Yleinen rakennusten remonttikysymysketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja borg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sitä saa vanhaankin taloon juuri sellasta listaa kun siellä on ollut kunhan on mallipätkä eikä ensimmäisenä kysy että montako senttiä metri maksaa....
Vielä kun menee semmoseen puusepänverstaaseen jossa käytetään muitakin teriä kuin kovapala tai timanttirouheteriä, eli irtonaista pikateräspalaa löytyy vaikka siellä konttuurissa pomon pöydältä, niin sitä varmemmin sieltä saa just sitä mitä haluaa.
Ei isot virmat ala muutamia kymmeniä metrejä höyläileen sellats tavaraa johon tarttee terä teettää, tai hinta on ihan tähtitieteellinen. Pikku puusepänvirma voi ottaa tai tehdä leveydeltään sopivaa lautaa ja ajaa siitä muotolistan alajyrsillä jossa on kutterissa yksi muotoon hiottu teräpala. Meilläkin firmassa ja niin on monessa muussakin alajyrsimessö vielä syöttölaite, joten jälki on kyllä suhtellisen hyvää....voi olla parempaakin kuin se viime vuosisadan alun höylällä höylätty jälki.
Kyllä noita tuonne isäukon talolle teetettiin. Laipiolistatkin on kahdesta viistuumalankusta höylätty. Mulla tosiaan oli purkutavaraa sen varran että selvis ja laipioon sai kaupasta riittävän lähelle oikeaa.
 
Ostin huutokaupasta kokolattiamattoa. Veneeseen ajattelin uuden maton, mutta siihen ei mene kuin pari neliötä.
Meinasin sitten kellarin portaisiin/porraskäytävään pistää tuota.
Betoniportaat ja kun tilassa ei ole lämmitystä, niin pirun kylmät. Joskus 10 vuotta sitten vedin jotain honkkarin halpis kuramattoa ja auttoikin paljon. On vaan jotenkin krouvi tuo rakenne. Koirankarvat sun muut risut mitä tuonne kulkeutuukin, ei meinaa imurilla irrota.
Tämän pitäisi olla laadukasta, asennetaan laivoihin. Ja palosuojattua.

Tuon vanhan liimasin jollain bilteman nikkari liimalla. Halpaa ja riittävän hyvää.
Nyt mietin, josko samalla vaiko uretaanilla? Se sotkemisen riski siinä kyllä on isompi.
Ja vain portaisiin liimaus. Käytävällä saa pysyä pelkän painovoiman avulla. Tai toki joku nätti lista/ruuvauskin olisi mahdollista.

Yläkertaan olisin halunnut kokolattiamaton, mutta eukko pisti niin kovasti hanttiin, niin annoin olla. No saanpa edes jonnekin. Ja nyt en tee sitä virhettä, että menisin kysymään mielipidettä :)

Näytä liitetiedosto 69320 Näytä liitetiedosto 69321 Näytä liitetiedosto 69322 Näytä liitetiedosto 69323
Jos tuota jää yli niin minä voisin olla kiinnostunut veneen lattialle kanssa uutta mattoa. :) siihen ei kyllä mene kun joku 50cm x 200cm pala...
 
Jos tuota jää yli niin minä voisin olla kiinnostunut veneen lattialle kanssa uutta mattoa. :) siihen ei kyllä mene kun joku 50cm x 200cm pala...
Pitää nyt katsoa, kun saa silputtua tuon porraskäytävän, mitä jää. Ja juopotteluhuoneeseen meinasin yhden ison maton tehdä. Mutta pistetään korvan taakse.
 
Jatketaas tähän ketjuun kattoremonttijuttuja kun oli tulla päivän tekemisten puolella pohdintoja korjausvelasta ja vanhojen piharakennusten katoista. Itellä on toi vanha talli-navetta-liiteri-pannuhuone kombinaatti konesaumapeltikatolla. Kattoa ainakin 400 neliötä, peräsin ilmeisesti 60 luvulta ja viimeksi maalattu joskus 90 luvulla. Alkaa olla huoltomaalauksen aika kun ruosteläikkää siellä täällä. Mutta toihan on ihan hervoton työmaa. Jos vaikka yhden lappeen sais tänä kesänä tehtyä, siinä on neljä lapetta ku L muotoinen. Mitkä olis oikeet maalit nykyaikana? Uskaltaako vesiväreillä kokeilla? Ja onko juhannuksen jälkeen liian myöhänen aika kesästä, lomat alkaa sillon. Virostahan ne maalit kannattas hakea mutta pääseekö sinnekkään millon lie. Paljonkohan tuohon menee maalia, monta kymmentä litraa varmaan. Ja jotain ferrexiä ruostepaikkoihin. Huh huh ku puistattaa ryhtyä koko hommaan mutta mitään muutakaan remontti hanketta ei ole tälle kesälle vielä keksiny, toivottavasti muija keksii jotain helpompaa rojektia:D
 
Kokeile saatko lainaksi jostain korkeapaineruiskua. Helpompata ku pensselillä tai telalla maalata. Jonku halpiskorkeapaineruiskun vaikka ostaakin tollaseen hommaan...ku kattelee et parhaimmillaan alle kahdensadan saa Kärkkäiseltä korkeapaineruiskuja niin en kyl epäröis yhtään ostaa tollasen laanin maalaukseen. Saahan sillä sitte maalata seinätkin.
Ruostekohdat käy hieman läpi, mitä niihin aikaa menee ja ylimaalaus ruiskulla on päivän homma sihitaukoineen...
 
Tota ruiskuhommaa miettinyt, jotta paljonko siinä pitää ympäristöä suojata ettei tarvitse seuraavaksi maalata räystälautoja ja seiniä ja naapurin taloa ja...
Ja tarvitseeko/kannattaako ruiskun perästä vielä hieroa pensselillä tuota maalia?

Nimimerkki: "Oman torpan katto vielä sinkkipinnalla."
 
Ei tuo ala mahdoton ole sutiakkaan, jos seisten pystyy tekeen, sutiin harjasta varsi ja seisten vetelee eikä kuivalla sutilla yritä maalata.
Korkeapaine ruiskulle maali kannattaa laskea jonkun suodattimen läpi, vaikka vaan sukkahousujen. Uoskomaton määrä kaikkea hilpettä maalissa joka menee ruiskun suotimesta läpi tukkien suuttimen. Tässä pari kuvaa ulkoseinä maalin sisältämästä hileestä.
20190711_173115.webp20190711_173248.webp
 
Tikkurilan panssarimaali, että vieläkö toimii, kyllähän nuo maalifirmat kertoo mikä on paras. Ei se ite peltikaton maalaus, mutta pohjatyöt eli raaputella, kaaputella hilselevät maalit pois, irtoruosteet pois.... solmasterilla peittauspesu
 
Tikkurilan panssarimaali, että vieläkö toimii, kyllähän nuo maalifirmat kertoo mikä on paras. Ei se ite peltikaton maalaus, mutta pohjatyöt eli raaputella, kaaputella hilselevät maalit pois, irtoruosteet pois.... solmasterilla peittauspesu
Irtohilseet painepesurilla, peittaus jos tarpeen....
 
Löytyykö jostain ja millä nimellä tässä mökissä käytettyä ulkoverhouslautaa, tässä on sellainen rakenne että päällä on leveät laudat ja väleissä alla kapeat ja ohuemmat rimat. Noissa leveissä pintalaudoissa on varaus tuolle välirimalle (eli laudan poikkileikkaus on hyvin leveä T-profiili) joten leveäkin lauta tulee juoksuihin kiinni... Muutamia pitäisi uusia...
 
Joo, ei se tekeminen oo ongelma, tarvittava määrä on aika pieni. Mutta ajattelin että onkohan tuota jollain nimikkeellä olemassa ihan valmiina...
 
Isot höyläämöt on omat ponttilautansa standartoineet, pikkuhöyläämöt ovat tehneet sitä mitä asiakas on halunnut tai ihan omaa mallia, jolla on joku paikallinen nimi josta ei kukaan tiedä jonkun tietyn paikkakunnan ulkopuolella.
Helpoin tosiaan joko höyläämölle tai jos paikkakunnalla on kolmannen sektorin puutyöpaja, käydä sieltä mallipätkän kanssa kysymässä tekoa, alajyrsillä ja syöttölaitteella helppoo ajoo jos höylää ei ole.
Tai sitte tehä ite....
 
itte kyllä tuommoset erikois laudat tekisin,jollei muuten onnistu niin sitten vaan oikean kokosta listaa/lautaa ja rimaa naulaa/ruuvaa vierekkäin/päällekkäin.
Monesti joutuu tekemään kun oikeaa ei mistään saa,kuitenkin kun ne joutuu maalaamaan ei kukaan erota kaukaa miten se tehty.
 
Kokemuksia pakastavasta wc pytystä??
Appiukon ja anopin mökille on semmonen suunnitteilla.
Tyhjentää saa melko tihverään, kun tuote ei mitenkään puristu tai tiivisty kokoon. Kaverin mökillä oli tuollainen, kun ostivat. Yövessana käyttivät, jos keli oli sellainen, ettei ulos viitsinyt mennä. En tiedä onko enää käytössä.

Krematorio olis kyllä hyvä, mutta turkasen kallis hankkia ja asentaa.
 
Jonkun kerran käyttäny. Tortut menee kyllä pieneks. Mikä tekee asennuksesta kalliin?
Eikös se vaadi hormin? Naapuri rakentaa mökkiä ja oli puhetta vessoista, niin sanoi, että pöntöstä pitäis hormi lähteä... Itse en niin tarkkaan ole perehtynyt.
 
Tuhkaava toimii hitaasti syntyy jonoa, ja ripuliporukan kanssa taitaa hyytyä kokonaan. Joskkus lueskelin siitä ohjeita, kun yhteen taloon toiseksi huussiksi suunniteltiin.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös