Moottorisahan käyntiongelmien selvittelyä

Laitetaan tänne, tämmöinenkin voi sattua. Tämä saha kyseessä joka oikkusi kun Suhosen Raunon kanssa haapoja telutiin. Saha oli aivan uusi 242 hva. silloin päivällä kasasin sen asiakkaalle, ei alkanut toimia, ei muuta kun uusi paketti auki ja sieltä saha kasaan, toimi, asiakas pääsi sahahommiin. Tuo oikutellut kapine otetiin sitten iltasella Koveroon, ihme kumma saatiin ne pöllit jotakuinkin tehtyä. Otin sitten viikonlopuksi kotiin se tutkittavaksi, asiakastöitä kun oli ylihypäten korjaamolla. Päällyskopan kun huskista nostin, vikakin selvisi. Uusi puhtas saha, näkyi selvästi kun sininen tiiviste kaasarin ja kurkun välissä roikkui vain yhden pultin varassa. Se paikoileen niin toimihan se. Taisi Rauno ottaa sen omaan käyttöönsä. Tehtalla oli käynyt kasauksessa kämmi.
 
Kaverin lehtipuhallinta lupasin katsoa. Puristukset ok. Kipinä ok. Lähti käymään hörpyllä imusarjaan.
Olisko täällä joku räpeltäjä rane vaihtanut tarvike kaasuttimen? Ensinnäkin ryyppynuppia ei ollut laisinkaan. Kaasutin kiinalainen zama. Kaasuttimen toinen ruuvi löysässä, koska aivan liian lyhyt ja väärällä kierteellä.
Kaasuttimessa kaksi samanlaista kalvoa päällekkäin, tiedä haittaako mitään.

Sitten yksi asia, mikä hieman hämmentää. Kuuluuko impulssikanava mennä tuohon ruuvimeisselin osoittamaan paikkaan? Kun tuollahan on bensiiniä, eikö? En ole koskaan kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta olen olettanut, että välissä olisi kalvo. Mutta saatan hyvinkin olla väärässä.

Pakoputken vuoto on tahmannut paikkoja. Ei tiivistettä kummallakaan puolella levyä, kuuluiskohan olla?
IMG_20211005_115823588.webp IMG_20211005_115042743.webp IMG_20211005_114404002.webp IMG_20211005_114007904.webp
 
Öh:epätieto: Tuossa Mikan remontin alla olevassa vehkeessä, tuo meisselin osoittama paikka kuuluisi lähinnä, rimeri pumpulle, pumpulla pensaa suoraan neulaventiilipesään. Varsinaisen pumppukalvon kautta tulevalle pensalle olisi jollain nurkkaa kaasaria oltava liitospaikka, Impulssi jos tulee letkulla olisi pumppukalvon kannessa oltava sille paikka.Muokkaus, pumppukalvoja ei kuulu olla kahta päällekkäin, ensin kalvo tasopinnalle sitten tiviste, Tuota pakputkeakin on voitu käyttää irti:jakari:, Huskin vehkeissä yleensä tiiviste levyn ja sylkyn välissä. Se tiiviste murenee herkästi käsiin kun paikkoja avataan.:mad: Joskus olen paremman puuttessa sipaissut pakoputken paikkaustahnaa tuohon levylle, molemmin puolin.
 
Viimeksi muokattu:
Öh:epätieto: Tuossa Mikan remontin alla olevassa vehkeessä, tuo meisselin osoittama paikka kuuluisi lähinnä, rimeri pumpulle, pumpulla pensaa suoraan neulaventiilipesään. Varsinaisen pumppukalvon kautta tulrvalle pensalle olisi jollain nurkkaa kaasaria oltava liitospaikka, Impulssi jos tulee letkulla olisi pumppukalvon kannessa oltava sille paikka.
Voi olla, että sekoilin itsekin, kun pikaiseen purin laitetta ennen töihin lähtöä. Tuli vain sieltä kampikammion suunnalta se letku, niin oletin olevan impulssiletku.
Saattaa tulla ihan soiva peli, kun kytkee ryypyn toimimaan ja asentaa kaasuttimen tiiviisti paikoilleen. Nyt on varmasti ollut imuvuotoa.
 
Se impullssi taitaakin tulla, letkulla alkumatkan sitten liittyy siihen välikappaleeseen johon kaasari kiinnityy. Elikkä kaasarin kurkun vieressä on perinteinen imppareikä, samoin välitiiviteessä. Vakoilin Fiksaa.fi virman kuvakeesta. Kaasarin kuva aika pieni, vaan tälläisen kuvitelman siitä sai.
 
Viimeksi muokattu:
Husgvarnassa made in China kaasutin :tuijo: Nyt epäilen että koko kaasutin on diy viritelmä jostain muusta?
 
Kaverin lehtipuhallinta lupasin katsoa. Puristukset ok. Kipinä ok. Lähti käymään hörpyllä imusarjaan.
Olisko täällä joku räpeltäjä rane vaihtanut tarvike kaasuttimen? Ensinnäkin ryyppynuppia ei ollut laisinkaan. Kaasutin kiinalainen zama. Kaasuttimen toinen ruuvi löysässä, koska aivan liian lyhyt ja väärällä kierteellä.
Kaasuttimessa kaksi samanlaista kalvoa päällekkäin, tiedä haittaako mitään.

Sitten yksi asia, mikä hieman hämmentää. Kuuluuko impulssikanava mennä tuohon ruuvimeisselin osoittamaan paikkaan? Kun tuollahan on bensiiniä, eikö? En ole koskaan kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta olen olettanut, että välissä olisi kalvo. Mutta saatan hyvinkin olla väärässä.

Pakoputken vuoto on tahmannut paikkoja. Ei tiivistettä kummallakaan puolella levyä, kuuluiskohan olla?
Näytä liitetiedosto 84240 Näytä liitetiedosto 84241 Näytä liitetiedosto 84242 Näytä liitetiedosto 84243
Kyllähän tuo Zamalta näyttäisi.

https://www.ebay.com/itm/124851535975
 
Se impullssi taitaakin tulla, letkulla alkumatkan sitten liittyy siihen välikappaleeseen johon kaasari kiinnityy. Elikkä kaasarin kurkun vieressä on perinteinen imppareikä, samoin välitiiviteessä. Vakoilin Fiksaa.fi virman kuvakeesta. Kaasarin kuva aika pieni, vaan tälläisen kuvitelman siitä sai.
Joo, kävin vielä tallissa, aluksi aloin epäillä mielenterveyttäni ja salaliittoteorioita ym, kun koneesta tulee kolme letkua, mutta kaasuttimessa vain kaksi paikkaa.
No mutta, tästä on hyvä jatkaa..
IMG_20211005_221445998.webp IMG_20211005_221658434.webp
 
Tässä puhaltimessa ei tainnut olla vikana muuta kuin imuvuoto. Ja tietty rikkinäinen/puuttuva ryyppyvipu. Hän aiheuttikin päänvaivaa ja kiroilua. Jäljelläolevaan lipareeseen ei voinut tankoa kiinnittää, koska ryyppyä ei olisi saanut pois päältä. Pellinlipare siihen, taistelua asennuksen kanssa. Koko hässäkkä paskaksi, kiroilua. Messingistä yritin juottaa korvaavan vivun ja toistaiseksi se nyt toimii.

Neulaventtiilin lipareen säädin rungon tasalle, oli hieman alle. Mitään hajua, miten kuuluisi olla. Kaipa tuo kiinan kaasutin ihan asiansa ajaa. Kaksi selkeästi huonoa puolta tuosta jäi häiritsemään.
Ensinnäkin tuo muovinen ryyppyvipu. Toisekseen seosruuvit. Siellä ei ole jousta, vaan tuollainen kumi/muovi. Todella hankala todeta, milloin ruuvi on pohjassa, kun kumi menee kasaan ja vastustaa ruuvin kiertymistä. En koittanut ilman, että löytyisikö sitten selkeä pohjauskohta. Joissain kiinan kaasuttissa se on hieman epämääräisen tuntuinen.

Korvakuulolla sitten säädin H:ta. Mielestäni oli hieman rikkaalla, kun ei käynyt tasan. Toisaalta tällaisessa käytössä voi käydä pitkiäkin aikoja täyskuormalla, joten laihallekaan ei paranisi päästää.
Mitä raati mieltä, onko nyt hyvä?
https://photos.app.goo.gl/3ZMARahX7VaPqWtq8
IMG_20211006_093625178.webp IMG_20211006_095249441.webp IMG_20211006_102820949.webp IMG_20211006_092402365.webp
 
FS480 vaihdoin joskus tarvike kaasarin. Sen valettu runko-osa oli selvästi sama osa kuin Stihlin alkuperäinen Zama - valumuotin purseet oli ihan samanlaiset - mutta se oli koottu halpuutetuilla osilla. Kaasuläppä oli mustaa peltiä, siinä oli viimeistelemättömät terävät reunat ja kaasuläpän jousi oli ihan säkkyräväkkyrällä.
Teetti hiukan ylimääräisiä töitä paikalleen laittaessa, mutta hyvin on toiminut.

Niin, ja tuosta praimeripumppusta vielä.
Se imee ilmaa pumppukammiosta tankkiin. Helposti sekoaa ajatuksissa kun on eri päin kuin dieseleissä ja perämoottoreissa.

:peukku:
 
FS480 vaihdoin joskus tarvike kaasarin. Sen valettu runko-osa oli selvästi sama osa kuin Stihlin alkuperäinen Zama - valumuotin purseet oli ihan samanlaiset - mutta se oli koottu halpuutetuilla osilla. Kaasuläppä oli mustaa peltiä, siinä oli viimeistelemättömät terävät reunat ja kaasuläpän jousi oli ihan säkkyräväkkyrällä.
Teetti hiukan ylimääräisiä töitä paikalleen laittaessa, mutta hyvin on toiminut.

Niin, ja tuosta praimeripumppusta vielä.
Se imee ilmaa pumppukammiosta tankkiin. Helposti sekoaa ajatuksissa kun on eri päin kuin dieseleissä ja perämoottoreissa.

:peukku:
Tuon primeripumpun kanssa oli juurikin tuollainen ongelma yhden dolmarin kanssa, kun ekaa kertaa sellaista ropasin. Eli toimintaperiaate oli väärinpäin.
Ja niinhän se oli tässä puhaltimessakin edellinen ropaaja kytkenyt toisinpäin. Tänään sitä vielä käyttelin ja jotenkin outoa oli käynti, tyhjäkäynnillä sammui tovin päästä. Ja käyntiinlähtö heikkoa, tuntui kuin kone tulvisi.

Huomenna vielä uusi kylmäkäynnistysyritys ja toivotaan, että tulis edes siedettävästi pelaava kampe.
 
Rime lutukka vetää neulakammiosta, nykäisee silloin säätökalvoa sisään päin, kalvo avaa neulaa, poltoaine menee kurkulle vähemmällä imulla. Joskus jos epäilee rimepumpun vuotavan, saha toimii normaalisti kun sulkee rime liittymän kaasarilta. Jos rime pumppaisi polttoainetta neulakammioon kalvo olisi jämerästi ylhäällä eikä neula aukea . Joissakin vanhoissa Partnereissa oikohan jo R522 sellainen vipu joka kääntyi painamaan säätökalvoa kalvokannen keskireijästä kun ryypyn veti päälle.
 
Viimeksi muokattu:

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös