Sähköavusteinen polkupyörä

Kai se on näitä paskoja ruettava joka reissun jälkeen mil...ropotalla hakkaamaan kiinni.
Omassa muistaakseni vastaaville pulteille muovi(?)"prikassa" 38-42nm, ja ovat pysyneet tuonne yläpäähän
kiristäen(toisaalta tainnu olla välillä sinistä lukitettakin), että jos sullakin on se arvo jotenkin noin, niin kiristä
suosiolla loppuun(tai vähän yli):peukku:
 
IMG_20250509_173853_729.webp

Siinä on kaikki mitä irti lähtee, nyttemmin jo palautettu 25 kmh tasolle.
 
Tallissa käsikaasulla, uusi ohjain jota piti säätää.
Olihan se ihan mukava saada polkutin ajoon taasen.
Tuota mittarimallia on yleensä 5 johtoisena ja mulla oli rikkimennyt 8 johtoinen jota ei löytynyt mistään.
Pyöräseppä tuossa lähellä laittoi tuon 5 napaisen ja hyvin nyt pelaa, etuvalo ainoastaan entiseen verrattuna puuttuu.
 
Eikö näissäkin oo se 5km/h + 3km/h mittavirhetoleranssi kun kaikissa muissaki vehkeissä ennen kuin sanomista tulee? Eli kestää ajella 32-33 km/h ennen kuin tulis sapiskaa?
 
Viimeksi muokattu:
Eikö näissäkin oo se 5km/h + 3km/h mittavirhetoleranssi kun kaikissa muissaki vehkeissä ennen kuin sanomista tulee? Eli kestää ajella 32-33 km/h ennen kuin tulis sapiskaa?
Näytä ensin kyltti tien reunalta, jossa 25km/h, eli ei taida olla verrattavissa oleva rajoitus, joten voisin kuvitella
sakonkin olevan ehdoton mm. heille joilla ei edes jalat liiku ylämäessä tuota nopeutta kulkiessa.

Vaikka pyörään sähköt asennettu onkin, niin saa sillä kuitenkin ilman avustusta mennä vaikka yli ton 32-33km/h.

Ja se sakkohan ei taida edes ylinopeudesta tulla, vaan sitten ihan muista jutuista, jos on tullakseen(vakuutuksen
puute tms.), että senkään puolesta en usko mitään varmuusvähennysetuja sähköpyörällä saavan.
 
Näytä ensin kyltti tien reunalta, jossa 25km/h, eli ei taida olla verrattavissa oleva rajoitus, joten voisin kuvitella
sakonkin olevan ehdoton mm. heille joilla ei edes jalat liiku ylämäessä tuota nopeutta kulkiessa.

Vaikka pyörään sähköt asennettu onkin, niin saa sillä kuitenkin ilman avustusta mennä vaikka yli ton 32-33km/h.
Jotkut rekat esimerkiksi painattaa jatkuvasti 88 km/h johon rajoitin asetettu vaikka virallinen raja 80 ja kissalan poijaat vaan korkeintaan morjenstaa. Käsittääkseni tuo 5+3 raja koskee kaikkia nopeusrajoituksia?
 
Jaa no nii onhan Porissakin melkein koko keskusta 30km/h-aluetta, että on sitä tosiaan ylinopeuksiakin tullut mentyä:mrgreen:
Siellä vois jo tutkaan pyörällä mennessä kuvitella tuota varmuusvähennystä saavan saman ku muillekin🤔
 
Jotkut rekat esimerkiksi painattaa jatkuvasti 88 km/h johon rajoitin asetettu vaikka virallinen raja 80 ja kissalan poijaat vaan korkeintaan morjenstaa. Käsittääkseni tuo 5+3 raja koskee kaikkia nopeusrajoituksia?
Jokin tulkintatapa oli myös että rajoitus +10% eli jos saa kulkea 25kmh = 27.5kmh olis sakkorajalla.
Täällä lie eräs, joka vähän väliä haukkuu toisia vaikka ja miksi, jos he ajavat itse ison yhdistelmän edellä vaikka 82-83kmh gepsinopeutta, 80 rajoituksella , tai vaikkapa 100kmh rajoitusalueella.
Se 80kmh on suurin sallittu nopeu niille raskaille kulkineille.
Norjan tyyli ? käyttöön varsinkin niille "lankku" ja "sellu"autoille, ehdoton nopeusraja, ehkä max 2kmh ylitystä.
Piste.
 
Jokin tulkintatapa oli myös että rajoitus +10% eli jos saa kulkea 25kmh = 27.5kmh olis sakkorajalla.
Täällä lie eräs, joka vähän väliä haukkuu toisia vaikka ja miksi, jos he ajavat itse ison yhdistelmän edellä vaikka 82-83kmh gepsinopeutta, 80 rajoituksella , tai vaikkapa 100kmh rajoitusalueella.
Se 80kmh on suurin sallittu nopeu niille raskaille kulkineille.
Norjan tyyli ? käyttöön varsinkin niille "lankku" ja "sellu"autoille, ehdoton nopeusraja, ehkä max 2kmh ylitystä.
Piste.
Tuohonkin tulis se 3km/h toleranssi kuitenkin päälle mitatessa eli 30 km/h sais ajaa.
 
Mitä vähemmän olisi erinopeuksilla liikkuvia tiellä, sen parempi.
Nythän niitä on enemmän kuin mitä yhdessä kädessä sormia..
 
Riittävästi kun yhdistää asioita ja vetää yhtäläisyysmerkkejä, niin saa näköjään yksinkertaisehkostakin asiakokonaisuudesta tehtyä naisen logiikkaa.

Jos aloitetaan helpoimmasta, niin tie-/aluenopeusrajoitukset. Ilmaistaan kyltein tien laidoissa tai sisäntyy esim. taajama(päättyy)kylttiin jos toisin ei määritellä. Poliisi valvoo, näihin sovelletaan taulukkotoleransseja jonka lisäksi tutkavähennyksenä -3km/h. Nämä koskee yleispätevästi kaikkia (eli laillisella 45km/h mopolla saat sakot nopeusrajoituksen ollessa 30km/h).

Rakenteellinen nopeus on (joissain ajoneuvoluokissa) ajoneuvoluokan korkein tieliikenteessä sallittu nopeus. Tämä käytännössä määrittyy maahantuojan/valmistajan teettämissä tyyppihyväksynnissä, joissa määritellään esim. moottorin kW, välityssuhteet jne, joilla rakenteellinen nopeus (+-x) toteutuu. Poliisi puuttuu lähinnä räikeimpiin tapauksiin "löyhillä mutta tiukoilla" arvostelukriteereillä ja seurauksena katsastus/tyyppihyväksynnän tarkistus/ajo-oikeuden tarkistus/vakuutukset/verot. Poliisi voi lätkäistä sakot törkeistä tapauksista/kortitta ajosta jne muista rikkeistä jos/kun ovat riittävän selkeitä.

Ajoneuvokohtainen suurin sallittu nopeus (tässä kohtaa lähinnä kuorma-auto, muita tulee myöhemmin) on esimerkiksi kuorma-autoille ja linja-autoille, henkilöauton peräkärryille jne määrätty maksiminopeusrajoitus. Käytännössä toimii kuin tie-/aluenopeusrajoitus, mutta määrittää sallitun maksimin. Ajoneuvo/yhdistelmä voi siis kulkea tätä lujempaa, mutta rajoituksen ylittäminen on käytännössä ylinopeuden ajo ja sanktioitu +- samoin kuin ylinopeuden ajaminen.

Rajoitettu nopeus on teknisesti (mekaanisesti tai sähköisesti) määritelty maksiminopeus ajoneuvolle. Tämä voi olla rakenteellinen nopeus tilanteissa, joissa ajoneuvon "luonne ja toimivuus" kärsivät kuristuksista/välityksistä tai muutoin mekaanisesti mahdoton toteuttaa (esim. mopoautot, mönkijät, jne). Tai toisaalta (näennäistä?) liikenneturvallisuutta lisäävänä tekijänä esim. kuorma-autot, linja-autot jne, joissa sallii lievän nopeustoleranssin suhteessa suurimpaan sallittuun nopeuteen.

Rajoitetulla ja/tai rakenteellisella nopeudella voidaan myös kikkailla ajoneuvoluokissa, esim. traktori<->liikennetraktori, mihin riittää T, B, C ja CE kortit.


Sitten ehkä syvällisemmin ketjun (ja rattaiden) aiheeseen. Eli ajoneuvoluokkakohtaiset määritykset ja niiden nopeusrajoitukset. Ajoneuvoluokat on määritelty, nopeudet, savustus polkien/polkematta, painot, tehot, maksimimitat jne mukaan. Näihin sopiakseen käytännössä kulkineen valmistaja/maahantuoja on "käsi syrämellä" kertonut, että palikka X sopii ajoneuvoluokkaan Z. Sama pätee monasti myös irto-osiin (esim. irtoakseleihin).

Nämä on sitten vähän villi länsi, koska poliisin tehtävä ei ole etukäteisesti valvoa kuin räikeitä tapauksia ja/tai selkeitä liikennerikkomuksia (vrt. rakenteellinen nopeus yllä). Sanktioimiseen tien päällä on myös vain vähänlaisesti keinoja rekisteröimättömillä ajoneuvoilla. Onnettomuustilanteissa kuitenkin jokainen kivi käännetään ja siitä perus 25km/h savustuspyörästä rakennettu 60km/h polkematta kulkeva (vakuuttamaton, kilvetön, ilman ajokorttia) moottoripyörä voikin helposti olla osasyyllinen tilanteeseen, vaikka ajaisi säädyllisesti polkien 10km/h nopeutta.


Nopeuden määritys muussa kuin ylinopeustapauksissa ei tapahdu partioivan poliisin ja tutkaamisen perusteella, vaan se voi olla laskennallinen +-x km/h tai perustua osittain tai kokonaan käytännön mittauksiin. Wanhaan kunnon polttomoottorimopoaikaan esim. rekisteriotteessa saattoi lukea takarenkaan ja moottorin keskinäinen välityssuhde isoimmalla vaihteella, joka on poliisin melko helppo todentaa tien päällä.


Ja ennen kuin joku kysyy, niin tyyppihyväksynnän/ajoneuvoluokan muutos on käytännössä yksityishenkilölle ja yksittäiselle ajoneuvolle mahdoton mikäli kyseessä ei ole kulkine, jonka rakenne ja voimansiirto voidaan valmistajan/maahantuojan suorittaman kaksoistyyppihyväksynnän myötä myydä pienin muutoksin alle 25km/h savustuspyöränä tai 45km/h mopona.
 
Jos aloitetaan helpoimmasta, niin tie-/aluenopeusrajoitukset. Ilmaistaan kyltein tien laidoissa tai sisäntyy esim. taajama(päättyy)kylttiin jos toisin ei määritellä. Poliisi valvoo, näihin sovelletaan taulukkotoleransseja jonka lisäksi tutkavähennyksenä -3km/h. Nämä koskee yleispätevästi kaikkia (eli laillisella 45km/h mopolla saat sakot nopeusrajoituksen ollessa 30km/h).
Koskee muuten myös fillaria, oli pojettava tai sähkö sekä skuuttiakin jos kulkee noin lujaa.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös