Yleinen rakennusten remonttikysymysketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja borg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuhkaava vaatii tulo- ja poistoilmahormit ja vissiinkin joku 100-125mm molemmat. Lisäksi tosiaan sähkö. Ennen istuntoa pönttöön viritetään pussi, johon spruutataan kehon tuotteet. Tuhkaamisprosessi kai kestää jonkun 30min-3h per pussi, jona aikana vissiin seuraavan pussukan voi täyttää valmiiksi. Jos pussukassa ei ole riittävästi painoa, niin se ei kulkeudu palokammioon ja tällöin pitää kipata esim. vettä pussukkaan. Tuo pönttö ja pussukka on kokoluokaltaan aika sama kuin asuntoautojen pönttö, joten pyyhkimishommat etenkin isomman mällin jälkeen kannattaa suorittaa seisten.

Hormeja pitää säännöllisesti nuohota, katalysaattoria puhdistaa, takuu raukeaa jos et käytä valmistajan omia pusseja, jne jne. Yhden polton sähkönkulutus taisi olla joku 1-2kWh, eli ei sekään merkityksetön kulu ole.

Perusajatus tuossa on mielestäni todella ok, mutta toteutuksessa (ja koko konseptissa) olisi huomattavasti parantamisen varaa. Ainoaksi pöntöksi en kelpuuttaisi missään olosuhteissa.
 
Tyhjentää saa melko tihverään, kun tuote ei mitenkään puristu tai tiivisty kokoon. Kaverin mökillä oli tuollainen, kun ostivat. Yövessana käyttivät, jos keli oli sellainen, ettei ulos viitsinyt mennä. En tiedä onko enää käytössä.

Krematorio olis kyllä hyvä, mutta turkasen kallis hankkia ja asentaa.

Täähän tulis mökin kuistille, anopin käyttöön, hän kun on tosi huono jaloistaan, ja huussi on navetan nurkalla pihalla, rappuset ja kaikki siinä matkalla, niin ehtii tulla jo housuun.
Siinä varmaan tuo pakastava toimis hyvin.
 
Löytyykös viemäriputken päähän kierrettävää tulppaa, niinkun putsluukku mutta päätyyn? En oikein keksi mitä haen ja mielestäni olen jotakin semmosia nähny, kun on pitkän tavaran kuljettimia tehty autojen katolle. Paripyörälliseen soputelttaan tulisi lämminilma ulkoa tuommosen läpitte, mutta olisi kuitenkin vesitiiviisti suljettavissa, ihan vaan jos lämpimän ei tarvitsekkaan tulla.

upload_2021-8-25_19-19-8.webp
 
Löytyykös viemäriputken päähän kierrettävää tulppaa, niinkun putsluukku mutta päätyyn? En oikein keksi mitä haen ja mielestäni olen jotakin semmosia nähny, kun on pitkän tavaran kuljettimia tehty autojen katolle. Paripyörälliseen soputelttaan tulisi lämminilma ulkoa tuommosen läpitte, mutta olisi kuitenkin vesitiiviisti suljettavissa, ihan vaan jos lämpimän ei tarvitsekkaan tulla.

Näytä liitetiedosto 81932

Viemärin puhdistustulppa.
 
Onkos normi kauppatavarana puuruuvia, missä olis lyhyt kierre? Joku vaikka 5x100 mm ruuvi, missä olis 30 mm kierrettä ja 70 mm kierteetöntä. Pieni kanta, vaikka hobau, olis plussaa. Mökille ja puuverstaalle tarviis vaneriseinään työkaluille nauloja. Ruuvit olis tarvittaessa helppo siirtää eri paikkaan, eikä nauloja lyödessä tavarat tippuis vierestä seinältä. Oikeita työkalutauluja ei raaskis ostaa.
 
Onkos normi kauppatavarana puuruuvia, missä olis lyhyt kierre? Joku vaikka 5x100 mm ruuvi, missä olis 30 mm kierrettä ja 70 mm kierteetöntä. Pieni kanta, vaikka hobau, olis plussaa. Mökille ja puuverstaalle tarviis vaneriseinään työkaluille nauloja. Ruuvit olis tarvittaessa helppo siirtää eri paikkaan, eikä nauloja lyödessä tavarat tippuis vierestä seinältä. Oikeita työkalutauluja ei raaskis ostaa.
Osaan ruuveja oon pistänyt pehmikkeeksi vanhaa kaasuletkua. Lähinnä noihin sähkökoneisiin, ette kierre syö kuorta. Sitten yks vaihtoehto katkaista kierre pitkästä ruuvista. Tarvii tietty alkureiän tai "kierteittämisen ensin normaaliruuvilla.
Naulojakin on itellä käytössä ja olen porannut alkureiän, jotta menee lyönnillä tai kahdella sisään. Ei hirveesti tipu muut kalut maahan.
Ja olen kyllä ihan ruuvannut pitkän ruuvin reilusti läpi, jotta esille on jäänyt vain kierteetön osuus. Riippuu hieman kohteesta/rakenteesta kehtaako näin tehdä.
IMG_20211111_124639059.webp
 
Noita erilaisia purisetettuja muovieristelevyjä on nykyään niin montaa sorttia, että kärryiltä tipahtaa. Mikäs on eristyskyvyltään paras kova levy. Joku uretaani taitaa olla parempi kuin vaikka Finnfoam. Onkos missään selkeää listausta noista. Hinta ei ole niin kriittinen, kun nyt tarve on ehkä parista neliösta. Pitäis yhden varastokopin lattiaan saada mahdollisimman hyvä eristys, mutta ei mielellään yli 50 mm paksu.
 
Noita erilaisia purisetettuja muovieristelevyjä on nykyään niin montaa sorttia, että kärryiltä tipahtaa. Mikäs on eristyskyvyltään paras kova levy. Joku uretaani taitaa olla parempi kuin vaikka Finnfoam. Onkos missään selkeää listausta noista. Hinta ei ole niin kriittinen, kun nyt tarve on ehkä parista neliösta. Pitäis yhden varastokopin lattiaan saada mahdollisimman hyvä eristys, mutta ei mielellään yli 50 mm paksu.
Sauna Satua kaksi kerrosta limittäin kun noin pieni määrä. Tai Vintti iita ko se 2. vaihtoehto olisi.
 
Itse oon tehnyt pikaremontteja niillä valmiilla välitilalevyillä. Kestää kosteutta, pyyhkimistä yms. Ei tarvitse mitään lasia. Toki kuoseja ei oo montaa kymmentä, että se vähän rajoittaa. Itse lasia kartan. Ikkunalaseissakin näkyy shaiba hyvin ja se välitilan valaistus vaan korostaa.

Vanha laattavälitilakin uudistuu tuollaisella levyllä, liimamassalla vaan kiinni.
 
Olen suosinut havuvaneria monessa paikassa. Hintavampi ja työläämpi leikata, mutta kipsilevyyn verrattuna kestävä monella tapaa. Nyt kun siihen se lasi tulee päälle, niin ehkä menee vähän hukkaan, kun ei kuitenkaan siihen esim kiinnitetä myöhemmin mitään. Jos alusta ei saa kasvaa liian paksuksi niin kai siellä esim ohuin koivuvaneri olis hyvä tai miksei vaikka kovalevykin.
 
keittiön kaapiston ylä- ja alakaappien väli.
Pitäs oikasta suoraksi ja siihen tapetti, lasi tulee päälle.
Millä levyllä oikaisu?
Kannattaa saumata reunat sitten hyvin. Muuten siellä on kohta joku kärpäsensukuinen ryömimässä lasin ja seinän välissä koska siellä kuitenkin on se tila. Kaverilta vaan kuulin... :facepalm:
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös