Saparovedon suunnittelusta toteutukseen.

Tän tilan hommat on pysähtyny 2000 alkupuolella. Nyt olis itte tarkotus herätellä toimimtaa.
Ite sanoit että raivattu 2 vuotta sitten noi aluset, siellä makaa edelleen eli ei oo ollu polttopuun tarvetta kenelläkään...
Niin juu:D
Mä tässä näitä oon hoitanu viimeset 2v.
Tuolloin ei ollut tätä valmettia tai mitään muutakaan konetta jolla olisi tohtinut ajaa pois.
Kyllä ne olisi kannattanut keräillä sillon.:sahaa:

No ei näre oo nii hapia happanemaan ku lehtipuu, vielä ku jää osaltaan oksien varaan nii muuta ku kuivaa. Kannattaa jokuenn isommista katella onko polttokelponen, luulen että on....

Paljon jää mettään muutenkin. Ei niitä kaikkia kannata kerätä. Riippuu niin monesta asiasta mitä kannattaa tienvarteen tuoda.

Kyllä mä olen kaks vuotta roiveillaan oksiensa varassa roikkunutta närettä polttopuuksi ottanu ja on ollu ihan hyvää, valmiiksi kuivaa senkun heittää liiteriin kasaan...

Kyllä mä olen kaks vuotta roiveillaan oksiensa varassa roikkunutta närettä polttopuuksi ottanu ja on ollu ihan hyvää, valmiiksi kuivaa senkun heittää liiteriin kasaan...
Kyllä sitä käsipelissä siirtelee, mutta kun kourakuormaimella otta kiinni, niin melko varmasti on kahdessa osassa. Viimeistään siinä vaiheessa kun purkaa kuormaa.

Joo voi se olla vähä eri se, kun jos käsipeillä näre kerrallaan puskasta kantaa liiterin eteen sen 50-70m , tai että sitten sieltä syvältä metsiköstä suo-ojan ja kalliokinkamien takaa kiikuttaa ensin sillä käsipelillä 300-700m tienposkessa odottaville toitotan pikkurattaille, ja sitten siirtää vaikka sen 10-15km , jotta saa näreensä liiterin nurkalle pilkkomista odottamaan ....

Kuin että rattorilla + mettäkärryillä + kourakuormaimella kuormansa tekee, ja siirtää saman matkan , tai että jos harvennuksen tms muun hakkuun yhteydessä iso ajokone ne näreet ajaa tienvarteen ....
Koneellisessa risunajossa omaan polttopuuntarpeeseen ei lie juurikaan järkeä paljoakaan alle 5-7cm riukua sieltä kouralla korjailla - saati jos on parivuotta pusikossa jo maannut ....
Ne pienemmät tietty omatoimisesti jos ajaa, kannattaa ajaa oksineen tuoreena hakekasaan .....

Joo voi se olla vähä eri se, kun jos käsipeillä näre kerrallaan puskasta kantaa liiterin eteen sen 50-70m , tai että sitten sieltä syvältä metsiköstä suo-ojan ja kalliokinkamien takaa kiikuttaa ensin sillä käsipelillä 300-700m tienposkessa odottaville toitotan pikkurattaille, ja sitten siirtää vaikka sen 10-15km , jotta saa näreensä liiterin nurkalle pilkkomista odottamaan ....
No jos toi on sun tapas kerätä polttopuuta niin enhän mä sille mitään mahda....:D
Kalikkaakaan en oo autolla koto päin kuskannu muuta ku valmista klapia vieny nuotiopaikalle tai laavulle, kyllä kaikki tän talon puut mitkä metsästä tai metsän vierestä haettu on tullu pihaan valmetilla....

No jos toi on sun tapas kerätä polttopuuta niin enhän mä sille mitään mahda....:D
Kalikkaakaan en oo autolla koto päin kuskannu muuta ku valmista klapia vieny nuotiopaikalle tai laavulle, kyllä kaikki tän talon puut mitkä metsästä tai metsän vierestä haettu on tullu pihaan valmetilla....
Yleensä tänne on tuotu tukkiautolla ....... Ajokone rahtaa mettästä tienvarteen ja sieltä auto noukkii sit kyytiin ja tuo pihaan .....

Kukin tehköön risuillansa kuinka lystää.

Tässä illan hämyssä kävin vähän miettimäs ton taka osan panssarointia.

Taidan hyödyntää nuo sivurajoittajan korvat.

Tosin jos ne "laikkaisi vallan pois saisi maavaraa sinnekkin hieman lisää.

Taka osuuden nosto nostolaitteella tms.

Täytyy tehdä taas hienoja CAD-suunnitelmia pahvista

Materiaali hardox 400 6 tai 8mm sen ratakisee tuon teräsrakenne firman särmäys kapasiteetti.
IMG_20221210_162829.webp

Käytännössä sivurajottajan korvan kohdalta ei lopu maanvara, kun se on niin lähellä pyörää. Keskeltä konetta taka-akselin etupuolelta yleensä jää nelipyöräriipuntaan, kun ajaa etuperin lumen peittämän kiven tai kannon nokkaan.
Toisaalta hyväkin, jos takaosasta ottaa panssari helpommin kiinni niin ei riko niin helposti etuakselin osia.

Pitkän kannon vois ronka alta huilauttaa... piti sahata kanto viikolla BM:n alta lyhemmäksi, kun on metrin levyinen tasanen panssari peräosassa. Kuitenkin 57cm maavaraa, se on metsässä vähän...

Pitkän kannon vois ronka alta huilauttaa... piti sahata kanto viikolla BM:n alta lyhemmäksi, kun on metrin levyinen tasanen panssari peräosassa. Kuitenkin 57cm maavaraa, se on metsässä vähän...
Suopohjaista muuttumaa, kun on maaperä, niin lyhytkin kanto on sen 60 cm, kun se maa upotaa kuitenkin. Ja vanhat kannot on "nousseet" kun kuivuessaan maa painuu.

Hardox 400
1500x3000x8mm
700eeroo.
Laittaa tilaukseen ja koneen vieressä plasmalla ja magneettiporakoneen kanssa kairata reijät kohdallensa. Siinä olikin sitten joululahja itselle:sahaa:

Nyt kun joulu on ohi voi jatkaa valmetin roplausta.:höpö:

Penkki fixattu johto poikki.... Nyt kelpaa taas istuskella:vislari:

Sitten ihmettelin vielä niitä mittalaitteen antureita.
IMG-20221225-WA0006.webp

Täällä on ennenkin joku käynyt :pesis:

Vasemman puoleisin mitta 1
Keskellä mitta 2
Sahan asento anturi. 3 oikea reuna.

Virtaa tulee mutta ei mene anturiin:Häh:
Anturit koitin vielä metallin palalla mutta ei lamput syty. Oliskohan ne entiset sitten

Mystinen juttu tämä..:tuplahäh:
Olisiko hitsaaminen rikkonut? Ei kai kaksi anturia muuten voi yhtä aikaa rikki olla.

Metallin liike magneetin edessä tuottaa johtoihin jännitteen.
Irtonaisiin anturinjohtoihin pitäisi tulla yleismittarilla selvästi havaittavia elonmerkkejä. Sahan anturiin voi verrata, kun se tuntuu ainakin toimivan.

Mystinen juttu tämä..:tuplahäh:
Olisiko hitsaaminen rikkonut? Ei kai kaksi anturia muuten voi yhtä aikaa rikki olla.

Metallin liike magneetin edessä tuottaa johtoihin jännitteen.
Irtonaisiin anturinjohtoihin pitäisi tulla yleismittarilla selvästi havaittavia elonmerkkejä. Sahan anturiin voi verrata, kun se tuntuu ainakin toimivan.

Sahan asento toimii niinkun kuuluu.
Yleis mittari ei havaitse elonmerkkejä kun anturin edessä on rautaa.

Epäilen nyt myös tota hitsausta. Kun yhden korvan jouduin hitsaamaan.

Miten se hitsaus nyt siihen vaikuttais? Tuskin meni anturin läpi virtaa. Samanlailla on lähellä hitsiä kännykkä hitsarin taskussakin.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin