Varaosaa Opeliin 3D-printaten

Viestiketju:
Varaosaa Opeliin 3D-printaten

sytem

Kansalainen
KK Plus pack
Liittynyt
5 Joulukuu 2011
Viestit
521
Sattuipa tuossa kohdalle appiukon Opel josta oli toinen lasinpesurin aukon suojalevyistä lähtenyt kävelemään. Pesurit tuossa ei käytössä ole, eli haitta oli puhtaasti kosmeettinen. Tästä syntyi mukana muutaman illan kotipuuhasteluprojekti, lähinnä mallinnuksen harjoittelun merkeissä

IMG_1344.JPG


Toisen puolen palikka oli tallessa, joten siitä pääsi ottamaan mittoja ja mallintamaan varaosaa
20200704_145645.jpg


Hetki mittailua, pohtimista ja Fusion 360:n pyörittelyä ja pääsi tekemään ensimmäistä versiota. Päädyin printtaamaan tuon tasaisena jotta saa näkyvän pinnan mahdollisimman hyvänä, ja kun takana ei ole toimivaa pesuria, ei kiinnityksen yksityiskohtia tarvinut tällä kertaa miettiä, liimalla tuo oli suunnitelma laittaa kiinni. Toki tuossa kohtaa lattana tulostaessa ne kiinnikeetkin olisi voinut tehdä mukaan tarvittaessa.

Jokunen proto tarvittiin että sai yksityiskohdat haltuun, hiukan noiden pyöristyksen kanssa meni iteroinniksi kun ei ole sopivaa työkalua sen mittaamiseen laatikossa.

Tälläiseen malliin päädyin: https://a360.co/2VZcNXw

20200708_213713.jpg


Takimmaisena on V1 taitoksen jäljiltä, edessä littuna suoraan printteristä v2 jossa mittojen korjaamisen lisäksi isona erona tuo tausta. Eka tuli printattua normaaleilla asetuksilla jossa sekä lasia vasten ensimmäiseen että pinnan viimeisiin kolmeen kerrokseen tehdään täysi tulostus, v2:ssa jätin yläosan avoimeksi tuolle sisäosan hunajakennolle, koska tuo pinta ei näkyviin tule. Tulostusajassa ero oli huomattava, 1:45 muuttui 50 minuutiksi.

Tulostimena kiinanhalpis prusa-klooni jokusen vuoden takaa, mietin alunperin että tässä voi joutua lopullisen kappaleen käymään tulostamassa kerhon paremmalla koneella, kunhan ensin mitat ja muut on löytynyt kohdalleen. Lopulta tuo tällä kertaa teki varsin fiiniä jälkeä ja tuotantokappaleeksi tuli printti numero 4. kuvassa toinen taitettu on merkitty v5, joka vastaa cadin numerointia, ihan jokainen versio ei edes printteriin asti ehtinyt.

Taivutus tuli tehtyä kovin käsivaralta, kappale hetken kiehuvan vesikattilan höyryssä ja sen jälkeen pöytää vasten muotoon, keskellä oleva ura kiinni ja hetken antoi jäähtyä niin jäi muotoonsa

Pintaan paukkupullosta ensin pohjamaalia tasaamaan, yllättävän paljon sai laittaa kun muutamassa kohtaa noiden kerroksien välit ensimmäisen kerroksen jälkeen paistoivat aika radikaalisti läpi. Tässä tuli myös hiukan hätiköityä ja käännettyä palikkaa liian nopeasti, jäi alustikkujen painaumat näkyviin. Maalaus on selkeästi tän projektin hankalin vaihe tehdä kerrostalo-ympäristössä, kun ei sitä varten saanut aikaiseksi pajalle lähteä. Loppupinnaksi moponetin punaista paukkumaalia, sen tarkemmin ei tullut opeliskin värikoodia tutkittua mutta ihan riittävän hyvin tuo tuntui osuvan.

20200708_184957.jpg


Sikamassalla tuo paikoilleen, yllättävän hyvin se siihen upposi ainakin parin metrin päästä katseltuna

20200708_184953~2.jpg


Ei tuosta ehkä tuntipalkalle pääsisi jos korvaavaa osaa on jotain kautta järkevästi saavavissa, mutta kyllä tälläkin ihan paikkansa jo nykypäivänä voi sanoa olevan. Yleensä olen tätä 3D-printtausta verrannut 80-luvun tietotekniikkaan, kauheasti luvataan mutta käytännössä tämä on vasta harrastus, josta saattaa joskus syntyä jotain hyödyllisiä tuotteita. Ja varmasti tämä muutamassa kymmenessä vuodessa lyö itseään laajemminkin läpi.
 
Hyundain Sonataan kun vastaavia tekisi niin pääsis palkoille, senverran maksaa lärpykkä marmoritiskillä etten tässä viitti mainitakaan...
 
Yleensä olen tätä 3D-printtausta verrannut 80-luvun tietotekniikkaan, kauheasti luvataan mutta käytännössä tämä on vasta harrastus, josta saattaa joskus syntyä jotain hyödyllisiä tuotteita.

Käytännössä ihan matriisitulostimessa ollaan, en nyt heti keksiny mikä oli muovi tyyppi tuossa palikassa. ABS muoville onnistuu tuo kerrosten pyöristely ainakin ihan kohtuudella. Joko asetonilla höyryttää umpipurkissa taikka sitte epätoivosiin sovelluksiin sulattaa muovia asetoniin ja sutii vesivärisudilla epätoivon päälle, toimii myös liimana.

Semmosta hartsi tulostinta vähä :kuola:
 
Niillä UV-kovettavilla tulostimilla saa tarkkaa jälkeä tehtyä, muutamalla satasella saa jo kuulemma hyviä, Marco Reps juutubekanavalla oli vastikään kiinalainen malli esillä
 
Niillä UV-kovettavilla tulostimilla saa tarkkaa jälkeä tehtyä, muutamalla satasella saa jo kuulemma hyviä, Marco Reps juutubekanavalla oli vastikään kiinalainen malli esillä

Tästähän on se isompi versio, jossa parempi se valotusnäyttö nytten, huomattavasti nopeempi :kuola:
 
Tää oli ihan PLA:ta, ei oo ABS:n tulosteluun sopivaa vetokaappia käytettävissä kun niitä huuruja ei halua olohuoneeseen. Jotain sopivaa kittiä toi ois voinut kaivata, sen verran yksinkertainen muoto että ois onnistunut helposti. Toki myös jos ois malttanut noita pohjamaalikerroksia tarpeeksi laittaa, ois voinut tasata ihan riittävästi
 
Eikös nykyautoissa enää tarttekkaan lampunpesimiä?
Lait näkyy muuttuvan niin nopeasti ettei kerkiä autoa vaihtaa heh.
No sitten sikskitillä läpät kiinni jos ei enää tartte,ei enää häviäkkään
 
Ei pesuria tai pyyhkimiä ajovaloille oo vaadittu varmaan 20 vuoteen enää......
 
Kyllä xenonvalojen kanssa on pitänyt olla valonpesimet, samoin kuin automaattinen korkeudensäätö.
 
Kaverin poika oli tulostanut ylen kätevän seulalapion isälleen huispailulöytöjen esiinkaivamiseksi ja seulomiseksi...
 
Noin minäkin olen kuullu että Xenoneissaon pesurit oltava samoin korkeussäätimet tomittava,tais olla että piti toimia jo vanhemmissakin missä korkeus säätö oli,ainakin kaveri pakuussa niitä aina rassaili leimalle kuntoon
 
Korkeussätöhän tuli vissiin -95 paikkeilla pakolliseksi, uusiin autoihin ?
 
Noin minäkin olen kuullu että Xenoneissaon pesurit oltava samoin korkeussäätimet tomittava,tais olla että piti toimia jo vanhemmissakin missä korkeus säätö oli,ainakin kaveri pakuussa niitä aina rassaili leimalle kuntoon
Xenoneissa oli joku wattimäärä, joka määräsi pesurin tai ei.

Edit: 25 W on raja: jos alle sen, ei tarvita lampunpesuria.
 
Katsastusinssi kertoili metkan tarinan veljelle muutama vuosi takaperin valoihin liittyen.
Veljellä renkkas jeepin korkeussäätö eikä sitte heti uutta moottoria löytyny kyseiseen umpioon joten leimalla toinen säätö ei pelannu.
Inssi tuumi että onneks on normi valot että jos oli xenonit ja sama umpiomalli kyseessä niin loppuis ton auton taival tohon ja sais myydä osiks kun ei saa leimasta läpitte koska kyseitä moottoria ei enään saa mistään jos oikein pilkkua alettais viilaan. Sano kyllä ettei kukaan ala katteleen jos jollain konstilla saatu lamppu liikkuun.
Leima tuli ja tuumi että koita saada pelaan.
Seuraavalle leimalle ei sitte enään mennykkään kun eka hajos sammutinsolenoidi ja sen kun sai vaihdettua niin halkes kansi kun kävi muutaman minuutin. Meni myyntiin sitte.
 
Eikö noissa halogeenien pesureissa ole sama juttu kuin takalasinpyyhkijässä/-pesurissa, eli mikäli varuste on autoon asennettu niin sen pitää myös toimia?

Sama tosiaan että jos manuaalinen ajovalojen korkeuden säätö (eli siis potikka kabiinissa ja moottorit lampuissa), niin sen tosiaan pitää toimia, oli vuosimalli mikä tahansa.

Etusumaritkaan eivät ole pakolliset, mutta mikäli ne autossa on niin niiden on toimittava, oltava säädetyt oikein ja lasien ja heijastimien oltava kunnossa.
 
Mulla oli945 kartano Volvo, jälkituotu ruåttista ja rekisteröintikatsastettu täällä hyväksytysti ilman ajovalojen korkeussäätöä, ekassa vuosikatsastuksessa pomppasi sitten tämän takia, originellejä säätösysteemejä ei löytynyt maahantuojalta eikä purkamoilta, ostin sitten nestetoimisen säätösysteemin FIAT Ducatosta ja sorvailin sen sopimaan umpioiden sisään, oli toimiva paketti, käytössä oli useita vuosia ja aina leimasta läpi.
 
Etusumarit saa leimasta pois teippaamalla ne esim. mustalla teipillä umpeen ja ajovalojen pesureita en oo korjannu vuoskausiin, ku eivät vaikuta katastukseen
 
Mulla oli945 kartano Volvo, jälkituotu ruåttista ja rekisteröintikatsastettu täällä hyväksytysti ilman ajovalojen korkeussäätöä, ekassa vuosikatsastuksessa pomppasi sitten tämän takia, originellejä säätösysteemejä ei löytynyt maahantuojalta eikä purkamoilta, ostin sitten nestetoimisen säätösysteemin FIAT Ducatosta ja sorvailin sen sopimaan umpioiden sisään, oli toimiva paketti, käytössä oli useita vuosia ja aina leimasta läpi.
Noita Ducaton systeemejä on laitettu aika paljon.
 
Takaisin
Ylös