Savustus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josva
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Terve kaikille!

Liityin juuri foorumille ja heti löytyi mielenkiintoinen säie.

Olen tässä rakennellut pikku palvaamoa syksynmittaan ja perjantaina olisi sitten ensikertaa tosipaikka edessä, viimeviikonloppuna jo lämmittelin kivistä käryjä pois ja nyt on suolassa peuraa, kaurista, rusakkoa ja joulukinkkuja.

Tontilla on kyllä perinteinen hirsinen savusauna jossa parikertaa olen lihaa kypsennellyt mutta palovaara ja sisäpesä tekee hommasta hankalaa joten nikkaroin sairaslomalla yhdellä silmällä sitten tommosen.(silmän takia sairastellut)

Pistän tähän vähän projektikuvia jos jotain kiinnostaa
IMG_20210910_132748.webp
IMG_20210910_163854.webp
IMG_20210915_140051.webp
IMG_20210917_153156.webp
IMG_20211001_185748.webp
IMG_20211130_170816.webp
IMG_20211128_151301.webp
IMG_20211205_083837.webp

IMG_20211205_083837.webp

Kiitos!

26h siinä vierähti ja valmista tuli!

Hyvää palautetta sain "asiakkailta" ja itse olen hyvin tyytyväinen. Kaikki toimi, puita meni 0.2m3 ja nukkuakin sai 6h yöllä.

Lisää hyllyjä ja rasvapeltejä vaan ja savua tupaan.

IMG_20211210_083941.webp
IMG_20211210_121625.webp
IMG_20211210_121614.webp
IMG_20211210_125815.webp
IMG_20211211_104454.webp
IMG_20211211_104734.webp
IMG_20211212_074920.webp
IMG_20211212_075338.webp
IMG_20211212_080348.webp

Jos kokeilisi sähkösavustinta ja poltettavaa savukierukkaa.
Saisi pitemmän savuajan ilman purun lisäyksiä.

Hieno laitos ja työn tulos ! Ainut mikä ihmetytti , niin oliko vahingossa mennyt jonkun vehkeen tukivarsi tms. savustettavaksi mukaan kun näytti yhdessä kuvassa oikeassa laidassa sellaisen oloinen .
Vaan kun yhdellä silmällä tuohustaa niin saattaahan sitä sattua . Ja minullakin näkö heittää .
Vaan emmä ole ainuat . Heittää se joskus useimmillakin silmillä ..
Aikoinaan olivat toverukset jollain kämpällä hieman ryypiskelemässä ja tieten jossain vaiheessa nälkä tuli . No isäntä väsyksissä laittaen pataa hellalle ja tulet alle . Vesi kun kiehui niin joku hakemaan eteisen naulasta isännän kehumaa lampaan satulaa . Hakikin ja kippasi pussin sisällön kuohuvaan pataan .Isäntä itse taisi olla tässä vaiheessa jo enempi väsynyt ja siten esteellinen kokin hommiin.
Eihän siinä . Tunnin pari sitä olivat keitelleet ja nälissänsä yksi sun toinen kävi haarukalla tökkimässä siellä hämärässä hellanurkkauksessa , että joko olisi kypsää . Ja ei tahtonut pehmetä , ei millään . Alkoi jo n.4 tunnin jälkeen ihmetyttää asia saaden tarkemman analyysin , eli koko lihakimpale padasta pois ja selvisihän tuo . Oli ollut eteisessä kaksi samanoloista pussia . Satulat molemmissa . Toisessa fillarin . Ei sitä pikku hiivassa vieras ollut niin tarkkaan älynnyt tutkia . Eikun uusiksi siitä toisesta kassista . Jo kypsyi herkemmin .
Varmasti paremmin sitten toisen yrittämän jälkeen jo maistuikin .
Fillari se vaan pakkasessa huilasi räystään alla ilman satulaa keskeytyneen syyshuollon jäljiltä . Mutta saipahan ainakin puhtaan sitten keväällä .
Synkimmässäkin pilvessä on kultainen reunus ..

Päivä evästä. Kesäkurpitsa, tomaatti, sipuli kokeilussa sauhuttaa lohen kera.
Hätäpäissään piti vielä leikata grillijuustolle pelti ja kyytiin arki juuston jämät
IMG_20211218_095844.webp IMG_20211218_095852.webp IMG_20211218_110753.webp
Katotaan mitä tulee

Tomaatti osoittautui ihan ykkös tuotteeksi.
Sipuli ja kurpitsa olis ehkä öljyymistä tai jotain kaivannut mut ei huonoja nekään.
IMG_20211218_120449.webp IMG_20211218_120442.webp IMG_20211218_120446.webp
Toi arki juusto tuli kyl paremmaksi kun grilli juusto. Jälki lämpöihin heitin vielä nötkötin .

Tomaatti osoittautui ihan ykkös tuotteeksi.
Sipuli ja kurpitsa olis ehkä öljyymistä tai jotain kaivannut mut ei huonoja nekään.
Näytä liitetiedosto 88362 Näytä liitetiedosto 88363 Näytä liitetiedosto 88361
Toi arki juusto tuli kyl paremmaksi kun grilli juusto. Jälki lämpöihin heitin vielä nötkötin .

Joskus on tullut tehtyä ns. savustettua sipulikeittoa. Siinä sipulit työstetään ensin irrallisiksi renkaiksi, voidellaan sulalla voilla ja asetellaan irtonaisina renkaina ritilälle.

Toinen ajatus mikä nyt tuli mieleen, jonka voisi savustettuna versiona joskus toteuttaa. Ollaan tehty isoista sipuleista sipulirenkaita. Sipulirenkaisiin ensin pintaan joku chili/bbq/sriracha tms maun mukainen kastike ja tämän jälkeen sipulirengas kääritään pekoniin. En ole näitä savustettuna tehnyt, mutta voisi toimia.

millä puulla olet lämmittäny ja paljonko on palvaamon lämpö tila?

Leppää poltellu pääasiassa. Sekaan livahtanut muutama haapa klapi. Lämmöt koittanut siinä 100 pitää mut helposti vaihtelee 70- 150 tossa mun kötöstyksessä. En tiedä onko oikeat lämmöt mut hyvää on ollu. Menee ehkä näin talvi savustuksessa, kesäksi aatellut kiukaan taka yhteeseen piippua säätö pellillä. Tiedä sitten saisko sillä pidettyä lämmöt alhaisempia..
Mites muilla?

Omassa pienois palvaamossa ”koppi kiukaanpäällä” on lämmönsäätö tarkkaa hommaa, helposti nousee yli 100˚c eli tarkkailtavissa - kytättävissä on. Lehtipuuta on poltettu pää asiassa leppää, kun tarvitaan kovempaa lämpöä niin kuoretonta koivua sekaan. Tuore leppä suoraan metsästä kaadettuna taas palaa kytien ja antaa hyvin savua sekä lämmön säätövaraa. Mutta kun oppii palvaamon kujeet, niin tietää miten paljon millä aikavälillä laittaa pököä pesään.

Omassa pienois palvaamossa ”koppi kiukaanpäällä” on lämmönsäätö tarkkaa hommaa, helposti nousee yli 100˚c eli tarkkailtavissa - kytättävissä on. Lehtipuuta on poltettu pää asiassa leppää, kun tarvitaan kovempaa lämpöä niin kuoretonta koivua sekaan. Tuore leppä suoraan metsästä kaadettuna taas palaa kytien ja antaa hyvin savua sekä lämmön säätövaraa. Mutta kun oppii palvaamon kujeet, niin tietää miten paljon millä aikavälillä laittaa pököä pesään.
Tuo minun savustamo ei varsinaisesti ole palvaamo mutta leppää siinä olen itsekin poltellut. Etenkin kesähelteillä tahtoo lämpötila välillä yrittää karata yli 120 asteen ja silloin se menee liian kuumaksi. Olen leppäkalikoitten sekaan heitellyt noita isoja leppähiilen palasia ja omenapuunpalasia. Katoksessa on kuivumassa iso satsi ilmaiseksi saatua kirsikkapuuta. Ensi kesänä pitää kokeilla miten sillä onnistuu.

Jos esikeitän pikkukinkun ja sen jälkeen savustaisin sen , mitä pitäisi asiassa ottaa huomioon?

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin