RAV4. Topik TOYOTA RAV 4 III (_A3_) 2.2 D 4WD (ALA30_)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja topik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ymmärsinkö minä nyt oikein tuosta kuvasta että stefan vaihtoa varten pitää purkaa tuo koko vaihteensiirto-akseli laippoineen päivineen laatikosta pois ja se pitää purkaa alakautta pois tuo laippa että stefan saa vaihdettua, vaggilaisissa vastaavan tiivisteen vaihtamiseksi otetaan akselin päästä tuo vipu johon vaijeri kiinnittyy yhdellä mutterilla irti ja vivussa on sellainen poori ettei saa väärään asentoon takaisin

Ymmärsinkö minä nyt oikein tuosta kuvasta että stefan vaihtoa varten pitää purkaa tuo koko vaihteensiirto-akseli laippoineen päivineen laatikosta pois ja se pitää purkaa alakautta pois tuo laippa että stefan saa vaihdettua, vaggilaisissa vastaavan tiivisteen vaihtamiseksi otetaan akselin päästä tuo vipu johon vaijeri kiinnittyy yhdellä mutterilla irti ja vivussa on sellainen poori ettei saa väärään asentoon takaisin
Kovasti tuo siltä näyttää. Nouseekohan toi akseli siirtäjineen tuon laipan kanssa ulos, vai purattaako enemmän.

Ei se välttämättä ole iso homma purkaa, mutta koko torni irroitettava. Joissakin autoissa pitää suolistaa koko laatikko.

Tuollainen osa sieltä nousi.
IMG_20250622_190536_MP.webp

Minusta ei sittenkään ollut stefasta vuotanut, se oli vielä kireä akselille ja paljekumissa ja kannen päällä ei ollut öljyä.
Mutta laipan tiiviste liima oli aika ohut, puristanut pois kokonaan, tai sitten edellinen tiivisteen vaihtaja oli jättänyt liiman pois.
No nyt on Stefa uusi ja liimaa riittävästi.
IMG_20250622_190545_MP.webp

Saitko sen kytkinpolkimen paremmaksi?
On se hiukan parempi, täytyy vielä uudelleen. Jotenkin vaihtelee se toiminta.
Se outous siinä on minusta, että polkimella ilmatessa, imasee polkimen pohjaan ei yritä palauttaa sitä silloin kun ilmaruuvi auki. Eli ikään kuin polkimen palautus on kokonaan työsylinterin ja kytkimen varassa.

Mulla on tuossa uudessa kova vauhtipyörä ja kytkin irrottaa normaalia alempana. Oon jo tottunut siihen, mutta vois sitä tutkia.

Muuten toi ei haittaa, mutta kun talouden toinen auto on kia ceed, jossa kytkin on päin vastoin, eli ottaa ihan ylhäällä kiinni, ja hyvin kevyt käyttää. Havaintona kahdesta vastaavasta autosta johon kytkin remontin tehnyt, on ihan noormaali toiminto uusilla osillakin.
Jos ajelee ceedillä enemmän, niin sitten tulee ravilla kytkin pommi lähtöjä, ja ovat aika hätäsiä nelikolla.

Laturin hihnapyörän vapaakytkin. Minkälaisia havaintoja sen vikaantumisesta on kansalaisilla, sen lisäksi että katkoo hihnaa. Päästeleekö ääniä sammuttaessa käynnistettäessä autoa.

Yhden kerran piti tuo rav aikamoisen kolinan käynnistäessä, saamutin heti hetken päästä ei mitään uudessa käynnistyksessä. Nyt pari viikkoa myöhemmin taas käynnistäessä piti erillaisen rallatuksen ihan kuin ois tartti jäänyt päälle loppui kun sammutin samantein, uusi käynnistys ei mitään.

Mulla Volvo alkoi pitämään joutavalla käydessä sellaisen juuri ja juuri kuultavissa olevan tik....tik...tik -äänen. Ehkä 5-10 sekunnin amplitudilla. Jos radiota autossa kuuntelisin, niin en varmasti olisi kuullut koko ääntä ennen kuin vika pahenee.

Mulla Volvo alkoi pitämään joutavalla käydessä sellaisen juuri ja juuri kuultavissa olevan tik....tik...tik -äänen. Ehkä 5-10 sekunnin amplitudilla. Jos radiota autossa kuuntelisin, niin en varmasti olisi kuullut koko ääntä ennen kuin vika pahenee.
Toi päästää joskus sammuttaessa sellaisen matalan rallatuksen. Täytyy ottaa kaveri käynnisteleen ja sammutteleen, että saa pään pellin alle kuunteleen.
Kylmästöinti kompuran kytkin kanssa yksi mahdollinen.
No onneksi punto nyt ylimääräisenä, poika hankki toisen auton.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin