Retkeilyautot

Viestiketju:
Retkeilyautot

Tiiviisti saumattomaksi laminoidussa lasikuitukorissa ei olisi tätä asuntoautojen ja -vaunujen rakenteellista perusongelmaa.
Mites tuollainen lasikuitukori valmistetaan?
Kuullostaa varsin reilulle määrälle kallista käsityötä.
Sekä paljonko se painaa jos verrokkina on 0,5mm alumiinipelti?
 
No lähinnä tarkoitin että jos tuohon hommaan yleensä lähtee niin silloin se mopo on jo lähtenyt käsistä ja seiniin, kattoon ja lattiaan laitetaan jotain muuta kuin orkkisvanereita.
Ja samalla vaivalla vedetään ne sähköt ja lämmitysputket yms...
Tokitoki näin, mutta maksaa se golffaaminenkin...
 
Mites tuollainen lasikuitukori valmistetaan?
Kuullostaa varsin reilulle määrälle kallista käsityötä.
Sekä paljonko se painaa jos verrokkina on 0,5mm alumiinipelti?
Teollisessa mitassa valmistettuna ei välttämättä ainakaan enempää ole käsityötä. Sopivalla rakenteella hoituu lämpöeristys tukirakenteet ja sisäkuori samalla. Painoa en äkisti osaa vertailla, mutta en älyttömän painavana pitäisi.
 
Kusilaidussa on oma lämpöeristeominaisuutensa jo valmiina, vs 1mm alupelti ......
 
Onko sitä lasikuitua läpinäkyvänä?
(Ne vuodot on useammin ikkunoissa, kattoluukuissa ja laitteiden läpivienneissä kuin korin "pitkissä saumoissa")
 
Teollisessa mitassa valmistettuna ei välttämättä ainakaan enempää ole käsityötä. Sopivalla rakenteella hoituu lämpöeristys tukirakenteet ja sisäkuori samalla. Painoa en äkisti osaa vertailla, mutta en älyttömän painavana pitäisi.
Mulla oli vanhassa VW Californiassa korotettu katto, joka tehdastekoisena tehty noin. Lasikuitua ulkokatto metallinen tukirakenne ja uretaanieriste alla.
Oli kyllä lämmin ja hiljainen sateellakin. Kestävyydestä en tiedä, kun myin eteenpäin 25 vuotiaana täysin ehjänä.

Sieppaa.JPG
 
Monissa uusissa tehdasvalmisteisissa of road retkeilyautoissa on nostettava teltta katto, niin kuin varhaisissa VW pakuista tehdyissä. Kuvittelisin sen ongelmakohdaksi? Jotenkin omakotitalon hinnan maksavassa autossa en moista rättikattoa suvaitsisi, enkä karvalankamattoja. Elämysretkeily autossa pitää sisälle tulla ulkovaateissa ja sen on oltava käytettävissä -20-30°c säällä, puukamina toisi lisälämpöä - tunnelmaa. On oltava vaateiden kuivatus mahdollisuus sen pukukaapin tilalla, polttokenno agrekaatti, aurinkopanelit, lämminvesi - jäätymättömät vesisäiliöt,,,,
 
Monissa uusissa tehdasvalmisteisissa of road retkeilyautoissa on nostettava teltta katto, niin kuin varhaisissa VW pakuista tehdyissä. Kuvittelisin sen ongelmakohdaksi? Jotenkin omakotitalon hinnan maksavassa autossa en moista rättikattoa suvaitsisi, enkä karvalankamattoja. Elämysretkeily autossa pitää sisälle tulla ulkovaateissa ja sen on oltava käytettävissä -20-30°c säällä, puukamina toisi lisälämpöä - tunnelmaa. On oltava vaateiden kuivatus mahdollisuus sen pukukaapin tilalla, polttokenno agrekaatti, aurinkopanelit, lämminvesi - jäätymättömät vesisäiliöt,,,,
Sitten pitää unohtaa nuo plootukoppaiset retkiautot. Talviasuttavia matkailuautoja saa, joissa on nestekiertoinen lämmitys. Eristeet on seinissä ja katossa kunnolliset. Lattia on kaksitasoinen ja lasit ovat kaksikerros lämpölasit. Retkitunnelma on kyllä kaukana, mutta voihan niissä lasivitriinin kristllilaseista nauttia viiniä hyvässä karavaanihengessä.
 
Vuokramökit ja hotellit on keksitty. Minä en vapaalla ainakaan nuku missään autossa.
 
Vuokramökit ja hotellit on keksitty. Minä en vapaalla ainakaan nuku missään autossa.
Juu, sinä varmaan tuota autoretkeilyä harrastat muutenkin ihan riittävästi. Ei varmaan muutenkaan lomalla kiinnosta lähteä ajamaan 2000 km muutamassa päivässä...
 
Juu, sinä varmaan tuota autoretkeilyä harrastat muutenkin ihan riittävästi. Ei varmaan muutenkaan lomalla kiinnosta lähteä ajamaan 2000 km muutamassa päivässä...
Ei yleisesti kiinnosta lomalla lähteä mihinkään etemmäs...
Poikkeuksena eräät juopott... siis miitingit.
 
Sitten pitää unohtaa nuo plootukoppaiset retkiautot. Talviasuttavia matkailuautoja saa, joissa on nestekiertoinen lämmitys. Eristeet on seinissä ja katossa kunnolliset. Lattia on kaksitasoinen ja lasit ovat kaksikerros lämpölasit. Retkitunnelma on kyllä kaukana, mutta voihan niissä lasivitriinin kristllilaseista nauttia viiniä hyvässä karavaanihengessä.
Tässä on muuten vähän samaa "luokittelua" kuin kesämökkeilyssä. Jonkun mielestä ainoa oikea mökki on sellainen missä on kantovesi ja kamiina, kun taas huvilassa (tai kakkosasunnossa) on kaikki mukavuudet astianpesukoneineen ja lattialämmityksineen.
 
Fiilispohjaisia juttuja nämä . Ittellä ollut joskus alla Vanha peltikoppa MB 309 Reimo . Oli ahdas ja kylmä olevinaan vaikka muuten varma ja siisti . Sitten seuraava Ducaton Hymeri johon kanssa kyllästyi vaikka tilaa oli enempi ja pienellä olisi saanut lämpöiseksikin jos talvireissuja haikailisi . Lisäksi hitaita ja äänekkäitä molemmat jos halusi moottoriteitä ajella .
Viimeisimpänä sitten Gmc Baron Cruiser (Hatanpää) joka oli todella lämmin ja viimeisen päälle hyvä ja hiljainen ajolleen .
Kaikki ne rupesivat vaan syystä tai toisesta ajan kanssa keljuttamaan ja eikun kiertoon .
Ja jälkeenpäin on kaduttanut kun tuli hukattua .
Eli persaukisen ongelma minulla toisaalta kun ei ole varaa liikoja vehkeitä pidellä .
 
Miksi sisävaneroinnit pitäisi eristyksen ajaksi poistaa? Olin 80-luvulla töissä firmassa, joka teki rosterisäiliöitä kuorma-autoihin. "Valmiin" säiliön kylkeen hitsattiin 50 mm pitkiä rosterilattoja, joita vasten hitsattiin kaareksi taivutettuja rosterilattoja, jotka menivät säiliön ympäri. Niihin popniiteillä kiiltävä pintapelti kiinni. Uretaaniruiskuttaja paikalle ja hän ruiskutti uretaanin peltien väliin n. 1-1,5 metrin välein poratuista rei'istä sisään. Popniitit lopuksi reikiin. Jos sisävanerointi on kunnossa, niin reikiä vain sopivasti ja uretaania sisään.
 
Vuokramökit ja hotellit on keksitty. Minä en vapaalla ainakaan nuku missään autossa.
Jos ajaa työkseen vieläpä asuen rekassa, se on vähän eri asia. Kaikella on vastavoima jota yleensä haetaan, puhutaan työn vastapainosta.
Tässä on muuten vähän samaa "luokittelua" kuin kesämökkeilyssä. Jonkun mielestä ainoa oikea mökki on sellainen missä on kantovesi ja kamiina, kun taas huvilassa (tai kakkosasunnossa) on kaikki mukavuudet astianpesukoneineen ja lattialämmityksineen.
Näinhän se menee, sulle riitää vaatimaton transetin koppi Valmetin bensakeittimellä ja kylmälaukulla.
 
Jos ajaa työkseen vieläpä asuen rekassa, se on vähän eri asia. Kaikella on vastavoima jota yleensä haetaan, puhutaan työn vastapainosta.

Näinhän se menee, sulle riitää vaatimaton transetin koppi Valmetin bensakeittimellä ja kylmälaukulla.
Näinhän se on. Transetin vastakohtana näin Norjan reissulla muutamiakin hemmetin isoja matkailuautoja ja kieltämättä kävi mielessä että olisihan semmoinen hieno.
Ajatus katosi nopeasti mielestä kun muistin tulotasoni...
Miekka vyöllä miestä myöten :virne:
 
Näinhän se on. Transetin vastakohtana näin Norjan reissulla muutamiakin hemmetin isoja matkailuautoja ja kieltämättä kävi mielessä että olisihan semmoinen hieno.
Ajatus katosi nopeasti mielestä kun muistin tulotasoni...
Miekka vyöllä miestä myöten :virne:
Tyylejä automatkailuun on monenlaisia. Monet ajavat camping alueelta seuraavalle ja ovat useita päiviäkin paikallaan. Silloin auto pitää olla hyvin varusteltu ja riittävän tilava, jotta siinä viihtyy. Itse taas liikun koko ajan paikasta toiseen, enkä juuri koskaan yövy camping alueella. Auto on mulla vain lähinnä yöpymistä varten. Jos ei auto liiku, niin sitten liikun itse. Kohteet on yleensä patikkapolkuja eri maissa ja romppeet ja tekniset museot siellä täällä.
Antaa kaikkien kukkien kukkia. Ei siinä camping löhöilyssäkään mitään vikaa ole, jos siitä tykkää.
 
Itse en edelleenkään pahemmin tykkää ylimäärästä autossa istua. Tuli reissuhommissa kiintiö täyteen, aika usein saikin kuulla kitinää kun repsikan paikalle istahdin. Ei vaan jaksanu, ajallisesti työauton ratissa kumminkin 300-500h vuodessa kun istu niin riitti ja yleensä homma meni niin että kotiopäin kun lähti niin oli se kaukaisin kohta sen päiväseltä kierrokselta joten saatto mennä viä useempi tunti ennen ku oli kotona.
Kyllähän välillä alko miettiin että onko järkeä. Eräskin reissu kyllä jäi muistiin, aamu viideltä nokka kohti Seinäjokea sieltä sitte @jip59 nurkille ja sieltä alavuuden kautta pois. Ei toi muuten muistiin olis jääny mutta Kurussa pääsin viä puhallusratsiaan ilta ysin hujakoilla.
 
No et sän y niin hirveesti siellä ratin takana oo ollu, johan mullakin tohon viimesen parinkymmenen vuoden vakipaikkaan pelkästään työmatkoihin tunti per sivu, eli laskettuna 220 työpäivän mukaan 440 tuntia plus siihen työmaa-ajot päälle.
Yhden 3 vuotta kestäneen projektin aikana kuukausittainen kilometrimäärä oli keskiarvolla pyöreästi 6000 kilsaa kuukaudessa.. siitä voi laskeskella autossa istutut tunnit kun ihan 120 motaria ei keskisuomessa ollut.....
 
Tyylejä automatkailuun on monenlaisia. Monet ajavat camping alueelta seuraavalle ja ovat useita päiviäkin paikallaan. Silloin auto pitää olla hyvin varusteltu ja riittävän tilava, jotta siinä viihtyy. Itse taas liikun koko ajan paikasta toiseen, enkä juuri koskaan yövy camping alueella. Auto on mulla vain lähinnä yöpymistä varten. Jos ei auto liiku, niin sitten liikun itse. Kohteet on yleensä patikkapolkuja eri maissa ja romppeet ja tekniset museot siellä täällä.
Antaa kaikkien kukkien kukkia. Ei siinä camping löhöilyssäkään mitään vikaa ole, jos siitä tykkää.
Annetaan kukkien kukkia juu, kukkiihan se perunakin.
Selvennyksen vuoksi omalta osaltani sanon että tykkään enemmän siitä kutuisesta ransittireissaamisesta koska on kuitenkin taloudellisesti monin verroin halvempaa ja pakulla on muutakin käyttöä.
En ole varma mutta jotenkin tuntuu että esim puskaparkki onnistuu myös paremmin pakulla kuin matkailuautolla...uskallan ajaa huonompaa tietä yms.
Satunnaisesti on myös yövytty leirintäalueella jos ei ole hyviä puskia lähettyvillä tai muusta syystä.
Viimeksi oltiin Raaseporin leirintäalueella ja uimaranta ja sauna virkisti kummasti.
Viihtyvyyttä on paranneltu tässä vuosien varrella ja kyllä siitä pikku kopistakin saa yllättävän toimivan kunhan jaksaa askarrella.
Samoin retkeilyn toimintatavat on kehitelty niin että puoliso hoitaa tietyt asiat ja minä omani.
Aika toimiva ratkaisu on saatu kehiteltyä joten esim talviretkeilykin onnistuu.
Eikä tarvitse ulostautua sateella koska ruoanlaitto onnistuu myös sisällä. Sängyn alla olevat laatikot on opeteltu pakkaamaan niin että tarvittavat välineet ja ruoat löytyy helposti yms.
Välineet ja fasiliteetit nyt on mitä on mutta tunnelma on aina katossa (pään lisäksi).

20230401_111939.jpg
20230331_202050.jpg
20230401_105710.jpg
kukkapurkki.jpg
kukkapurkki.jpg
leiri.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös