Itäpyörät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LPR
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eri asteisia DKW kopioitahan nuo on isolta osin. Kuinkahan monella merkillä on vaikka DKW RT 125 kopiota tehty? Mulla on ehta ryssä K-125 Tähti.

Viimeksi muokattu:
Justiinsa n. tunti sitten viestitteli kaveri, jotta oli saanut eka eläkkeen.
Sama Mies osti n. 50 vuotta sitten akkua vaille täysin ehjän 250 Jawan. Yllättäen löytyi 200 metrin päästä kotoa erään taksiautoilijan liiteristä.
Maksoi kokonaiset 60 markkaa.
Taisi sama vehje siirtyä Mattiolaville ja onneksi ihan samassa kunnossa vielä, eli alkuperäisenä ;).

Joskus 12-13 v. pentuna aloin laittamaan tuota Tähteä, mutta jo silloin huomasin olevan niin surkeaa tekoa, ettei ajopyöräksi siitä olisi, niin jäi tekemättä valmiiksi. Sitten piikkikortin saatua hommasin japsipyörän. Joskus on käynyt mielessä, että voishan tuon kasata jollain kinkki- tai japsimoottorilla, että vois kylillä käydä. Komea runko on kuitenkin, kun on jäykkäperäinen. Joku pystysylinterinen ilma-/öljyjäähy nelari sais olla. Kait se pitäisi sillä omalla koneella kilvittää ja sitten vaihtaa kone.

ja akuksi kävi se ryssän mallinen lituska taskulampun patteri
Muistaakseni kaverit ajeli yhdellä Jaavalla että oli kaksi niitä pattereita joilla sai sen verta kipinää että työntämällä käyntiin lähti.
Omassa oli jonkun väsäämä putkirunko ja vain Jawa 250 kone, 6 v auton akulle oli "tarakalla" paikka.
Vaan eipä sillä kahta korttelin väliä enempää juuri päässyt kun vaihteet hävisivät.
Pah.

Mopon mangeettoja virtavehkeineen noihin laittoivat.
Olikohan Demmissä tai Ilossa magnetto vika puolella, kuten itäpyörissä. Niistä kävi kohtuuhelpolla, kun pyörimissuunta sattui. Nykyään joku paja tekee nykyaikaisia virtasia.

Eihän pyörimissuunnalla ole vaikutusta mangeeton toimintaan, toimii molemmin päin pyöriessään.

Yks kaverini teki muinoin rakennus bisnestä ryssien kanssa, ei meinannu saaha rahoja joten osamaksuna sai näitä sivuvaunu moottoripyöriä puulaatikossa 5kpl. Kertoi että kaasuttimet täytyi vaihtaa länsimaisiin että ylipäätänsä toimivat.

Eihän pyörimissuunnalla ole vaikutusta mangeeton toimintaan, toimii molemmin päin pyöriessään.
Nykyisissä kärjettömissä ei niin väliä, mutta kärkivehkeissä ei ne kärjet oikein vastakarvaan kykkää pyöriä. Näin ainakin on isot pojat kertoneet, itse en ole tuollaista viritellyt.

Nykyisissä kärjettömissä ei niin väliä, mutta kärkivehkeissä ei ne kärjet oikein vastakarvaan kykkää pyöriä. Näin ainakin on isot pojat kertoneet, itse en ole tuollaista viritellyt.
Samallaillahan se nokka aukoo kärkiä siitä viiperipalasta nostellen pyörii sitten eteen tai taakse, ja puoliin syntyy jännite mangeetin ne ohittaessa.

Samallaillahan se nokka aukoo kärkiä siitä viiperipalasta nostellen pyörii sitten eteen tai taakse, ja puoliin syntyy jännite mangeetin ne ohittaessa.
Juu, näin se tekee, mutta kaiketi kestävyydessä pitemmän päälle on eroa pyöriikö myötä- vai vastakarvaan. Näin on ainakin kerrottu. Itsellä ei ole kokemusta, kuten mainitsin.

Justiinsa n. tunti sitten viestitteli kaveri, jotta oli saanut eka eläkkeen.
Sama Mies osti n. 50 vuotta sitten akkua vaille täysin ehjän 250 Jawan. Yllättäen löytyi 200 metrin päästä kotoa erään taksiautoilijan liiteristä.
Maksoi kokonaiset 60 markkaa.
Taisi sama vehje siirtyä Mattiolaville ja onneksi ihan samassa kunnossa vielä, eli alkuperäisenä ;).
Kyllä toi mulle tuli,sieltä sun entiseltä asuialueelta tuli noita Jawoja muitakin.Ja olikohan joku Puch tai Simsonkin joka tuli siitä aika läheltä.Oli silloin kalustoa tarjolla ihmisten takapihoilla.

Kyllä toi mulle tuli,sieltä sun entiseltä asuialueelta tuli noita Jawoja muitakin.Ja olikohan joku Puch tai Simsonkin joka tuli siitä aika läheltä.Oli silloin kalustoa tarjolla ihmisten takapihoilla.
Muistanet "Unkkaa" vastapäätä kun käytiin katsomassa yhtä idän harvinaisuutta?
Taisi olla EMW.
Tuliko sinulle vai menikö muualle?

Muistanet "Unkkaa" vastapäätä kun käytiin katsomassa yhtä idän harvinaisuutta?
Taisi olla EMW.
Tuliko sinulle vai menikö muualle?
Joo muistan ei tullut mulle,vois olla vieläkin sielä?Mullahan oli se sivuvaunu emw joka meni hämis arskalle ja siltä fredriksonille tuli sitten mulle takasin ja mä myin Sungvistin Mikalle aikoinaan.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin