Tekoäly käyttöjärjestelmän kerroksena - tapa käyttää tietokoneita on muuttumassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja borg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei oo mun juttu kyllä tuo. Haluan käyttikseni simppelinä jossa ei ole mitään turhaa/ylimääräistä ja haluan itse päättää kaiken mitä tietokoneeni tekee, mitään sen toimintoja en halua jättää AI:n varaan. Siksipä en ikinä tule edes win11 asentamaan koneelleni, ku siihen on jo ympätty noita AI paskeita ja vauhti tuntuu mikkisoftalla vaan kiihtyvän tuon suhteen.. win10:llä mennään vielä hetki ja Linuxilla mennään sitten loput..

Toki AI juttuja vähän käytän selaimen kautta, lähinnä koodausjutuissa apuna ja jos pitää nopeasti hakea suuntaviivat johonki uuteen projektiin/asiaan, ni putkiaivo on ihan näppärä siinä pohjustamisessa. Toki kaikki sen horinat pitää tarkistaa, mut nopeuttaa se silti..

En ymmärtänyt juuri mitään. Sen käsityksen sain, että käyttäjä ei itse voi tehdä mitä haluaa, vaan tekoäly päättää asiat oman mielensä mukaan käyttäjästä välittämättä.

Mites se sitten menee? Kaikilla tulee olemaan erilaiset käyttöliittymät koneiden mukautuessa käyttäjän mukaisiksi.
Tietysti ne juttelee sitten naapurin koneen kanssa ja mukautuvat keskenään vielä.
Tekoäly kehittää itseään meidän koneilla.
Saadaako me sitten rahaa laitevuokrasta?
Mun kone keksi kuitenkin tuon hyvän jutun.

mää näkisin että tämä tekoäly käyttiksen osana vie kyllä käyttäjän vakoilemisen NIIN nextille levelille ett.

TOKI sen VOI laittaa pois päältä? Onhan se helpompaa prosessoida käyttäjästä kerätty data hajautettuna, ei tarvii konesalien sähkölaskuja maksaa, kun jokainen tekee sen itse.

tekoäly käyttiksen osana vie kyllä käyttäjän vakoilemisen NIIN nextille levelille ett.
Niinpä. Satuin viime vuoden kesällä jorisemaan yhden puolustusvälinealan suunnittelupomon kanssa. Kysyin, mitenkäs te varmistatte tietoturva-asiat, kun windowsiin tulee copilot ja koneisiin tekoälyprosessoreja? Meni hetkeksi hyvin mietteliään näköiseksi. Ilmeisesti olin ensimmäinen, joka otti asian esille.

Alkuun kuullosti hienolta jos kehitys menee tuohon, mutta kuinka nopeasti käyttäjät lakkaavat osaamasta sitäkään vähää - yhtään mitään kun jatkossa tietokoneen käyttö = sille puhumista.
Mitä sitten kun tulee päivä ettei tietokone enää vastaa? Huudat sille?

Yhdestä hieman isommasta firmasta kuulin kolmanne osapuolen kautta huhua että win11 ei tule firman koneisiin, liisatut koneet tulleet jo keväästä alkaen linuksilla,

Yhdestä hieman isommasta firmasta kuulin kolmanne osapuolen kautta huhua että win11 ei tule firman koneisiin, liisatut koneet tulleet jo keväästä alkaen linuksilla,

Se on ihan mahdolliseta monessa.

Mun palkkaduuni"firmalla" on oma Linux distro ollut jo vuosia, en oo siihen tutustunut. "Labrailu"koneeni jolla tätäkin kirjoitan on kympillä. Kympit ja seiskakoneet ei enää pääse nettiin firman "yleisessä" verkossa muttta labraverkostamme pääsen TOISTAISEKSI (tarkoittaa eräitten tietoturvahardismuutosten loppuunsaattamista tässä vajaan vuoden aikataululla).

PS: Puhutte että tekoäly on henkilökohtaisiin tioetokoneisiin tulossa käyttistasolla - minun ei tarvinnut kauaa asiaa miettiä ja näkemykseni on, että ihan muutaman vuoden sisällä tarvittavat tekoälyominaisuudet rakennetaan tuonne hardikseen eli prosessorin, grafiikkaprosessorin ja järjestelmäpiirien tasolle. Kahdesta syystä: 1) maksimaalinen suorituskyky 2) tekoälyprosesseja ei saa käyttäjä/käyttöjärjestelmätasolla täysin pois käytöstä.

Näkisin siis että isot prossutalot, Google yms heillä on paineita tekoälyn syvempään integraatioon käyttöjärjestelmissä ja hardisrajapinnassa ja tämä tulee väkisin muutaman vuoden aikataululla.

Toivon olevani väärässä. Todennäköisesti tällä lyödään vettä myllyyn avoimempien ja Linux-pohjkaisten järjestelmien kehittämiselle, mutta todennäköisesti "vastapuoli" vaatii sitten enemmän digitaalisen sormenjäljen, yms tunnistautumisen menetelmiä joilla estetään "avoimine" käyttisten pääsy palveluihin, tiettyihin verkkoihin yms, kun ei voida käyttäjästä kerätä dataa.

Kyllä tässä on syytä olla kaikkien vähän huolissan, ei vain kriittisten alojen ihmisten.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin