Nuffield Universal Four kunnostusprojekti

Jos synteettinen ei olekaan syntiä enää, niin 0W-40 menisi talvella sihdistä läpi, muttei olisi lirua kesällä.

Jos synteettinen ei olekaan syntiä enää, niin 0W-40 menisi talvella sihdistä läpi, muttei olisi lirua kesällä.
Nämä täyssynteettiset nykyaikaiset öljyt saattaa liottaa vanhoja öljysakkaumia irti ja tukkia kanavan. Joku halpa osasynteettinen ei niin vahvasti puhdista.

Jaahas. Kyseessä ei siis olekaan perinteinen Delvac mineraaliöljy.
Toki jos tuota sillon jo käytetty niin ei muuta ku shou mast gou on.
Delvac Legend on ollut koko ajan tuota ilmeisen osasyntettistä sekoitusta.
Puhdas Delvac-nimellä oleva taas on kaiketi puhdas mineraaliööli.

Delvac Legend on ollut koko ajan tuota ilmeisen osasyntettistä sekoitusta.
Puhdas Delvac-nimellä oleva taas on kaiketi puhdas mineraaliööli.
Wolf merkkistä mineraaliölppää ostin viimeksi, Virosta. Käy noihin kaikkiin vanhuksiin.
Voortissa on 10w-40 semisynteettiset.

Tota 13w-30 Legendiä mulla on kolmosnuffissa, Scoopissa, Broomissa, 1494 Kassussa ja "Köntyksessä" ainakin, taitaa olla myös 903 vallussa ja 1410 taavissa.

Legendin tuoteselosteessa sanotaan: "Tämä dieselmoottoriöljy on tehty korkealaatuisista perusöljysekoituksista.... Näitä perusöljyjä on parannettu edistyneellä lisäainejärjestelmällä..."

Minä ymmärrän niin että nämä perusöljyt ovat dinosaurusperäisiä ja seosaineet keinotekoisia. Voin toki ymmärtää väärinkin.

Noinhan se lienee. Perusööli on ainakin ihan puhdasta maaperästä nostettua ja jalostettua ööliä.
Toki sitä lie myös osa ja täyssynteettisetkin, eli perusmatsku on dinomehua.

Jusapen kuvassa näyttää olevan jotain muuta kuin perinteistä Delvac 10w30:tä, vaan jotain uutta synteettistä versiota. Minkälainen öljy luokitellaan synteettiseksi tai puolisynteettiseksi riippuu ihan vain valmistajasta, yleistä ja yhtenäistä käytäntöä ei ole olemassa.

Katsoin huvikseni specsejä synteettisen Mobil Delvac 10w30 ja Nesteen Turbo LXE:n kohdalla.

Kun kylmäominaisuuksia katselee, niin Mobilin kohdalla jähmepiste on -36C ja Nesteen kohdalla -42C, joten ns kotimainen on kylmästarteissa selvästi etevämpi.

Mä en tuota Nesteen öljyä löytänyt mistään lähiseudun putiikista mutta Delvac Legendiä oli 20L pönttö paikallisessa kaupassa joten sellainen lähti mukaan.
Kovilla pakkasilla Nuhvi saa viettää luppoa ja olen siihen asentanut öljypohjan lämmittimen varsinaisia kylmäkäynnistyksiä varten. Nollakelin viskositeetti olisi se ratkaiseva tekijä tuon imupöntön ominaisuuksien takia. Eli viileä mutta ei vielä niin viileä, että kone olisi roikassa.

Massikan Perkins meni viime talven 15-40 Legendillä, kun en raaskinu heinäkuussa laitettuja öljyjä vaihtaa notkempiin. Tosin olin niin ketku, että -10 kovemmilla pakkasilla laitoin räsymatot niskaan ja vielä 500w halogeenin öljypohjaan lohkolämppärin lisäksi. Sen verran se koneremontti kirpas, ettei ny ihan kylmiltään raaski kiusata.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin