Kuorma-auto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kymi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nastathan tuollainen talveksi tarvii, jos ajetaan muualla kun niillä pääkaupunkiseudun suolatuilla teillä. Ja mistä ei suolata niin hiekoitetaan enemmän kun soratietä vuodessa sorastetaan.

Nastathan tuollainen talveksi tarvii, jos ajetaan muualla kun niillä pääkaupunkiseudun suolatuilla teillä. Ja mistä ei suolata niin hiekoitetaan enemmän kun soratietä vuodessa sorastetaan.
Niillä piäkaupuntiseudun teillähän kukaan järkevä ei ihan vapaaehtoisesti edes ajele .......

Laki vaatii kuorma-autossa taakse M+S ja 3PMSF, 5mm kulutuspintaa. Edessä saa olla ihan mitä tahansa kunhan kulutuspintaa on 3mm. Tai näin ainakin oman viimeisen tiedon perusteella (saa korjata jos on parempaa tietoa).

Mä ehkä olen vähän eri kannalla tuosta kitkarengas-nastarengas keskustelussa. Pääkaupunkiseudulla tiet, risteykset ja mutkat hierotaan jääpintaisiksi kun taas monasti pääkaupunkiseudun ulkopuolella tiet ovat lumipintaisia, joissa kitkarengas taas on jopa parempi kuin nastagummi. Kyllä, olen sekä omistanut, että ajanut kitkarenkaisilla autoilla ja pahimmat tilanteet tulee risteyksissä/mutkissa pääkaupunkiseudulla, mitkä ovat hierottu peilijäähän. Tuota ilmiötä taas en ole juurikaan huomannut maalla kuin ihan kaupunkien muutamassa pääristeyksessä.

Jos pitäisi alkaa vaihtaa kesärenkaiden ja nastojen välillä per kausi, niin alkaisi kyllä mennä enimmät ylläpitokustannuksien eurot rengasfirmaan. Nyt alla on hyvä kompromissi ja vaihdetaan kun gummeja vaihdetaan.

Laki vaatii kuorma-autossa taakse M+S ja 3PMSF, 5mm kulutuspintaa. Edessä saa olla ihan mitä tahansa kunhan kulutuspintaa on 3mm. Tai näin ainakin oman viimeisen tiedon perusteella (saa korjata jos on parempaa tietoa).

Mä ehkä olen vähän eri kannalla tuosta kitkarengas-nastarengas keskustelussa. Pääkaupunkiseudulla tiet, risteykset ja mutkat hierotaan jääpintaisiksi kun taas monasti pääkaupunkiseudun ulkopuolella tiet ovat lumipintaisia, joissa kitkarengas taas on jopa parempi kuin nastagummi. Kyllä, olen sekä omistanut, että ajanut kitkarenkaisilla autoilla ja pahimmat tilanteet tulee risteyksissä/mutkissa pääkaupunkiseudulla, mitkä ovat hierottu peilijäähän. Tuota ilmiötä taas en ole juurikaan huomannut maalla kuin ihan kaupunkien muutamassa pääristeyksessä.

Jos pitäisi alkaa vaihtaa kesärenkaiden ja nastojen välillä per kausi, niin alkaisi kyllä mennä enimmät ylläpitokustannuksien eurot rengasfirmaan. Nyt alla on hyvä kompromissi ja vaihdetaan kun gummeja vaihdetaan.
Siellä ei juuri nitä vesijäitä ole, kun suolaa kylvetään tonnitolkulla kilometrille ja sora-auto vetää mattoa perässä.

Siellä ei juuri nitä vesijäitä ole, kun suolaa kylvetään tonnitolkulla kilometrille ja sora-auto vetää mattoa perässä.

Se ongelma pääkaupunkiseudulla eskaloituu siinä kohtaa kun mennään reilummin pakkasille. Ensin on sulatettu suolalla paljon, jonka jälkeen se suolavesi jäätyy.

"Landella" taas kun ei överisuolata teitä, niin teihin ja risteyksiin kehittyy luonnolliset lumet jne, jotka helpottaa sitä kitkoilla elämistä.

Aika monta autoharrastajaa pääkaupunkiseutuaikanani on todennut samoin kuin nyt itse, että kyllä tuolla jäätyneillä risteyksillä ja teillä tarvii nastarenkaat.

Se ongelma pääkaupunkiseudulla eskaloituu siinä kohtaa kun mennään reilummin pakkasille. Ensin on sulatettu suolalla paljon, jonka jälkeen se suolavesi jäätyy.

"Landella" taas kun ei överisuolata teitä, niin teihin ja risteyksiin kehittyy luonnolliset lumet jne, jotka helpottaa sitä kitkoilla elämistä.

Aika monta autoharrastajaa pääkaupunkiseutuaikanani on todennut samoin kuin nyt itse, että kyllä tuolla jäätyneillä risteyksillä ja teillä tarvii nastarenkaat.
Harvoin ne risteykset tuottaa ongelmia, ei ne yleensä liukkaita ole, kyllä niissä karkeutta on, vaikka kiilloittuvatkin, kun nastoja ei käytetä, eikä niitä paljon olekaan. Kyllä se ihan mutkainen ja mäkinen tie on livakka, kun vettä sataa jään päälle.

Tuollainen kuorma-auton rengastus on hieman eri juttu kuin henkilöauton. Aika usein on kelejä, ettei nastatkaan riitä, ketjut pitää olla. Toki jos puukengät jalassa ajaa valtatietä tai jossain suurkaupungissa, niin pärjää vaikka kesärenkain.

Toki sitten kun mennään offroadiin, niin ketjuthan se vaatii, sehän on selvä. Lähinnä nyt ajattelin kokonaisuutena ihan ympäri vuoden ajettavissa olevia ja ylläpidettyjä teitä. Ja rengassäädäntöä suhteessa siihen. Tuskimpa Atego tulee mun aikana maastoajoa kokemaan mökkitietä enempää. En ainakaan toistaiseksi keksi syytä. 99% ajosta on asfaltilla ja loput on sitä mökkitietä tai Paukkeille menoa tai tässä kotona hiekkapihaa.

Liikennevaloista lähtiessä sutasee puolikierrosta vesijäällä.” Voimaa on ja mentiin taas nelipyöräluisussa.” 🤣😂🤣😂

Monastihan rakkaan kaluston kanssa renkaat ottaa jonkun verran lämpöä myös talvella, ja siihen kun jäät valoristeykseen paikalleen, niin se lämpö sulattaa jään ja kerryttää jään. Vaikka on mekaanisesti tyhmää, mutta fyysisesti järkevää, niin näitä raskaan kaluston vermeitä kannattaa hiukan liikutella valoissa odotellessa. Henkilöautolla en tuota tee.

Kesä tai talvi, niin monasti oon monilla erinäisillä kulkineillani pyrkinyt siihen, että punavaloihin tultaessa himmaillaan ajoissa, ja pyritään pitämään kampe kuitennkin kokoajan pienessä etenemisliikkeessä, täysin pysähtymättä.

Ja lailliset nastat on miltei yhtä tyhjän kanssa/tarpeettomat jos on painoa päällä....
Kyllä vaikka noissa sähköverkonrakennushommissa nastat on ihan ehdottomat alla. Syrjäteitä on ajettava kelillä kuin kelillä, häiriötilanteissa yleensä sillä huonommalla kelillä. Jossain hyvin suolatulla valtatiellä tilanne on ihan toinen, kuten näillä täällä ilmenneillä esimerkkiautoilla käyttö pääosin lienee.

Kyllä vaikka noissa sähköverkonrakennushommissa nastat on ihan ehdottomat alla. Syrjäteitä on ajettava kelillä kuin kelillä, häiriötilanteissa yleensä sillä huonommalla kelillä. Jossain hyvin suolatulla valtatiellä tilanne on ihan toinen, kuten näillä täällä ilmenneillä esimerkkiautoilla käyttö pääosin lienee.
Ne tuppaa olemaan niitä laittomia nastoja... Ja rengastyyppinä kusiluistin mallia maastonappula.

Ne tuppaa olemaan niitä laittomia nastoja... Ja rengastyyppinä kusiluistin mallia maastonappula.
Kyllä niillä kumeilla noita ihan säännöllisesti ainakin leimalla käytin. Liekö sitten katsovat läpi sormien, kun tietävät käytön.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista!

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin