Mönkijän "viimeiset" käyttötunnit sekä kilometrit

Viestiketju:
Mönkijän "viimeiset" käyttötunnit sekä kilometrit

Onkos nyt etsinnässä maastomalli vai onko tarkoitus ajella tielläkin?
 
ainahan osia saa, ei vaan tältä mantereelta välttämättä, itekkin tilannu periä ja kaikkea ebaysta, osa 20e ja postikulut 80e niin siinä sitä tietää tekevänsä..
 
Itsellä Hondan trx 420 -08, (4000e) yksittäisiin tuulenkaatoihin voisi olla metsähommissa aivan ok mutta kyllä varsinaiset hakkuut on parempi tehdä jollain muulla kalustolla...

Mutta muuna yleiskoneena on kyllä aika pirun jees, puskulevyyn tein kauhaosan jolla ajoin vanhan navetan tyhjäksi, olisi ollut aika sitkas työmaa ilman, olisi toki avantilla (10000e) olisi onnistunut paremmin.

Rakennuspuutavaraa olen ajellut tontilla yhden omakotitalon verran edestakaisin, siinäkin olisi voinut olla se Avantti (10000e) parempi mutta ihan kohtuudella ajoi asiansa.

Välistä sitten huviajeltu jäällä, siihen olisi kyllä kelkka (4000e) parempi mutta sen yhdenkerran talvessa käy pöristelemässä millävaan.

Nyt mönkijä on toisaalla lumityökoneena, siihenkin puuhaan olisi traktori parempi (10000e)

Välistä on tullut käytyä marjamaita katselemassa ja siihen olisi kyllä joku pikkumaasturi parempi (10000e)

Eli yksi mönkijä korvaa jotenkuten kolme muuta konetta niin saa olla kalustossa 👍

Itse mönkijän valinnassa kallistuisin yhä Hondaan, ne on vaan niin lujia kamppeita.. Must have varusteisiin lisäsin nyt ohjaustehostimen ja karkeat renkaat. Vakiokumeilla oli kevyt ohjata mutta vaihdoin rouvimmat kumet alle niin meni raskaaksi..

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin että ainakin tuollainen Honda on 500h ja 2000km saldolla uudenveroinen.
oman kokemuksen mukaan, melkeen kaikki onnistuu paremmin jollain muulla vekottimella, mutta mönkkärillä tehtynä ko homma on mukavampaa kun siinä tulee yhistettyä puoliksi huvi ja hyöty.

Lumitöit menee rakkorilla paremmin, ku siinä on koppi, massaa ja muutenkin etukuormain lumikauhalla + perälevy hakkaa mönkkärin etulevyllä varustettuna, varsinkin kun en ole jaksanu tehä kiinnikkeitä tohon auraan mikä on hallin nurkalla.
Mettästä saa puita paremmin rakkorilla, tai vielä paremmin kaverin uudenkarheella ajokoneella mitä mönkkärillä
Jos johkin pitää matkustaa, niin autolla on mukavampi matkustaa, varsinkin huonolla kelillä.
Mönkkärillä on oikein kiva ajella, varsinkin maastossa. Siks tulee käytyä katselemassa metsiä paljon useemmin mitä muuten tulis, ts tulee tuulenkaadot yms huomattua ja sitten voipi pohtia mitä niille tekisi
Samanlailla, kesäsin tulee mönkkärillä ajeltua peltoja katsomassa, kun sillä pääsee huonompaaki peltotietä pellon reunaan tai mettän läpi pellon reunaan mihin ei muulla koneella pääse.
Jotkut hommat, kuten maanäytteiden ottaminen on mönkkärillä erittäinkin nopee homma, verrattuna ilman mönkkäröintiä. Maanäytteet otan tällein: menee istumaan poikittain satulaan, ts jalat samalla puolen runkoa. Pistää ämpäri jalkoihin lähtee pellolle ajeleen. Aina sillon tällön pysähtyy ja käellä lyö kairan maahan ja kaapaisee tuloksen jaloissa olevaan ämpäriin.
Toinen hyvä ominaisuus on dokumeintoitu kuvaan alla, ts kun liimaa 50mm kuulan kärryn perään, niin sitten saapi mönkkärin kulkemaan mukana niin voi viedä kärryn pellolle, ajaa mönkkärillä kotio hakemaan puimuria/kylvökonetta ja samalla pitää hauskaa kun ajelee kotiinpäin :)
20210516_161943.jpg
 
oman kokemuksen mukaan mönkkärissä seuraavat on hyödyllisiä ominaisuuksia:
-maavara, ennepi parempi kun sitten pääsee paremmin kivien ja kantojen yli
-karkeat pyörät, parempi pito maastossa/hiekkatiellä. Asfaltilla ajossa ei oo mitään kivaa, niin ei konetta kannata sellaseen varustaa
-itelle on 570cc kone riittäny, käytännössä aina loppuu pito ennen kuin konesta voima. Ja tollakin kone kulkee sen verran että kyllä tolla hengestään pääsee eroon jos koittaa
-vinssit kumpaankin päähän, maastossa kun pitää kivaa niin jossain vaiheessa pitää vinssata. (itellä on toistaseks vaan nokassa, kun takavinssi on oottamassa asennusta...)
-pohjapanssari, sitä ajaa kivien ja kantojen yli, niin tää on pakko
-lisävalo nokkaan, ainakin ton can-amin orkkis valot oli liian matalia keilalta, ts kun kiihdytti niin valot näytti taivaalle ja ja jarruttaessa 1m päähän. Lisävalolla alko näkemään vaikka vaihto kaasun asentoa
 
Itsellä Hondan trx 420 -08, (4000e) yksittäisiin tuulenkaatoihin voisi olla metsähommissa aivan ok mutta kyllä varsinaiset hakkuut on parempi tehdä jollain muulla kalustolla...

Mutta muuna yleiskoneena on kyllä aika pirun jees, puskulevyyn tein kauhaosan jolla ajoin vanhan navetan tyhjäksi, olisi ollut aika sitkas työmaa ilman, olisi toki avantilla (10000e) olisi onnistunut paremmin.

Rakennuspuutavaraa olen ajellut tontilla yhden omakotitalon verran edestakaisin, siinäkin olisi voinut olla se Avantti (10000e) parempi mutta ihan kohtuudella ajoi asiansa.

Välistä sitten huviajeltu jäällä, siihen olisi kyllä kelkka (4000e) parempi mutta sen yhdenkerran talvessa käy pöristelemässä millävaan.

Nyt mönkijä on toisaalla lumityökoneena, siihenkin puuhaan olisi traktori parempi (10000e)

Välistä on tullut käytyä marjamaita katselemassa ja siihen olisi kyllä joku pikkumaasturi parempi (10000e)

Eli yksi mönkijä korvaa jotenkuten kolme muuta konetta niin saa olla kalustossa 👍

Itse mönkijän valinnassa kallistuisin yhä Hondaan, ne on vaan niin lujia kamppeita.. Must have varusteisiin lisäsin nyt ohjaustehostimen ja karkeat renkaat. Vakiokumeilla oli kevyt ohjata mutta vaihdoin rouvimmat kumet alle niin meni raskaaksi..

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin että ainakin tuollainen Honda on 500h ja 2000km saldolla uudenveroinen.
Olisi omakin valinta.
Eräällä kylän ukolla on tuollainen. Hänen ainoa kulkuneuvo ja taitaa olla luokkaa 15 vuotta vanha. Startti siitä on rikki, mutta lähtee nätisi narulla (jota itse arvostan, että ylipäätään on naru) Ruiskun lasken myös plussaksi.
Muuten tainnut mennä perus öljyjen ja renkaiden vaihdoilla.
 
Olisi omakin valinta.
Eräällä kylän ukolla on tuollainen. Hänen ainoa kulkuneuvo ja taitaa olla luokkaa 15 vuotta vanha. Startti siitä on rikki, mutta lähtee nätisi narulla (jota itse arvostan, että ylipäätään on naru) Ruiskun lasken myös plussaksi.
Muuten tainnut mennä perus öljyjen ja renkaiden vaihdoilla.
Joo mulla on vielä yksinkertaisin mahdollinen= jalkavaihteet.
Ruisku on kyllä iso plussa, starttaa pakkasestakin eikä tarvitse miettiä ryypytyksiä tai pätkäajoja. Kulkee kyllä nurkka-ajeluissa höyryillä.

Remontit viimeisen 3v aikana on ollut 2kpl relettä penkin alle.
Ostaessa oli juuri startti vaihdettu.

Ei tuolla samanlaista vauhdin hurmaa tarvitse tavoitella kuin jollain +600cc laitteella tai haaveilla umpihankimöyrinnästä telojen kanssa.
Mutta tuo onkin mönkijöiden keskuudessa vähän kuin 135 ferguson traktoreissa.
 
Startti siitä on rikki, mutta lähtee nätisi narulla (jota itse arvostan, että ylipäätään on naru)
Itellä ei oo narua, mut veikkaan että noita isompia nykykaikaisilla puristuksilla olevia voisi olla suht ikävä nyppiä käymään. En tiiä, mutta oletan vaan.
 
Itellä ei oo narua, mut veikkaan että noita isompia nykykaikaisilla puristuksilla olevia voisi olla suht ikävä nyppiä käymään. En tiiä, mutta oletan vaan.
Varmasti näinkin. Toki asiaa voidaan helpottaa, mutta ne hommat pitäis sit ottaa huomioon jo suunnittelupöydällä.
Mites nuo nelarikelkat, mahtaako niistäkään narua löytyä?
 
Itellä ei oo narua, mut veikkaan että noita isompia nykykaikaisilla puristuksilla olevia voisi olla suht ikävä nyppiä käymään. En tiiä, mutta oletan vaan.
Variaattorilta nykäistään hätäkäynnistys. Kyllä nelarinkin pitäis lähteä, ainakin lämpimänä.
 
Joo mulla on vielä yksinkertaisin mahdollinen= jalkavaihteet.
Ruisku on kyllä iso plussa, starttaa pakkasestakin eikä tarvitse miettiä ryypytyksiä tai pätkäajoja. Kulkee kyllä nurkka-ajeluissa höyryillä.

Remontit viimeisen 3v aikana on ollut 2kpl relettä penkin alle.
Ostaessa oli juuri startti vaihdettu.

Ei tuolla samanlaista vauhdin hurmaa tarvitse tavoitella kuin jollain +600cc laitteella tai haaveilla umpihankimöyrinnästä telojen kanssa.
Mutta tuo onkin mönkijöiden keskuudessa vähän kuin 135 ferguson traktoreissa.
Samanlainen -07 mulla, startin vaihto ainoa korjaus tuohon, tyyppivika magneetit liimauksestaan irti -tais tuossa joku mainita että samaa olis jammuissakin.
 
Itellä ei oo narua, mut veikkaan että noita isompia nykykaikaisilla puristuksilla olevia voisi olla suht ikävä nyppiä käymään. En tiiä, mutta oletan vaan.
TGB 425 on ikävä nyppästä narusta mutta hyvin lähtee ei saa vaan arkailla toki joskus pysähtyy naru kuin seinään ja sitte ollaan :rampa: voihan siinä olla jotain vikaakin en tiiä pitäiskö olla pysähtymättä.
 
Voe vihtu. Siitä se syntyy oikea surkeuden kaanon jos yks tietty jampin mönkkäri alkaa edellämainittuja vikoja näyttää.
 
Lynx 1300 oliva vetäneet toisella kelkalla käyntii. Liina katteen välistä ja variaattorin ympärille. Kunnon nyppäsy ja rän rän..
Oli lähtenyt onneksi, erämaassa oliva, kun startti porsi.
 

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös