Nuffield Universal Four kunnostusprojekti

Kun vielä pyytää lähettämään Royal Mail pakettina niin Suomen päässä homman hoitaa Posti. Silloin tullaaminen on helppoa ja halpaa
Postin kautta kun tulee tullattava paketti, joutuu maksamaan aina vähintään käsittelymaksun. Kuriirifirmat lähettää tiedot sähköpostiin ja tullauksen voi tehdä itse ilmaiseksi.

Postin kautta kun tulee tullattava paketti, joutuu maksamaan aina vähintään käsittelymaksun. Kuriirifirmat lähettää tiedot sähköpostiin ja tullauksen voi tehdä itse ilmaiseksi.
Omapostin kautta pystyy tullaamaan itse. Viimeksi se maksu minkä perivät oli jotain alle euron. Olisko ollut 90c. Tosin tullinimikkeet joutuu kaivamaan itse ja ihan tasan natsaavia on joskus mahdoton löytää. Tyliin: "Muut kumiosat, ei huokoista kumia" :hexnut:
Mutta joo, molempi parempi. Yksti tykkää yhdesta ja toinen toisesta.
Vanha työkaveri sanoi, että: "Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Mulle käy molemmat."

Omat paketit ( lähinnä usa ) oon tullannu kyllä tullin sivuilta.
Kiinast kun TurboNuffin pumppu tuli, jätin sen tullauksen hoidettavaksi paketin tiedoilla ( lähetystiedoissa että $150, vaiks maksettu summa oli 750€, sori vaan, rikos on jo vanhentunut )

Takaisin asiaan.

Olen sivusilmällä seurannut että syöttäpumpun huohotinputkesta ei ole tullut aikoihin tippaakaan nestettä. Ei öljyä eikä löpöä. Tuumasin, että onkohan siellä mitään märkää sisällä. Lorautin täyttötulpasta desin öljyä. Mulla on siinä ylivuotoputkessa pieni muoviputeli keräämässä mahdolliset roiskeet.
Puteliin kertyi ajon aikana tasan se desi minkä lisäsinkin. Haisee öljylle eikä oikeastaan ollenkaan naftalle.

Eri puolilla nettiä on viimeaikoina kinattu siitä että "kuuluuko" vanhoihin Minivac-pumppuihin öljy kun niissä ei ole täyttötulppaa ja niiden sanotaan olevan diesel-voideluja. Tämä mun empiirinen koe kertoo, että ei sinne alakertaa ihan lorisemalla dieseliä päädy jos elementiti eivät ole väljät kun kerran ylivuotoputkesta ei ole aikoihin tullut mitään sinne muoviputeliin ennen kuin lisäsin öljyä. (Joka siis tuli kaikki ulos....)
Voiteluohje, eräällä toisella foorumilla:

Viimeksi muokannut moderaattori:
Omapostin kautta pystyy tullaamaan itse. Viimeksi se maksu minkä perivät oli jotain alle euron. Olisko ollut 90c. Tosin tullinimikkeet joutuu kaivamaan itse ja ihan tasan natsaavia on joskus mahdoton löytää. Tyliin: "Muut kumiosat, ei huokoista kumia" :hexnut:
Mutta joo, molempi parempi. Yksti tykkää yhdesta ja toinen toisesta.
Vanha työkaveri sanoi, että: "Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Mulle käy molemmat."
Tämä tullinimikkeen etsiminen on joskus helvetin vaikeaa omp.koneiden tai saumurien osissa.Yleensä riittää kun on sinnepäin.

Tullinimikkeen etsiminen on helppoa. Soita tullin neuvontaan niin ei tarvitse arpoa.
Näin piti kerran tehdä.Tullin sivustolta löytyy " kirjaamo " johon voi kuitit lähettää.Puheluun vastasi rempseä tyyppi,ei byrokraatti ollenkaan.Hyvä mieli tuli soitosta ja vain muutama päivä meni tullauksessa.

Tullinimikkeen hakemista nopeuttaa turhan tarkuuden karsiminen heti siinä ekalla rivillä, kirjallinen kuvauskin enimmäkseen suuntaa antava :kirjoittava:

Voiteluohje, eräällä toisella foorumilla:

Kaikissa näissä ohjeissa pumppuun kuitenkin laitetaan öljy. Tavalla tai toisella.
Jostain syystä varsinkin Fordson-miesten keskuudessa kuulee hyvin jyrkkiä mielipiteitä siitä, että alkupään minivacceihin ei kuulu laittaa öljyä.
Melkeimpä niin jyrkkiä että missään tapauksessa ei saa laittaa öljyä koska isoisäkään ei ole kuuteenkymmeneen vuoteen laittanut ja aina vaan toimii.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Fordsonin huoltokirjassa kielletään öljynvaihto ruiskupumppuun. Ehkäpä siksi.
Millä sanamuodoilla se ilmaistaan?
Alkupään pumpuissa kun ei ole tyhjennys- eikä täyttötulppaa niin öljyn vaihto ei kuulu käyttöhuoltoon. Mutta pumpun korjaamisen yhteydessä sinne kuitenkin öljyä kuuluu laittaa. Ei sitä kuivaksikaan saa jättää odottamaan elementtien ohi joskus tirisevää dieseliä.

Kieltämisestä saa pian sen käsityksen, että pumppu on heti pilalla jos sinne erehtyy öljyä lirauttamaan. :huikat:

Noin:

IMG_20250423_125249.webp

Ihan maalaisjärjellä selitetty. Kuten tuo, että jos avaat sivuluukun niin siellä on välittömästi hiekkaa ja neulasia. :rolleyes:

Mutta tuokaan teksti selitä sitä väitettä, että pumppuun ei kuulu öljy vaan se on diesel-voideltu. Tämä väite on tullut useammasta suusta vastaan.

Juu ei selitä. Puhutaan että moottorin täyskorjauksen yhteydessä, mikä lie siis tuntimäärä ?
Eikös jossain Nuffin opuksessa ollut, että pumppu huolletaan 1200h välein = irti ja osiksi / toiminta tarkistetaan ja laitetaan uudet öljyt samalla.
Noissa Minimec- pumpuissa monien ohjekirjoissa on sitten esim 250h öljynvaihtoväli = kutkuinkin aina kuin moottoriöljytkin.

Olisko tuolla vaan yritetty suojella Fordin omaa huoltoketjua ja pumppua kädettömien roplailuilta.
Öljynvaihto ei kuitenkaan pahaa tee, asianmukaisesti tehtynä.

Olisko tuolla vaan yritetty suojella Fordin omaa huoltoketjua ja pumppua kädettömien roplailuilta.
Öljynvaihto ei kuitenkaan pahaa tee, asianmukaisesti tehtynä.
Se vaan, kun noissahan ei ole tyhjennysroppua laisinkaan.
Muttei se reilu lisäyskään haittaa, kyllä ylimääräiset osaa sieltä pois tulla.

Majorin suunniteltu tuntimäärä jonka se kestää suunnittelijoiden mukaan 5000 tuntia tai 7 vuotta. Eli muutama moottoriremontti jonka pumppu kestää voi olla vaikka 15 000 tuntia. Senhän se kestää ilman suurempia jos vaan polttoaine on hyvää ja suodattimet, vedestykset on tehty kuten on suunniteltu?

Nois alipainepumpuissa on todella onneton se öljymäärä, verrattuna mekaaniseen pumppuun.
Jossa sielläkään ei montaa desiä ole, alle puollitraa kuutospumpussakin.

Se vaan, kun noissahan ei ole tyhjennysroppua laisinkaan.
Muttei se reilu lisäyskään haittaa, kyllä ylimääräiset osaa sieltä pois tulla.
Niin justiin. Vaikka se olisi suunniteltu kestämään ensitäyttö-öljyillä, jotka sitten lanttaantuvat naftalla ajan saatossa niin ei se öljyn lisääminen mitään haittakaan.
Mua on vaan kummeksuttanut se asenne, että sinne ei saa mennä laittamaan öljyä kun se on diesel-voideltu.
Miksi ei saa? Mitä haittaa siitä on?
Siihen ei sitten muuta vastausta saakaan kuin että ei vaarikaan ole laittanut ja hyvin toimii. :rolleyes:

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin