Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom: This feature may not be available in some browsers.

Kyllä 60-70-luvun jälkeen kaikki perämoottorit tyhjenee niin hyvin, etteivät halkea ja täyttyvät, kun veteen laittaa. Nuo jäävammat tulee yleensä siitä, että sinällään vaaraton vesihelmi jäätyy, kun kone on kipattuna rannalla ja lähdetään ajamaan. Aina syksykelillä pitäis kone laskea alas ja antaa olla varttitunnin verran perä vedessä ennen käynnistystä, että mahdolliset pienet jäätyneet vesihelmet sulaa. Ylimääräistä voitelua ne ei tarvii, koska pumppu on veden alla ja täyttyy kun kone kipataan alas. Sisäkoneissa pumppu käy alussa hetken kuivana, jos on tyhjennetty. Jos glykolit on ajettu koneeseen, on pumppu glykolista niin liukas, että kestää hetken kuivakäynninkin.Joissain vesipumppu tyhjenee itsestään joissain ei niin kuin ei 20 hv yamahassa jossa on oma ruuvi peräkotelossa jossa lukee Water, siitä ruuvista olen pitkän seisokin jälkeen runtannut mäntysuopaa sisään liukastamaan ensimmäistä kuivakäynnistystä. Vähänkö aikaa sylkee vaahtoa, tietääpähän että pumppu toimii![]()
Nii täs tullu turistua kahdesta eri suzukista. 20hp ja 5hp, joka tuli lahjoituksena/työpalkaksi.
Näistä öljymääristä voi vääntää loputtomiin. Ite oon käyttänyt pitkänaikaa 2,5% ilman ongelmia. Kopassahan lukee 1% öljyä. Enkä koskaan ole perämoottorista tyhjentänyt vesipumppua talvea vasten, toisinaan makealla vedellä käyttänyt.
Onhan noi prosentin suosituksen jo vähintään -80 luvulta, ehkä jopa -70 luvulta.Teoriatasollahan 2t ölpät on kehittyneet ajan myötä paljonkin ja sen kautta seossuhteet pienentyneet jopa 4% -> 1%. Sikäli ainakin itse olisin hyvin tyytyväinen alhaisiin prosentteihin arkikäytössä olevien koneiden kanssa.
Harraste ja historic sitten toki erillään, niihin kun ei käyttötunteja tai kilometrejä vuodessa tule, niin on melko sama millaisilla eväillä mennään. Tuo oma Velosolex, tankissa kun lukee 4% niin sitä noudatan ja 98. Ei se kyllä kärytä, joku Castrolin super sport. Tämä siis toki maantiellä kulkeva laitos. Kilometrejä ja käyttötunteja tulee sormin laskettava määrä vuoteen, joten melko sama mitä tekee.
Mutta kyllä muistan joskus 80-90-luvulla kun hommattiin ensimmäinen vene ja siihen sitten seosbensat, niin koko järvihän oli ihan sateenkaarta (oli perämoottoriin tarkoitettu 2t öljy). 90-luvulla vaihtui öljymerkki, oli paljon lirumpaa tavaraa jo kannussakin, ei oikein mitään visuaalista havaintoa ajon jälkeen järvessä.
Kyllä mun 20 hv Jammu on kestänyt reilut 30v tyhjentelemättä.Joissain vesipumppu tyhjenee itsestään joissain ei niin kuin ei 20 hv yamahassa jossa on oma ruuvi peräkotelossa jossa lukee Water, siitä ruuvista olen pitkän seisokin j![]()
Eipä sinne jää mitä tyhjentäis...Kyllä mun 20 hv Jammu on kestänyt reilut 30v tyhjentelemättä.
Mites se meni, oliko se 20 perämoottorin puola vääränlainen?Dhl toi just paketin, sen sisältä löytyi Yamaha Wawerunnerin sytytys puola. Piti Ranskasta asti ostaa 120€ rahteineen kiitos, toivottavasti kipinävika oli siinä? Muuten menee vaikeaksi!
En voinut edes kokokeilla, kun sytytys johtimien pituus ei olisi riitänyt. Puolasta lähtevien johtimien täytyy olla puoli metriä pitkät.Mites se meni, oliko se 20 perämoottorin puola vääränlainen?
Eikö näillä @Mika 82 n aiemmin linkittämillä olisi ainakin kokeilu onnistunut?En voinut edes kokokeilla, kun sytytys johtimien pituus ei olisi riitänyt. Puolasta lähtevien johtimien täytyy olla puoli metriä pitkät.
Viikonloppuna mökillä sitten uusi asennetaan.
Anna minun arvata, että kylmänä lähtee kun avainta näyttää. Jos näin niin siellä on tyhjäkäyntipiiri(t) niin rikkaalla, että lähtee paremmin kun on vaihde vapaalla ja kaasu lähes pohjassa.Kävin just ostamassa myös puolan Volvo Penta Aq145 day gruiceriin, vaikka ei vesillä ole tänä kesänä ollutkaan.
Syy on kun viimekesänä ei lämpimänä oikein tahtonut lähteä käyntiin, epäilys olikin että alkuperäinen puola on kuivunut joten ei lämpinä enää tuota tarpeeksi vahvaa virtaa?
Puolahan on mootorin kyljessä oikeinkin lämpimässä mootoritilassa ja kaikki muut sytkälaiteet onkin jo vaihdettu, vielä on alkuperäinen katkojankärki zydeemi.
Hyvä vinkki. Tässähän on 2xSolexin kaasutinta kalvollisilla kiihdytyspumpuilla varustettuna, kaasuttimet on purettu uä pesty - asennettu korjaus sarjat. Mekaaninen kalvo bensapumppu on myös uusittu kuten kaikki letkut, imusarjan tiivisteet niin lohkoon kuin kaasutimiin on uusittu. Nyt täytyy myöntää että en osaa varmaan säätää kaksois kaasuttimia balansiin? Vehkeessähän ei ole edes ryyppyä vaan kylmään koneeseen pumpataan bensaa kaasukahvalla n,2-3kertaa ennen starttausta, säätöventiilit on ohje arvoissa ja en osaa oikein paremminkaan säätää.Anna minun arvata, että kylmänä lähtee kun avainta näyttää. Jos näin niin siellä on tyhjäkäyntipiiri(t) niin rikkaalla, että lähtee paremmin kun on vaihde vapaalla ja kaasu lähes pohjassa.
photos.app.goo.gl
Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi
Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.
Luo käyttäjätili
Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.