Pienehköt kakspyöräkysymykset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kymi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jotain fillarin laukkuja itsekin Ebayta löysin, mutta juu hiukan epäselvästi ilmasin tarpeen joka on mopotin laukun kiinnike.
IMG_20200522_160539.webp
 
Tuossa kakkospyörässä (Yamaha XTR 660) on sellainen ikävä ominaisuus, joka nyt varsinkin korostui kun uudet käsisuojat laitoin ohjaustankoon. Eli pirullinen tärinä ohjaustangossa jo 60kmh ylöspäin mentäessä.
Kun nuo käsisuojat menevät tangonpäähän kiinni, niin sinne ei nyt saa oikein näppärästi irrallisia painoja päihin. Niin olisiko ideaa jos täyttäisi ohjaustangon vaikka pienillä lyijyhauleilla täyteen ? Saisiko sillä tärinän kuriin.
 
Sitten toinen kysymys liittyen nyt ykköspyörään(Yamaha TDM 900). Eli automaattiset ketjurasvarit.
Löytyykö niistä kokemuksia palstalaisilta.
Tuossa pyörässä olen huomannut, että ketjujen rasvausväli on maksimissaan n300km. Tuossa vaiheessa pyörään alkaa tulemaan tärinä jossain 90kmh tuntumassa, joka poistuu aina kun ketjut rasvaa uudelleen.
Niin nyt olen pyöritellyt mielessäni ajatusta, että jos tähän laittaisi automaattirasvarin, niin pystyisi huolettomammin ajelemaan pidempiä siirtymiä, ilman pakollista ketjun rasvausta.
Toiveena olisi lähes omatoiminen rasvari, ilman mitään purkin kiertämisiä tai että rasvaus tapahtuisi vain kun pyörä on liikkeessä.
 
Ei ole ollut automaattirasvareita, on ollut vaan sprayrasvapurkki nippusiteellä rungossa, jonka pillistä ohut letku kejusuojan läpi josta suhautellen ajossa valaanrasvaa vitjalle.
 
Sitten toinen kysymys liittyen nyt ykköspyörään(Yamaha TDM 900). Eli automaattiset ketjurasvarit.
Löytyykö niistä kokemuksia palstalaisilta.
Tuossa pyörässä olen huomannut, että ketjujen rasvausväli on maksimissaan n300km. Tuossa vaiheessa pyörään alkaa tulemaan tärinä jossain 90kmh tuntumassa, joka poistuu aina kun ketjut rasvaa uudelleen.
Niin nyt olen pyöritellyt mielessäni ajatusta, että jos tähän laittaisi automaattirasvarin, niin pystyisi huolettomammin ajelemaan pidempiä siirtymiä, ilman pakollista ketjun rasvausta.
Kokemusta Pro-Oilerista reilun 40tkm. Tusinakawa tuskin on niitä kaikkein armeliaimpia ketjuja kohtaan mutta tolla vehkeellä avitettuna ketjut kestää ja kestää. Kesät talvet ajettu ja öljynä varsinkin talviaikaan tais olla joku sitikan Lhm. Kokeeksi laitoin ja ku oli hyvä niin jäi käyttöön.
Sateella ja hiekkatiellä pari napin painallusta eli syöttö isommalle niin ei vitja kärsi huonoistakaan olosuhteista.
 
Tämä ei ehkä kelpaa lopulliseksi ratkaisuksi tärinään, mutta olisi mielenkiintoista kokeilla. Teippaa peilin varteen jokin pieni pullo ja siihen öljyä, jolla pitää olla tilaa hölskyä vapaasti.
 
olisiko ideaa jos täyttäisi ohjaustangon vaikka pienillä lyijyhauleilla täyteen ? Saisiko sillä tärinän kuriin
Viitaten tuohon aiempaan viestiini, kokeilisin haulitäyttöä öljyn kanssa. Tangon päät hitsattuina umpeen ja tangossa jotain massaa, joka liikkuisi tahmeasti öljyssä. Lyijyhauleja, teräsraetta (raepuhallus), tms.

Ideana värähtelyn vaimennus tappamalla värinä työksi, siis massan kirnuamiseen öljyssä > lämpöenergiaksi.
 
Tämä ei ehkä kelpaa lopulliseksi ratkaisuksi tärinään, mutta olisi mielenkiintoista kokeilla. Teippaa peilin varteen jokin pieni pullo ja siihen öljyä, jolla pitää olla tilaa hölskyä vapaasti.
Täytyypä huomenna kokeilla, mulla myös omenaporassa stonga vibraa, ei ole tangonpääpainoja ollenkaan omatekoisessa miniapessa.
 
Viitaten tuohon aiempaan viestiini, kokeilisin haulitäyttöä öljyn kanssa. Tangon päät hitsattuina umpeen ja tangossa jotain massaa, joka liikkuisi tahmeasti öljyssä. Lyijyhauleja, teräsraetta (raepuhallus), tms.

Ideana värähtelyn vaimennus tappamalla värinä työksi, siis massan kirnuamiseen öljyssä > lämpöenergiaksi.
Stongassa reikiä kahvojen ja katkaisijoiden kiinnitysnastojen takia, ei ihan helposti pysy mömmöt stongassa
 
@klappi'lla tais olla joku ketjulle ripuloiva keksintö jos en nyt väärin muista.

Ison Monkeyn kanssa vakioboksilla ongelmana on se, että jalka alhaalla vaihde päällä ja kytkin ylhäällä moottori sammuu. Tuohon lääkkeenä joko aftermarket ecu tai bypass-liitin, jolloin ketjun saa kätsysti rasvattua spräyllä, 1 vaihteella pyörää kenottaen etupyörän ja jalan varassa.
 
Noita värähtelynvaimenninpurkkeja on joissakin jenkeissä ainakin(autoissa siis) mitä pitävät sisällään, ei ole tullut koskaan teurastettua tuollaista, avoautoista yleensä löytyy.
 
Sitten toinen kysymys liittyen nyt ykköspyörään(Yamaha TDM 900). Eli automaattiset ketjurasvarit.
Löytyykö niistä kokemuksia palstalaisilta.
Tuossa pyörässä olen huomannut, että ketjujen rasvausväli on maksimissaan n300km. Tuossa vaiheessa pyörään alkaa tulemaan tärinä jossain 90kmh tuntumassa, joka poistuu aina kun ketjut rasvaa uudelleen.
Niin nyt olen pyöritellyt mielessäni ajatusta, että jos tähän laittaisi automaattirasvarin, niin pystyisi huolettomammin ajelemaan pidempiä siirtymiä, ilman pakollista ketjun rasvausta.
Toiveena olisi lähes omatoiminen rasvari, ilman mitään purkin kiertämisiä tai että rasvaus tapahtuisi vain kun pyörä on liikkeessä.
Scottoiler e-system ollut käytössä ja hyvin toimii,säätöjä löytyy eikä tarvii ajonaikana räplätä. Tilasin vielä tuplaviiksen eli öljyää myös rattaan sisäpuolen no se ei oikeen toiminut kun tuntui että meni vanteelle kaikki eli tulppasin ja nyt vaan öljyää rattaan ulkopuolen ulkokehältä ja tuntuu toimivan.

Vielä on scottoilerin omaa ölppää mutta jatkossa meinaan laittaa sae 90 perämoottoriölppää.
 
Sitten toinen kysymys liittyen nyt ykköspyörään(Yamaha TDM 900). Eli automaattiset ketjurasvarit.
Löytyykö niistä kokemuksia palstalaisilta.
Tuossa pyörässä olen huomannut, että ketjujen rasvausväli on maksimissaan n300km. Tuossa vaiheessa pyörään alkaa tulemaan tärinä jossain 90kmh tuntumassa, joka poistuu aina kun ketjut rasvaa uudelleen.
Niin nyt olen pyöritellyt mielessäni ajatusta, että jos tähän laittaisi automaattirasvarin, niin pystyisi huolettomammin ajelemaan pidempiä siirtymiä, ilman pakollista ketjun rasvausta.
Toiveena olisi lähes omatoiminen rasvari, ilman mitään purkin kiertämisiä tai että rasvaus tapahtuisi vain kun pyörä on liikkeessä.
Mulla on tuo ja toimii todella hyvin https://www.motonet.fi/fi/tuote/3829458/Scottoiler-vSystem-automaattinen-ketjunvoitelusarja
Toimii alipaineella joka otetaan sylinterin alaosasta löytyvästä ruuvin reiästä tai kaasuttimen kurkusta.
 
Olikohan tuolle Pro oilerille vielä jotain jälleenmyyjää suomessa?

Toki tuo Scott oiler olisi myös passelin oloinen.

Mites @klappi sanoit siitä öljysudista että toinen sotki vannetta. Riittäkö tuo yhdellä puolella oleva suutin koko ketjun leveydelle levittämään öljyä ?
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös