Moottorisahan käyntiongelmien selvittelyä

lehmikangas

Kansalainen
KK Plus pack
Tuolla toisessa ketjussa mainitsin että sahojen kanssa ongelmia:
Sain vanhan Stihlin käyntiin pitkästä aikaa. Syksyllä yritin sitä tuloksetta korjata (kiinan osilla) ja nyt uusiksi oikeilla kun pykälää uudempi Stihl alkoi temppuilemaan. Kumpikaan ei tosin ole vielä sahauskunnossa, säätöjä hakenut ja hakenut, mutta ei vaan täsmää. Tutkitaan.

Sainkin kommentteja ja epäilyksiä oli että mahdollisesti ilmavuotoja, vanhaa bensaa yms. Kiitos niistä vastauksista.

Ensisijainen potilas on nyt Stihl 025. Uutta on: tulppa, bensat (valmis seos), bensasuodatin, bensaletku, kaasarin kalvo (kiinan versiolla ei toiminut lainkaan) ja tiivisteet, neulaventtiili (sama käyttäytyminen uudella ja vanhalla).

Käy hyvin tyhjäkäyntiä ja liipasinvaste on hyvä (lähtee heti nostamaan kierroksia), mutta hyytyy herkästi kaasuttaessa. BOOooo ja sammuu. Tai jos kaasun löysää niin sammuu palatessa matalille kierroksille. Hitaasti kierroksia nostaen pysyy tasaisella kaasulla (keskivaiheen kierroksilla) käynnissä, mutta kierrokset huojuu. Sahaa kallistelemalla eri asentoihin en saa mitään vaikutusta aikaan. Jos suihkutan kaasarin juureen apukäynnistysainetta, niin kone sammuu. Jos siellä olisi ilmavuoto niin käsittääkseni kierrosten pitäisi nousta, mutta vaikuttaako tuossa sitten aineen äkillinen kylmentävä vaikutus. Olisiko syytä kokeilla jotain muuta ainetta ehkä.

Säädöt on haettu niin että L ruuvi on keskellä sitä kohtaa missä kierrokset alkaa laskea kummassakin suunnassa (noin kierros auki mikä tais olla tehdaan ohjearvo). LA, eli tyhjäkäynti niin ettei terä pyöri (tai oikeastaan pyörii ihan vähän. Uskoisin että nämä on ok. Sitten sitä H ruuvia olen hakenut. Perusajatus on että 1.25 kierrosta auki, tästä on molempiin suuntiin yritetty pienillä säädöillä ja käyty aika kaukanakin, mutta sopivaa paikkaa ei löydy.

Itsellä ei ole paine/alipainepumppu mahdollisuutta testata ilmavuotoja.

Mielellään yrittäisin kotona asian selvittää kun asialla ei ole niin kiire eikä leipä tästä kiinni.
 
Niin ja ilmanputsari tietenkin puhdistettu hyväksi. Pakopuolella ei ole kipinäsuojaa lainkaan, joten sekään ei ole tukossa.
 
Niin, se on Stihli. Niissä on KIIHDYTYSPUMPPU, ainakin joissain malleissa. Hyvin yleistä on, miltei tyyppivika, että kiihdytyspumpun männän tiiviste alkaa vuotamaan. Se pumppu on kaasarissa, ehkä 4-5 mm halkaisijaltaan oleva mäntä. Oireet kyllä viittaa tuohon kiihdytyspumppuun.
 
Viimeksi muokattu:
Käytin kaasuttimen vielä pois ja varmistin kaasuttimen ja X (imusarjan???) välisen tiivistyksen. Se vaikutti hyvältä, mutta laitoin siltin vielä tasotiivistemassaa huolehtien etten tuki sitä yhtä reikää minkä oletan olevan tarpeellinen. Ei auttanut.

Onkohan näin vanhassa kiihdytyspumppua. Yritin etsiä tietoa aiheesta ja lähinnä törmäsin että ameriikan pojat on uudemmista ohittanut kiihdytyspumpun toimintaa. Tässä vaiheessa ei ollut enää saha käsillä enkä alkanut purkamaan kaasaria mahdollista kiihdytyspumppua etsien.
 
Käytin kaasuttimen vielä pois ja varmistin kaasuttimen ja X (imusarjan???) välisen tiivistyksen. Se vaikutti hyvältä, mutta laitoin siltin vielä tasotiivistemassaa huolehtien etten tuki sitä yhtä reikää minkä oletan olevan tarpeellinen. Ei auttanut.

Onkohan näin vanhassa kiihdytyspumppua. Yritin etsiä tietoa aiheesta ja lähinnä törmäsin että ameriikan pojat on uudemmista ohittanut kiihdytyspumpun toimintaa. Tässä vaiheessa ei ollut enää saha käsillä enkä alkanut purkamaan kaasaria mahdollista kiihdytyspumppua etsien.
En muista tuota ulkoa. Pitää kysellä kaverilta, kuka noita Tilhiä on enemmän tehnyt.
 
Se jos stefat vuotaa tahtoo käydä laihalla-> käy ylikieroksilla ja tyhjäkäyntiä ei tahdo saada säädettyä eikä vastaa kaasuun.

Väljä on lämpimänä hankala saada käyntiin, kierrokset humpaa, ei vastaa kaasuun kunnolla käyden rikkaalla.

Tulppan väri kertoo paljon jollei aja 3-5%seoksilla.

Tosin sitten tuli mieleen että katso kuinka vanhaa pienkonebensa on. Päiväys löytyy purkista. Ikää saa olla enintään 3 vuotta purkituksesta.
 
Monta kertaahan se täällä nettimaalimassa, pura sitä, pura tätä, uusi se ja se.;) Vaan tuo käynistysaineen vaikutus panee epäilemään, kumikurkku viallinen, harvemmin, mutta kurkun alapuolella kampikammiosta tuleva impullsiletku yleisempi vikapaikka. Letku liityy siihen takakahvakehikkoon kaasarinkiinitys pinnan takapuolelle, impullssi tulee siitä pienestä reijästä jota olet juuri varonut tukkimasta. Tuo imppa letku on haitarimallinen, murtuu aikaa myöten sieltä haitarin pohjasta Impan kautta saa pumppukalvo toimintavoiman, kampikammioimu, paine tekee pumppausliikeen kalvolle. Tuo imppa letkun vaihto vaan pirulainen vaatii etukahvan irtioton ja kaikki vaimenninkiinikeet,kaasari, kumikurkku työnnettävä pois reijästään (varovasti) ja otettava koko takakahvakehikko pois.
 
Monta kertaahan se täällä nettimaalimassa, pura sitä, pura tätä, uusi se ja se.;) Vaan tuo käynistysaineen vaikutus panee epäilemään, kumikurkku viallinen, harvemmin, mutta kurkun alapuolella kampikammiosta tuleva impullsiletku yleisempi vikapaikka. Letku liityy siihen takakahvakehikkoon kaasarinkiinitys pinnan takapuolelle, impullssi tulee siitä pienestä reijästä jota olet juuri varonut tukkimasta. Tuo imppa letku on haitarimallinen, murtuu aikaa myöten sieltä haitarin pohjasta Impan kautta saa pumppukalvo toimintavoiman, kampikammioimu, paine tekee pumppausliikeen kalvolle. Tuo imppa letkun vaihto vaan pirulainen vaatii etukahvan irtioton ja kaikki vaimenninkiinikeet,kaasari, kumikurkku työnnettävä pois reijästään (varovasti) ja otettava koko takakahvakehikko pois.
Se vain ei saa silloin bensaa jos tuo impulsiputki on viallinen. Eikä yleensä käy tyhjäkäyntiä niin huonostikkaan.
 
Se vain ei saa silloin bensaa jos tuo impulsiputki on viallinen. Eikä yleensä käy tyhjäkäyntiä niin huonostikkaan.
Niin se on tosi jos isommasti rikki. Vaan pieni murtuma haitarin pohjassa saataisi vielä käydä tyhjäkäyntiä, moottorirungon heilaus kiihtyttäessä isontaa vuotoa. Sitähän voisi kokeilla, antaa käytä tyhjäkäyntiä, samalla painelee laipankärkeä puuta vasten silloin letkulle tulee liikettä, huomaisi muuttuko käynti ettei suotta pura.
 
Koitappa kääntää L ruuvi vaikka 2,5 kierrosta auki ja La ruuvista tyhjäkäynti kohdalleen, jos tuo onnistuu sitten H ruuvista täyet kiekat kohilleen. Minulla vanha echo pelas tollasella tavalla säädettynä.
Joo, tiedän ei pitäis olla ruuvien noin isollaan, mutta ei maksa mitään kokeilla.
 
Eipä tuota kerennyt tänään roplaamaan. Mutta kattelin jo toria sillä silmällä...

Edellisistä kommenteista selvisi minulle sekin että minulla jopa on se uusi impulssiputki odottamassa. Tuli samassa paketissa kuin muutakin ja ihmettelin että mikä tötterö se on.
 
Soitin kaverille, kuka noita Tilhejä on töikseen ihan merkkihuollossa laitellut. Uudemmassa 025:ssa on kiihdytyspumppu, vanhemmassa ei. Eli siis sellaisessa on ainakin, missä on primeripumppu. Vanhemmasta, ilma primeriä olevasta ei mennyt takuuseen, onko siinä kiihdytyspumppua. Vasta tovi sitten oli vaihtanut isäukkonsa 025:n kiihdytyspumpun kuulemma. Primerikin voi vuotaa läpi limaa kuulemma.
 
Eli primeripumppu on sellainen kuminappula mitä painetaan esim 5 kertaa ennen käynnistystä. Ruohonleikkurista ja raivaussahasta tuttu, mutta moottorisahoissani ei ole sellaista.
 
Eli primeripumppu on sellainen kuminappula mitä painetaan esim 5 kertaa ennen käynnistystä. Ruohonleikkurista ja raivaussahasta tuttu, mutta moottorisahoissani ei ole sellaista.
Eli silloin se on vanhempaa mallia oleva 025, missä ei ilmeisesti ole myöskään kiihdytyspumppua.
 
Jonsit saattak lirua ketjuöljyä alleen mutta net lähtee käymään ku käsketään. Samoin joku Hysky on kieroillut ketjuöljynsä kanssa mutta sekkii käy aina tarvittaes. Tärkeitä asioita sahas on se että se käy ja sit on monta muutakii tärkeetä sen jälkeen.

Tilhi on hyvin yleisesti kautta maaliman käytetty saha. Siks mua jurppii kun just mulle on sattunu ne pura-kokoo-pura-kokoo yksilöt. Muille toivotan voimmaa Tilhin äärellä vietettyihin hiljaisiin mutta niin tunnetta täynnä oleviin, elämältä maistuviin hetkiino_O
 
Jonsit saattak lirua ketjuöljyä alleen mutta net lähtee käymään ku käsketään.
Öljyn lirumisongelmaan on hankala keksiä ratkaisua, muuta kun se että ainakin pidempään säilytykseen laitettaessa tyhjää öljytankin mahdollisimman tyhjäksi. Näin teen itse silloin kun tiedän ettei muutamaan viikkoon/kuukauteen sahaa tarvi...
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös