Sähköavusteinen polkupyörä

Viestiketju:
Sähköavusteinen polkupyörä

800-900w maksimit mittarin mukaan takanavalla, tarkemmin en tiiä.
 
Tulikin vaihdettua vain tuo nylonratas ja rasvat, eli muutoin jäi vanhat laakeritkin.
Vajaa 200km taisin päästä, jonka jälkeen alkoi ääntämään. On kuitenkin jo reilu 500km tullut kuljettua nylonrattaan vaihdosta, etten ole antanut äänen häiritä.
Tilasin vielä puuttuneet laakerit, kiinasta uuden vapaarattaan taakse, ja Saksasta takapakan+ketjut+e50 kumit+tarpeet kumien vaihtoon, joilla toivon saavani
pyörästä taas hiljaisemman.

Lisäakusta alan olla sitä mieltä, että luopua en halua, mutta takarenkaan päältä sen pois haluaisin. Yli 5kg painoa satulaputkesta takana heilumassa ei tee
tiukoista kurveista mitään mukavia. Enkä o uskaltanu vielä kiristää sitä takahässäkkää niin tiukalle, etteikö tosiaan olisi aina perille päästessä akku vinossa.
"Parin varmistavan" kiristyksen väliin jättäminen siis kompromissina, etten rikkois satulaputkea, jonka sisältä löytyy kait jousi ja jotain säätöä sille jouselle.

Täytynee purkaa akusta kuoret, ja tutkia mahtuisiko jopa iskarin kanssa rungon pääputkien muodostaman kolmion sisälle.
 
S3583d6d677d7481782a3d4aabdddcced6.jpg_640x640.jpg_.webp


Hmmph, sieltähän olikin isoin laakeri "irrallaan", eli tosta kuvasta F, ja siinähän oli laakerin pidikkeessä reiät vähän jo soikeina:neutral:.
Toi äffä irtos lopulta painepesurilla osan pestyäni ihan sormin, ku ensin tiputin osan lattialle laakeria ihmetellessäni:mrgreen:.
Aion siis jättää pinionin laakerit sittenkin vielä vaihtamatta, ja lyödä tuon pelkällä punaisella nippuun(joo ja lukitetta noille ruuveille).

Nyt seuraavaksi iltapvteen jälkeen tuon keskimmäisen "vaparin", ja akselin neulalaakereiden rasvaus ennenku niputus jatkuu.
 
Ja sehän se taisi äänen aiheuttaja olla, paino sanalla taisi, koska n.kilometrin testi ajo vasta takana,
mutta hyvältä kuulosti pipo päässä(ilman pipoa humisee korvissa niin, ettei moottoria edes kuule).

Täytynee alkaa tekemään jotain argon-pullon vaihtoon viemisen eteen, jos sais oikeasti jäykäks takapään ennen vapaaratasta yms..
 
Täytynee alkaa tekemään jotain argon-pullon vaihtoon viemisen eteen, jos sais oikeasti jäykäks takapään ennen vapaaratasta yms..
No enpä ole saanu, ja kyllähän sieltä muutaman sadan kilometrin jälkeen alkoi taas ääntäkin kuulumaan.
Tällä kertaa mielestäni ois nyt kun polkemalla/rullaamalla ei samaa rutinaa kuulu syypää juurikin noi vaihtamatta jääneet pinionin laakerit.
Tai sitten mulla jäi akseli jossa polkimetkin ovat liian löysälle, ja moottorin käyttö ahdistaa isoa ratasta ulospäin tj..

Uusi takapakka+ketjut+vapari yms. jo myös saapuneet, että jospa se tosta taas paranisi kaikilla vaihteilla ajettavaksi mitä ei oikein edes ostaessa ollut.
 
Pyöreitä. Heinäkuussa tuli huonosti kilsoja kun pari viikkoa tuli reissattua ja fillari oli kotona.

5800 km kohdalla vein pyörän vuosihuoltoon. Uusittiin ketjut, takapakka, jarrupalat, eteen yksi pinna ja taakse koko vanne, kun viisi pinnaa oli poikki. Volvon huolto maksoi 370 €, fillarin huolto vaan 340 € 😁

20240808_161115.jpg
 
Pyöreitä. Heinäkuussa tuli huonosti kilsoja kun pari viikkoa tuli reissattua ja fillari oli kotona.

5800 km kohdalla vein pyörän vuosihuoltoon. Uusittiin ketjut, takapakka, jarrupalat, eteen yksi pinna ja taakse koko vanne, kun viisi pinnaa oli poikki. Volvon huolto maksoi 370 €, fillarin huolto vaan 340 € 😁

Näytä liitetiedosto 137995
Aika halpa fillarin huolto..
Eilen noukin kyytiin työkaverin pyörän huollosta kun oli sopivasti kulkua kyliltä kotiin ja sattuu matkan varrelle ni pelkkä takapakan vaihto ja vaihtajan tsekkaus&säätö 109€.. 🙄
Pitäis varmaan alkaa tekemään pyörähuoltoja kun 50 voi työstä velottaa.. ja fillareita näytti olevan huoltojonossa joku +70 kipaletta..
Piru kun noista sähköistä ymmärrä paljoakaan..
 
Aika halpa fillarin huolto..
Eilen noukin kyytiin työkaverin pyörän huollosta kun oli sopivasti kulkua kyliltä kotiin ja sattuu matkan varrelle ni pelkkä takapakan vaihto ja vaihtajan tsekkaus&säätö 109€.. 🙄
Pitäis varmaan alkaa tekemään pyörähuoltoja kun 50 voi työstä velottaa.. ja fillareita näytti olevan huoltojonossa joku +70 kipaletta..
Piru kun noista sähköistä ymmärrä paljoakaan..
Sähköpyörän perushuolto on tuolla 120 €.
 
Mä oon tässä todennut nyt semmoisen, että on toi sähköpyörä vain ihan paska lelu yhdellä akulla.
Täytyisi kaupungin keskustassa asua, että se mihinkään polkematta riittäisi(20Ah). Ei sitä oikein edes
tajunnut kahteen akkuun jakopalikalla siirtyessä, kuinka paljon matka pidentyi ihan vain akkujen
rasitusta jakamalla, eli siis akun(/akkujen) lämpö syö rangea. +yhdellä 3A laturilla se range valuu
akkuun _hitaasti_, jopa niin, että "matkanpäällä" lataaminen vaatii ihan tuntikaupalla muuta tekemistä,
jos vielä haluaa kotiinkin päästä peukkukaasupohjassa polkematta.

Rikkinäisen akun latauskapasiteetti nousee bms vaihdolla 5A->10A, että tarvii nuo laturitkin vielä uusia.
 
Nyt täytyy kyllä sanoa että se riippuu aika paljon pyörästä ja akustakin. Itsellä 700Wh akku 48V jännite, eli ~15Ah akku. 47Km on pisin mettäreissu ja kyllä siinä loppu miehestä puhti, vaikka akussa oli vielä virtaa. Asfaltilla polkeminen on niin tylsää ettei oo tullu kokeiltua, kuinka pitkälle pääsee, mutta uskoisin jotta reippaasti yli 100Km.
 
Joo mulla menee toi fillari peukkukaasulla nykyvälityksillä n.56km/h, ja polkemisen jätän tosiaan spandexeille:scoot:
 
Pitäisi aina laittaa johdot kunnolla, mutta laiskana/köyhänä pitänyt tuota kiinni vain yhdellä nippusiteellä,
koska ei johdotus muutoinkaan viimeistelty ole ollut, niin sitä sitten kävi näin pyörän kaatuessa tallissa:
IMG_20240813_161732298_HDR.jpg


Noh, on toi^ vielä sateellakin toiminut, niin siinä ja tässä teenkö tuolle mitään, vai tilaanko uuden,
johon tekisin sitten uusiksi koko johdon eri liitoksella lähemmäs moottoria, ja samalla voisi koittaa
siirtää anturi jarrulevylle eri magneetilla tjsp.. Sieltä johdon saisi tuotua mukavasti jarruletkun kyljessä.

Nyt on johdotkin hakeneet taas paikkaansa, ja ollaan jo liki tilannetta, jossa ei enää suuria muutoksia
luvassa ole(pl. akkujen+tuon nopeusanturin johdotukset):
IMG_20240813_161638326_HDR.jpg


Eli jotain pientä sukitusta/mittaan leikkuuta toisen pään johdoille, ja tuosta moottorin lähistöltä vielä
parempaan mittaan, niin sotku selviää kuin itsestään. Tarkkasilmäiset varmasti huomaa, etten ole
vieläkään saanut aikaiseksi vietyä sitä pulloa argonia vaihtoon. mutta kyl mä ton vielä jäykäksi hitsaan:mitenlie::hitsari:
 
Täytyy nyt näin pyöräilyä ja polkupyöriä harrastavana todeta, että silmiin koskee tuon härvelin näkeminen. Lienee luonossa vielä karmeampi. Estetiikka on luonnollisesti makuasia ja jokainen harrastaa niin kuin haluaa.
 
Mä kattelin jotta tarakan alle sopii akku ja päälle kaks...
 
Tossa on noita purnukoita ja piuhoja sen verran, että tummempi kaveri kun pyöräilisi tuolla valtioneuvoston nurkille, niin se olis täysimittainen terrorismintorjunta operaatio kokolailla heti ja justiinsa.
 
Mä kattelin jotta tarakan alle sopii akku ja päälle kaks...
Sieltä toi toinen akku tuli, ja se oli sille huono paikka. Painaa sen verran kiloja, ettei sitä sinne halua ennenkuin ei muuta vaihtoehtoa enää ole:rolleye:.

Eteen ja taakse vielä napamoottorit :virne:
No itseasiassa eilenkö se oli kun viimeks mielessä kävi, että huippuja saisi varmaan parhaiten nostettua lisäämällä napamoottorin eteen:scoot:.
Sen jos tekisi, niin sitä haluisi jo sorkkia jonkun näytönkin koodia, jotta sen sais vaikkapa sen näytön kautta käyttöön vain jossain tietyssä "moodissa".
 
Sieltä toi toinen akku tuli, ja se oli sille huono paikka. Painaa sen verran kiloja, ettei sitä sinne halua ennenkuin ei muuta vaihtoehtoa enää ole:rolleye:.


No itseasiassa eilenkö se oli kun viimeks mielessä kävi, että huippuja saisi varmaan parhaiten nostettua lisäämällä napamoottorin eteen:scoot:.
Sen jos tekisi, niin sitä haluisi jo sorkkia jonkun näytönkin koodia, jotta sen sais vaikkapa sen näytön kautta käyttöön vain jossain tietyssä "moodissa".
...ja sen jälkeen siivet :lentää:
 
Takaisin
Ylös