Retkeilyautot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josva
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei valitettavasti ole kovin hyvä se syncro. On VPK:n entinen, aikanaan maalattu punaiseksi aika huolimattomasti. Sisusta kärsinyt, ruostevikaa myös löytyy. Hyvääkin on iso kattoluukku ja että on lukot molemmille akseleille (tosin ei käytetty ainakaan 15 vuoteen). Tästä vois tulla joskus jonkinlainen retkeilyversio ja joku vaihtokone siihen pitäisi keksiä. Alkuperäinen wbx on paitsi syöppö (17 l satasella) myös vähän epäluotettava ja aika loppuun ajettu.

1984 Ford Transit sillä vanhalla mark ll kopalla on ladossa odottamassa, viimeksi oli tie liikenteessä kesän 20. Ei ollenkaan laho kun ostettu Saudi Arabian tuontina ja sen jälkeen ei ole ajettu sulatuilla teillä. Hirveä on ajaa nykyisiin verrattuna, meteliä riitää ja kiihtyvyys on heikkoa. Mutta päät kääntyy kun sillä ajelee, siinä on jo sähkö loikkari eli 5 vaihde ja power steerling ohjaus. Etu istuimissa on ilmapussit joita pumpatan päsin munalla yms aikakautensa deluxea. Ei ole myyissä jos jotakin kiehtoo.

Uutena juttuna ransitti sai uuden 100ah hupiakun ja jääkaapin.
Akku lataantuu ajon aikana mutta oisin kysyny osaako joku sanoa että kuinka pitkään noin suurin piirtein pitää moottorin olla käynnissä että akku lataantuu?
Vaikuttaako kierrokset?
Tyhjäkäynnillä näyttää että 14,2v tulee sisään?
Tietysti kaikki riippuu kaikesta ja yksiselitteistä vastausta vaikea sanoa mutta noin suurinpiirtein?
Oon kokeillu että noin 3vrk kestää akku kun moottori ei avusta yhtään. Siis pelkkä jääkaappi kiinni.
Erotusrele ja 100a sulakkeet molemmin puolin.
Täällä reissun päällä tulee ajettua se 200-400km per päivä.

20240727_092715.jpg

20240727_092728.jpg

20240727_092734.jpg

Screenshot_20240727_102233_Chrome.webp

Kyllä se joutokäynnillä varautuu. Eikös sulla ollutkaan 30 euron DC pihtiamppeerimittaria? Sillä vois seurata, että mihin asti se akku ottaa virtaa.

Apråpåå laskuri näyttää 50h elinikää mutta on tietysti suuntaa antava...kai se tulos vaihtelee akun iän ja kunnon mukaan.

Screenshot_20240727_102705_Chrome.webp

Mulla olis mittari. En tuo sinne!

Edit: jos joku kiva kebula löytyy, niin voin kysyä yhdeltä kaverilta.
Eläpä hättäile...kyllä mä luulen että homma järjestyy tässä lähiaikoina.
Mutta juu, riippuen laturin kunnosta niin kai se semmosen 5-7h ottaa että melkein tyhjästä melkein täyteen työntää...paino sanalle kai 🤪

Eläpä hättäile...kyllä mä luulen että homma järjestyy tässä lähiaikoina.
Mutta juu, riippuen laturin kunnosta niin kai se semmosen 5-7h ottaa että melkein tyhjästä melkein täyteen työntää...paino sanalle kai 🤪
Taitaa enemmän riippua siitä, että kuinka paljon se akku vastaanottaa. Laturissahan on potkua joku +100A. Jos se akku vastaanottaa esim. 40A, niin 80Ah akku on teoriassa tyhjästä täynnä kahdessa tunnissa.

Akku kai ottaa virtaa sisäisen resistanssinsa mukaisesti? Elikäs esmees jos U=14.2V ja R=0.1 Ohm niin ottais 142A

Liekkö näin.

Piti tarkistaa. Sisäinen resistanssi rajoittaa virranottoa ja resistanssi kasvaa sitä myöten kun akku täyttyy.

Viimeksi muokattu:
Ensiviikon Maanantaina on kaupunki asiaa, meinasin silloin käytää omaa tetkipakua 'Nissan interstar' katsastajalla 'vikalistaa ko?'
No on sitä enakkoon katseltu, käsijarrut piti rempata. Eikähän tuo ihan lahopaskaltakaan altapäin tarkastellen näyttänyt.

Mulla on pakussa "nykyaikainen"älylataus, joka säätää jännitettä niin, että hupiakku ei lataannu koskaan täyteen. Sitä varten välissä on oltava DC/DC laturi, joka nostaa jännitteen 14,4 volttiin ja lataa 20 A virralla. Tuollainen DC/DC laturi on kyllä hyvä. Mulla on Ctek, mutta hyvä on kaiketi Victroninkin malli. Vanhemmissa lataussysteemeissä riittää erotusrele. Akkuina pari tavallista 100 Ah rinnan. Katolla pari aurinkopaneelia, joista saa 200 W.
Näin aurinkoisena päivänä paneelit tuottaa enemmän, mitä arkkujääkaappi kuluttaa käydessään.

Näin aurinkoisena päivänä paneelit tuottaa enemmän, mitä arkkujääkaappi kuluttaa käydessään.
Noin isot paneelit, niin aika monta kaappia sais olla, että ei tuottaisi enempää. Eihän kompurakaappi ota virtaa keskimäärin kuin reilun ampeerin, selvästi alle kaksi kuitenkin. Huippukulutus on jotain 5 A luokkaa ja sitten on käymättä pitkään.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin