kuukauden välein pyyhin petin liimasta IPA:lla ja lämpimällä vedellä ja uus pinta tilalle. Niin ja mulla on ikean palapeili petinä..

Eli siis tämmönen puikotusväline..

330B57BDE9F36E9E2EA5F212291C80DC031228F4

Petg:n kanssa pedin säätö on kriittisempi. Sitte kannattaa se eka layeri laittaa tulostuu vaikka 5-10mm/s vauhilla ja disabloida part cooleri. Muutenki petg:n kans hitaampi vauhti ja enempi lämpöä ku PLa:n kans..
Joo lämmöt oli kyllä ylhäällä. Tulee muutenkin ajettua tota printteriä aika lujaa. Varmaan voisi kokeilla hidastamista.
Tollaset on asetukset:

Ender vauhti.webp

Mä käytän nykyään Dimafixiä, pysyy palikat tulostuksen ajan ja irtoaa kohtuullisen hyvin jäähdyttyään.

Nykyään mulla on kaks lasialustaa, saa pistää heti uuden osan tulostukseen ja antaa toisen jäähtyä rauhassa niin irtoaa usein itsestään.

Tulee muutenkin ajettua tota printteriä aika lujaa. V
No ehkä vähå reippaat on nopeudet juu.. :eek:
Mulla taitaa olla 10mm/s eka layeri ja sitte 60mm/s kahta puolta muut riippuen haluanko kuinka siistiä jälkeä. Infillit satkun tietämillä..

Mä käytän nykyään Dimafixiä, pysyy palikat tulostuksen ajan ja irtoaa kohtuullisen hyvin jäähdyttyään.

Nykyään mulla on kaks lasialustaa, saa pistää heti uuden osan tulostukseen ja antaa toisen jäähtyä rauhassa niin irtoaa usein itsestään.
Joo, niin se tuon munki liiman kans tekee että ku petin lämpö laskee 30 asteen tietämille ni kuuluu rapse vaan ja ne palikat on irti.. Ootatuttaahan se vaan vähä.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin