Itäpyörät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LPR
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo muistan ei tullut mulle,vois olla vieläkin sielä?Mullahan oli se sivuvaunu emw joka meni hämis arskalle ja siltä fredriksonille tuli sitten mulle takasin ja mä myin Sungvistin Mikalle aikoinaan.
Laita ihmeessä kuvia jos löytyy!
Ja muistakin aarteista.
Simson Star taisi olla se minkä pelastit siitä meidän mäen puolestavälistä yhdeltä kaverilta. Muistaakseni kävi ylimääräiseksi, kun Pojan oli tarkoitus sillä alkaa montulla ajelemaan, mutta Isänsä koeajoi ja "rypäisi" sillä.
En nähnyt tapausta mutta joku tällainen salainen huhu taisi olla ilmassa silloin.
Oli huimia aikoja. Ihme villitys meidän mopoikäisten kesken haalia vanhoja motskareita alle ja koittaa niillä jotenkin päästä liikkumaan.
Vaan kuten mainitsitkin, niin silloin -70 luvulla niitä löytyi paljon ja edullisesti, eli saattoi viikkorahoilla ostaa kun kohdille osui.
Myös autot -50 luvun lopulta ja -60 alusta olivat ihan hintakuopassaan silloin -70 luvulla..
Toki huonossa kunnossa, mutta nyky mittapuun mukaan hyvinkin haluttuja olisivat.
 
Viimeksi muokattu:
On mulla jotain kuvia kun saan aikaseksi skannattua tänne.Vois olla et Simson oli?Oli niitä autoja tosiaan,olin 8-9v kun 39 Horch rättikatolla oli siinä koulun lähellä olis parilla satasella lähtenyt.Niitä letukoita valmetin keinupuiston vieressä kävin joka vuos kysymässä vaan en saanu,-80 luvulla sitten joku ne sai.Musta oli entinen poliisien ja harmaa mun veljen entinen.
 
Ukon serkku jutteli, että oli 60/70 luvun vaihteessa lapsena saanut joltain kyläläiseltä pikku jawan. Oliko sitten 50 vai 80cc, en muista. Se jäänyt mieleen, että sano olevan umpikumirengas, kun ensin ajanut jossain savilätäkössä ja meni mäkeen, vanne pyöri joutavaa renkaan sisällä, kunnes lämpesi ja tarrasi kiinni. Totta vai tarua?
 
Serkun kanssa laiteltu 250 MZ ajokuntoon pikkuhiljaa. Pyörä on tuolta 50-60-luvun taitteesta. Savut on jo otettu, vaan satulaa huutaa ja takalokari on 175 mallista.


IMG_20190509_204716.webp
 
Mun eka MP oli kanssa Tähti. Oli riemua, kun saatiin se kavereitten kanssa käyntiin. Ikää oli itsellä ehkä 13 V.
Nyt on BMW R35 -48 läpikäytynä ja museoituna. Väittävät valmistetun DDR:ssä, mutta ei pidä paikkaansa. Se on valmistettu liittoutuneiden miehittämässä Saksassa, Neuvostoliiton vyöhykkeellä. Elikä se ei ole kotoisin oikeastaan mistään maasta.
 
Itäpyörissä näkyy selvästi sama trendi kuin monissa muissakin iäkkäissä harrasteajokeissa. On reilusti myynnissä ja hinnat laskee. Omistajat on sen ikäisiä, ettei jaksaminen riitä ja ajo-oikeuskin voi olla peruutettu. Nuoria taas ei kiinnosta pienitehoiset ja vaikeakäyttöiset pyörät rumpujarruineen ja 2-tahtikoneineen. Potentiaalisia ostajia on vähemmän kuin myytäviä pyöriä.
 
Itäpyörissä näkyy selvästi sama trendi kuin monissa muissakin iäkkäissä harrasteajokeissa. On reilusti myynnissä ja hinnat laskee. Omistajat on sen ikäisiä, ettei jaksaminen riitä ja ajo-oikeuskin voi olla peruutettu. Nuoria taas ei kiinnosta pienitehoiset ja vaikeakäyttöiset pyörät rumpujarruineen ja 2-tahtikoneineen. Potentiaalisia ostajia on vähemmän kuin myytäviä pyöriä.
Saksassa aiemmin hyljeksityt DDR:n EMW / BMW pyörät ovat nyt muuttuneet kulttipyöriksi. Niitä entisöidään ja myydään Saksaan. Suomessa niitä ei enää arvosteta kovinkaan paljoa.
 
Saksassa aiemmin hyljeksityt DDR:n EMW / BMW pyörät ovat nyt muuttuneet kulttipyöriksi. Niitä entisöidään ja myydään Saksaan. Suomessa niitä ei enää arvosteta kovinkaan paljoa.
Jawoja on kuulemma myyty takaisin Tšekkeihin.
 
Itäpyörissä näkyy selvästi sama trendi kuin monissa muissakin iäkkäissä harrasteajokeissa. On reilusti myynnissä ja hinnat laskee. Omistajat on sen ikäisiä, ettei jaksaminen riitä ja ajo-oikeuskin voi olla peruutettu. Nuoria taas ei kiinnosta pienitehoiset ja vaikeakäyttöiset pyörät rumpujarruineen ja 2-tahtikoneineen. Potentiaalisia ostajia on vähemmän kuin myytäviä pyöriä.
Jotkut japsitkin (tai noh, itäpyöriksi nekin joku laskee) suht edukkaita. Ainakin gt suzukit, poislukien 750, on melko edullisesti toisinaan tarjolla. Moisista ei ole kokemusta, mutta joku niissä kiinnostaa. Ehkä osaltaan, kun ukolla oli nuorena tuollainen 750 malli.
 
Jawa, mutta en ole niin hyvä tuntija noiden suhteen, että eroittaisin 175, 250 ja 350 toisistaan.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös