NIKSI-PIRKKA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja borg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo on niitä tälle talvella vissiin kolme vetskaria tullu puristeltua, yks takki, yhdet housut ja yks kylmäkassi ainakin.

Toin työtakin vetska ei mee puristelemalla, tarvii kyllä niinsanotusti "täyshoidon" , eli vaihtaa.
Muutoin on ihan jees, mut se vapaapuolen lukitseva alapään "tyviankkuri" johon jäykkä osuus ens tulee, siitä karkaskatos se "pesä" potero.

Työkengissä kestää vetoketjut kun sitoo nauhat varren ympäri. Pituuttahan nauhoissa on riittävästi, ilmeisesti juuri sen takia.

Työkengissä kestää vetoketjut kun sitoo nauhat varren ympäri. Pituuttahan nauhoissa on riittävästi, ilmeisesti juuri sen takia.
Luulen että usein ongelmana on se että nauhat sidotaan kerran ja sitten vain käytetään vetoketjua joka vedetään kiinni vaikka väkisin jokaisella käyttökerralla.
Toisaalta ei pitäisi silti hajota

On jotenkin kuollut idea, että jos kengissä vetoketju, niin silti joutuu nauhoja vielä käyttämään. Kuulostaa suomalaiselta innovaatiolta.

Sanonpa vaan että Boa.
Viimeksi kun hain varsikengät, niin oli boat. Alkuun hiukan outo, kun kiristysmekanismi oli erikätinen vasemmassa ja oikeassa tossussa.

Samaa mieltä edellisten kanssa, että jos kengässä on vetoketju ja nauhat, niin nauhoilla säädetään kenkä sopivaksi ja sen jälkeen mennään vetoketjulla. Eihän se ketju toisi mitään lisäarvoa, jos jokakerta nauhoja saa solmia.

Kerran on mennyt vaijerit poikki ja kahden viikon sisään molemmista tossuista. Takuu pelas kyl, etrasta hain korjaussarjan. Itse tosin sai asentaa.

Mulla on ollut käytössä parikymmentä vuotta nuo jalaksen nahkamaiharit vetoketjulla. Ihan joka vuosi ei tarvitse uusia, mutta on niitä varmaan se kymmenkunta paria ollut. Vetoketju on hajonnut kahdesta tai kolmesta kengästä. Betonipöly on luullakseni niiden pahin surma. Sittenkin kun pesee ja voitelee ketjun niin hyvin toimii taas.

Toiseksi uusimmista on toisesta kengästä pohja syöpyneen näköinen, niinkuin olisi happolätäkössä seissyt. Eikä ole sulan metalin päällä tassuteltu, mikä lie käynyt.

Just remontoin yhen vetskarin. Vähän näytin knipexiä ni hyvä tuli.
Tarkkana pitää knipexien kanssa olla ettei mene liikaa tai peräti murru.

Aika iso homma vaihtaa vetskari vanhaan rotsiin tai runttusiin ronttosiin, harvoin osuu käteen sellaista " kiituria", joka sopisi vanhaan ketjuun.
Harmittaa aina kun ne hajonneet ovat niitä paraita päälle vedettäviä.

Vein yhden Snickersin rotsin vaatekauppaan vetoketjun vaihtoon. 65€ oli lasku, niin pari muuta vetoketjuvammaista rotsia saa jäädä kissan pediksi edelleen saunan lauteille🐈.

Pienen rakennuksen peltikatonlapetta pystyy kiipeämään kun laittaa metsäkuormaimen kaiteeksi. Tikkaat kannattaa laittaa kuormaimen nojalle niin pystyy turvallisesti siirtymään tikkailta katolle, ja kiivetessä pystyy pitämään koko ajan otteen letkuista.

Pakkailin taas mönkkärin kärryyn, kun mökille menen viikonloppuna. Ja kun ei ole kuomukärryä ja 25-30 km on liejuista soratietä, niin säilytyspressun laitoin päälle, ettei ihan liejussa olisi mönkkäri perillä. Mutta tuollainen halpis pressu lepattaa ihan hitokseen ajossa ja pahimmillaan lentää pois, kun on vain kuminköysi helmassa. Olen huomannut, että kun sen pressun päälle virittää kumiköydestä tehdyn kuormaverkon, niin eipä enää lepatakaan. Sama toimii muunkin kuorman päällä, jos vaikka kevytpressulla peittelee. Kuorman sitomiseen, ei edes kevyen kuorman, tuollaisesta kumiköysiverkosta ei kyllä ole, mutta pressun se juuri jaksaa pitää. Halkokuormia varten mulla on ihan venymättömästä narusta tehty verkko.

Tuo pressun kiristäminen verkolla epämääräisen muotoisen kuorman suojaksi on kyllä hyvä niksi.
Taimilaatikot pystyy sitomaan kumiköysiverkolla, nehän pysyisi kyydissä sitomattakin, mutta ei siitä tosiaan oikein mihinkään sidontaan ole.

Puistonhoitotöissä olen nähnyt käytettävän tosi tiheitä verkkoja. Lehtikuorma pysyy kyydissä ja verkko joustavana muotoutuu hienosti pyöreän kukkukuorman päälle. Sellaiset ovat varmasti hintasuojattuja, joten korvaava halvempi niksi olisi siihenkin kevytpressu+kumiköysiverkko.

Pressuhallien telttojen yms suojapeitteiden ulkoilmassa olevat vetoketjut jumii jossain vaiheessa, olen suihkuttanut koko hammaslinjalle wd-40 niin johan alkaa liikkumaan. Käy myös saapaiden vetoketjuihin, vuosittain näin täytyy tehdä ettei riko vetskareita väkisin riuhtomalla.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin