3D-tulostus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -MV-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon tilannut suosiolla. Yleensä 3DJakelta, muutaman kelan kun tilaa niin tulee postikuluitta.

Äsken kasailin pari tulostetta. Itse suojan osat on Thingiversestä löytyneiden mallien mukaan tulostettu mutta seinäkiinnikkeestä mallinsin oman vähän jämäkämmän version. Ensimmäiset osat mitä olen tulostanut 0,8 mm suuttimella. Kerrosvahvuus 0,25 mm, paitsi toinen noista seinäkiinnikkeistä taisi olla 0,3 mm.

IMG_20220831_183047.webp

IMG_20220831_184122.webp

Mä oon tilannut suosiolla. Yleensä 3DJakelta, muutaman kelan kun tilaa niin tulee postikuluitta.

Äsken kasailin pari tulostetta. Itse suojan osat on Thingiversestä löytyneiden mallien mukaan tulostettu mutta seinäkiinnikkeestä mallinsin oman vähän jämäkämmän version. Ensimmäiset osat mitä olen tulostanut 0,8 mm suuttimella. Kerrosvahvuus 0,25 mm, paitsi toinen noista seinäkiinnikkeistä taisi olla 0,3 mm.

Näytä liitetiedosto 102127

Näytä liitetiedosto 102128

En ensimmäistä kuvaa ollut vielä lukenut läpi, kun tuli ajatuksiin että hemmetti noinhan saisin tuon oman Oumanin ulkolämpöanturin jemmattua järkevästi johonkin.

Nyt tumma anturi piuhan päässä roikkumassa aiheuttaa aamupäivällä ja illalla +15C heiton ulkolämpökäppyrään. Vanhan nyt jo rikkinäisen sääaseman ulkolämpö- & kosteusanturin huppua koitin joskus sovittaa tuon oumanin anturin niskaan, mutta eihän se siellä keskellä mitenkään pysy, ja tuo suojakuori olisi tarvinnut sen alkuperäisen anturikuoren, jotta sen olisi voinut kiinnittää johonkin.

Alkais olla useamman viikon printtaukset jonossa, mutta vielä kun kehtais ostaa jonkun spruutan itelle ja löytäisi aikaa ja motivaatiota sen opiskeluun ja etenkin sietämään koevedoksia.

Motonetistä oon joskus itselle filamenttia hakenut jos ei oo tilamaan ehtinyt, Dremelin nimelläköhän ovat PLA:ta myyneet ja ihan kelpoa tavaraa ollut

Motonetistä oon joskus itselle filamenttia hakenut jos ei oo tilamaan ehtinyt, Dremelin nimelläköhän ovat PLA:ta myyneet ja ihan kelpoa tavaraa ollut
Hain motonetin sivulta niin en löytänyt yhtään mitään esim haulla "pla 1kg". Oon joskus käydessä motonetissa kyllä nähnyt niitä että on niitä ainakin joskus siellä ollut

Amazon-kusti polki Shellyn tehonmittausreleet. Tulostin töihin DIN-kisko kiinnikkeitä varten.
Varautuminen pörssisähköön ja huippukulutuslaskutukseen on aloitettu. :peukku:

Ihan ensimmäinen menee ilmalämpöpumpun syöttöön. Ajatus olisi nähdä paljonko se haukkaa ja kiinnostaa näkeekö tehonkulutuksesta koska on sulatusjakso päällä.

Oliko noissa ikkunoissa supportit vai printtasko noin siistit ylitykset ilman mitään
Tuo oli niin moniulotteinen että se on tulostettu kuudessa osassa. Muuten ois järettömästi menny aikaa just noiden supporttien takia, tosin ei tuo kovin nopea ollu tulostaa noinkaan, mut murto-osa meni aikaa näin.

Pituussuunnassa neljä osaa ja lavan ylälaidan kohdalta koppi poikki ja vielä tippalistan kohalta katto poikki. Ja kyllä, ikkunoissa supportit, mutta tulostettu sekin päällään.

Tulostin sai eilen illalla sisuksiin tuoreemman emon/ohjainlevyn. Vanha oli 4.2.2 versioinen ja tää uus on 4.2.7 (silent board). Tuoreempi on paremmilla stepperiohjaimilla, jotka tekee semmosen jutun että hiljentää nuo stepperimoottorien vinkumisäänet käytännössä täysin. Vaihdon jälkeen eka testiprintti ja oli kyllä huuli pyöreenä hiljaisuudesta. Nyt pitää laittaa korva kiinni tulostimeen että kuulet stepperien äänet.. Tuulettimet siinä vielä pöhisee mut ne ku vielä laittaa hiljasempiin ni sitte kyllä vaikka nukkus tulostuksen aikana vieressä.

IMG_20221109_145022.webp

IMG_20221111_195438_1.webp

Viimeksi muokattu:
Nyt on ekoja testailuja ehtinyt tulostamaan. Eli tulostimeksi tuli Elegoo Saturn 2 ja sen kaveriksi jälkikäsittelyjä varten Elegoo Mercury XS bundle.

Äsken valmistui jo entuudestaan tuttu kappale, eli Jeepin diskanttikuppi jollaiset tein joskus vajaat 2 vuotta sitten. Asetuksia tässä haen, ja pikkuhiljaa tuntuu paranevan.
IMG_20221221_225221.webp

Kovettumassa UV-valossa.
IMG_20221221_231651.webp

IMG_20221221_234619.webp

IMG_20221221_234635.webp

Ja tässä näkyy yksi syy miksi tälläinen tulostin kiinnosti. Nuo palikat on kuperia (~R127, puhdas vahinko:oops:), filamenttitulostimella tehdyssä nuo kerrokset erottuu tälläisissä tosi selvästi. Jyrkempien kulmien suhteen se ei ole ongelma, mutta loivien kanssa kyllä. Lisäksi yksityiskohdat, viisteet ym. tulostuu paljon tarkemmin. Mutta molemmille menetelmille on paikkansa, kyllä tuo Ultimaker tulee jatkossakin näkemään enemmän käyttöä.
IMG_20221221_235038.webp

Nyt on ekoja testailuja ehtinyt tulostamaan. Eli tulostimeksi tuli Elegoo Saturn 2 ja sen kaveriksi jälkikäsittelyjä varten Elegoo Mercury XS bundle.

Äsken valmistui jo entuudestaan tuttu kappale, eli Jeepin diskanttikuppi jollaiset tein joskus vajaat 2 vuotta sitten. Asetuksia tässä haen, ja pikkuhiljaa tuntuu paranevan.
Näytä liitetiedosto 107506
Kovettumassa UV-valossa.
Näytä liitetiedosto 107507

Näytä liitetiedosto 107508

Näytä liitetiedosto 107509

Ja tässä näkyy yksi syy miksi tälläinen tulostin kiinnosti. Nuo palikat on kuperia (~R127, puhdas vahinko:oops:), filamenttitulostimella tehdyssä nuo kerrokset erottuu tälläisissä tosi selvästi. Jyrkempien kulmien suhteen se ei ole ongelma, mutta loivien kanssa kyllä. Lisäksi yksityiskohdat, viisteet ym. tulostuu paljon tarkemmin. Mutta molemmille menetelmille on paikkansa, kyllä tuo Ultimaker tulee jatkossakin näkemään enemmän käyttöä.
Näytä liitetiedosto 107510

Alkaa tuo jälki olemaan jo kohillansa :peukku:

Pitkään on kanssa 3D-tulostin kiinnostellut, lähinnä kaikkien pikkuprojektien mahdollisuuksien vuoksi ja viimein tuli mahdollisuus ostaa työkaverilta pikkuvikainen printteri itselle käyttöön. Askelmoottorin vaihdolla ja rasvauksella parani ja ensimmäiset tulosteet saatu ulos.

Paljon on tässä vielä opiskeltavaa itse tulostuspuolessa, onneksi mallinnusohjelmien pyörittely on jo työmaailmasta tuttua niin saa vaan pyrkiä tätä tulostusta opiskelemaan.

Tulostimeksi tuli joku itsetehty ja hieman karunkin näköinen laitos, mutta ihan lupaavalta vaikuttaa esimerkiksi tulostuslaadun osalta.

Ensimmäisenä tulosteena "magnetic shifter mod" tuohon Logitechin rattipoljin settiin:

Millaisia lähteitä foorumin tulostelijat käyttää tähän aiheeseen perehtymiseen? Mistä kannattaisi lähteä osaamistaan syventämään?

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin