Viinin valmistus

No jopas on viinin hyljeksijöitä paljon äänessä. Minä en juo pastöroitua maitoa, mutten rupea silti kelvottomaksi juomaksi sitä haukkumaan.

No jopas on viinin hyljeksijöitä paljon äänessä. Minä en juo pastöroitua maitoa, mutten rupea silti kelvottomaksi juomaksi sitä haukkumaan.
Noin pitää asiaan suhtautua, mä en syö raejuustoo enkä näitä vuohenjuustovalmisteita ja "asiantuntijoiden hienot ranskalaiset juustot" jää kyl hyllyyn...

" Makuasioita, tuumas koira kun pallejaan nuoli " ......
Niistä ei voi kiistellä tai suoranaisesti toisia torpata ...... Joku tykkää äiteestä, joku tämän tyttärestä, Irwin vissiin laulo et tykkää molemmista ?

Kaveri toi puoli litraa syksyn sadosta ruusunmarjaviiniä.Minusta tässä kyllä oli marjoissa nuukailtu,oon meinaan parempaakin saannu.Kuulemma tässä erässä oli vaan 7,5 volttia.Vedin viinit äsken huiviin tossa saunoissa.

itse viini friikinä diggaan punaisesta puolikuivasta merlot rypälelajikkeesta parivuotta kypsyneestä viinistä.

En ole friikki, mutta Merlot kyllä tippuu miullekin kakomatta. Menee hyvin niin seurustelu- kuin ruokajuomana. Itse aiemmin yökkäilin punaviinien suuntaan, mutta luulen inhon johtuneen (varmasti monen muunkin kohdalla) ensipuraisusta johonkin järkyttävän kuivaan ja hapokkaaseen (Bordeaux / Cabernet Sauvignon) tuotokseen, jonka seurauksena kieli on muurautunut kiinni kitalakeen. Ja vuosi-pari sitten oivalsin, että viini oikeasti maistuu erilaiselta, kun sitä sieppaa kunnon viinilasista vs. normi juomalasi.

Pariin holliin olen itsekin kotiviiniä koittanut tehdä. Ekan kerran - yllättäen - opiskeluaikoina, lopputuloksesta ei muistikuvia. Viemäriin se varmasti päätyi, vaan olinko itse välissä suodattimena on kysymysmerkki. Tehtiin myös kaveriporukalla "simaa" vapun kunniaksi. Jo ensinuuhkaisu kertoi "Ei ole simaa tämä". Pullottamisen ja ensipuraisujen jälkeen kaikki osalliset raportoivat seuraavana yönä seuranneesta ruuansulatusjärjestelmän perusteellisesta huuhtelusta.:mphh: "Siman" yhteyteen kehitettiin myös katkarapushotti, eli "simaa" lasiin, pakastekatkarapu kellumaan nesteeseen ja koko velli oli kietaistava huiviin, ennen kuin katka ehtii laskeutua lasin pohjalle. tupla:mphh:

Viimeisin kotiviiniyritys oli pari vuotta sitten. Kaadoin soikkoon reilusti omenasiivuja, appelsiinia ja ainakin raparperia. Lopputuloksena oli vedeltä maistuvaa mietoa viintä. Annoin sille hienon ranskalaisen nimenkin: Pleur Eau (lausutaan Plör Öö). Kuvaava nimi mielestäni (pleur=itku, eau=vesi).:) Näin jälkikäteen epäilen kumonneeni käymisenpysäyttäjän pyttyyn liian aikaisin ja ehkä ainesosiakin olisi voinut hieman survoa hienommiksi.

Nimimerkin suomin valtuuksin pitäisi kuulua lipittää punaviiniä, vaan eipä onnistu , kaikki aika karuja maultaan ,mielummin vaikka pensaa tai diisseliä maistelis.Valkoviini kyllä menee , jos saa lantata sittiksellä (sokeriton).
Nyt joulun aikaan yrittänyt sivistyneeltä näyttää , niin punaviintä eri makuja yrittänyt taas kipata kurkusta , auttaa kovin kun puolet vettä joukkoon tai sokeritonta spraittia.

"Taiteilija" nimimerkkinä ja ei viini maistu, taidat ollakin valetaiteilija.;) kyllähän viini yleensä taiteilijoille on maistunut.

Taas tuli kehuja ihmisiltä jotka inhoavat viinejä, kotitekoinen marjaviini oli kuulema maistunut. Vai kohteliaisuutankohan näin vain sanoivat, kun viemäriin liemen kaatoivat?

Onpa sulle huonoja punkkuja tarjottu ja vielä jouluna

Mullakii on käynnissä hyvänmakusen kyykkyviinin metästys. Otan kiitollisena niinku varmaan joku muukin oluen ystävä vastaan vinkkejä hyvänmakusesta punaviinistä vaikka tietysti makuasioista ei voi kiistellä. Lähinnä se ämmehtynyt jälkimaku on semmonen mitä omaamatonta viiniä en ole löytänyt. Viinistä tulee kumminkin vähän erimoinen pöhnä ku kaljasta:)

Pitääpä kokeilla Shirazia

Kopio Annalta: -Shiraz-rypäle antaa viinille mausteisuutta ja harteikkaat tanniinit- :Kopio päättyy.

Vaan liekö tuo tanniini se joka mulla vähän läppää vastaan. Sitä ilman ei liene punkkuakaan

Punaisten rypäleiden Taniinit ovat viinin aines osia joiden vaikutus on verisuonia puhdistavaa. Tämä selittää osin Keski-Eurooppalaisten sydän-verisuonitautien vähäisyyttä. On myös tieteellisesti todistettu punaviinin dementiaa ehkäisevä vaikutus,viinin nauttiminen edesauttaa myös sosiaalista kanssakäymistä.
Haittavaikutuksia viinin liiallisesta lipityksestä on taas maksan rasvoittuminen sekä joidenkin kohdalla alkoholismiin sairastuminen. kokonaiskuvana voitaneekin todeta kohtuukäytön olevan suotavaa?

10-15 v. Taakse oli lähes päivittäin uutisissa tuo juo 1-2 lasia punaviiniä päivässä, sittemmin kadonnut kun juuri kukaan ei saanut toppaamaan ennen kun koko pullo oli tyhjänä?

Se on liian isot pullot tai liian pienet lasit....punkkua, varsinkaan sellaista "suunmukaista" ei saa säilyttää avattuna kovin miontaa tuntia, se alkaa muuttamaan makua heti kun saa ilman happea sinne pulloon...

Syksyllä aiempien viestikuvieni kylmäpuristetut herukat ovat talvehtineet pakkasessa puolivuotta, ne laitettiin pakaste mustikan - karpalon - puolukan kera käymään tänä aamuna. Marjat laitoin kertakäyttöiseen siiväläpussiin jonka tilaviuus on 5l , pussi solmittiin kiinni. Vajaan 30 l satsiin tuli marjoja käytettyä kaikkineen 15 l, viinin maun eräs salaisuus onkin että tarpeissa ei pihistellä, sokeria sulatin mehuun kattilassa 6 kg.

Viinin valmistustilana on verstaan yhteydessä oleva lämmin harrastetila, vain käymis saavit pesin - desifioin asuintiloissa. Viini saa nyt käydä siellä rauhassa ainakin kuukauden, sen jälkeen vinimehu kirkastetaan sekä lapotaan ainakin parikertaan täysin sakattomaksi. Juhannukseen menessä viini on varmaankin pulloissa, mutta maku kehittyy viellä pullossa joten vasta puolenvuoden kuluttua viini on parhaimillaan. Ei ole hätäisten ihmisten hommaa tämä, periaatteessa valmistusprosessi marjojen keruusta valmiiseen viiniin kestää vuoden.
Herukkapensaiden juurille on lumihangenpäälle levitetty tulisijosta talven aikana kertyneet tuhkat, ennen lehtisilmujen puhkeamista poistetaan vanhat kuivuneet oksat sekä kunnostetaan pensastuet, tästä alkaa jo vuoden 2019 viinin prosessi.

Poika jytisee nyt siihen malliin ettei meinaa pysyä pytyssä, lientä roiskuu vesilukon kautta ulos :tuijo:.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin