Mönkijän "viimeiset" käyttötunnit sekä kilometrit

Viestiketju:
Mönkijän "viimeiset" käyttötunnit sekä kilometrit

ihan pilipalivehkeitä, tehty muovista ja lelumiinistä, sen kun ottaa huomioon ja ajelee sen mukaan niin saattaa kestää. turha on tonnin kuormia kiskoa metästä. itellä on tommonen 20v vanha bombardier (eli nykyisin cän-äm) ja vielä sillä pihan kolaa ja polttopuut ryöstää, mutta on sille remonttia tehtykkin, lähinnä voimansiirron osalta, se kun johonkin rengas tökkää ja kierroksia on niin äkkiä napsahtaa kun ovat niin ohutta tavaraa.

uus mönkijä on ihan hyvä jos sillä ei meinaa mitään muuta tehä kun ajella geeliä tukassa ja axea kainalossa.
 
Juu ei mopolla moottoritielle! Mutta kiva sillä on lumet lykätä pihalta vs. -62 IH takalanalla. Piha on jo puhdas siinä ajassa kun natikka alottelee lämmittelyä piuhassa.
 
Mitä systeemiä tällä tarkoitat?
Pakilla ei neliveto toimi ja on kierrostenrajoitin, että mönkkäri juuri ja juuri liikkuu. Rajoitin ohittuu ja neliveto kytkeytyy vain jousipalautteista nappia koko ajan painamalla. Joudut vasemman käden etusormella pitämään koko ajan nappia pohjassa, että pääset lumessa takaperin. Samalla pitäisi vasemmalla peukalolla käyttää vinssiä, niin tarvii akrobaatin sormet. Päälle kytkeytyvää katkaisijaa ei voi laittaa tilalle, kun vapaalla tai eteen ajaessa samaa nappia painamalla käytetään trippiä ja mittariston valikoita.
 
Mönkkärin etuna näen sen helpon liikuteltavuuden. Pikku aurauksiin ja pihahommiin välttää ja kulkee kärryssä vaikka mökille, mihin ei viitsi joka kerran traktorilla paria tuntia ajaa.
 
Pakilla ei neliveto toimi ja on kierrostenrajoitin, että mönkkäri juuri ja juuri liikkuu. Rajoitin ohittuu ja neliveto kytkeytyy vain jousipalautteista nappia koko ajan painamalla. Joudut vasemman käden etusormella pitämään koko ajan nappia pohjassa, että pääset lumessa takaperin. Samalla pitäisi vasemmalla peukalolla käyttää vinssiä, niin tarvii akrobaatin sormet. Päälle kytkeytyvää katkaisijaa ei voi laittaa tilalle, kun vapaalla tai eteen ajaessa samaa nappia painamalla käytetään trippiä ja mittariston valikoita.
Onko tämä jonkin tietyn vuosimallin ominaisuus? Minulla on vm-18 sportsman ja siinä toimii neliveto pakillakin ihan ilman kommervenkkeja. Tuo kierrosrajoitin on kyllä tuossakin.
 
Itellä oli 700 polaris, jostain vuosituhannen alusta. Siinä ainakin tuo kierrosrajoitin/nelivetonappi. Samoin ärsyttävä piirre (kuulemma ihan ominaisuus), että jos takavedolla ajaessa takapyörät pyöri nopeammin kuin etupyörät, löi yhtäkkiä nelivedon päälle. Ei varmasti terveellistä voimansiirron osille eikä kuljettaallekaan, kun ajokäytös muuttuu äkisti.
Muuten kyllä oli ihan ok laite. Hyvin voimaa ja hyvä jousitus. Raskas ohjaus pihapyörittelyssä.
 
Voi olla sitten vanhempien mallien ominaisuus tuokin. Kyllä mulla pysyy takavedolla niin kauan kunnes napista laittaa nelivedolle.
 
Kaverilla oli vuosia tuommoinen Polaris.
Vaihtoi, Pirkka-mies kun on, Yamahaan ja kylläpä on ihan eri peli. Tosin mitä nyt olen puuhommissa ollut lähinnä katselemassa niin leluja ne on siihen hommaan. Maavara ja paino liian pienet.
Itse miellän pienen traktorin paljon käyttökelpoisemmaksi.
 
Onko tämä jonkin tietyn vuosimallin ominaisuus? Minulla on vm-18 sportsman ja siinä toimii neliveto pakillakin ihan ilman kommervenkkeja. Tuo kierrosrajoitin on kyllä tuossakin.
Varmaan tuo sun ensimmäisiä, missä nelikko toimii pakilla. Tuo ominaisuus on ollut jo ysäriltä asti.
 
550-700 kuutioisen Jammu Grizzlyn ehkä itse ostaisin, jos nyt mönkkäriä olisin ostamassa. Polarista ei ainakaan missään nimessä, on se pakkirajoitin/neliveto systeemi niin syvältä kun vaan voi olla.
Uudemmista Polleista ei kokemusta mutta kun reilu 10v sitten olin mönkkäriä hommaamassa niin silloin työpaikan mönkkäreistä saatujen kokemusten ja luetunkin perusteella en missään tapauksessa olisi ostanut, sitten taas samaisten työpaikan kokemusten ja mitä selvää muutenkin otin perusteella päädyin Hondaan enkä ole katunut.
 
550-700 kuutioisen Jammu Grizzlyn ehkä itse ostaisin, jos nyt mönkkäriä olisin ostamassa. .
Mökkinaapurilla on just tuo 550. Näppärä kampe pieniin ranganajoihin yms. Tulee sen perässä kai isompikin puu...
 
Uudemmista Polleista ei kokemusta mutta kun reilu 10v sitten olin mönkkäriä hommaamassa niin silloin työpaikan mönkkäreistä saatujen kokemusten ja luetunkin perusteella en missään tapauksessa olisi ostanut, sitten taas samaisten työpaikan kokemusten ja mitä selvää muutenkin otin perusteella päädyin Hondaan enkä ole katunut.
Mulle tuo Polle tuli sillein vähän puolivahingossa, kun sattui tarjolle. En kyllä minäkään Polkea ollut ostamassa.
 
Uudemmista Polleista ei kokemusta mutta kun reilu 10v sitten olin mönkkäriä hommaamassa niin silloin työpaikan mönkkäreistä saatujen kokemusten ja luetunkin perusteella en missään tapauksessa olisi ostanut, sitten taas samaisten työpaikan kokemusten ja mitä selvää muutenkin otin perusteella päädyin Hondaan enkä ole katunut.
Hondassa ainakin useimmissa malleissa on ne nappivaihteet, mistä en perskohtaisesti tykkää, mutta vahvoja kyllä ovat. Ja pienemmissä ei ole vaihteistossa hidasta aluetta, kuten ei 350 Jammussakaan.
 
Kaverilla oli vuosia tuommoinen Polaris.
Vaihtoi, Pirkka-mies kun on, Yamahaan ja kylläpä on ihan eri peli. Tosin mitä nyt olen puuhommissa ollut lähinnä katselemassa niin leluja ne on siihen hommaan. Maavara ja paino liian pienet.
Itse miellän pienen traktorin paljon käyttökelpoisemmaksi.

positiivisena puolena että tönkijä mahtuu puitten väliin ja tulee sieltä poiskin (yleensä).. paitsi jos on kanto mahan alla niin sitten ei tule. en tiiä millasia ne miniraktorit (mitä ne on jotain ~20hp/700-1000kg) ois puunmetsästyskäytössä..
 
positiivisena puolena että tönkijä mahtuu puitten väliin ja tulee sieltä poiskin (yleensä).. paitsi jos on kanto mahan alla niin sitten ei tule. en tiiä millasia ne miniraktorit (mitä ne on jotain ~20hp/700-1000kg) ois puunmetsästyskäytössä..
Vimek Minimaster olis varmaan kelpomönkkäri, jos metsätöitä mönkkärillä aikoo tehdä.
 
suattaapi olla vimekit tämmösen persaukisen ulottumattomissa.. niinkun toki 97% kaikesta muustakin :virne:

1705340779230.png
varmaan hieno härveli ja hinta, vaikka niinhän ne on mönkijä+kärrikin hinnoissaan.
 
Mönkijän + mettäkärryn hinnalla saa 6 kpl MF35 farmivinssillä....
Jahas....missäs se takki oli...:burnout:
 
Mönkijän + mettäkärryn hinnalla saa 6 kpl MF35 farmivinssillä....
Jahas....missäs se takki oli...:burnout:
Niitä Ferguja vaan ei tehdä uusia ja iso osa kaupunkilaismökkiläisistä haluaa uuden, kun mönkkärin tankkaaminenkin on tekniseltä vaikeudeltaan äärirajoilla. Tosiaan, mönkkärin puolesta puhuu se liikuteltavuus henkilöauton peräkärryllä, muuten eivät varmaan niin suuressa suosiossa olisi.
 

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös