- Liittynyt
- 1 Joulukuu 2015
- Viestit
- 13,715
EDIT (by borg): tämä ketju on saksittu irti hieman väkivalloin Suzuki-kompressoria käsittelevästä viestiketjusta.
Ja lisäys by oh1hih:
Alunalkain em. Suzuki-kompressoriprojekti herätti mielenkiintoa omaakin kompressoriprojektia kohtaan. Oli joukko erilaisia visioita kuten 6-diisseli joka kävisi osalla sylintereistä ja tekisi painetta lopuilla, aikaa kului ja asia hautui.
Nyt 2019 kompressori on jälleen herännyt henkiin kun tarve kohtalaisen suurelle (1000L/min, 8bar työpaine) tuotolle ns. kentällä ilman sähköverkkoa on alkanut tulemaan ajankohtaiseksi.
Käyttökohteena olisi mm. alituksiin käytettävä vasaramyyrä ja jos painetta saadaan enemmän (max 16Bar) niin myös kuitupuhallus jossa tosin tuottotarve ei ole ihan yhtä suuri.
Tässä talveamyöten on rakentunut myös kaivurilavetti tuon pienen minikaivurini (Volvo EC15BXT) kuljettamista varten. Vaunun lavan tasainen osuus on 4m pitkä ja renkaiden etupuoleiselta osin lavan leveys 2,3m. Lavan etuosaa on tarkoitus käyttää ns. rahtilavana, ja nyt sinne keulille suunnittelen myös kompressoria. Jonkinkokoisille painesäiliöille voisi löytyä paikka lavan alta läheltä akselistoa, aika näyttää.
Enihau, nyt vahvana ehdokkaana kompressoriksi on Jusapen tarhasta löytyneet Dorin kylmäkonekompressorit, josko niiden kunto vain osoittautuu käyttökelpoiseksi. Noissa värkeissä on 22kW tehoiset sähkömoottorit ja muutos traktorikäyttöiseksi vaatii joitakin Toimenpiteitä.
Tämän jälkikäteen kirjoitetun selittävän johdannon jälkeen voidaan palata alkuperäisviesteistä saksittuihin lainauksiin:
Eli eli, tällä suzukilla on nyt päästy millaisiin tuottoihin?
Eikö yleisillä 2,2kW tehaskompuroilla oo imutuotot luokkaa 330L/min?
Itse tuossa aiemmin tässä ketjussa haaveilin omavoimaisesta kompressorista, mutta mieli muuttuu, haluaisin varustella kaivurilavetin kompressorilla, ja sen olisi aivan okolla traktoripyöritteinen. Ihan minimi imutuotto olis yksi kuutio 8bar toisiolla, mutta mieluusti enemmän..
Nelitahtikoneessahan pakoventtiilit on auki tuuletuskierroksella männän tullessa ylös? Onko yleistä että pako ja imuventtiiileillä on erilliset nokka-akselit? Mietin jotta voisiko niiden aJoitusta muuttaa erikseen? Jos koittaisi käyttää sekä imu että pakoventtiilejä ilman sisäänsyöttöön?
Ja lisäys by oh1hih:
Alunalkain em. Suzuki-kompressoriprojekti herätti mielenkiintoa omaakin kompressoriprojektia kohtaan. Oli joukko erilaisia visioita kuten 6-diisseli joka kävisi osalla sylintereistä ja tekisi painetta lopuilla, aikaa kului ja asia hautui.
Nyt 2019 kompressori on jälleen herännyt henkiin kun tarve kohtalaisen suurelle (1000L/min, 8bar työpaine) tuotolle ns. kentällä ilman sähköverkkoa on alkanut tulemaan ajankohtaiseksi.
Käyttökohteena olisi mm. alituksiin käytettävä vasaramyyrä ja jos painetta saadaan enemmän (max 16Bar) niin myös kuitupuhallus jossa tosin tuottotarve ei ole ihan yhtä suuri.
Tässä talveamyöten on rakentunut myös kaivurilavetti tuon pienen minikaivurini (Volvo EC15BXT) kuljettamista varten. Vaunun lavan tasainen osuus on 4m pitkä ja renkaiden etupuoleiselta osin lavan leveys 2,3m. Lavan etuosaa on tarkoitus käyttää ns. rahtilavana, ja nyt sinne keulille suunnittelen myös kompressoria. Jonkinkokoisille painesäiliöille voisi löytyä paikka lavan alta läheltä akselistoa, aika näyttää.
Enihau, nyt vahvana ehdokkaana kompressoriksi on Jusapen tarhasta löytyneet Dorin kylmäkonekompressorit, josko niiden kunto vain osoittautuu käyttökelpoiseksi. Noissa värkeissä on 22kW tehoiset sähkömoottorit ja muutos traktorikäyttöiseksi vaatii joitakin Toimenpiteitä.
Tämän jälkikäteen kirjoitetun selittävän johdannon jälkeen voidaan palata alkuperäisviesteistä saksittuihin lainauksiin:
Eli eli, tällä suzukilla on nyt päästy millaisiin tuottoihin?
Eikö yleisillä 2,2kW tehaskompuroilla oo imutuotot luokkaa 330L/min?
Itse tuossa aiemmin tässä ketjussa haaveilin omavoimaisesta kompressorista, mutta mieli muuttuu, haluaisin varustella kaivurilavetin kompressorilla, ja sen olisi aivan okolla traktoripyöritteinen. Ihan minimi imutuotto olis yksi kuutio 8bar toisiolla, mutta mieluusti enemmän..
Nelitahtikoneessahan pakoventtiilit on auki tuuletuskierroksella männän tullessa ylös? Onko yleistä että pako ja imuventtiiileillä on erilliset nokka-akselit? Mietin jotta voisiko niiden aJoitusta muuttaa erikseen? Jos koittaisi käyttää sekä imu että pakoventtiilejä ilman sisäänsyöttöön?
Viimeksi muokattu: