Mielenkiintoista Suzuki historiaa

Viestiketju:
Mielenkiintoista Suzuki historiaa

ToniT81

Kansalainen
Liittynyt
23 Joulukuu 2011
Viestit
2,425
Mielenkiintoista katseltavaa suzuki historiasta
Hienoja vehkeitä nämä pienet pläkkipelti teokset ja etenkin ensimmäiset/vanhemmat esim.LJ 10-80.
Itselläni projektina SJ410 vm.85. Lähinnä eräkäyttöön tulee.

http://www.youtube.com/watch?v=wKOWZaBljKA

http://www.youtube.com/watch?v=CzJTFSnTGSI

http://www.youtube.com/watch?v=gA3ExKW0QmM

http://www.youtube.com/watch?v=GnokYx5OgZc

http://www.youtube.com/watch?v=cLc1DKAv_mY

http://www.youtube.com/watch?v=033StbOo4RQ

http://www.youtube.com/watch?v=YoFNgrLsDiM
 
Kehun otsikon merkkiin liittyvää nelivetoista vaikka kyseessä ei ole maastoajoneuvo.

Vaimo etsi uutta, pientä autoa Twingon tilalle vuonna 2005. vaatimuksina neliveto (ihan sama miten toteutettu), lämmitettävät peilit ja hinta ~20k€. Rouva valitsi Suzuki Ignis 4gripin. Nyt tuo keltainen mini-suv on 191kkm jälkeen lähdössä vaihtoon ja ihmettelin mapista huolto- ja korjauskuluja. Auto on jättänyt tielle yhden kerran, syynä kaapelin irtoaminen startin pultista 110kkm kohdalla. Hinaus pajalle meni vakuutuksesta, korjauskulut 1/6h työtä ja M8 mutteri yhteensä 29€ sis alv. Takuuseen vaihdettu 84kkm kohdalla yksi abs-pyöräanturi, hinta 181€+1h työ. Ajovalojen H4-polttimoita on kulunut 9 ja kolmas sarja molempia renkaita menossa. Kirjahuoltojen hinta sis. öljyt ja osat on vaihdellut välillä 210..470€ noin 15kkm välein. Ovissa näkyy ruskeita nuppuja panelien keskellä mutta alareunat ehjiä, katsastukseen vaikuttavia mätävaurioita ei ole kotteron rakenteista löytynyt. Alkuperäinen kytkinlevy/asetelma alkaa olla tiensä päässä ja katalysaattorin suojapelti pärisee. Ei voi paljon taloudellisempaa uutta autoa toivoa vaikka soppaa 1.4 bensakone nauttii ~10l/100km. Hiton hyvä auto, pitäisi muumioida se (auto, ei vaimo) talteen tulevia tarpeita varten.

Kruunun perii SX4 S-Cross tammikuun lopulla, saa nähdä pärjääkö lihonut evoluutiomalli (auto, ei vaimo:)) yhtä hyvin.
 
Noissa vanhemmissa suikissa on vahva tekniikka. Tuo mun 410 sj.ii hieman sauhuttaa sinistä pitkän käynnistyksen jälkeen ,mut lämmetes sauhutus loppuu et liekö venttiiliohjurin kumit sökönä.
Mietin vaan et kun vehkeen käynnistää pitkän seisokin jäljiltä niin josko sit vaan tiputtelee öljyä männille ja sauhuttelu johtuu siitä tiedä sitä sit. Lähtee kyl todella hyvin käyntiin. Mittari ajettu vissiin ainakin kerran tai kaks ympäri ja kytkin/rempattu vaihdeaski vaihdettu ja vissiin nokkaakseli kun oli varaosa laatikos kulunut osa.
Tankki oli uus ostaessa. Välitetty jakolaatikkokin jo tiedossa ja 31 pyörät tulivatkin mukana.
 
Jaa-a... minulla on ollut Suzuki Swift 1.3 sedan muutaman vuoden, myydessä autolla oli ajettu rapiat 140 000km. Suunnilleen saman verran vikoja kuin Citroenissa, joita on ollut tuon jälkeen. Ramilla on mennyt siis 15 000km välein 210 - 470€... tuohan on hirveä määrä rahaa! Xantian huollot ja korjaukset 14 vuoden aikana ovat noin 200 € per vuosi... 1,9 TD. Ml. 465 000km... osa korjauksista on merkkiliikkeessä, suurin osa itse. Riippuen kuinka kiirettä itsellä on ollut.

...näistä kokemuksista johtuen, en pidä Suzukia muita kummenpana lujuudessa, mutta kaikin puolin muuten köykäisenä, vaarallisena, huonona autona.
 
Tänjuu, jos joskus ois pelimerkkejä sen verta et ois mahollista offia alkaa harrastaa ni iha ensteks kovin ja mahtavin unelma ois suzuki saaha :D
 
on noita neljällä tuttavalla ollu noita pieniä maasto sukisukeja,kaverin poika sano että Toyotan moottoreita niihen laittoivat kun se 3pyttynen Suizan kone sellanen että ehjää ei mistää saanu ja Tojon koneita oli jokasella nurkissa,oli siinä hommaa mutta noin ne vaan laitto.
 
Käsittääkseni SJ410 4 mukinen litran kone ja SJ413 isolohko 1.3-litranen neloskone
 
Itellä gen1 pätkä Vitara sekalaisena työkaluna. Kansipahvivikasena ostin puolenkymmentä vuotta sitten ja eipä mitään isompia oo sen jälkeen tarvinnu tehä. Kymppitonnin oon suunnilleen ajanu, etupäässä mehtäautoteitä ym. pyörittelyä Kätevä kun saha, työkalut, ym. rojut saa olla aina valmiina autossa, eikä tarvii niitä ottaa käyttikseen käryämään. Sopivan pieni ja ketterä on.
 
Tänään näinkin riepukatto - Vitaran, josta muljahti mieleen inttiajat, Kaartin ykkösessä oli alikessu, Korpivaara oli nimi, hänellä oli ripeä Suzuki maasturi, oli isoa rengasta, rättikattoa ja ilokaasusysteemitkin siinä pikkukipossa, otti lähtöjä sillä joskus parkkiksen kulmalla Santiksessa niin keuli mokoma.
Sama peli oli esittelyssä muistaakseni -85 Vauhdin Maailma - lehdessä.
 
Suzuki Altossa on kolmemukinen voimanpesä. :)
 
Joskus oli itselläni vähäsen aikaa Zuzuki Super Carry Van. Siinä oli 4 sylinterien bensiini moottori. Auto tai voiko sitä edes autoksi kutsua oli aika uskomaton keksintö, en tiedä liekkö kolariturvallisuus heikompaa autoa olemassakaan? Jalkojen edessä oli vain ohut suora pelti
 
Joskus oli itselläni vähäsen aikaa Zuzuki Super Carry Van. Siinä oli 4 sylinterien bensiini moottori. Auto tai voiko sitä edes autoksi kutsua oli aika uskomaton keksintö, en tiedä liekkö kolariturvallisuus heikompaa autoa olemassakaan? Jalkojen edessä oli vain ohut suora pelti

20180413_115530.jpg


Tuommosen on paikallinen kiinteistöhuoltofirma kunnostanu, ennen noita oli niillä montakin.

On siinä keulassa jossain kohalla kakskin peltiä päällekkkäin. Kolariturvallisuus parani jo kaksinkertaseks :D.
 
Joskus oli itselläni vähäsen aikaa Zuzuki Super Carry Van. Siinä oli 4 sylinterien bensiini moottori. Auto tai voiko sitä edes autoksi kutsua oli aika uskomaton keksintö, en tiedä liekkö kolariturvallisuus heikompaa autoa olemassakaan? Jalkojen edessä oli vain ohut suora pelti
Naapurin vanha isäntä aikoinaan epäili mitenkähän tuollaisten autojen kuskeille käy kolarissa kun "nyrkki on niin lähellä vastaantulijan naamaa".
 
Täällä välillä näkyy eräs Carry, vanhempi mieshenkilö sillä ajelee. Vaimon kulkineena taasen on Alto, 3-pyttyinen ja onko 900cc ? ....
Mutsmukia tuo on harrastanut jonkin 30+ vuotta.
Ja kulkineet on jokapäiväisessä käytössä, ympäri vuoden.......
 
Takaisin
Ylös