Kuorma-auto

Viestiketju:
Kuorma-auto

- Ja "heilahduksenvaimentimet " - eli kotoisammin iskarit....
Totta! ja nuohan pitäisi listata:
- vasemman etuiskunvaimentimen öljy
- oikean etuiskunvaimentimen öljy
- vasemman takaiskunvaimentimen öljy
-oikean takaiskunvaimentimen öljy
..ni saadaan pitkä lista =D.
 
Onkos moottorinkumeissa öljytäytettä?
Tai tuulettimen viskossa?
 
Totta! ja nuohan pitäisi listata:
- vasemman etuiskunvaimentimen öljy
- oikean etuiskunvaimentimen öljy
- vasemman takaiskunvaimentimen öljy
-oikean takaiskunvaimentimen öljy
..ni saadaan pitkä lista =D.
Kai nuo on hirtetty kiinni varmuuden vuoksi jos kiinnitys pettää ???
 
Ategon kohdalla tuohon nesteiden listaan pitää lisätä vielä vaihteensiirtomekanismin öljy, koska noissa on kepiltä lootaan hydraulinen yhteys, mutta koska järjestelmä on paineistettu niin sitä ei pysty kotikonstein vaihtamaan vaan kaipaa vehon huomaa siinä vaiheessa
 
Ategon kohdalla tuohon nesteiden listaan pitää lisätä vielä vaihteensiirtomekanismin öljy, koska noissa on kepiltä lootaan hydraulinen yhteys, mutta koska järjestelmä on paineistettu niin sitä ei pysty kotikonstein vaihtamaan vaan kaipaa vehon huomaa siinä vaiheessa

Tää oma on ihan mekaanisella kepillä, eikä ole mitään litkuja. Tässähän on muutenkin vaihdekeppi pultattu sylinterikanteen ja kun kopin kippaa, niin siinä jää reikä lattiaan ja keppi edelleen koneen kyljessä.

En muista onko kuvaa. Pitäisi itseasiassa tuon mekanismin pusla ja prikat uusia. Piti käyttää siirtäjätanko irti silloin kun kompuran vaihdoin. Käänsin tuolloin prikat millä sai kiristeltyä tuon kepin puslan, mutta ei se hyvä ole. On vaan jotenkin kryptisesti nuo osat kataloogissa (liekö tarkoitettu vaihdettavaksi pelkkänä puslana ja prikkoina).

Tiesin kyllä, että tuota saa semiautomaattina ja robottina. Osa näistä on ihan vaan tuon fyysisen kepukan poistaminen ja älylaatikko askin kylkeen nykyisen kepukkaliitännän tilalle (mulla on auton alla tähän liitin).
 
Vaihtolistalla kunhan saapuu:
- moottoriöljy
- askiöljy
- peräöljy
- ohjaustehostinöljy
- kytkinneste
- jäähdytinneste

Kaikkiin -öljy päätteisiin tehdään tupla-rvs käsittely (eli ennen liemien vaihtoa ja toinen uusiin öljyihin). Moottoriöljyissä toki suodatin vaihtoon, niitä kun nyt ON (tilasin siis 2kpl vain löytääkseni hyllystä 2kpl, menekki kerralla on 1kpl). Askiin ja perään tulee lisäksi "koktailit", eli paria eri öljyä sekaisin. Jäähdytinnesteet menee pesun ja huuhtelun kautta G13 + akkuvesi + jotain maagista (nykyään jotain G11-G13 sekoitusta, päävärinä vihreähkö). Samalla pestään ilmastointijärjestelmä sisältä, suodatin on siellä semi-uusi, joten se ei vaihdu (samoin moottorin ilmansuodatin on kohtuu tuore).

Lisäksi muiden käsittelyjen jälkeen polttoaineeseen RVS:t. Molemmat suodattimet vaihtoon.

Nostimen hydet on käytännössä keväällä "vaihdettu".


Tosiaan kuten jo mainittu, niin lähti vähän käsistä tämä(kin) hanke ja uskontoja on monenmoisia. Laitan kuvaa kokonaisuudesta kunhan kaikki on perillä ja ehkä jotain selostusta valinnoista projektin edetessä.


Mersussa hytin kipin hydrauliikka on hyvin pitkälti Karhu-merkkistä tölkkitavaraa. Löytyy jokaisesta hyvinvarustellusta lähi(ö)kaupasta ja monista kuppiloista. Myös kristallweizen ja Hoegaarden toimii. Lisäboostina *.

Kävin vähän inventoimassa.

- moottoriöljy - puuttuu 2x 20l
- askiöljyt on
- peräöljyt on
- ohjaustehostinöljyt on
- kytkinneste on
- jäähdytinneste, pesuaineet on, akkuvesiä tarvii ehkä 5l vielä, taikapullot on

RVS määrä vähän nyt epäilyttää T5 osalta. Mulla ehkä on ja ensimmäiseen käsittelyyn nuo riittää vähintäänkin.

Moottoriöljyjen pitäisi tulla maanantaina.

Loppu ongelma onkin sitten se, että Focoliftin kortonki pitäisi uusia ennen kuin kehtaan isommin ajella (hyvällä kelillä rempataan yleisesti asioita mitkä vaatii hyvän kelin, ja RVS:n sisäänajoja voi tehdä sateella, toisaalta ei se pölykään hyvä tuolle alastomalle sylkylle ole). Ja osa hommista vaatii hytin kippaamisen, ja tarkoitus on nykyisellä kippilukolla kipata enää kerran (ja uusi lukko + hilut on vielä matkalla).


Ja iäisyysprojektiin oli tullut tällainen lisänyanssi perjantaina:
1724461573174.png


Töttöröö siis vaan. Tuo tulee kojelautaan ja voi valita soitellaanko terveiset sähköllä vai ilmalla.
 
Käärmeöljyt jättäisin pois ja jos joskus olisin ostamassa käytettyä autoa ja selviäisi käärmeöljyn käyttö, niin jäisi ostamatta.
 
En tuota käärmeöljyajatusta kiellä enkä tuomitse. Kuten tuolla aikaisemmin kirjoitin, niin on tiettyjä uskontoja ja niillä eletään. Teen tavallani ja kuten sanoin jo ajoissa, niin lähti vähän lapasesta tämä kausihuolto (vielä kun pääsis fyysisesti aloittamaan).

En ehkä edes yritä tässä ketjussa perustella lopullisia valintoja kuin kursiivisesti. Puidaan tarkemmat RVS ja muut öljyasiat mieluummin jossain sopivammassa ketjussa.

Nestevalinnat voi olla villejä kuorma-autoon kokonaisuudessaankin, sekä liemien käyttötarkoituksiin suhteutettuna. Mukana tulee olemaan asioita, että "ei näin voi tehdä" ja "rikot vielä autosi", mutta ne on asioita minkä kanssa eletään. Itseäni minä saan jälkeenpäin syyttää jos asiat meni vituiksi ja sen kanssa olen ennenkin tottunut elämään. Mutta älkää vetäkö uppiniskaisuudestani hätäisiä johtopäätöksiä - olen utelias ja kuuntelevainen, joten antakaa mielipiteiden loistaa!!! Mistä minä näitäkää tämän huollon juttuja olisin itse keksinyt jos kukaan muu ei vinkejä kerro!?


Auto on pitoautoksi ostettu, ei siis lähtökohtaisesti myynnissä kuin riittävää pinkkaa vastaan. Jos markkinoilla tai tarjolla on sopiva korvaaja, niin sitten voi alenneen hinnan takia löytyä ostajia. Nyt jos pitäisi myydä, niin tuo on aika kallis auto. Leimaa jäljellä melkein vuos ilman mitään sanomisia, täysin ajokelpoinen (no tuo akuutti focoliftin kortsu).

En varsinaisesti muista toimimattomia asioita. Toki tuo hytin kippilukko on p.ska (toimii mutta käy rakenteiden päälle). Ilmastoinnin pakkasanturi ei toimi (hetkiseltä kun näpyttää kylmästimen pois päältä, niin taas toimii). Ja isossa kuvassa Focoliftin väljät kallistuksen tapit.


Mutta juu silti, nesteistä ja koktaileista tulee jotain päivityksiä kunhan pääsee tekemään. Menee kyllä varmaan kuun vaihteeseen tai yli, ainakin siltä nyt alkaa aikataulut vaikuttaa.
 
Sehän se on, kun osa suhtautuu melko fanaattisesti tähän kitkat/nastat asiaan.
Ajo-olosuhteet voivat poiketa isostikin, niin antaa jokaisen valita itseään miellyttävän vaihtoehdon.

Niinpä. Pääasia on että itse on tyytyväinen valintaansa. Kuten näissä monissa väännöissä täälläkin.
 
Jossain kohtaa lupailin kuvia Mersun tulevista kastikkeista ja ehkä vähän selvitystä. Nyt kun ukko alkaa taas olla elävien kirjoissa, niin pääsee vähän harrastamaan.

Ensinnä sen verran pakko sanoa kaikille mahdollisille kommentoijille, että tämä resepti on todellakin overkill. Ei ole ollut tarkoitus tehdä halvan/riittävän/järkevän ehdoin, vaan on menty ehkä vähän race-kylki edellä. Toisaalta myös tarkoitus on yhtenäistää talouden kalustojen nesteitä, jolloin mulla ei ole kymmentä tonkkaa saman sortin nesteitä, vaan pärjää sillä, että koko kalustoon kelpaa sama neste X. Lisäksi itelleni teen ja myös ite vastaan seuraamuksista.

Ja Kummelia vapaasti lainatakseni (pitää muistaa palauttaa), vaikka minä idiootti olisinkin, niin ei sitä minulle itselle tarvitse kertoa.

Pöytä on katettu:
1727198714500.png


Etualalla siis RVS:t. Käsittely tehdään kahteen kertaan moottorille, askille, perälle ja ohjaustehostajalle. Käytännössä siis eka setti menee vanhoihin öljyihin ja rällätään monipuolisesti muutama sata km. Sen jälkeen litkujen vaihto ja uusiin litkuihin toiset RVS:t. Noiden käsittelyjen jälkeen vielä polttoainepumpun & suuttimien käsittely RVS.

Moottoriin tulee öljyksi Castrolin Turbomax 10W-40 ja luonnollisesti uusi suodatin.

Vaihteistoon Castrol Transmax universal 75W-90, mausteena Red Linen Light Shockproof.

Perään Castrol Transmax 80W, mausteena täällä Red Line Heavy Shockproof.

Ohjaustehostimeen Red Lineltä Power Steering Fluid.

Kytkinnesteeksi Motul RBF600.

Jäähdytysjärjestelmä huuhdotaan sisältä pesuaineella (saatavuuden vuoksi Liqui Moly) ja tislatulla vedellä, jonka jälkeen loppullisena settinä sisään menee G13, tislattu vesi ja Red Line Water Wetter (tän joutuu todennäköisesti putsimaan vielä lähivuosina uudestaan, resepti silloin sama).

Sisätilan ilmanvaihtoon menee puhdistusvaahto, ja moottorin polttoainesuodattimet uusitaan (karkea ja hieno) sopivassa kohtaa tätä koko projektia.

Käytännössä kaikkien nesteiden pitäisi täyttää MB-luokitukset ihan jo prosyyrinsä mukaan. Red Linet ylittää kaikki standardit, mutta etenkin nuo Shockprooffit on vähän sellasia, että voi mennä överöinti pahasti yliöveröinnin puolelle, joten siksi perusöljynä on MB-luokitukselliset öljyt ja nämä "keventää" sitä.

Koko projekti odottaa vielä aloitustaan. On pari muuta juttua Mersussa, mitkä pitää hoitaa alta pois. Nyt on kuitenkin toiveikas olo, jos vaan kelit suo niin sairastelun jälkeen nyt pääsisi taas tekemään.
 
Strömpsöö on Strömpsöö ja Perttula pysykööt Perttulana.

Oli sopiva lovi ajassa, ja aattelin jotta jos huuhtoisi jäähyt sisä- & ulkopuolelta (noin 30min käyttöä). Siinä ootellessa ois voinut sitten naputella noita hidasteena olevia juttuja läjään. Ihmetys oli suuri kun syylärin pohjaproppu lähti ihan sormin pyörittämällä auki ja kokonaan irti (ja tämä on ns. hanamalli). Paremmin kun pääsin näkemään, niin poikkihan se s..tanan proppu on.

Nyt kun vihdoin vois vähän edistää, niin helevetin euron osan takia ainakin viikko takapakkia. Ilmastoinnin kabiinipuolen käsittely vaatinee sen +10-15C ulkolämpöjä, eli ei nyt enää montaa päivää ole hukattavaksi. Mutta kun kennon sisähuuhdonta ja tuo kabiinipuolen pesu vaatii molemmat sen 30min jauhattamista, niin olisi ollut kiva niputtaa asiat yhteen.
 
Muutenhan tosiaan ois voinut tehdä ratkaisuja ja muitakin valintoja kuin pohjaproppu, mutta kun enshätään tarvitsisi sen 0.9l tyhjää syyläriin, että saa puhdistuslitkuja kipattua sisään. Joku alavesiletkun irroitus lie jo pelkästään irroituksessa useampi litra kun tulvii ulos. Tuossa autossa on nestepintavahti ja se jaksaa huutaa, josta syystä mulla on vanhat nesteet maxissa asti. Desin jos mahtuu laittamaan lisää, niin se kirjataan saavutukseksi.

Sparetolla reilu euro taikka pari. Postikulut kybä ja toimitusaika se viikko. Taitaa mennä Veholan marmorinkiillotusrahastoon eurot.
 
Kai siellä uusimaalla on muitakin vaihtoehtoja ku veho?? Skuba, Trailcon???
 
Kai siellä uusimaalla on muitakin vaihtoehtoja ku veho?? Skuba, Trailcon???

Onhan noita, Raskonettakin jne. Tuo uus Veho Vehkala on melko kätsysti itselle (ja eukon työmatkalle) sijainniltaan, niin en oikein jaksa parin euron osan ja hyvän asiakaspalvelun (!) takia miettiä vaihtoehtoja mihin pitäisi erikseen ajella. Tää tulppa nyt etenkin hinnassa kolikoita ja mieluusti ripsakka toimitusaika, niin sopii kaikin osin budjettiin.

Veikkaan, että osa on mulle varattuna hyllyssä jo paljon ennen kuin sitä ollaan noutamassa. Melkolailla yleinen tappi syylärien persiiseen, että voipi olla ihan hyllykamaa.

Ja tosiaan asiakaspalvelusta kun sanoin, niin oon kyllä Vehon rakkaan kaluston puolella viihtynyt ihan hyvin. Ei moitteen sijaa, välillä jopa tyhmiinkin kysymyksiin (mulla kun oli tuo kopin kippaus aikoinaan setvinnässä) on saanut jopa "mä käyn katsomassa jos olisi sellainen auto tuolla" vastauksia. Ei mitään verhon taakse vetäytymistä tai muuta, vaan asiakkaan kysymyksiin avoimesti vastauksien hakemista oli kyseessä varaosat tai niiden asemointi.
 
Osa ois ollut 09:30 siirtokuormassa, mutta noutajaahan sillä ei ollut ennen ehtoota. Eukko kävi päivällä konttorillaan ja kotimatkalla sitten haki. Eihän se tulppa nyt ilmainen ollut, mutta selvästi vähemmän kuin 1.5€+postikulut ja mikä parasta niin mulla näpeissä just nyt. Menee kyllä pajahommat tuleville päiville, ei maha mitään. Pimiä ja kalsa on tuo pohjolan halli.

Sen verran askartelin, että kytkinnesteet otin ulos ja säiliön. On vähän kuulosteltu näitä essonbaarijuttuja siitä, että eihän jotain kytkinnesteitä tarvi ikänä vaihtaa. Mulla on eri fiilis:
1727714639215.png


Imin yhellä rvs-tuubilla kytkinnesteet ulos ja näkymä oli tuo. Tilalle menevä RBF600 on hyvinkin miedosti keltainen kuulas neste. Kuvan litkusta ei näe läpi.

Otin myös pesua ja putsia varten kytkinnestesäiliön irti. Bräkleeniä pönttö puolilleen ja Irwinin tahtiin ympäri tonttia Po-po-po-poing-poing Po-po-poing.

Ei se vaan oikeasti ota puhdistuakseen, eikä säiliöön pääse mekaanisesti, joten vaihtolistalle. On sit myös kiva suunnitella tulevaa asennusta, koska kiinnityspultissa oli kuin olikin ilmeisesti vastamutteri, joka on nyt jossain - en tiedä missä.


Jos on jotain ajatuksia miten muovinen tulppa, joka on muovisen syyläripäädyn sisällä oletettavasti myös vähän jumissa, otetaan irti, niin kuulen ajatuksia. Itsellä nyt ehkä paras ja myös ainut ajatus oli vetää joku sekundameisseli mansikaksi ja tyrkätä siihen muoviin.
 
Jos on jotain ajatuksia miten muovinen tulppa, joka on muovisen syyläripäädyn sisällä oletettavasti myös vähän jumissa, otetaan irti, niin kuulen ajatuksia. Itsellä nyt ehkä paras ja myös ainut ajatus oli vetää joku sekundameisseli mansikaksi ja tyrkätä siihen muoviin.
Vois olla ihan hyvä vaihtoehto, eikä varmaan tarvi olla edes mansikka, muovi kuitenkin sulaa jo kohtuu alhaisessa lämpötilassa
 
Se vanha muovi vaan aika helposti sanoo --krunts-- kun lievällä väkivallalla jotain koittaa saada irti....
Ei oo kerta eikä kaks, kun esim tyhjennyshanaa on koittanut irti, niin se muoviin sisäänvalettu messinkikierreholkki lähteekin mukana...
 
Takaisin
Ylös