Jossain kohtaa lupailin kuvia Mersun tulevista kastikkeista ja ehkä vähän selvitystä. Nyt kun ukko alkaa taas olla elävien kirjoissa, niin pääsee vähän harrastamaan.
Ensinnä sen verran pakko sanoa kaikille mahdollisille kommentoijille, että tämä resepti on todellakin overkill. Ei ole ollut tarkoitus tehdä halvan/riittävän/järkevän ehdoin, vaan on menty ehkä vähän race-kylki edellä. Toisaalta myös tarkoitus on yhtenäistää talouden kalustojen nesteitä, jolloin mulla ei ole kymmentä tonkkaa saman sortin nesteitä, vaan pärjää sillä, että koko kalustoon kelpaa sama neste X. Lisäksi itelleni teen ja myös ite vastaan seuraamuksista.
Ja Kummelia vapaasti lainatakseni (pitää muistaa palauttaa), vaikka minä idiootti olisinkin, niin ei sitä minulle itselle tarvitse kertoa.
Pöytä on katettu:
Etualalla siis RVS:t. Käsittely tehdään kahteen kertaan moottorille, askille, perälle ja ohjaustehostajalle. Käytännössä siis eka setti menee vanhoihin öljyihin ja rällätään monipuolisesti muutama sata km. Sen jälkeen litkujen vaihto ja uusiin litkuihin toiset RVS:t. Noiden käsittelyjen jälkeen vielä polttoainepumpun & suuttimien käsittely RVS.
Moottoriin tulee öljyksi Castrolin Turbomax 10W-40 ja luonnollisesti uusi suodatin.
Vaihteistoon Castrol Transmax universal 75W-90, mausteena Red Linen Light Shockproof.
Perään Castrol Transmax 80W, mausteena täällä Red Line Heavy Shockproof.
Ohjaustehostimeen Red Lineltä Power Steering Fluid.
Kytkinnesteeksi Motul RBF600.
Jäähdytysjärjestelmä huuhdotaan sisältä pesuaineella (saatavuuden vuoksi Liqui Moly) ja tislatulla vedellä, jonka jälkeen loppullisena settinä sisään menee G13, tislattu vesi ja Red Line Water Wetter (tän joutuu todennäköisesti putsimaan vielä lähivuosina uudestaan, resepti silloin sama).
Sisätilan ilmanvaihtoon menee puhdistusvaahto, ja moottorin polttoainesuodattimet uusitaan (karkea ja hieno) sopivassa kohtaa tätä koko projektia.
Käytännössä kaikkien nesteiden pitäisi täyttää MB-luokitukset ihan jo prosyyrinsä mukaan. Red Linet ylittää kaikki standardit, mutta etenkin nuo Shockprooffit on vähän sellasia, että voi mennä överöinti pahasti yliöveröinnin puolelle, joten siksi perusöljynä on MB-luokitukselliset öljyt ja nämä "keventää" sitä.
Koko projekti odottaa vielä aloitustaan. On pari muuta juttua Mersussa, mitkä pitää hoitaa alta pois. Nyt on kuitenkin toiveikas olo, jos vaan kelit suo niin sairastelun jälkeen nyt pääsisi taas tekemään.