Varoituksen sana, purupiikki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rölli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kukin tavalaan, kunhan vaan puru "lastu" lentää!
Viilaukselle metsässä on nopea tehdä hyvä teline. Onhan saha kuitenkin viilattava käytännössä joka toisella-kolmannella tankkauksella. Sellainen n. 7-10 cm paksu puu kaadetaan n. 1,2 m korkeudesta. Siitä noin metrin korkeudelta työnnetään laippa läpi. Oikealla työskentelykorkeidella oleva viilausteline on valmis.

Itse viilaan aina laippa taivasta kohti istuallaan, takakahva jalkojen välissä. Hankala asento ois kyllä tuollanen omasta mielestä.

Varottava ettei pakoputkeen pääse viilauksesta jauhoja.

Minä pistän sahan laipasta viilapenkkiin (hallissa) ja teroitan siinä rullaohjaimen kanssa. Metsässä vaihdetaan vaan terävä ketju tylsän tilalle tarvittaessa.

Minä pistän sahan laipasta viilapenkkiin (hallissa) ja teroitan siinä rullaohjaimen kanssa. Metsässä vaihdetaan vaan terävä ketju tylsän tilalle tarvittaessa.
Aika paljon nykyään harrastan tuota samaa. Sitten jos on kiveen osunut tai muuten oiken huono ketju, niin sen teroitan koneella.

Mulla on sahanterässä ykse jatkolenkki messinginvärinen, siitä on helppo seurata hammastusta ku viilaa...

Jos ketju tylsyy tai tankki tyhjenee, on yleensä sopiva hetki lopettaa ja ottaa loppupäivä levon kannalta.
Eikä tartte painavia viiloja tai bensakannuja raahata perässään.

Jos ketju tylsyy tai tankki tyhjenee, on yleensä sopiva hetki lopettaa ja ottaa loppupäivä levon kannalta.
Eikä tartte painavia viiloja tai bensakannuja raahata perässään.
Tankillinen päivässä ja ketju per viikko on hyvä :peukku: jaa sahailusta olikin kyse...no pätee siihenkin.

Akkusahalla tulee vielä lyhyempi päivä jos ei ole vara-akkuja mukana.
Enoni teroittaa ketjun rälläkällä, kai ihan katkaisulaikalla.

Purupiikin alentaminen; 1 pyyhkäisy riittää, kun sen tekee rälläkällä. Tylsää tehdä sitä liukkaalla viilalla, tylsää sahata tylsällä terällä, tylsää kun puru ei lennä.
Kerran on takapotku laukaissut teräjarrun, kyä sahan pitää pysyä miähen käres.

Kerran on takapotku laukaissut teräjarrun, kyä sahan pitää pysyä miähen käres.
Sama juttu, kun aikoinaan opetteli ilman teräjarrua olevalla sahaamaan, on täysin vaistomainen ele terän pompatessa nykäistä yläkroppaa taaksepäin ja ojentaa kädet ihan suoriksi....

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin