Viinin valmistus

Vuoden 2019 punaviinitkin ovat nyt pulloissa ja pusseissa
8399B66A-D1F0-4644-8908-1944C55240B8.webp

Valkoviinin nimeksi tuli Koivu joten jatketaan puu aiheisella nimittelyllä Lehtola, se on talvipaikamme tilan nimi ja kesäpaikkamme nimi on taas Lehtoranta. Punaviinin rakennus tarpeet ovatkin lähtöisin tilan herukkapensaista, kuin on myös valmistuspaikkakin.
D4703F2E-85A5-4EA1-A693-45D3B66BB8FC.webp

Astiatkin tuli pestyä joten tämän vuoden viinihommat on bueno, tai jatkuvat ensivuoden tekotarpeiden haalimiseen muodossa. Emäntä survoi eilen keräämäni puolukka sankon kylmiöön, survosta tuli täysi 5l säilöntä sankollinen ja se tulee riittämään 30l puolukka viini erään. Puolukoita täytyy kerätä vielä lisää kunhan ensin täysin kypsyvät syöntitarpeiksi ja jos tulee paljonkin innostuttua poimimaan niin tehdäänpä viinihapolla puolukkamehua.
 
Miten se viiniköynnös? Joko tuli satoa?
Ei hyvältä näytä zilkojen kasvatus, vaivalloista on alkutaival ollut. Ei minkäänlaista rypäleen alkua!
C6234AF5-05BB-4393-ABF4-9EEDB307C7A7.webp
67C7D903-D8F9-45E3-AF40-67B06F4B3022.webp

Kaivoin astiataimille syvät kuopat ja täytin ne murealla mullalla, laitoin myös rakeistettua kananpaskaa monttuun reilusti.
Paikka on lämmin etelä seinä ja taimia on kasteltu. Täytyykin käydä hankkimassa jotain syyslannoitetta ja ravauttaa sitä vielä juurille että kestäisivät tulevan talven. Lapioin pensaat lumen alle heti kun sitä tavaraa tulee.
 
Kyllä niihin parin kolmen vuoden kuluttua rypäleitä tulee, elleivät pääse paleltumaan. :)
 
Tässä on meidän Zilga, kävin ottamassa kuvat iltahämärässä.
DSC_5374.webp


Olen leikannut keväisin aika rajusti, pisimmät varrenpäät ovat olleet ikkunan alareunan tasolla. Tämä on siirtotaimi, ollut tuossa ainakin 7 vuotta ja alkuperäisessä paikassa jossain kaupunkitontilla ties kuinka pitkään. En ole lannoittanut tätä yhtään. Ensimmäisenä kesänä tuli vähän kasteltua, mutta viime vuosina ei ole kasteltu yhtään.

Rypäleitä tuntuis tulevan. Mitähän niillä tekis?
DSC_5375.webp


DSC_5376.webp
 
Jos et viiniä tee, niin laita ne ainakin saaviin ja polje. Tekee kuulemma hyvää jaloille.


Kaveri maisteli eräällä viinitilalla viinejä... Tovin maisteltuaan erään vuosikerran kohdalla hän havaitsi jonkin häiritsevän sivumaun. Sivumaku muistutti jotenkin hyvin läheisesti paskaa. Varovasti tilanomistajalle asiasta mainittuaan ja tiedustellessa mahdollista sivumaun lähdettä, tilan omistaja hetken aikaa oli sitä mieltä, ettei mikään voi aiheuttaa kyseistä sivumakua. Tovin mietittyään tilanomistaja muisti, että sinä vuonnahan viininpolkijat olivat kyllä ISTUMALAKOSSA. :D
 
Kannattaa huomioida, että rypäleitä poljettaessa näkyy jalkoihin muodostuvan paksua mustaa karvaa. Ainakin joskus nähdyn matkailumainoksen neitokaisilla oli Kreikassa näin käynyt.
 
Hankittu halvalla, kuin Sulo Vilen konsanaan. 100 kpl erä Carelian Moon viinipullon pidike kiikkuja, tarkoitus on antaa näitä lahjaviinipullon kylkiäisinä.
3298EAE6-CD33-46D1-9220-FA28472AFCFE.webp
Värejä on neljää eri sorttia a”25 kpl / värinsä
B4277EDD-B2B6-4F1E-87E8-97566704BE84.webp
 
Tämä on se päivä, kun 2020 viinin valmistus aloitettu, syy on kun lähipäivinä koivunlehdet aukeavat. Viinin pikantti maku - vihertävä väri tulee juurikin vasta silmuistaan auenneista lehdistä, lisäksi viherherukkaa ja vähän raparperia.
Resepti on täysin omaa kehitelmää, viimevuoden viinin kehut velvoittivat tekemään koivu II.
 
Tämä on se päivä, kun 2020 viinin valmistus aloitettu, syy on kun lähipäivinä koivunlehdet aukeavat. Viinin pikantti maku - vihertävä väri tulee juurikin vasta silmuistaan auenneista lehdistä, lisäksi viherherukkaa ja vähän raparperia.
Resepti on täysin omaa kehitelmää, viimevuoden viinin kehut velvoittivat tekemään koivu II.

Viinihän on sellainen puolivalmiste, hyvää se on vasta kun se tislataan :D
 
Tämä on se päivä, kun 2020 viinin valmistus aloitettu, syy on kun lähipäivinä koivunlehdet aukeavat. Viinin pikantti maku - vihertävä väri tulee juurikin vasta silmuistaan auenneista lehdistä, lisäksi viherherukkaa ja vähän raparperia.
Resepti on täysin omaa kehitelmää, viimevuoden viinin kehut velvoittivat tekemään koivu II.

Minkälainen resipee sulla on?
 
Minkälainen resipee sulla on?
Puhtaudesta - ajasta ei tingitä piirunkaan vertaa, käytettävät raaka aineet pakastetaan villihiivojen ehkäisyn / raaka aineen rikkoutumisen takia. Käymislämpötila pidetään mahdollisimman vakiona eli alussa jäähdytetään ja lopussa lämmitetään, kirkastetaan viileässä seisottamalla 2- 3 kertaa ennen pullotusta ja jälkimakeutetaan aina puolikuivaksi.
Ja niin, en tiedä kenenkään käyttäneen vasta puhjenneissa koivunlehtiä viininteossa? Antaa todellakin vihreän värin valkoviiniin sekä tuoksahduksen ja pikantin maun 1/2 viherherukkaa ja 1/2 koivunlehtiä sekä ripaus kevään ensimmäisiä raparperin varsia.
 
Niin ja se paloviinan rankki täytyy tehdä itäneestä viljasta joka on savustettu turpeella. 10 v Tami tynnyri säilytyksen jälkeen sitä voidaankin sitten kutsua viskiksi.
 
Huh huh, tulipa tänään lehrattua 2020 v,n valkoviinin kimpussa. No nyt on 3 kpl a”12pullon laatikkoa pullotettuna korkitettuna kapseloituna ja etiketöitynä. Täytyy kohdakkoin vielä laittaa punainen puolukkaviini käymään, sen nimeksi tulee sitten Maaruska.
 
Huh huh, tulipa tänään lehrattua 2020 v,n valkoviinin kimpussa. No nyt on 3 kpl a”12pullon laatikkoa pullotettuna korkitettuna kapseloituna ja etiketöitynä. Täytyy kohdakkoin vielä laittaa punainen puolukkaviini käymään, sen nimeksi tulee sitten Maaruska.

Sakkaantuuko sulla puolukkaviini, kun se on esim. vuoden kellarissa?
 
Sakkaantuuko sulla puolukkaviini, kun se on esim. vuoden kellarissa?
Jos puolukka on hiemankin raakaa, niin siinä on niin paljon pektiiniä, että ainakin mehu hyytelöityy. Eli taatusti kypsiä, mielummin hieman ylikypsiä marjoja ainakin mehuun, uskoisin näin olevan myös viinin laita.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös