Yleinen rakennusten remonttikysymysketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja borg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuossa peltimiehen kanssa suunniteltiin kattoremonttia ensi talvelle ja hinnan pitäisi jäädä jonkin verran tuon alle (tunti)töineen. ~300 neliötä yhdessä katossa.

Missä järjestyksessä T-yhteen koko kerrotaan? Jos on vaikka 22x15x22, niin onko sivuhaara 15 vai 22 mm?

Samaa mieltä. Ei varmaan edes löydy semmoista t-haaraa, jossa 22 vaihtuisi 15 milliseen ja sivuhaara olisi 22mm.

On niitä suoralähdön supistaviakin, ainakin tavan mustissa ja sinkityissä putkiosissa. Esim 1"-1"-1/2"

Samaa mieltä. Ei varmaan edes löydy semmoista t-haaraa, jossa 22 vaihtuisi 15 milliseen ja sivuhaara olisi 22mm.
Mulla muistaakseni patterinputkiston mutkassa on pienempi lähtö suoraan ylös, joka menee lämpömittarille. Muuten haara toimii mutkana.

Suattaapiu olla että joutuu paskahuussin pykästään mutta Biolanin paskimot tuntuu kalliille joskin luulen että toimivia. Onko tullut itte väkästettyä kompostoivia huuseja? Ei se koppikaan siihen ilmaseks ilmesty..

No itse en ole, mutta isävainaa teki 90-luvulla. Musta 100l laastisaavi johon isot pyörät alle ja sen sai vetää perässään maakompostiin tyhjennykseen. Saavin pohjaan letkulähtö josta nesteet valui letkua pitkin kannuun. Huussin alusesta 110mm tuuletusputki katolle niin tuulettui hyvin eikä haissut. Tuolla ideallahan se biolanin pönttökin muistaakseni toimii, yhden asentanut joskus asiakkaan mökille. Sen vaan joutuu muistaakseni lapiolla tyhjäämään?

Kuivikkeethan tuossa on isossa roolissa ettei haise, sahanpurua ja metsämaasta otettua "kuorikatetta" meillä käytettiin. Huussin teki valmiiseen piharakennukseen, joka oli vanha lato/puuliiteri.

Niin periaatteessa 220l roskis ei ole kallis ja voi ostaa lämpöistuimen. Täytyy käydä hankkijalla luumuamassa. Ei sen kompostin tarttis talvella toimiakaan toisaalta löytyy eristettä jos haluaa eristää.

Toki joskus vähän suuruudenhullu... IBC kontteja olisi tontilla???

Hajuun merkkaa todella paljon nesteiden erottelu. Sitä ei tuollaisessa paljusta tehdyssä ole. Se kuivike imee virtsan ja jää haisemaan urealle. Pitää ola riittävän läpäisevää kuiviketta, mistä nesteet valuu läpi. Joku turvepohjainen ei toimi lainkaan.

Biolanin komposti ja huussikuivike ollut toimiva mitä vähän noissa asioinut
Paljon tuollaista omavalmistetta, mikä ei erottele nesteitä, olen käyttänyt, niin juurikin Biolanilla tai vastaavalla saadaan haisemaan. Se on niin imevää, että käytännössä nesteet ei valu pois vaan kuivike imee kaiken ja urea jää haisemaan. Kuivikkeena käytän pääosin kuivaa katolta lakaistua männyn neulasta. Jälkikompostoituminen on hidasta, mutta mikäs kiire sillä on. Neulasesta käytännössä kaikki neste holahtaa läpi, mutta kuivattaa ja sitoo kiintoaineita riittävästi. On myös mukavan kevyt tyhjentää, kun ei ole kosteaa tavaraa. Melkoisen hajuton on, toki alkaa sekin haisemaan vaikka juhannuksena, kun on kymmenen käyttäjää, mutta ei mikään huussi ole hajuton liikakäytöllä.

Just mökille asensin Biolanin erottelevan kuivikekäymälän. Olin ostanut jo pari vuotta siten poistomyynnistä. Ei ole vielä kokemusta laitteesta. Tämä tuli saunan pukuhuoneeseen, koska siinä oli sopivasti tilaa. Tuuletusputken liitin samaan pukuhuoneen poistoilmaputken kanssa. Poistoilmaputkeen laitoin bilteman kanavapuhaltimen, jota ohjaa liiketunnistin.

En nyt ala väittelemään asiasta mutta urea käsittääkseni ei haise
No siis kusi haisee, jos se ei pääve valimaan läpi vaan sidotaan kuivinkeeseen. En minä tiedä mikä osa siitä haisee. Ja ...ttumainen on tyhjentääkin, kun painaa kaksinkertaisesti.

Just mökille asensin Biolanin erottelevan kuivikekäymälän. Olin ostanut jo pari vuotta siten poistomyynnistä. Ei ole vielä kokemusta laitteesta. Tämä tuli saunan pukuhuoneeseen, koska siinä oli sopivasti tilaa. Tuuletusputken liitin samaan pukuhuoneen poistoilmaputken kanssa. Poistoilmaputkeen laitoin bilteman kanavapuhaltimen, jota ohjaa liiketunnistin.

Nuo on sunniteltu varmaan 2,5 metrisille ihmisille. Kellään normaalimittaisella ei jalat yletä lattiaan.

Suunnittelin laittavani joutenolevat 430W aurinkopaneelin, säätimen ja akun, LEDinauhaa vvaloksi ja joku laitetuuletin, sehan vois laittaa vaikka aikarelellä että kun ovi käy niin lamppu jha ropeli jauhaa tunnin.

Istuimallista sontimoa en ehkä, sais olla isompi tila ja siten että sontalaari naaritaan takakautta vekka, tai vaihtoehtoisesti huussi ajteaan päältä poikke

Joku valmishuusi on kolmella säiliöllä, jossa säilöt on pyörivällä alustalla. Pytyn täyttyessä vanhin jo jälkikompostoitunut säiliö nostetaan ulos ja tyhjennetään kasvimaalle, ja lopuksi pyöräytetään 1/3 kierros. Kaksi satsia on siis aina jälkikompostoitumassa.

Jos kyntää eikä viljele vihanneksia niin voi varmaankin melkolailla huoletta tyhjentää vaikka yksipyttyisen ilman minkäänlaista jälkikompostointia.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin