3D-tulostus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -MV-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millai saisi noiden mutterien välyksiä säädettyä?
Menee kyllä mutta liian nahkeesti...
20250120_204525.webp

Yksi keino on mallintaa ensin jompikumpi kierre, itse olen aloittanut ulkokierteestä. Sitten käyttää siihen shell-työkalua ulkopuolisena. Lopputuloksena saadaan kappale, jossa kierteen välys on umpinaisena. Välyksen määrä säädetään siis shellin paksuudella. Shelliä voi sitten käyttää työkaluna sekä sisä- että ulkokierteen leikkaamiseen.

Ainaki curan slicerissä pysty skaalaan akseli kerrallaan, kierteen nousun suunta pitää siis jättää koskematta jos niin tekee.

Mä oon Fusionissa tarvittaessa väljentänyt kierteitä offset face (tai press pull) toiminnolla. Pienemmät kierteet printtaan sellaisenaan ja avaan kierretapilla puhtaaksi.

E: korjattu kirjoitusvirhe.

Viimeksi muokattu:
Skaalasin Bambussa 101 prosenttia mutta väljä tuli.
Offset facen taisin hokata millai tehdään.
Paljonko offset pitäisi olla?
No joo ei olisi monen minuutin kokeilu toi....

Viimeksi muokattu:
Yhtä logoa yritän tulostaa jossa osa viivoista niin ohuita jotta tossa koossa ei tulostu.
Offset plate ei toimi, antaa jonkun huomion ja ei onnistu.
Millai saan textin osan vahvennettua?
Valitettavasti en voi kuvaa laittaa.

Juniori särki leikkikeittiöstään lieden, piirsin uuden ja tulostin.
Kolmea sorttia petg:tä ja on kyllä ollut oma vaivansa löytää asetukset edes sinneppäin kohdilleen että tulee riittävän lujaa jälkeä....
Noh, seuraavalle kerralle ne on sitten valmiina..
IMG20250201214231.webp
IMG20250201214328.webp

Tälläsen mini korjaamopukin stl tiedoston oon nähnyt jossain atk:ssa.
Mutta en löydä sitä mistään...
tuotesivu_Autopukkipari3TGarageStand_6438168042435_6554e8519b84_3.webp

Hyrriä printtailtiin, pojalla koulussa kisat pe ja halus tehdä 2-värisen palkintohyrrän. 4kpl 1-värisiä tuli 2h ja 2-väriset kestää 6,5h mut siinäpä se yön nyt laulaa.

Ihan hienoja tuli kullanvärisellä filamentilla ja hauska oli itekin kokeilla pitkästä aikaa.

IMG_7989.webp

IMG_7991.webp

Tosi hienoja.:) Ehkä jopa hienompia kuin muotissa tehdyt esineet.

Mutta mites 3D -printatut osat kestää jarru-, jäähdytys- tai polttonesteitä, tai öljyjä?
Mitä luokkaa suurinpiirtein on kuuman- ja kylmänkesto?

Tuolla lohkare tietoa tulostinmuovien ominaisuuksista: https://www.3dkauppa.com/tietoa-filamenteista

:) Hyvää tietoa.
Tämä ASA vaikuttaisi ainakin ihan koneen osiksikin sopivalta muovilaadulta:

Sen lisäksi, että ASA on 3D-tulostinfilamentti, joka on vahva, jäykkä ja suhteellisen helppo tulostaa, se on myös erittäin kestävä kemialliselle altistumiselle, kuumuudelle ja mikä tärkeintä, muodon ja värin muutoksille. ABS-tulosteilla on taipumus denaturoitua ja kellastua jos sitä käytetään ulkotiloissa. Näin ei ole ASA: n tapauksessa.

ASA on kuitenkin ABS:n tapaan asetonille aivan avuton ja sulaa sekunneissa, joten sitä voikin sillä vaikka "liimata".

Joku PPS-CF on tietysti reilusti parempi kestäen melkeinpä kaiken(liuottimetkin) alle 200asteessa(vaatikohan +250c
pehmentyäkseen), mutta on sillä hintaakin moninverroin vs. ASA.

Tulostin tällaisen pienen 'ruuvipenkin' työpöydälle. Tuohon saa kätevästi piirilevyn tai muun jutun kiinni. Helpottaa tinaamista kun levy pysyy paikallaan. Printables palvelusta löytyi

IMG20250222211019.webp

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin