Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Veneiden moottorit

Viestiketju osiossa 'Vesikulkuneuvot' , aloittaja Roope, 28.2.2018.

  1. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    189
    Saadut tykkäykset:
    11
    Tein sopivan puutteessa uuden ketjun.

    Minkälainen tuntuma porukalla on perämoottorien vesipumpun siipipyörän kestävyyden suhteen? Muistelen suositelluksi vaihtoväliksi vuotta, laiskana ei jaksa ja pihinä ei viitsi, siksipä on jo kertaalleen kyrvähtänyt viisi heppaisesta Yamahasta siipipyörä ja pumpun runko. Siinä taisi tosin vaihtoväli venyä 15 vuoden tienoille. :rolleye: Kuinka pitkään vähällä ajolla oleva siipipyörä kestää? Materiaali ilmeisesti murenee ihan vanhuuttaan?
     
  2. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    9 026
    Saadut tykkäykset:
    1 338
    No kuusheppasessa hondakopiossa taitaa olla kymmenes vuosi menoillaa ja isonveneen Bukhin koneessa ikä ei tiedossa kun ostin käytettynä paatin ja ollu mullakin jo....ööööööö...7-8 vuotta.
    Hyvä ku tuli puheeks....:)..olis ainakin toho tiisseliin hyvä vaihtaa...
     
  3. Mikko

    Mikko Kansalainen

    Liittynyt:
    14.11.2012
    Viestejä:
    107
    Saadut tykkäykset:
    19
    Omassa 30-heppaisessa Hondassa suositeltu vaihtoväli 5 vuotta. Vaihdoin ajallaan, vaikka alkuperäinen oli vielä uutta vastaavassa kunnossa. Ensimmäisen omistajan mukaan koneella tuolloin noin 200 tuntia, saattoi ollakin.

    Entinen Honda-perämoottoriasentaja sanoi, että uusissa koneissa ja varaosissa impellerien kumilaatu on heikentynyt jonkin verran ja kehotti laittamaan vanhan talteen. Oma kone vm. 2010.

    Varmasti siipipyörän kestoikään vaikuttavia asioita ovat keväällä kuivana käyttäminen "Lähtisköhän se käymään, tätä mihinkään saaviin tarvi tän takia... Läks! Ottaako kierroksiakin, ottaa!" ja talvehtiiko kone ulkoilmassa (kuten minulla) vai jossain lämpöisemmässä.
     
  4. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    2 190
    Saadut tykkäykset:
    340
    Tosiaan vuodesta viiteentoista tuntuu kestävän. Viitisen vuotta varmaan ok vaihtoväli. Riippuu paljon ajetaanko matalassa vedessä kaikessa sammakonkudussa ja hiekassa. Kertapyöräytys pakkasessa riittää tuhoamaan pumpun. Pakkasella aina kone alas ennen lähtöä ja antaa olla perän vedessä 10 minuuttia, ennen kuin kertaakaan vetää narusta. Sisäkoneessa oon tarkastanu vuosittain, kun omassa oli kuin sian otassa. Viitisen vuotta siinäkin kesti, kun alko pykimiä tulemaan. Kuivana ei kärsi pyörittää juurikaan, kasatessa vesivaseliinia vähän väliin, etttei hajoo eka käynnistyksellä. Säilytykseen, kun ajaa glykolin, ni kestää yllättävän hyvin pienen kuivapyörähyksen keväällä.
     
    #4 LPR, 28.2.2018
    Viimeksi muokattu: 28.2.2018
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  5. Mikko

    Mikko Kansalainen

    Liittynyt:
    14.11.2012
    Viestejä:
    107
    Saadut tykkäykset:
    19
    Samoten, jos lilluttaa venettä vedessä syksyyn saakka, on hyvä pitää kone vedessä koko ajan. Ei pääse ainakaan yöpakkaset rikkomaan esim. vesipumpun koteloa.
     
  6. JiiSPee

    JiiSPee Kansalainen

    Liittynyt:
    23.9.2017
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viime keväänä vaihdoin siipipyörän ensimmäistä kertaa vuonna 1992 ostamaani kakskymppiseen jammuun, kyllähän se jo siinä kunnossa oli että hyvä oli vaihtaakin.
     
  7. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    17 304
    Saadut tykkäykset:
    2 431
    Ottakaa muut mallia! :tähti::tähti::tähti::tähti::tähti:
     
  8. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    2 190
    Saadut tykkäykset:
    340
  9. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    17 304
    Saadut tykkäykset:
    2 431
    Olen aina kummastellut sitä valtavaa ujoutta, mikä liittyy uuden ketjun perustamiseen. Sitä vältellään viimeiseen asti, jos vain jokin muu konsti löytyy.

    Tässä vuosien myötä olen tullut siihen tulokseen, että se on luonnon laki, lajityypillinen ilmiö, whatever.

    Näillä mennään, mutta aina ilahduttaa nähdä uusi aiheenmukainen viestiketju!
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  10. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    936
    Saadut tykkäykset:
    265
    Kyllä mäkin heittäisin sellaisen 5 vuotta suht turvalliseksi väliksi. Vuosi on mielestäni hätävarjelun liioittelua, 15 vuodella ollaan jo herran hallussa :D
    Tämä tietty normaalilla käytöllä, ei kuivana ym väärinkäyttöä.
    Se juorureikäkään ei kerro koko totuutta. Vaikka vesi juoksee, saattaa pari-kolme siipeä olla poikki ja ne kumin palaset on tukkimassa nousuputkea. Vettä tulee silti sen verran, että juorureiästä juoksee normaalisti.

    Ukolla suzuki ylikuumeni, vaikka oli pakkasta. Viidestä siivestä oli yksi jäljellä.. onneksi oli niin väljä kone, niin ei leikannut.

    Ps: jos ja kun saatte perän pultit ehjänä irti, helpottaa elämää tulevaisuudessa, kun pultit putsaa teräsharjalla, kierteet alumiinista putsaa tapilla ja kasatessa vesivaseliinia kierteisiin.

    Ja oikein ryytynyt pultti, jos ja kun lähtee aukeamaa, niin paremmat mahikset saada ehjänä ulos on nitkuttaa ees taas, kun suoraan voimalla vääntää väkisin auki. Eli 1/4 kierrosta auki, 1/4 kiinni, 1/2 auki jne..
     
    #10 Mika 82, 1.3.2018
    Viimeksi muokattu: 1.3.2018
  11. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    9 026
    Saadut tykkäykset:
    1 338
    "Ammattimies" aukas iskevällä mutterimopolla....oli pulttien kierteet valmiiksi alumiinissa sen jälkeen....reikäpuolella taas ei ollu jenkoja ollenkaan...
     
    • Hauska Hauska x 2
    • En tykkää En tykkää x 1
  12. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    2 190
    Saadut tykkäykset:
    340
    Pitääks ne väkisin särkeä???
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  13. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    936
    Saadut tykkäykset:
    265
    Jos on ollut aloitteleva korjaamo ja juuri sijoitettu helocoil sarjaan, niin pitäähän sijoitukselle tuottoa saada yritystoiminnassa :)

    Kaveri katkaisi pari pulttia jostain isommasta perämoottorista. Ne pultit oli ainakin ihan sika kalliita.
     
  14. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    9 026
    Saadut tykkäykset:
    1 338
    @Janski , mustakin se oli hauska kuunneela mutta moottorin omistaja oli "lievästi" kettuuntunut
    Ei tietenkään, kyseessä oli ihan pienkonekorjaamo missä tää tapahtu.....tosin itseään ammattimiehenä pitävän "kesäpojan" toimesta....mut ku virmaan oli ostettu just pulttimopo, tarvihan sitä kokeilla....
     
  15. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    2 190
    Saadut tykkäykset:
    340
    Tuskin tuommonen nyrkkipaja on raaskinu haponkestäviä helicoileja hommata. Sit laitetaan mustaa paskaa sinne, ni se kestää ehkä yhen kesän, kun peräkotelo syöpyy sillein ettei enää mikään helicoili auta.
     
  16. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    3 561
    Saadut tykkäykset:
    545
    Sisäperämoottorin vesipumppuun jää vettä joka rikkoo siipipyörän, on avattava pumpun kansi ja samontein laitan putkiliukastetta kumisiiville ettei kevään ensikäynistyksellä pala paskaksi. Yamaha 20hv on myös peräkotelossa vedenpoistoruuvi joka kannattaa irroittaa syksyllä, jäätyminen sen siipipyörän mielestäni särkee eikä aika? Vesi on vanhin voitehista.
     
  17. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    2 190
    Saadut tykkäykset:
    340
    Jus tuon takia kannattaa syksyllä ajaa glykoli jäähdytyskiertoon, etenkin sisäkoneissa. Koneeseen ja apulaitteisiin jää niin helpolla vettä, vaikka kuinka koittaa laskea tyhjäks. Glykoli voitelee myös pumpun. Raakavesipuolen imuletku vaan glykolikannuun ja kone käyntiin hetkeks. Perämoottori ja sisäperäkone pitää käyttää korvaläpillä

    Kyllä niitä pumpun siipiä ihan pykimälläkin hajoaa. Itekin oon monta siipee vaihtanu, mikä on siipien juuresta alkanu pykimään, eikä varmasti ole jäässä ollut.
     
  18. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    9 026
    Saadut tykkäykset:
    1 338
    Näimpä teen Bukhin putputtimelle, kolmosen kannu glykolia, saman verran vettä ämpäriin ja imuletkun kautta ajetaan ämpäri tyhjäks...
     
  19. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    189
    Saadut tykkäykset:
    11
    Tilasin kokeeksi Kiinasta uuden siipipyörän, kustantaa 4 euroa. Muistaakseni viimeksi ostamani maksoi Yamaha Centerissä 40 euroa. o_O
     
  20. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    9 026
    Saadut tykkäykset:
    1 338
    ...uteliaisuuttani vilkaisin niin kyllä se vanha Bukh kannatta pitää kunnossa ku toi 36 hepoinen malli maksaapi uuten yli 15 k€...
     

Jaa tämä sivu