Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Työjuhta Valmet 872K -77, työskentelyä ja fiksailua

Viestiketju osiossa 'Raskas kalusto' , aloittaja _--Ville--_, 29.9.2017.

  1. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    4 368
    Saadut tykkäykset:
    782
    Tuossa hytissä istuksii varmaan ilokseen
     
  2. _--Ville--_

    _--Ville--_ Kansalainen

    Liittynyt:
    25.8.2014
    Viestejä:
    113
    Saadut tykkäykset:
    24
    Vähän ollut taukoa koneen kunnostuksessa, mutta töitä sillä on kyllä tehty. Isä ajamassa tällä hetkellä naapurin isännälle hakkuutähteitä kasalle.



    Seuraava homma mikä täytyisi vehkeeseen tehdä olisi etukytkimen korjaus, ei aina tarvitsisi ajella selkä menosuuntaan.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  3. HannuIk

    HannuIk Kansalainen

    Liittynyt:
    16.12.2017
    Viestejä:
    22
    Saadut tykkäykset:
    5
    Valmetti suilaa ihan 10, onhan se ihan eri kun rattori ja maatila kuormain.:)
    Paljonkos tuossa on ylettymä puomissa ?
     
  4. _--Ville--_

    _--Ville--_ Kansalainen

    Liittynyt:
    25.8.2014
    Viestejä:
    113
    Saadut tykkäykset:
    24
    Joo kyllä siinä on traktoriin verrattuna eroa . Siinä kymmenen metrin paikkeilla on ulottuvuus nosturissa, itse vaihdettu taittopuomi kahdella jatkolla varustettuun.
     
  5. _--Ville--_

    _--Ville--_ Kansalainen

    Liittynyt:
    25.8.2014
    Viestejä:
    113
    Saadut tykkäykset:
    24
    Aina ei mene niinkuin strömsössä, kone saatiin kotio, tosin kuormaa liian aikaisin...



    Laitos siis korkkasi sisätilan lämmittimelle menevän vesiletkun kesken ajon. No laitettiin takaisin kiinni ja mentiin lisäämään nestettä syyläriin.. Ylläri ylläri, ei tarvinnutkaan lisätä kun syyläri olikin aivan täynnä.... Ei tosin sitä kirkasta vihreää nestettä jota pitäisi vaan jotain tämän näköistä.





    Vedet ja öljyt siis sekaisin, luultavasti kansipahvi mennyt. Äkkiä ajettiin kone lavetille ja takaisin kotiin.

    Seuraavaksi ei korjatakkaan siis kytkinpoljinta, vaan otetaan kansi irti kun peltotöiltä vaan keretään.
     
  6. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    11 483
    Saadut tykkäykset:
    1 824
    Helppo homma. Oon tehnyt vastaavan operaation 872:een -25 pakkasessa, pohjolan tallissa. Tosin meillä ei ollut öljyä jäähdyttäjässä.
     
  7. _--Ville--_

    _--Ville--_ Kansalainen

    Liittynyt:
    25.8.2014
    Viestejä:
    113
    Saadut tykkäykset:
    24
    Joo, ei pitäisi olla hommana mikään mahdottomuus, mutta eiköhän siitä nyt kaikki katota ja tarkisteta nyt kun kerran joutuu koneen avaamaan. Täytyy vaan toivoa, että olisi tosiaan pelkkä kannentiiviste mennyt. Jäähdytysjärjestelmä siitä täytyy nyt kuitenkin sitten kunnolla huuhdella, katsotaan mitä muuta keksitään samalla kun paikat ovat levällään. :D
     
  8. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    11 483
    Saadut tykkäykset:
    1 824
    Eipä tuosta koneesta paljoa muuta voi mennä. Kuivat sylinteriputket tuossa mallaissa.

    Ai niin onhan tuossakin vissiin moottoriöljyn lämmönvaihdin alavesiletkussa. Vika voi olla vain siinä.
     
  9. _--Ville--_

    _--Ville--_ Kansalainen

    Liittynyt:
    25.8.2014
    Viestejä:
    113
    Saadut tykkäykset:
    24
    Hyvä kuulla!
     
  10. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    4 368
    Saadut tykkäykset:
    782
    Jos lämmönvaihdin on öljynsuodattimen jalkaan kytkettävä malli, syy on todennäköisesti siinä?
     
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    34 555
    Saadut tykkäykset:
    2 045
    Eräissäkin vehkeissä jäähyneste-öljylauhdutin on ihan erillisenä pakettina, eikä suodatinjalassa
     
  12. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    10 295
    Saadut tykkäykset:
    1 521
    Letkutettu ölppä-jäähyneste lauhdutun on helpohko tarkastaa vuotaako.
    Öljyletkut irti, puhaltaa paineilmalla ylimääräiset ölyt sieltä pois ja tukkoo toisen letkun sekä ilmaa toiseen. Jos jäähdytin "pulisee" on vuoto siellä....
     
  13. _--Ville--_

    _--Ville--_ Kansalainen

    Liittynyt:
    25.8.2014
    Viestejä:
    113
    Saadut tykkäykset:
    24
    Kesällä tehtiin tosiaan taasen koneremontti, tsekattiin kansipahvi, joka oli kuin olikin ehjä. Syyksi paljastui joissain vastauksissa mainittukkin lämmönvaihdin, josta nesteet olivat päässeet keskenään sekaantumaan.

    Nyt sillä on pitkästä aikaa vähän töitäkin tehty. Vanhemmat kun lopettivat karjan pidon ja isä osti itselleen harvesterin, niin nyt on hommaa ajokoneelle. Omia metsiä vähän aloiteltu harventelemaan ja ei liian helpoksi ole tämä vanhus työn tekoa tehnyt.

    Ensimmäiset kaksi päivää meni pikkuvikojen parissa. Kahden päivän aikana sain kokonaiset kolme kuormaa ajettua. Ensimmäisen kuorman kohdalla halkesi lämmittimen vesiletku ohjaamossa (alkuperäiset, joten vain ajan kysymys). Vaihdoin uudet letkut ja jatkoin ajoa. Toisen kuorman kohdalla laitos lakkasi lataamasta, joten kiireellä puut kasalle ja saunomaan, kun pimeäkin kerran oli jo. Seuraavana aamuna viaksi selvisi huono laturin remmi, ei mikään hullu ongelma siis. Sen vaihdoin ja lähdin hakemaan kolmatta kuormaa ja kun laanille pääsin niin eiköhän alkanut metallinen hydrauliputki vuotamaan. Ja koska sunnuntai, niin eihän niitä saa mistään siihen hätään. Ajot jäi siis siihen siltä osin. Isän kanssa laitettiin maanantaina vehkeet kasaan ja sitten isä ehtikin ajaa 6 kuormaa puita, ennen uudenvuoden juhlinnan alkamista. Tosin huomattiin että jostain mystisestä syystä kadottaa jäähdytinnestettä.

    Tänään kävin vähän ajamassa samalla kun isä oli hakkuulla.
    Lomalla kuitenkin kun olen niin valoisaan aikaan meni aloitus. Hieman taas joutui syyläriin nestettä lisäämään, öljyt kuitenkin ovat ok ja erittäin kirkkaana pysyneet.


    Itselläni ei kauhean nopeaa tuo koneen käyttö ole, verrattuna isään, joka on rahtia ajanut 12 vuotiaasta, joten verkkaiseen tahtiin saatiin tukkia tien varteen. Mukavaahan hommaa silti uuden opettelu on. Aika vähän pääsee enään mitään uutta konehommaa opettelemaan kun on maalla kasvanut. Ja mukavaa vastapainoa tuolle omalle opiskelulle.




    Hieman ennen loppua huomattiin, että ilmeisesti venttiilipöytä vuotaa öljyä. Kuinkahan paljon tälläiseen laitokseen pitää osia vaihtaa, ennen kuin se muuttuu sellaiseksi, ettei joka kuormalla tarvitsisi olla jotain korjaamassa. Mutta ainakin siinä on hienot valot.


    Vähän tämä on tämmöinen "kaksi askelta eteen, kolme taakse" -tyyppinen projekti ollut. Katsotaan, josko tämä joskus saataisiin sellaiseksi, että voisin vaikka joskus omista metsistä tällä hakea klapivärkit. Vähän hullussa tilanteessa ollaan nyt tämän kanssa, kun isä tuota metsäkoneyritystä rupee pyörittämään. Periaatteessa on ajokone, muttei tällä urakkaa voi kyllä ajaa. Toisaalta omat metsät tällä on luultavasti pakko ajaa. Jos tämä olisi täysin harrastusvehje, niin periaatteessa tähän voisi ruveta rahaa upottamaan, mutta taas jos on ammattivehje, niin ei kannattaisi laittaa yhtään sen enempää kuin käyntikuntoisena pitäminen vaatii, kun kuitenkin on pakko ostaa ajokone jossain välissä :D
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  14. JiiPee

    JiiPee Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    398
    Saadut tykkäykset:
    51
    Nuo vanhat koneet tahtoo olla aika loputon rahareikä jos meinaa oikeasti ajaa puuta, ja ihan voin kokemuksesta sanoa ettei mitään ammattitoimintaa kannata lähteä edes ajattelemaan tuon ikäluokan koneilla, pykälää uudemman tekniikan laitteilla tuli oma ura aloitettua ja muuta ei kyllä jäänyt käteen kuin remonttikokemusta (yrittäjälle ei edes sitä). Ensin saa upottaa kaikki tienatut rahat remonttiin ja sitten menee vielä nekin työmaat kun ei koneet toimi ja hommat ei valmistu. Kohta 20 vuotta metsäkonealaa on tullut nähtyä...
     
  15. _--Ville--_

    _--Ville--_ Kansalainen

    Liittynyt:
    25.8.2014
    Viestejä:
    113
    Saadut tykkäykset:
    24
    juu, niinkuin mainitsin, niin urakkaa tuolla ei voi ruveta ajamaan. Ajomies ajokoneineen muutenkin täytyisi jostain löytää erikseen. Ei hommat etene jos päivän hakkaa ja päivän ajaa. Isällä kanssa "elämänmittainen" kokemus metsäkonealasta, aloittanut 1980 luvulla metsurina, sitten hommanneet koneketjun (johon tämäkin valmetti silloin kuului), sitten "rengiksi" muille ajamaan useaksi vuodeksi harvesteria. Nyt vain oli tämmöinen hieman yli 10 vuoden tauko tuon karjan takia, ja nyt koittaa paluu harvesterin koppiin.

    Ei tosiaan ole tarkoitus tuolla ruveta ammattihommaa tekemään. Ei ole riittävän tehokas nykyisille ajokonetaksoille. Omienkin metsien ajossa kone on hieman niin ja näin. Kun kaikki aika mikä tuon korjaamiseen menee on pois hakkuuajasta, eli siitä ajasta, joka sen rahan tuottaa.

    Kuten mainitsin, jos olisi harrastus, ei olisi ongelmaa. Mutta nyt kun on osaltaan työ, niin se on ongelma. :D (vaikea selittää järkevästi näin tekstin välityksellä)
     
  16. JiiPee

    JiiPee Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    398
    Saadut tykkäykset:
    51
    Kannattaa pitää pääasiassa harrastevehkeenä ja korjata aina kunnolla minkä laittaa, tahtoo tulla paljon "väliaikaisia" (pysyviä) virityksiä jos on kiire jatkamaan. Sitten ennenpitkää niitä patenttikorjauksia on niin paljon ettei ole enää mielekästä korjata kuntoon...
     
  17. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 168
    Saadut tykkäykset:
    349
    Harvinaisen tuttua tuollainen, että päivän ajaa ja kaksi korjaa. Itsellä on myös toisinaan tuon kaluston kanssa juuri tuollaista tuo toiminta, että aina laukeaa joku paikka edellisen vierestä minkä on juuri korjannut.
    Jos toimivaksi haluaa niin kone pitäisi laittaa ihan atomeiksi ja kunnostaa isolla rahalla kuntoon. Mutta tämäkään ei vielä tee autuaaksi, vaan se koneen rungon materiaalikin alkaa olemaan vanhaa, niin niitä ratkeamia voi alkaa ilmestymään hetkisen kuluttua käytön aloituksesta ihan minne vaan.
    Ja varsinkin vanhoissa metsäkoneissa rungot alkaa olemaan vaan melko pehmenneitä samoin nosturin puomi.

    Mutta on se kuitenkin jossakin mielessä kiva näiden kanssa touhuta ja ruuvata, niin kauan kun ne on vain omissa käytöissä, niin ettei niistä ole leivän tulo pöytään kiinni. :)
     
  18. YxJampe

    YxJampe Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    3 165
    Saadut tykkäykset:
    250
    Naapuri tykkää noiden vanhempien koneiden kanssa pelata kun halvalla saa. Sen tietää että jos ajokoneessa sellanen 30 000h mittarissa niin alkaa vikoja tuleen. Ei vissiin ollut kerta ei kaksi kun päivän teki hommia ja yöt korjas. Sitte jossain kohtaa ihmetellään kun kroppa alkaa tilttaan kuskiltakin.
    Sama linja on ollu oli sitten mettäkone, kuorkki tai joku muu.
     
  19. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    11 483
    Saadut tykkäykset:
    1 824
    Meilläkin kun on 872 polttopuukoneena, niin saa pajoittaa silloin tällöin. Suurin ongelma on se koneen huilaaminen. Aktiivinen työ pitäisi koneen kunnossa.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1

Jaa tämä sivu