• KAMIINA ON HÄTÄAPUKAMIINA - LUE TÄMÄ!

    Kamiina ei ole EU:n rakennustuoteasetuksen vaatimusten eikä ekosuunnitteludirektiivin mukainen tuote. Sen hiukkaspäästöjä ei ole mitattu, eikä kamiinaa ole testattu EU-määräysten mukaisesti.

Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Veneiden moottorit

Viestiketju osiossa 'Vesikulkuneuvot' , aloittaja Roope, 28.2.2018.

  1. Yleisajattelija

    Yleisajattelija Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    3.12.2011
    Viestejä:
    824
    Saadut tykkäykset:
    105
    Tuo auttaa joskus, mutta yleensä rikki olevaa puolaa on vaikea mittaamalla varmuudella todentaa. Ongelma on lakkauksen läpilyönnit, jotka eivät välttämättä näy vastusmittarin jännitteellä.

    Tein noille joskus "tieteellisiä ruumiinavauksia", mutta edes stereomikroskoopilla ei löydä oikesulussa olevaa kohtaa. Lähinnä yritin selvittää, onko noissa oikosulku ensiö-, vai toisiokäämisn puolella.

    Nuo puolat on valettu kokonaan käämilakkaan ja kun toisiossa on kierroksia n. 10 000, niin on toivoton homma löytää oikosulkukohtaa. Käämeissä on isoja laatueroja, ja alkuperäiset länsimaissa tehdyt ovat oikein lokeroituja ja käämilakkaus on tehty paremmin. Kiinalaisissa kympin puolissa laatu vaihtelee ja osa on täysin kelvottomasti tehtyjä eikä kestä monta kuukautta.

    Varsinkin ensiökäämin resistanssin mittaus on vaikeaa, ja vaatii nelijohtomittauksen, toisiokäämin mittauksessa pitää käytännössä olla ehjä vertailupuola ja sittenkin vastus voi vaihdella aika lailla ehjässäkin puolassa, kun langan paksuus noilla halkaisijoilla voi olla mitä sattuu varsinkin Kiinanpuolissa.
     
  2. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    10 545
    Saadut tykkäykset:
    4 630
    Kaverin vanhaa 9,9 hondaa piruuttaan katoin. Vesipyörä ehjä, mutta kai sen sais vaihtaa, kun ainakaan 11 vuoteen vaihdettu. Puhaltelin paineilmalla sihdin suunnasta, ei oikein kulkenut. Tuollainen putki sihdin ja vesipumpun välillä. Varmaan on jarruttanut vedenkulkua tuo irtaimisto.
    IMG_20220809_122639197.jpg
     
  3. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    10 545
    Saadut tykkäykset:
    4 630
    Onkohan tuo hondan perärakenne jotenkin erilainen tiivistyksen suhteen? Yamahan perät, mitä testaillut, päästää läpi viimeistään 2bar nurkilla, hondaan livahti 7bar, eikä edes pihissyt mistään.
    Tilkka vettä kyllä oli perässä, ainakaan 11 vuoteen ei vaihdettu :rolleyes:
     
  4. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    10 545
    Saadut tykkäykset:
    4 630
    Kaverilla honda bf20d sun busterissa. Ongelma vanhaan 2t yamaahn verrattuna tehon puute. Onko vain laiskempi kone vai väärä potkuri 9,25x10? Kierroksista ei hajua. Ja saisiko tuohon jollain pikkujipolla hieman enemmän henkeä?
     
  5. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 511
    Laiska on verrattuna vaikka Autolube Jammuun. Nuo nelarit on sellaisia laiskanpulskeita turisijoita. Uistelukoneeks sopivia, mutta vauhtielämyksiä on turha odottaa. Kaverilla on Busterissa juuri samanlainen Honda. Kyllä tuntuu, että viikko vaihtuu, ennen kuin lukuun nousee.

    Saisko sinne turbon?
     
  6. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    10 545
    Saadut tykkäykset:
    4 630
    Turbo vaatis varmaan aika isot rakennemuutokset. Mut pieni remmiahdin varmaan olis tehtävissä :)
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  7. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 511
    Veradothan oli remmillä. Kiihtyi kyllä hyvin, oli ihan toista alavääntö kuin vaparissa.
     
  8. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    13 911
    Saadut tykkäykset:
    4 332
    On ollut käyttämättä jo aikoja yamaha 20 hv, edellinen omistaja oli särkenyt koppaa potkurin takaa kai stefan vaihdon takia että pihdit yltää lukkorenkaaseen :tuijo: Että kaikenlaisia seppiä sitä onkaan :mitenlie:

    Etsin vuosia käytettyä peräkoppaa ja nyt kun se on seisonut vuosia käyttämättä löytyi sattumalta hyväkuntoinen koko perä 100€ kotiinasti tuotuna. Se edelllinenkin toimi kun niittasin muotoillun alumminilevyn kopaksi, mutta varmaan haittasi veden sujuvaa virtausta. Täytyy siis tarkastaa tuo vaihtoperä öljyt ja uusia tarvittaessa vesipumpun siipipyörä.
    Tämä tällainen yamaha 2t moottori on mielestäni maailman varmin perämoottori ja ketkä paljon liikkuu vesillä tuntuvat tietävän sen etenkin kalastajat. Pitääkin tuoda kone mökkiverstaasta talviverstaalle huoltaa se sekä koekäyttää ja panna keväällä myyntiin, 500€ haluaisin siitä saada vm 1990 sähköstartti pitkärikinen kahvakone tai olkoon jatkossakin naftaliinissa.
     
  9. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    10 545
    Saadut tykkäykset:
    4 630
    Kyl 5 rahaa noin "uudesta" yamahasta aina joku maksaa.
    700€ sain -84 mallisesta, lyhyt ja kaukosäätimellä. Oli kokonaan rempattu, mikä tosin ei myyntihinnassa näkynyt, kun saman olis saanu toimivasta koneesta muutenkin.
     
  10. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 511
    20 Autolubesta pyytävät jopa toista tuhatta. Näytti nettiveneessä halvin olevan 800 e ja kallein 1500 e.
     
  11. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    13 911
    Saadut tykkäykset:
    4 332
    En laita tätä myyntiketjuun, mutta myydään kuitenkin koneharstajalle tai yleensä vene moottoreista ymmärtävälle nyt omakustannus hintaan. Eli seuraavaksi tulee tosi tarinaa tuutin täydeltä.

    Eli ostin tämän Yamaha 20hv joskus €uro ajan alkumetreillä pielisen kalastajalta Juuasta perä vaurioisena olikohan 1000€ hintaan, oli ajanut verkkoonsa ja perä kabut harasoo. Oli yrittänyt korjata särkien sitten kotelon, eihän siinä sitten hänellä auttanut mikään muu kuin hakea uusi Jammu ettei kalat happane verkkoihin ja rikkonainen keltaiseen pörssiin myyntiin. No minähän sen sitten ostin kun siloin tarvitsin moista syksyllä että on sitten talvi aikaa ehjätä ja etsiä oia, mutta ei slloin löytynyt ehjää perää mistään. No ostin uuden tiivistys sarjan ja ehjäsin entisen diy zydeemein ja sainsen toimivaksi, eli jo vetolaitteen koppa uutena olisi maksanut sen koneen ostohinnan. Tiesinpä ainakin syyn miksi hän möi sen. Tuossa alla olevassa kuvassa on se diy paikka.
    20220923_154208.jpg
    Eli nyt vasta kymmenien vuosien jälkeen sain kunnollisen vaihtoperän 100€ hintaan, jonka laitoin kiinni tänään. Pudotin öljyt ja ei ollut vettä joten uudet öljyt sisään, irroitin vesspumpun ja se oli virheetön joten ei kun kasaan ja putkimiehen liukastetta kumisiipiin. Kuvassa uusi perä paikoillaan.
    20220923_155309.jpg
    Tämmöinen se on yleis näkymältään.
    20220923_160134.jpg
    Sen kalastajan startti zydeemit oli vallan erikoiset. Yhdellä napilla starttasi eteen ja toisella taakse ja sitten vielä oli stop nappi. Ei ollut muuta kaukohallinta laitetta, virta avain on nyt jossain en tiedä missä? Etsitään jos löydetään, alla kuva kojetaulusta.
    20220923_160211.jpg
    On seisonut nyt ehken 10v joten laitoin käyttiin, bensa letku oli kovettunut piloille joten syötin ainetta kanisterista lappopumpulla liitimeen.
    20220923_162843.jpg
    Ei vittu kolmanella nykäisylä läksi käyntiin, ei voi sanoa kuin että ihmevehketä ovat. Annoin käydä noin minuutin ja sitten sammutin.

    Eli kuten aiemmin sanoin, halusin puolet maksamastani eli 500€ ja perästä maksoin eilen 100€.
    Eli 600€ lähtee ja tuo telinepukki kuuluu kaupaan kuin silloin muinoin ostamani uusi muovi tankki ja se toimiva entinen perä myöskin. Ja vain koneansalaisille noudettuna ilman mitään takuuta!
    Keväällä kun väähän ehostan ja käyn koe ajamassa hinta on toinen.
     
  12. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 511
    Tuo näyttää olevan vielä seosbensakone. Hyvä kone ja hinta kohdallaan. Itsellä ei tarvetta kylläkään. On jemmassa projektiveneeseen arviolta sata tuntia ajettu Autolube. Oli tätivainaan mökkiveneessä, ajoi ehkä alle 10 tuntia vuoteen mökilleen saareen. Venekin on, mutta vaatii vähän putsailua ja uudet penkin ja lattian vanerit.
     
  13. Julle

    Julle Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    21.10.2020
    Viestejä:
    1 185
    Saadut tykkäykset:
    1 619
    En nyt tiedä liittyykö aiheeseen mutta yleisenä informaationa että minuuttikin on pitkähkö aika käyttää konetta kuivana. Vesipumpun muovikotelo sulaa herkästi ja se peltinen epäkeskeinen pumppupesä pyörähtää ja painuu vinoon pehmenevään muovikanteen, pystyakseli alkaa hinkata ja sorvata pyöreetä reikäänsä soikeeksi. En tiedä miten kauan tällänen pumpun sulaminen vaatii mutta niin monta pilattua on tullu vastaan että ei ehkä kovin pitkää kuivana käyttöä?
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  14. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    10 545
    Saadut tykkäykset:
    4 630
    Samaa mieltä. Moottorin itsessään en usko ottavan nokkiinsa minuutin joutokäynnillä. Projektikoneita jos jostain syystä käytellyt ilman vettä vaikka tallissa, niin ottanut perän pois, niin ei tartte vesipumpusta murehtia.
     
  15. paska

    paska Verkusonni

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    5 852
    Saadut tykkäykset:
    1 577
    On tullut ajettua joskus täysin veettömällä koneella varmaan puoli tuntia vieläpä jonkun verran tehoja käyttäen kun syyläri vuoti eikä kansipahvi edes mennyt seurauksena. Ei ollut vene kylläkään eikä toki voi moista suositella yrittämään perässä. Moottoriöljy hoiti sen aikaa jäähdytyksen, sehän siitä hyvältä osin huolehtii muutenkin.
     
  16. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    1 296
    Saadut tykkäykset:
    89
    Mahtaako perämoottorin vaihteistoöljyn tyypillä olla mitään käytännön merkitystä? Moni ei tunnu edes vaihtavan öljyjä juuri koskaan ja silti en ole kuullut vaihteiston sisuskalujen kulumisen aiheuttaneen ongelmia.
     
  17. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 511
    Ei käytännössä jossain pikkukoneessa. Ihan normi GL 4 tai 5 olen käyttänyt. Mutta kyllä noissa isommissa saattaa ollakin, on voimat sen verran kovempia, että valmistajan suositusta noudattaisin. Jos 20000 e koneen peräremonttiin pelkät osat maksaa +5000 e, niin ei toinna ottaa riskiä säästämällä muutamaa euroa öljyssä.
     
  18. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    1 296
    Saadut tykkäykset:
    89
    Perkasin purkkeja hyllystä ja siinä tulin öljyputelien tekstejä katsoneeksi. Hyllyssä oli vajaa Bilteman, Teboilin sekä Yamahan GL-4 ja Polaric ilman GL luokitusta. Kaikki perämoottoreihin tarkoitettuja. Eli ainakin tuommoisia on tullut käytettyä. Tohatsun manuaalissa sanotaan Genuine gear oil or API GL-5. En ole tainnut aikaisemmin tuota kohtaa manuaalista katsoa.

    Ei ole oikein mitään käsitystä kuinka rajoilla perämoottorin vaihteiston mitoitus on suhteessa moottorien tehoihin. Onko GL-5 öljyjen runsaammilla EP lisäaineilla oikeasti merkitystä? Onko perämoottorien vaihteistot lähelläkään kuormituksia missä öljyn suorituskyky voi loppua? Isommissa koneissa on toki enemmän tehoa, mutta vaihteistokin kasvaa samalla.

    Periaatteessa tietysti hyvä käyttää suositeltua tavaraa, uteliasta mieltä rupesi asia vain vaivaamaan.
     
  19. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 511
    Ei noissa isoissa koneissa liikaa varmuuskertoimia ole, etenkään mallisarjan suurimmissa. Kevyt kun pitää olla ja pienikokoinen vedenvastuksen takia. Vielä arempia on perävetolaitteet, kun pienehköä perää saattaa pyörittää useiden satojen heppojen ja tuhannen newtonin diesel. Vetolaitteen ylävaihde on kaikkein kovimmilla, kun ei ajossa ole edes vedessä, että jäähtyisi. Monet onkin laittaneet patopaineella toimivia vesiputkia jäähdyttämään sitä.

    Pikkukoneissa, siis joissain 5-10 heppaisissa lienee pääasia, että jotain on. Niissä en ole kulumia nähnyt. Isoissa sensijaan on hammaspeikko usein kylässä käynyt. Jotenkin muistelisin, että Honda ja Tohatsu halusi vitosta, muihin kävi nelonen. Tai siis ainakin niitten orkkisöljyt on GL5.
     
  20. Julle

    Julle Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    21.10.2020
    Viestejä:
    1 185
    Saadut tykkäykset:
    1 619
    Sanoisin että mikä tahansa perä tai laatikkoöljyt on parempaa kun se monesta vanhasta perästä löytyvä vedensekanen kermakahvi. Eikä ne perät silti hajoa jos ei liikaa vettä ole ja pakkanen tuhoa. Vähän kaikkia ajoneuvokaluston gl4 ja5 öljyjä oon perärutkuihin pumpannu ihan sen mukaan mitä isompia kannun pohjia millonki jääny. Muistan ku kaveri ajo aikanaan 20hv koneilla T400 rataluokkaa ni ATF öljyt oli perässä, pyöri kevyemmin. Että kuhan jotain tuoretta sillon ku ei enää uuden näköistä tule alaroppua raottaessa.
     

Jaa tämä sivu