Moottorisahan käyntiongelmien selvittelyä

Epäilen että onkohan sahassa väärä tyhjäkäyntiruuvi tai vivustossa ongelma, kun en päädy saamaan sahaa säädettyä niin että terä pyörisi tyhjäkäynnillä. Toki terän ei pidäkään pyöriä tyhjäkäynnillä, mutta ongelma on että se pysyäkseen käynnissä oletan L ruuvin olevan väärin.
Kovasti olen L ruuville yrittänyt sopivaa asentoa myös löytää. Kyseessä viallisena ostamani Stihl MS260 johon vaihdoin kaasarin kalvot. Pari tankillista kesällä sahasin periaatteella "sormi koko ajan liipasimella"..

Kun otan ilmanputsarin pois ja kierrän tyhjäkäyntiruuvin niin sisään mitä kartio vaikuttaa, niin voiko kaasuläpän asennosta sanoa jotain missä kuuluisi olla? Eli kun ei ole imu päällä, niin kääntääkö tyhjäkäyntiruuvi oikeassa asennossa silmin havaittavan raon sinne kaasuläpälle?
 
Paskanen kaasari tai olet vääntänyt suuttimen neulan väkisin pohjaan rikkoen neulan pahimmilleen jopa kaasarin.
 
Epäilen että onkohan sahassa väärä tyhjäkäyntiruuvi tai vivustossa ongelma, kun en päädy saamaan sahaa säädettyä niin että terä pyörisi tyhjäkäynnillä. Toki terän ei pidäkään pyöriä tyhjäkäynnillä, mutta ongelma on että se pysyäkseen käynnissä oletan L ruuvin olevan väärin.
Kovasti olen L ruuville yrittänyt sopivaa asentoa myös löytää. Kyseessä viallisena ostamani Stihl MS260 johon vaihdoin kaasarin kalvot. Pari tankillista kesällä sahasin periaatteella "sormi koko ajan liipasimella"..

Kun otan ilmanputsarin pois ja kierrän tyhjäkäyntiruuvin niin sisään mitä kartio vaikuttaa, niin voiko kaasuläpän asennosta sanoa jotain missä kuuluisi olla? Eli kun ei ole imu päällä, niin kääntääkö tyhjäkäyntiruuvi oikeassa asennossa silmin havaittavan raon sinne kaasuläpälle?
Kyllä hyvinkin silmin havaittava rako pitää syntyä.
Olisko kaasuläpän akselilla oleva peltivipu, jota ruuvi painaa, jotenkin huonosti. Tai liian pitkä jousi ruuvin varressa, niin ei ruuvi ylety painamaan vipua.
 
Kyllä sen vaikutuksen kaasutin kädessä huomaa mutta tuskin paikallaan. Vivuston viat on mahdollisia samoin pilatut suutinkierteet mutta molemmat harvinaisia. Todennäköinen juurisyy on rikas seos. Kato nyt tulpan väri ensimmäisenä ja säädöt toisena.
 
Monissa kaasareissa se tyhjäkäyntiuuviin vastaava kaasuakselin päässä oleva läpykkä on ruuvilla kiinni, Jos tuo ruuvi on löysällä läpykä väistää säädöruuvin kartion, ei avaa kaasuläppää. Tyhjäkäynnin tarvitsema läpän avautuminen on kyllä pieni, tuskin huomaa ilmanputsarin puolelta. Kaasari kourassa kyllä sitten huomaa. Vaan yleensä tuo säätöruuvi kyllä pohjaan kierrettynä lykkää jo kierroksia sen verran että terä pyörii villlisti, Laiheneeko seos kun L ruuvia säädää pienemmälle. Yksi mahtollinen syy, neula vuotaa. Jos neula vuotaa saha käy jotenkin tyhjäkäyntiä jonkun sekunnin sitten vaipuu saa liikaa.
 
Perussäätö on kierros auki molemmissa suuttimissa. Ellei toimi siellä on joku muu vika. 260 on varma saha joskin armoton deegu. Jos vipuja avattu kalvon vaihdon yhteydessä kasausvika mahdollista. Jos sama vika oli jo ennen vaihtoa niin tuskin silloin.
 
Kiitos kommenteista. Kaikki mahdollista, mutta tyhjäkäyntiruuvin kiertämisellä sentään tuskin kaasaria saa rikottua.

Pitääpä tutkia vielä tuo kaasuakselin läpykän kiinnitys. Kaasari kävi eilen jo pois paikaltaan mutta en siinä yhteydessä tajunnut sitä tuumailla.
 
Epäilen että onkohan sahassa väärä tyhjäkäyntiruuvi tai vivustossa ongelma, kun en päädy saamaan sahaa säädettyä niin että terä pyörisi tyhjäkäynnillä. Toki terän ei pidäkään pyöriä tyhjäkäynnillä, mutta ongelma on että se pysyäkseen käynnissä oletan L ruuvin olevan väärin.
Kovasti olen L ruuville yrittänyt sopivaa asentoa myös löytää. Kyseessä viallisena ostamani Stihl MS260 johon vaihdoin kaasarin kalvot. Pari tankillista kesällä sahasin periaatteella "sormi koko ajan liipasimella"..

Kun otan ilmanputsarin pois ja kierrän tyhjäkäyntiruuvin niin sisään mitä kartio vaikuttaa, niin voiko kaasuläpän asennosta sanoa jotain missä kuuluisi olla? Eli kun ei ole imu päällä, niin kääntääkö tyhjäkäyntiruuvi oikeassa asennossa silmin havaittavan raon sinne kaasuläpälle?

Noita ongelmia oli omassa 026:ssakin (=vanha 260). Lakkasi lopulta pelaamasta kokonaan. Siinä viaksi paljastui paperinohueksi kulunut männänreuna ja nätti neliskanttinen lovi männähelmassa pakoaukon kohdalla. Ostin tuon käytettynä ja taisi olla loppuunajettu ammattimetsurin saha. Sain tuosta kuitenkin talvisarjan halvalla (jostain syystä todella kallis Stihlissä) ja yhdistettynä toiseen 026 sahanraatoon tuli kelpo peli varsin edullisesti.

Tuskin tuskin sama vika :)

Kummallista kyllä, mutta noilla oireilla todennäköisin vika puola, toiseksi todennäköisin joku ilmavuoto kaasari/kampikammio ja vasta kolmanneksi ryhtyisin purkamaan kaasutinta...
 
Vähän varaosia ajatellen tämän ostin kun halvalla sai. On perhekäytössä myös 026 ja tosiaan paljon samoja osia. Ja siitähän tämä ropaaminen taas lähti kun isäukko soittaa että 026 ei pelaa ja tuo sen mulle jouluna ja vois viedä jonkun toimivan mennessään...
 
Minun Jonsered saha kiukutteli, ja oli todella huono lähtemään käyntiin. Kävin läpi kaasarin, stefat ja tulpan vaihdoin kolmesti, ei apua. Sitten tuossa syysiltahämärissä tuli into lähteä puita pilkkomaan ja siinä käyntiin vedettäessä, sininen "valo" kuulti sen kopan läpi. Sitten katsoin sitä tulpanjohtoa tarkemmin, niin oli selvästi lyönyt läpi sylinteriin. Yritin vaihtaa sitä johtoa, eihän se onnistunut ja uusi puola tilaukseen. Jo lähtee saha käyntiin kuin uutena, mutta oli pikkusen säätöjen hakemista kun sahan käynti oli melko "kiivasta".
 
Edellä ollut ongelma MS260 kanssa oli ehkäpä onneksi kaasuttimessa tai sen säädöissä. Vaihdoin 026 kaasarin ja putsarin tilalle ja pelaa kuten pitää niin pääsee tarvittaessa sahaamaan.
 
... ja se 026 sitten. Oireet oli että raskas nykiä käyntiin eikä sitten kuulemma enää lähtenytkään. Tulpan reiästä ja pakoaukosta ei näy mitään erikoista mutta avoimenakin "puristuksia" reilusti.

Avasin ja ilmeisesti männäntapin lukite hajonnut ja kulkenut edestakaisin naarmua aiheuttaen. Ehkä tilaan osat. Lisäksi jossain vaiheessa on tässä sahassa taidettu käyttää liikaa öljyä kun männän päälle palanut kiinni?

IMG_20220102_213135.webp
 
Uko oli kaasaria availlut ja vaihdellutkin, kun tuntui tulvivan ja sylkevän bensaa takaisinpäin. Kävi vissiin jotenkuten, mutta tosi rikkaalla.
No vika oli, että pistiäinen oli tehnyt savesta tulpan pakoputkeen :D
Ei pakoputkessa ole itsellä koskaan ollut, mutta seosruuvien reiät on olleet useamminkin ummessa.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös